Laga gammal v8 volvo motor

Chumbucket
9 augusti 2017 · 9 Inlägg

Hej! Jag har en v8 motor jag har nyss köpt den har stått ute i många år och har rostat fast( den snurrar inte) jag behöver hjälp! har ingen aning om hur man ska göra.


tack för alla svar!

simlar
10 augusti 2017 · 5 516 Inlägg

Borde vara en Volvo B36 du har stående, enda gamla Volvo V8an jag känner till iaf (om nu inte XC90ins V8 räknas som gammal tongue)

Finns lite info på internet, tyvärr inte i närheten lika mkt som infon till Volvos personbilsmotorer.

Kan ge några länkar jag hittade efter snabb googling i alla fall:
http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ff0bb5c9c1
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 81&p=1

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
10 augusti 2017 · 5 516 Inlägg

Sen för att få den att snurra efter den rostat fast rekommenderar jag demontering av åtminstone vevaxel och kolvar, hona eller borra upp cylindrarna beroende på hur pass rostigt det är.
Nya kolvringar och nya lager. Om motorn behöver borras behövs såklart även nya kolvar.

Annars går det ju att hälla i en blandning av ATF-olja och lacknafta (hemgjord krypolja) i cylindrarna och sedan låta det ligga och gotta in sig några veckor innan man gör ett försök att dra runt motorn med ett långt dragskaft.
Inte att rekommendera dock då motorns inre delar kan ta skada av detta, finns ingen oljefilm kvar mellan lager och kolvringarna har förmodligen rostat fast och sen lär ju rosten i cylindrarna skada kolvringarna när man väl fått snurrat motorn när det är så pass illa att motorn blivit stum.

Senast redigerat av simlar (10 augusti 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
12 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Med känslig hand kan man kanske avgöra om det endast är kolvar som fastnat i cylinderloppen.
Dragskaft med hylsa på vevaxelns centrumskruv/-mutter.
Om du kan förnimma ett svagt men dock spel/glapp är troligen inte vevaxel fastrostad(borde inte kunna "rosta" fast på babbitslagren).
Om du "känner" att vevaxeln är mikroskopiskt rörlig kan du slåi någon form av lösningsmedel i cylinderloppen genom tändstiftshålen.
Vet inte hur de senare lutar, men om du kommer åt att banka på kolvarna så kan du kanske få loss dem.
Jag lyckades på en sidventilmotor för många år sedan få loss kolvarna.
Men det tog några månader.

B t w, är det samma motor som satt i Volvo Snabbe, och ursprungligen lanserades/togs fram för Volvo Elisabet och Volvo Philip?

Chumbucket
13 augusti 2017 · 9 Inlägg

torsen skrev:
Med känslig hand kan man kanske avgöra om det endast är kolvar som fastnat i cylinderloppen.
Dragskaft med hylsa på vevaxelns centrumskruv/-mutter.
Om du kan förnimma ett svagt men dock spel/glapp är troligen inte vevaxel fastrostad(borde inte kunna "rosta" fast på babbitslagren).
Om du "känner" att vevaxeln är mikroskopiskt rörlig kan du slåi någon form av lösningsmedel i cylinderloppen genom tändstiftshålen.
Vet inte hur de senare lutar, men om du kommer åt att banka på kolvarna så kan du kanske få loss dem.
Jag lyckades på en sidventilmotor för många år sedan få loss kolvarna.
Men det tog några månader.

B t w, är det samma motor som satt i Volvo Snabbe, och ursprungligen lanserades/togs fram för Volvo Elisabet och Volvo Philip?

Jag tror nog det är från en snabbe.

V_O-L-V_O
14 augusti 2017 · 555 Inlägg

Bilder på motorn...och kanske med demonterat insug o toppar!??

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Chumbucket
14 augusti 2017 · 9 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
Bilder på motorn...och kanske med demonterat insug o toppar!??

Jag har inte motorn än ska hämta den snart så jag kan liksom inte vissa några bilder än men sen när jag hämtar den ska jag ta hur många bilder du en vill.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang