Mercedes 220D -72 går dåligt vid belastning

3 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Har nyligen köpt en mercedes 220d och efter någon dag av användande märkte jag att motorn börjar gå dåligt/hackigt när man belastar motorn. t.ex uppförsbackar på högväxel eller hög fart (80 - 100) med passagerare i baksätet. I övrigt går motorn perfekt. I låga hastigheter då bilen har enkelt att accelerera går den perfekt. Några förslag? Bilen verkar helt original i motorn.

Verkar gå bättre när motorn fortfarande är kall, men då när den är ordentligt varm så uppstår problemet mycket tydligare.

Senast redigerat av 220Stendod (12 augusti 2017)

Forum- och sitemoderator · 10 791 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 #2

Du bör ha OM615 på hela 60-62 hk i den. Att hålla 100 km/h ska inte vara något problem. Kolla om bränslefilter till pumpen är gamla. Biltemas filter för bensinmotorer brukar ställa till det rejält... Byt först!

Svartryker (kölar) den under full gas?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
4 003 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 #3

Bränslefilter är bra att börja med, kan flöda dåligt vid fullgas.
Kan även dra tjuvluft i bränslesystemet, inte ovanligt att handpumpen läcker invändigt. Kan vara värt att renovera/byta. Kostar någon hundring har jag för mig för en original hos Mercedes.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
3 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

Hybrid_ skrev:
Du bör ha OM615 på hela 60-62 hk i den. Att hålla 100 km/h ska inte vara något problem. Kolla om bränslefilter till pumpen är gamla. Biltemas filter för bensinmotorer brukar ställa till det rejält... Byt först!

Svartryker (kölar) den under full gas?

Okej får byta filter först då. Tror inte den svartryker något inget jag har sätt iallafall genom bakrutan.
Vilket filter skulle du rekomendera?

3 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #5

Uppdatering: Skulle ut och provköra den igen. Gick bra i kanske 10-15 minuter innan jag for ut på storvägen, gasade upp till 65-70 sen började den gå riktigt dåligt, tillslut så orkade den inte änns ta sig fram på 2:an så det blev att puttra fram i 10km/h på 1:an. puttrade fram i kanske 2minuter sen så ville den gå bra och då tog jag mig upp till 70km/h. men väl uppe i 70 så sa den ifrån och började gå skit igen.

Forum- och sitemoderator · 10 791 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2017 #6

220Stendod skrev:
Uppdatering: Skulle ut och provköra den igen. Gick bra i kanske 10-15 minuter innan jag for ut på storvägen, gasade upp till 65-70 sen började den gå riktigt dåligt, tillslut så orkade den inte änns ta sig fram på 2:an så det blev att puttra fram i 10km/h på 1:an. puttrade fram i kanske 2minuter sen så ville den gå bra och då tog jag mig upp till 70km/h. men väl uppe i 70 så sa den ifrån och började gå skit igen.

Tror på bränslebrist. Filter...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 139 Inlägg
Skrivet 13 augusti 2017 #7

Gammal diesel? Dagens diesel blir full av bakterier som bildar klumpar som sätter igen bränslefilter. Och det är väl inte osannolikt att förra ägaren lät bilen stå mycket på slutet innan han sålde den...

Forum- och sitemoderator · 10 791 Inlägg
Skrivet 14 augusti 2017 #8

KOm på en sak: Kolla så den får luft! När jag var lite sögs det in ett papper i insuget på farsans gamla diesel. Den gick i cirka 20 km/h.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
3 053 Inlägg
Skrivet 14 augusti 2017 #9

Jag hade liknande problem på min navara när det var vatten i bränslefiltret.
Testa byt filter, skadar nog inte att göra oavsett om det är boven eller inte:)


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang