Lacken skrapad, hur fixar man det?

Hoggy32
12 augusti 2017 · 33 Inlägg

Skulle parkera bilen i garaget mitt på natten, såg inte ett skit och råka skrapa bilen mot garage kanten.. sad

Hur skulle jag kunna fixa det på bästa sätt som möjligt?
Slippa, applicera primer, slipa sen sprayfärg som matchar bilen? eller hur skulle ni gjort?
Man ser metallen, några runda cirklar som ni ser på bilden.

Toyota färgkod: 1G3

Var inne på: http://www.kwasny.com/farbtonfinder/#suchanfrage
Och slog in färgkoden samt bilmodellen och fick fram tre olika märken, multona vilket är ungefärligt samma färgnyans eller Auto-K som tydligen ska vara "original färg" fast då lär jag köpa en klar lack till den också.
Vad rekommenderar ni att jag gör? Vill att den ska se som ny.

http://www.ebay.ie/itm/auto-k-Spray-Set … Sw2XFUb5-R
Detta är Auto-K 1G3 Toyota färgen tillsammans med deras 2-Coat Clearcoat /Klarlack som man har på efter. Borde jag köpa detta?

Senast redigerat av Hoggy32 (19 augusti 2017)

jaka54
12 augusti 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Lacka om!
Metallic lacker är ett helvete att få bra för en amatör (det är därför jag gillar vita bilar)  så lämna in till billackerare rekommenderas.

Hoggy32
12 augusti 2017 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lacka om!
Metallic lacker är ett helvete att få bra för en amatör (det är därför jag gillar vita bilar)  så lämna in till billackerare rekommenderas.

Frågan är hur mycket en billackerare skulle ta för detta?
Skulle ju kunna fixa allt grundarbete sen ta den till en lackerare som fixar lacken?

Fast skulle vilja helst fixa det själv och slippa betala en massa pengar.

Senast redigerat av Hoggy32 (12 augusti 2017)

Nybergrobin
12 augusti 2017 · 2 377 Inlägg

jag hade lämnat in till en lokal lackfirma!  Kolla gärna runt med flera olika och jämför. Det skiljer enormt mkt mellan olika firmor beroende på hur suga dom är på arbetet... tongue

Om du ska köpa färg, siliontvätt, thinner, lackspruta, täckmaterial etc så blir det billigare att bara lämna in.

Hoggy32
12 augusti 2017 · 33 Inlägg

Nybergrobin skrev:
jag hade lämnat in till en lokal lackfirma!  Kolla gärna runt med flera olika och jämför. Det skiljer enormt mkt mellan olika firmor beroende på hur suga dom är på arbetet... tongue

Om du ska köpa färg, siliontvätt, thinner, lackspruta, täckmaterial etc så blir det billigare att bara lämna in.

Har skickat epost till några billackerare här i Gävle, hoppas att dom svarar.
Blir väl inte dyrt att fixa själv, enda nackdelen är hur det kommer att se ur i slutändan.
För sprayburk och 2-Coat klarlack ligger på 300kr ink frakt sen behöver jag primer vilket jag har hemma men tänker nog köpa en bättre.
Annat behövs ej förutom spackel från biltema?

mb_pucken
12 augusti 2017 · 5 083 Inlägg

Har du Helförsäkring så går det att gå via den. Annars som tidigare föreslagits att samla in lite offerter från lackerare en bra början :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nybergrobin
12 augusti 2017 · 2 377 Inlägg

Ska du köpa spackel, slipgrund, grundfärg och otanstående grejer så blir det asbolut billigare att lämna in.

Hoggy32
12 augusti 2017 · 33 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ska du köpa spackel, slipgrund, grundfärg och otanstående grejer så blir det asbolut billigare att lämna in.

Vet du ungefär hur mycket skadan kan kosta om jag lämnar in den? Ska åka runt och kolla på måndag men vill veta ungefärligt redan nu.
Läst och sett att en skada som min fast utan att den gått igenom till plåten kostat 2650kr vilket är dyrare än om man skulle fixat själv?

viccoA
13 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

Det är väldigt svårt att fixa skadan med lackfärg på burk, särskilt eftersom du har metallic lack.
3000kr är ett okej pris för att fixa skadan hos proffs.

V_O-L-V_O
13 augusti 2017 · 555 Inlägg

Tråkigt med skadan! Mitt tips är att du får ett mer exakt kostnadsförslag om du åker o visar skadan för några isf o maila, men ditt val....

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
jaka54
13 augusti 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är klart att du kan fixa skadan själv med sprayburk men du kommer inte att få tillnärmelsevis likadan finnish/lacköversenstämmelse som övrig lack på bilen.
Har du emelertid : kompressor med sprutpistol, 2-komp grundfärg och 2-komp filler, 240, 320 och 600 slippapper, klibbduk, silikonborttagare, 1200 och 2000-2500  våtslippapper, rubbing samt tid , en veckas jobb när det är ca 20grader varmt ute, och du har vanan sedan liknande jobb, då kan du lyckas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang