Elbilar och ekonomi

DKZ
12 augusti 2017 · 228 Inlägg

Nu när Teslas nya fabrik är klar och dom kan börja massproducera Tesla 3 (Svensson versionen) ska det bli intressant och se hur bilmarknaden tacklar detta och vad väljer köparen?

För att dra en dålig parallel. När Apple lanserade Iphone 4 så tog det inte lång tid innan "alla" hade en Iphone eller smartphone. Känslan är att scenariot blir det samma när elbilar finns tillgängliga (från olika tillverkare) till humana priser och att batteriräckvidden ökar från år till år.

I mitt fall skulle inte en elbil fungera till 100% eftersom jag använder släpvagn ganska ofta och det kan jag inte dra med en elbil. Dock gör jag flera längre resor (30-40 mil enkel resa) varje månad vilket elbilen hade varit perfekt för när det gäller bränsleekonomi. (eller rättare sagt el-ekonomi)

Det som är intressant i denna elbils fråga är hur ska staten tackla detta skatteproblem?
Jag Google lite och hittade detta om vad vi betalar i skatt för Bensin/Diesel idag.

Cirka två tredjedelar av literpriset på bensin är ren skatt. Skatten ökar varje år till följd av indexeringen, men skattens andel styrs också av råvaruprisets utveckling.

Bilister betalar idag in ca 60 miljarder kronor i särskilda skatter (drivmedelsskatter, fordonsskatt), men bara drygt 25 miljarder går till investeringar och underhåll av vägnätet.


När staten inte får in sina "60 miljarder" på drivmedelsskatter, fordonsskatt osv vad ska dom pengarna tas ifrån om vi inte tankar bilen med fossila bränslen? Blir det vägtullar så fort man åker ut på vägen? Vägslitageskatt för varje kilometer man kör? Jättedyr El-bilskatt för att ladda bilen?

Nu kommer inte konverteringen till El-bilar ske över en natt men det kommer nog gå fortare än många tror och det ska bli intressant och se vad staten hittar på för att få in sina budgeterade 60 miljarder.

Vad tror ni?

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
it_mutt Avstängd
12 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

Kilometerskatt är ju redan ett begrepp. Och det är väl inte en omöjlig tanke.

Kilometerskatt har iofs varit på tal tidigare, och blivit nedlagt (senast, vad jag vill minnas, i samband med tunga fordon), men, när det sinar i statskassan är det väl ingen omöjlighet att man tittar på det (seriöst) som lösning igen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack855
12 augusti 2017 · 1 354 Inlägg

Höjd elskatt som kommer drabba hårt på villaägare och förmodligen även fastighetsägare som dessutom måste höja avgifter/ hyra för att kunna erbjuda (i framtiden) alla elstolpar till sina p-platser. Hört någonstans att det du sparar på miljön genom att åka elbil kontra fossildrivet förlorar du på tillverkningen av ett batteri som driver elbilen. Huruvida detta stämmer har jag inget underlag för. Om det stämmer så kommer det bli kul för tidningen när det släpps lol

Sen är min personliga fundering när staten tänker satsa pengarna som krävs på infrastrukturen för att sätta upp alla elstolpar runtom i landet. Landsbygden hoppas jag verkligen inte blir bortprioriterad då de som bor där förmodligen kommer behöva stolparna mer än vi i storstäderna. Själv tycker jag att monteringen av laddstolpar ligger ganska mycket efter om det skulle bli en explosion av elbilar.

Vill även tillägga att jag inte är emot utvecklingen av miljövänligt tänk. Om alla gör något är det bättre än att ingen gör något, själv försöker jag dock bara göra mitt hus energismartare för min plånboks skull wink

xXSammy
13 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

Alla som äger en Elbil eller plug-in hybrid lär få en extra skatt på sin elräkning

De/Dem
Muttley
13 augusti 2017 ·

xXSammy skrev:
Alla som äger en Elbil eller plug-in hybrid lär få en extra skatt på sin elräkning

Och hur skall den beräknas på en plugin var de tänkt ?   Om man aldrig laddar bilen i ett uttag så är de ju lika skevt som att ha tv licens.

xXSammy
13 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

Muttley skrev:

xXSammy skrev:
Alla som äger en Elbil eller plug-in hybrid lär få en extra skatt på sin elräkning

Och hur skall den beräknas på en plugin var de tänkt ?   Om man aldrig laddar bilen i ett uttag så är de ju lika skevt som att ha tv licens.

Blir nog två olika avgifter, har man plug-in blir det kanske "halva" kostnaden, sen lär de ju inte spela någon roll om en laddar mycket eller lite
Men ja, de måste ju få in pengarna någonstans ifrån när fossildrivna bilarna minskar :p

De/Dem
Evildan
13 augusti 2017 ·

Då ökas skatter ytterligare kring dinosaurierna, förlåt dom törstiga fossilerna, tills folk tvingas köpa klimatsmartare fordon. Tror jag.

DKZ
13 augusti 2017 · 228 Inlägg

Evildan skrev:
Då ökas skatter ytterligare kring dinosaurierna, förlåt dom törstiga fossilerna, tills folk tvingas köpa klimatsmartare fordon. Tror jag.

Självklart att fossila bränslen kommer skattas hårdare. Det är givet. Måste dock tänka på att det är 60 miljarder det handlar om. Om 60-70% har konverterat från bensin till El så kan ju inte dom 30-40% som kör bensin täcka upp kostnaden för dom som kör el. Det är omöjligt.

Nu kommer inte alla 60 miljarder från bensinskatten. Men någon annan skatt kommer införas för att täcka budgeterad inkomst i statskassan.

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
Evildan
13 augusti 2017 ·

DKZ skrev:

Evildan skrev:
Då ökas skatter ytterligare kring dinosaurierna, förlåt dom törstiga fossilerna, tills folk tvingas köpa klimatsmartare fordon. Tror jag.

Självklart att fossila bränslen kommer skattas hårdare. Det är givet. Måste dock tänka på att det är 60 miljarder det handlar om. Om 60-70% har konverterat från bensin till El så kan ju inte dom 30-40% som kör bensin täcka upp kostnaden för dom som kör el. Det är omöjligt.

Nu kommer inte alla 60 miljarder från bensinskatten. Men någon annan skatt kommer införas för att täcka budgeterad inkomst i statskassan.

På sikt slipper vi sjukvårdskostnader för petroleumrelaterad ohälsa samt minskade kostnader för miljövård.

Muttley
13 augusti 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:

xXSammy skrev:
Alla som äger en Elbil eller plug-in hybrid lär få en extra skatt på sin elräkning

Och hur skall den beräknas på en plugin var de tänkt ?   Om man aldrig laddar bilen i ett uttag så är de ju lika skevt som att ha tv licens.

Blir nog två olika avgifter, har man plug-in blir det kanske "halva" kostnaden, sen lär de ju inte spela någon roll om en laddar mycket eller lite
Men ja, de måste ju få in pengarna någonstans ifrån när fossildrivna bilarna minskar :p

Men de går inte.  Idag skattar du för vad du har och kör.   Skall man då bestraffas för att du kanske kör och har ?   
Isåfall får de ju sätta en räknare i ditt ladduttag, men hur skall du då beskatta det du laddar gratis på laddspots som tesla har.

Evildan
13 augusti 2017 ·

Muttley skrev:

xXSammy skrev:

Muttley skrev:

Och hur skall den beräknas på en plugin var de tänkt ?   Om man aldrig laddar bilen i ett uttag så är de ju lika skevt som att ha tv licens.

Blir nog två olika avgifter, har man plug-in blir det kanske "halva" kostnaden, sen lär de ju inte spela någon roll om en laddar mycket eller lite
Men ja, de måste ju få in pengarna någonstans ifrån när fossildrivna bilarna minskar :p

Men de går inte.  Idag skattar du för vad du har och kör.   Skall man då bestraffas för att du kanske kör och har ?   
Isåfall får de ju sätta en räknare i ditt ladduttag, men hur skall du då beskatta det du laddar gratis på laddspots som tesla har.

Eller beskatta när man likt i Nyköping får ladda gratis på kommunens elstolpe eller IKEAs dito, givetvis är det grön el i dom.
(Den som inte begriper hur detta med grön el fungerar ska låta bli att kommentera detta)
Eller beskatta alla som schablonbetalar genom bostadsrättsföreningen?
Eller dom, likt Siemens anställda i Eskilstuna, som har laddmöjligheter på arbetsplatsen.

Muttley
13 augusti 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

xXSammy skrev:

Blir nog två olika avgifter, har man plug-in blir det kanske "halva" kostnaden, sen lär de ju inte spela någon roll om en laddar mycket eller lite
Men ja, de måste ju få in pengarna någonstans ifrån när fossildrivna bilarna minskar :p

Men de går inte.  Idag skattar du för vad du har och kör.   Skall man då bestraffas för att du kanske kör och har ?   
Isåfall får de ju sätta en räknare i ditt ladduttag, men hur skall du då beskatta det du laddar gratis på laddspots som tesla har.

Eller beskatta när man likt i Nyköping får ladda gratis på kommunens elstolpe eller IKEAs dito, givetvis är det grön el i dom.
(Den som inte begriper hur detta med grön el fungerar ska låta bli att kommentera detta)
Eller beskatta alla som schablonbetalar genom bostadsrättsföreningen?
Eller dom, likt Siemens anställda i Eskilstuna, som har laddmöjligheter på arbetsplatsen.

Jag valde grön el.  Vatten, och jag förstod vad de menar.  Om alla hade gjort det så hade vi kanske haft grön el helt och hållet i vårt nuvarande liv.  Så våra barnbarn får en fin grönska med.

Men man kan väl ta all vår lön om vi ändå skall straffbeskattas så slipper vi tänka smile

trubbelturbo
13 augusti 2017 · 1 442 Inlägg

Sen är ju faktiskt inte vattenkraft helt oproblematiskt heller wink

http://www.alvraddarna.se/om/vattenkraft

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Unleash
13 augusti 2017 · 370 Inlägg

Svenska elnätet kommer inte att klara det endå. sen så kan det omöjligt vara miljö riktigt att bygga ut den elkraft som behövs för att täcka det behovet.

kärnkraft är en av dom grönaste el vi har men sällan nämns detta.

Senast redigerat av Unleash (13 augusti 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Muttley
13 augusti 2017 ·

trubbelturbo skrev:
Sen är ju faktiskt inte vattenkraft helt oproblematiskt heller wink

http://www.alvraddarna.se/om/vattenkraft

Berätta vilken energikälla som är helt oproblematisk, framför idén så lär du bli miljonär.

Kärnkraft är långt ifrån oproblematisk då de är en mycket sårbar farlig kraftkälla värre än ett batteri från elbilen.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … -markerna/

Muttley
13 augusti 2017 ·

Unleash skrev:
Svenska elnätet kommer inte att klara det endå. sen så kan det omöjligt vara miljö riktigt att bygga ut den elkraft som behövs för att täcka det behovet.

kärnkraft är en av dom grönaste el vi har men sällan nämns detta.

Men nej, kärnkraft är inte grön el. Den är inte förnybar och inte nyttigt för något levande.

trubbelturbo
13 augusti 2017 · 1 442 Inlägg

Muttley skrev:

trubbelturbo skrev:
Sen är ju faktiskt inte vattenkraft helt oproblematiskt heller wink

http://www.alvraddarna.se/om/vattenkraft

Berätta vilken energikälla som är helt oproblematisk, framför idén så lär du bli miljonär.

Kärnkraft är långt ifrån oproblematisk då de är en mycket sårbar farlig kraftkälla värre än ett batteri från elbilen.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … -markerna/

Jag har inte påstått att kärnkraften är den bästa energikällan, bara att vattenkraft inte är så bra som den ibland framställs som

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
13 augusti 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Men de går inte.  Idag skattar du för vad du har och kör.   Skall man då bestraffas för att du kanske kör och har ?   
Isåfall får de ju sätta en räknare i ditt ladduttag, men hur skall du då beskatta det du laddar gratis på laddspots som tesla har.

Eller beskatta när man likt i Nyköping får ladda gratis på kommunens elstolpe eller IKEAs dito, givetvis är det grön el i dom.
(Den som inte begriper hur detta med grön el fungerar ska låta bli att kommentera detta)
Eller beskatta alla som schablonbetalar genom bostadsrättsföreningen?
Eller dom, likt Siemens anställda i Eskilstuna, som har laddmöjligheter på arbetsplatsen.

Jag valde grön el.  Vatten, och jag förstod vad de menar.  Om alla hade gjort det så hade vi kanske haft grön el helt och hållet i vårt nuvarande liv.  Så våra barnbarn får en fin grönska med.

Men man kan väl ta all vår lön om vi ändå skall straffbeskattas så slipper vi tänka smile

Jag vet att även du vet hur detta med grön el fungerar, det finns andra som inte riktigt begriper det...heller.
Ja för satan, ta allt och sedan portioneras det ut rättvist i förhållande där det behövs.

Unleash
13 augusti 2017 · 370 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Eller beskatta när man likt i Nyköping får ladda gratis på kommunens elstolpe eller IKEAs dito, givetvis är det grön el i dom.
(Den som inte begriper hur detta med grön el fungerar ska låta bli att kommentera detta)
Eller beskatta alla som schablonbetalar genom bostadsrättsföreningen?
Eller dom, likt Siemens anställda i Eskilstuna, som har laddmöjligheter på arbetsplatsen.

Jag valde grön el.  Vatten, och jag förstod vad de menar.  Om alla hade gjort det så hade vi kanske haft grön el helt och hållet i vårt nuvarande liv.  Så våra barnbarn får en fin grönska med.

Men man kan väl ta all vår lön om vi ändå skall straffbeskattas så slipper vi tänka smile

Jag vet att även du vet hur detta med grön el fungerar, det finns andra som inte riktigt begriper det...heller.
Ja för satan, ta allt och sedan portioneras det ut rättvist i förhållande där det behövs.

jag tror herrarna inte förstår vad dom pratar om eller har hört ordet "baskraft" .

jag antar att när ni kopplar in era el bilar för laddning över natten för att sen komma på morgon och inse att Sverige inte hade tillräckligt med baskraft så vi tog elen från bilarna för att reglera.

Senast redigerat av Unleash (13 augusti 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Evildan
13 augusti 2017 ·

Unleash skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Jag valde grön el.  Vatten, och jag förstod vad de menar.  Om alla hade gjort det så hade vi kanske haft grön el helt och hållet i vårt nuvarande liv.  Så våra barnbarn får en fin grönska med.

Men man kan väl ta all vår lön om vi ändå skall straffbeskattas så slipper vi tänka smile

Jag vet att även du vet hur detta med grön el fungerar, det finns andra som inte riktigt begriper det...heller.
Ja för satan, ta allt och sedan portioneras det ut rättvist i förhållande där det behövs.

jag tror herrarna inte förstår vad dom pratar om eller har hört ordet "baskraft" .

jag antar att när ni kopplar in era el bilar för laddning över natten för att sen komma på morgon och inse att Sverige inte hade tillräckligt med baskraft så vi tog elen från bilarna för att reglera.

Trots att jag bad om det.

Men utveckla gärna ditt resonemang ytterligare, jag är faktiskt genuint nyfiken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang