Hjälp mig bestämma mig inför bilval w212 benz eller Lexus is250

panda666
11 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Hej!

hjälp mig snälla välja nått av dom 2 bilarna, budget på runt 150k. vill ha automat och sedan.  Har prövat flertal och ägt flertal bmw så vill pröva nått nytt nu. e39 lever fortfarande. får ungefär en 2010 av båda modellerna och runt mellan 10-15xxxmil på båda modellerna för runt 150k, vad skulle ni välja bland dom och varför? måste ha bakhjulsdrift så om det finns en modell som jag har missat så säg till. Det jag letar efter här är att grejerna ska hålla så bra som möjligt, alltså helst inga motor/lådsras(ni som känner mig)
Så vad håller ihop bäst? inga dyra reparationer alltså.

Tackar så mycket på förhand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

Du lär ju ha mindre bekymmer i en Lexus men du lär ha roligare i en w212.

Sug på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

Bubblare:

Har ju kört min 300C sedan 2009 och de är bra slädar. Så om du vill ha lite mos i maskin så kanske en Hemi eller SRT-8?

https://www.blocket.se/malmo/Chrysler_3 … 15&w=3

De rör sig hyfsat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
11 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du lär ju ha mindre bekymmer i en Lexus men du lär ha roligare i en w212.

Sug på den.

fan smurf, är inte båda modellerna typ lika snabba? benzen är klart mycket rymligare iaf. men det är dom modellerna jag har fastnat för.  har du hört om några motor/lådsproblem på modellerna?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Du lär ju ha mindre bekymmer i en Lexus men du lär ha roligare i en w212.

Sug på den.

fan smurf, är inte båda modellerna typ lika snabba? benzen är klart mycket rymligare iaf. men det är dom modellerna jag har fastnat för.  har du hört om några motor/lådsproblem på modellerna?

Nå. Mercedes gjorde en uppryckning kvalitetsmässigt på w212. Den bör inte ställa till med bekymmer. Tror jag...

http://www.mercedesmedic.com/overview-w … -problems/

Köp ingen sådan med luftfjädring bara...

Senast redigerat av Hybrid_ (11 augusti 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Du lär ju ha mindre bekymmer i en Lexus men du lär ha roligare i en w212.

Sug på den.

fan smurf, är inte båda modellerna typ lika snabba? benzen är klart mycket rymligare iaf. men det är dom modellerna jag har fastnat för.  har du hört om några motor/lådsproblem på modellerna?

Nå. Mercedes gjorde en uppryckning kvalitetsmässigt på w212. Den bör inte ställa till med bekymmer. Tror jag...

http://www.mercedesmedic.com/overview-w … -problems/

Köp ingen sådan med luftfjädring bara...

ne blir ingen luftfjädring. Läser runt lite och verkar som att dieslarna iaf har några raporter om kedjor som sträckt sig, hittar inga med bensin motorerna om samma problem, lådorna verkar hålla iaf, men känns som att lexusen som du sa skulle iaf hålla bättre. Känns lite risky med benz?

Evildan
12 augusti 2017 ·

För helvete Pandan!!
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/402499/402499-3829275.jpg
Du ska givetvis ha en Prius. wink


Skämt åsido, varför inte en GS450H istället som är i samma storleksklass som W212?
Mycket mos under huven som du och, faktiskt mot vad många tycks tro, även jag uppskattar. 0-100 5.9s
Förbrukning som en bil i "Golfklassen".
Driftsäkrare än IS250 som i sig är väldigt driftsäker.
Men står valet enbart mellan de tu uppräknade så är det ju en 4cyl överladdad MB eller en Lexus med silkeslen V6 och liknande prestanda.
Jag skulle inte helt oväntat lägga mina pengar på en IS250, då den är lite körgladare och i mitt tycke betydligt mindre Svenebanan att glida ned till Kebaben med i norrorten och blinga med.

Senast redigerat av Evildan (12 augusti 2017)

panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:
För helvete Pandan!!
https://www1.garaget.org/archive/105/10 … 829275.jpg
Du ska givetvis ha en Prius. wink


Skämt åsido, varför inte en GS450H istället som är i samma storleksklass som W212?
Mycket mos under huven som du och, faktiskt mot vad många tycks tro, även jag uppskattar. 0-100 5.9s
Förbrukning som en bil i "Golfklassen".
Driftsäkrare än IS250 som i sig är väldigt driftsäker.
Men står valet enbart mellan de tu uppräknade så är det ju en 4cyl överladdad MB eller en Lexus med silkeslen V6 och liknande prestanda.
Jag skulle inte helt oväntat lägga mina pengar på en IS250, då den är lite körgladare och i mitt tycke betydligt mindre Svenebanan att glida ned till Kebaben med i norrorten och blinga med.

haha, alltid trevligt;) ska kika in på dom du nämnde, har hittat flera som har haft problem med mb än lexusen hitils, folk verkar verkligen gilla lexusen iaf när det gäller hållbarhet, ser inte några rasade lådor och ser bara lite tjafs med v6ans *carbon build* som jag hoppas hjälps av av att man gasar ur lite ibland? jag håller med att jag måste fortsätta ha råd med minst en kebab om dan/vecka så inga fler ras av högra kaliber;) Motor/låda wink

viccoA
12 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

Pruta ner den här så kör du nyare modell, w212 börjar kännas lite antik.

https://www.blocket.se/blekinge/Mercede … 11&w=3

panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

viccoA skrev:
Pruta ner den här så kör du nyare modell, w212 börjar kännas lite antik.

https://www.blocket.se/blekinge/Mercede … 11&w=3

lol va tror du de känns att köra det jag har nu? 2001=bronsåldern. tror inte ja ska ha diesel endå. kör just nu bara 15km rak sträcka till jobbet. hinner inte bli varm. andra förslag?

viccoA
12 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Pruta ner den här så kör du nyare modell, w212 börjar kännas lite antik.

https://www.blocket.se/blekinge/Mercede … 11&w=3

lol va tror du de känns att köra det jag har nu? 2001=bronsåldern. tror inte ja ska ha diesel endå. kör just nu bara 15km rak sträcka till jobbet. hinner inte bli varm. andra förslag?

Nja, E300 hybrid har lägre skatt och klassades som miljöbil när den kom, men fortfarande diesel. En kompis som har haft en hävdar förbrukning vid försiktig körning till ca 0.45-0.47 (0.42 enligt Mercedes).
Rätt så mycket hästkrafter för pengarna.

Annars är väl en mellanmotor i E-klassen med bensin ett vettigt val om du vill ha bensin.

Hade absolut försökt få nyare modellen med rimligt miltal för pengarna, W212 kom 2009 och köper man en av de senaste och dyrare 212orna kommer man tappa mer i andrahandsvärde än den nyare karossen.

panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Pruta ner den här så kör du nyare modell, w212 börjar kännas lite antik.

https://www.blocket.se/blekinge/Mercede … 11&w=3

lol va tror du de känns att köra det jag har nu? 2001=bronsåldern. tror inte ja ska ha diesel endå. kör just nu bara 15km rak sträcka till jobbet. hinner inte bli varm. andra förslag?

Nja, E300 hybrid har lägre skatt och klassades som miljöbil när den kom, men fortfarande diesel. En kompis som har haft en hävdar förbrukning vid försiktig körning till ca 0.45-0.47 (0.42 enligt Mercedes).
Rätt så mycket hästkrafter för pengarna.

Annars är väl en mellanmotor i E-klassen med bensin ett vettigt val om du vill ha bensin.

Hade absolut försökt få nyare modellen med rimligt miltal för pengarna, W212 kom 2009 och köper man en av de senaste och dyrare 212orna kommer man tappa mer i andrahandsvärde än den nyare karossen.

hade du alltså valt benz framför lexusen? isf varför? håller inte lexusen bättre? tror ja ska ha bensinare med så lite grejer som kan paja som möjligt^^

Presidento Of World
12 augusti 2017 · 3 305 Inlägg

Jag personligen hade valt lexus.. Tycker den är rå snygg samtidigt som det är en hållbar bil men det är ju jag...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag personligen hade valt lexus.. Tycker den är rå snygg samtidigt som det är en hållbar bil men det är ju jag...

ok, varför inte benz? för att den håller inte så bra eller nått annat?^^

Presidento Of World
12 augusti 2017 · 3 305 Inlägg

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag personligen hade valt lexus.. Tycker den är rå snygg samtidigt som det är en hållbar bil men det är ju jag...

ok, varför inte benz? för att den håller inte så bra eller nått annat?^^

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av dessa slädar. Har provat några stycken både äldre och nyare. Visst E klass går fint men att få motorlampan tänt varannan månad började bli tråkigt

Så.. Nä jag tror på Lexus gärna hybrid

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag personligen hade valt lexus.. Tycker den är rå snygg samtidigt som det är en hållbar bil men det är ju jag...

ok, varför inte benz? för att den håller inte så bra eller nått annat?^^

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av dessa slädar. Har provat några stycken både äldre och nyare. Visst E klass går fint men att få motorlampan tänt varannan månad började bli tråkigt

Så.. Nä jag tror på Lexus gärna hybrid

hehe förstår. vad vare som strulade? och vilken motor? har provkört några is 300h hybrid men tyvärr var den tråkig, tror att 250 är bättre. så om det blir lexus blir det säkert en sådan. om ja inte har tur och råkar sätta vantarna på en 350^

Presidento Of World
12 augusti 2017 · 3 305 Inlägg

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:

panda666 skrev:

ok, varför inte benz? för att den håller inte så bra eller nått annat?^^

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av dessa slädar. Har provat några stycken både äldre och nyare. Visst E klass går fint men att få motorlampan tänt varannan månad började bli tråkigt

Så.. Nä jag tror på Lexus gärna hybrid

hehe förstår. vad vare som strulade? och vilken motor? har provkört några is 300h hybrid men tyvärr var den tråkig, tror att 250 är bättre. så om det blir lexus blir det säkert en sådan. om ja inte har tur och råkar sätta vantarna på en 350^

Allt från lambdasonder till olika givare men ingen kunde hitta exakt fel så bytte in den hos samma firma mot rätt "bra" pris.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
PLindblom
12 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

panda666 skrev:
[hehe förstår. vad vare som strulade? och vilken motor? har provkört några is 300h hybrid men tyvärr var den tråkig, tror att 250 är bättre. så om det blir lexus blir det säkert en sådan. om ja inte har tur och råkar sätta vantarna på en 350^

Jag hade en IS 250 som pendlarbil i fyra år och var helnöjd med den. Den enda anledningen till att jag bytte var att jag blev sugen på en hybrid.

Satsa på en med multimediapaketet (Navigator, backkamera, bluetooth, Mark Levinson-stereo) för bästa upplevelse. Automatlåda skulle jag också rekommendera. Den manuella lådan i IS 250 är verkligen tråkig. Prestandamässigt är den likvärdig med IS 300h, men du får förstås ett mysigare ljud med V6a och traditionell automatlåda.

Om du tittar på IS 350 finns det tyvärr inte så många att välja mellan. Jag känner till elva stycken i Sverige, varav flertalet är "skrotade" i USA. Håll dig borta från den svarta 350n som heter CLP586. Annars är det en riktigt rolig bilmodell. Den amerikanska biltidningen Road & Track mätte upp 0-60mph på 4.9 sekunder, vilket inte är speciellt långt från IS-F.

panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

PLindblom skrev:

panda666 skrev:
[hehe förstår. vad vare som strulade? och vilken motor? har provkört några is 300h hybrid men tyvärr var den tråkig, tror att 250 är bättre. så om det blir lexus blir det säkert en sådan. om ja inte har tur och råkar sätta vantarna på en 350^

Jag hade en IS 250 som pendlarbil i fyra år och var helnöjd med den. Den enda anledningen till att jag bytte var att jag blev sugen på en hybrid.

Satsa på en med multimediapaketet (Navigator, backkamera, bluetooth, Mark Levinson-stereo) för bästa upplevelse. Automatlåda skulle jag också rekommendera. Den manuella lådan i IS 250 är verkligen tråkig. Prestandamässigt är den likvärdig med IS 300h, men du får förstås ett mysigare ljud med V6a och traditionell automatlåda.

Om du tittar på IS 350 finns det tyvärr inte så många att välja mellan. Jag känner till elva stycken i Sverige, varav flertalet är "skrotade" i USA. Håll dig borta från den svarta 350n som heter CLP586. Annars är det en riktigt rolig bilmodell. Den amerikanska biltidningen Road & Track mätte upp 0-60mph på 4.9 sekunder, vilket inte är speciellt långt från IS-F.

vad kul att höra:) har du provkört 300h? tycker du att dom är precis likadana vid körning? tyckte att 300h inte accade alls när mn stampade på, händer det nått när man stampar på 250? för om dom är exakt likadana så är det väldigt negativt för mig. min e39 känns inte så snabb med sina 230hk av vad som är kvar men hoppas att 250 rör på sig. får faktiskt ut o provköra en igen.

panda666
12 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av dessa slädar. Har provat några stycken både äldre och nyare. Visst E klass går fint men att få motorlampan tänt varannan månad började bli tråkigt

Så.. Nä jag tror på Lexus gärna hybrid

hehe förstår. vad vare som strulade? och vilken motor? har provkört några is 300h hybrid men tyvärr var den tråkig, tror att 250 är bättre. så om det blir lexus blir det säkert en sådan. om ja inte har tur och råkar sätta vantarna på en 350^

Allt från lambdasonder till olika givare men ingen kunde hitta exakt fel så bytte in den hos samma firma mot rätt "bra" pris.

tråkigt, jag vill helst slippa sånt då såklart. så mindre strul som möjligt. men endå kul bil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang