Tändstiftsfråga.

torsen
12 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Vad är rekommenderade bytesintervallet för följande tändstift?
Iridiumkontakt NGK IFR6J11
Nickelkontakt  NGK BKR6E-11
Nickelkontakt   DENSO K20PR-U11

Gärna även gänga och gänglängd samt nyckelvidd.

Hoggy32
12 augusti 2017 · 33 Inlägg

Iridiumkontakt NGK IFR6J11
Håller länge då det är Iridium, exakt hur länge vet jag inte men kolla på deras hemsida, tror det står där.

caromania Forummoderator
12 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Vet inte exakt vad du fiskar efter men min bil (Rovern med T16 turbomotor) "ska ha" NGK BKR6E 11 och jag brukar byta varje år bara för att det är kul. I våras skruvade jag i motsvarande Iridiumstift från NGK och jisses amalia att det blev skillnad! Mjukare, jämnare gång, lägre förbrukning. Kan ju vara så att min T-16 lirar utmärkt med dessa, det vet jag inte, men det är värt ett test. Jag "tror" jag läste att det var 6000mil. Irrelevanta fakta, de håller länge i mitt fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
12 augusti 2017 ·
torsen
12 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Min kanske kryptiska fråga gäller en bil, som nu körts cirka 3.300 mil, där det inte står angivet bytesintervall för tändstiften, endast de ovan tre uppräknade tändstiften föreskrivs.

För länge sedan, mycket länge sedan, hade jag en Peugeot 404 SDLA -69.
Till den köpte jag Bosch platinatändstft när bilen var ny.
Elektroderna på dessa var tunna som nålar.
Livslängden lovades vara minst 10.000 mil.
Körde inte fullt så långt på samma tändstift (innan jag bytte bort bilen mot en R16 TS).
Kan livslängden, på de uppräknade tändstiften, vara i paritet med Bosch platina.
Eller är det "evighetständstift" och bytesintervall därför inte anges i serviceprogrammet, vad jag kan se?

simlar
12 augusti 2017 · 5 516 Inlägg

Standard-stift har oftast en livslängd på 6000mil medan iridium-stiften har nära på det dubbla, dvs runt 12000mil för iridiumstift.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
13 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Vad är sen stora skillnaden mellan iridium- och nickeltändstift?
Livslängd?

caromania Forummoderator
13 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Vad är sen stora skillnaden mellan iridium- och nickeltändstift?
Livslängd?

Enligt reklamen är det ju det, men som sagt, min bil går helt annorlunda med iridiumstiften än med de som rekommenderas.

Jag kan även berätta att jag körde med Bosch W6DC (om minnet inte sviker) i min Passat för 25 år sedan (enligt handbok) och testade på kul W6DTC som hade 3 elektroder och då gick bilen som ett skott. Iofs var den lite trimmad, men stiftet kan alltså göra skillnad.

Jag skulle kolla runt efter ägares erfarenheter kring stiftbytet på just din kärra. Självklart köper du stiften på ebay? Det blir betydligt billigare än att skaffa över disk på valfri nasare lokalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang