Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
12 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Blacken skrev:

Coolt, du vet det som brandexperter inte har någon lösning på. Jag tycker att du ska skriva till skribenten och tala om att du vet hur man enkelt släcker en brand i ett  litiumjonbatterier, som har fått en termisk rusning.  Dina ekonomiska bekymmer skulle bli avsevärt mindre, garanterat!
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser

Jomenvisst, en två år gammal artikel. Det här påvisar ju bara hur dåligt uppdaterad du är gällande elbilar och så mycket annat med dina åratal gamla floskler.
Läs på istället och häng med i nutiden är mitt råd till dig, dagens verklighet är faktiskt intressant.

https://www.aktuellsakerhet.se/nu-kan-b … r-slackas/

Vi har höga förväntningar på AVD.


Mineralet vermikulit, den verksamma beståndsdelen i AVD, har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier. Nu får det ett nytt användningsområde.

Det där låter ju väldigt tryggt? johu du,! det betyder på ren Svenska när dimmjiddret är borttaget  att även att det är i bruk, så finns det en hel del aber med i bilden. Är inte lika optimistisk till gifter i min närmiljö som du och andra är, ej heller tror på skitsnacket ifrån miljötalibanerna.

Blacken skrev:

Evildan skrev:
Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar när det kan se ut så här?
https://www1.garaget.org/archive/105/10 … 829275.jpg
Eskilstuna mot Nyköping.
Lämnade hemmet med fulladdat plug-in hybridbatteri, givetvis laddat med "bra miljöval" märkt el.

givetvis laddat med "bra miljöval" märkt el.

Tillhör du åsså dom smartskallar som tror att dom får "grön/ren/miljöel i sina uttag? Newsflash, Dude, du har lika mycket "skitig" el i dina uttag som jag och alla andra i detta land

Blacken skrev:

Evildan skrev:

whazze skrev:
Koldioxidutsläppen är ungefär lika mycket som att köra en gammal disel i 20.000 mil som att bara tillverka ett batteri till en el bil så vad är de miljövänliga i det hela?

Hur långt kan man köra med en elbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som tillverkningen av en dieselbil genererar?

Ungefär innan man tar ut den ur garaget, skulle man tippa..

Du, vi säger så.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

Den brummar ju inte? Det var kollegans notering om den bil vi skulle köra igår. (De kör gamla fallfärdiga amerikanare) När jag placerade fejkväxelväljaren i läge Drive och tryckte pedalen i botten så katapulterades vi iväg helt ljudlöst, med en smula gnyende från däcken,  mot horisonten. Han ändrade snabbt uppfattning om vad som är häftigt för en kille på 20 år... Tror att "Va i helvete?" var uttrycket för dagen.

Nu var förvisso detta en bränslecellsbil utan batterier. Praktiskt att kunna tanka el från en tapp. Helt klart. Avsaknaden av batterier gör att de flesta som skriker om miljöförstöring får vända sig om efter något annat att hacka på.

Jag är skeptisk men kul var den. Tyvärr finns det bara ett mycket begränsat antal vätgasstationer i landet så de lär väl inte slå igenom över en natt.

Ytterligare ett hot mot explosionsmotorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

Jaha.

"Från och med 2020 kan det råda dieselförbud i Stockholm.
I så kallade miljözoner kan visa typer av dieselbilar då vara förbjudna att köra.
Så här vet du om din bil klarar dieselförbudet. "


http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … aign=bilar

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Unleash
12 augusti 2017 · 370 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jaha.

"Från och med 2020 kan det råda dieselförbud i Stockholm.
I så kallade miljözoner kan visa typer av dieselbilar då vara förbjudna att köra.
Så här vet du om din bil klarar dieselförbudet. "


http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … aign=bilar

men vem vill köra runt i sthlm=?

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2017 · 17 379 Inlägg

Unleash skrev:

Hybrid_ skrev:
Jaha.

"Från och med 2020 kan det råda dieselförbud i Stockholm.
I så kallade miljözoner kan visa typer av dieselbilar då vara förbjudna att köra.
Så här vet du om din bil klarar dieselförbudet. "


http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … aign=bilar

men vem vill köra runt i sthlm=?

Inte jag. Tänkte köpa mig en diesel som pendlarbil nästa vecka. Bor på landet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
12 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Jaha.

"Från och med 2020 kan det råda dieselförbud i Stockholm.
I så kallade miljözoner kan visa typer av dieselbilar då vara förbjudna att köra.
Så här vet du om din bil klarar dieselförbudet. "


http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … aign=bilar

De var ju en bra nyhet.  Då kan de kanske bli friskare luft för människorna smile    Man får åka tåg.

it_mutt Avstängd
12 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jaha.

"Från och med 2020 kan det råda dieselförbud i Stockholm.
I så kallade miljözoner kan visa typer av dieselbilar då vara förbjudna att köra.
Så här vet du om din bil klarar dieselförbudet. "


http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … aign=bilar

Men, något totalt dieselförbud är det ju inte heller här frågan om (utom då möjligen i Gamla Stan, men där drattar ju bensinbilarna också eller i andra möjliga Zon3-områden).

Det man i just denna artikel inte tar upp (eller så missar jag det) är att Zon 2 ex.vis även skulle exkludera bensin, etanol eller gas om de kärrorna inte uppfyller kraven för Euro 5.

Men, i debatten är det ganska vanligt att det läggs fram som ett "totalt dieselförbud".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xXSammy
12 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

click bait pls

De/Dem
Mack Forum- och sitemoderator
12 augusti 2017 · 26 111 Inlägg

xXSammy skrev:
click bait pls

Jaha?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Stenberg94
12 augusti 2017 · 24 Inlägg

Får ju huvudvärk av ert tjafsande om prius och V70, låt folk köra vad dom vill, hade själv aldrig kört en prius eller en elbil, kör visserligen en bensinsnål och jätte tråkig Kia picanto till vardags som jag köpte av farsan för 2000kr, anledning till de är att jag ska kunna göra om imprezan i garaget helt och hållet, kör snålt till vardags för att kunna göra iordning den och sen kunna köra den på helger och till träffar smile men som sagt motorintresset är för stort för att inte ha något som de händer lite i när man gasar ocb låter gött

Evildan
13 augusti 2017 ·

Stenberg94 skrev:
Får ju huvudvärk av ert tjafsande om prius och V70, låt folk köra vad dom vill, hade själv aldrig kört en prius eller en elbil, kör visserligen en bensinsnål och jätte tråkig Kia picanto till vardags som jag köpte av farsan för 2000kr, anledning till de är att jag ska kunna göra om imprezan i garaget helt och hållet, kör snålt till vardags för att kunna göra iordning den och sen kunna köra den på helger och till träffar smile men som sagt motorintresset är för stort för att inte ha något som de händer lite i när man gasar ocb låter gött

Så du kör en Picanto (miljöbil när den var ny) till vardags eftersom motorintresset är för stort att köra en trött bil?

Du lever efter Jay Leno principen, bruka något med lägre miljöpåverkan till vardags för att leka med något mindre miljövänligt när andan faller på. Good show sire!

Stenberg94
13 augusti 2017 · 24 Inlägg

Evildan skrev:

Stenberg94 skrev:
Får ju huvudvärk av ert tjafsande om prius och V70, låt folk köra vad dom vill, hade själv aldrig kört en prius eller en elbil, kör visserligen en bensinsnål och jätte tråkig Kia picanto till vardags som jag köpte av farsan för 2000kr, anledning till de är att jag ska kunna göra om imprezan i garaget helt och hållet, kör snålt till vardags för att kunna göra iordning den och sen kunna köra den på helger och till träffar smile men som sagt motorintresset är för stort för att inte ha något som de händer lite i när man gasar ocb låter gött

Så du kör en Picanto (miljöbil när den var ny) till vardags eftersom motorintresset är för stort att köra en trött bil?

Du lever efter Jay Leno principen, bruka något med lägre miljöpåverkan till vardags för att leka med något mindre miljövänligt när andan faller på. Good show sire!

Haha brukar en civic type r ep3 till vardags också så, är tyvärr inte miljonär så har inte råd att köra alla bilar till vardags, och även om jag vart miljonär hade jag inte köpt en tesla då jag vill ha en bil som låter som en bil och inte som en symaskin

Evildan
13 augusti 2017 ·

Stenberg94 skrev:

Evildan skrev:

Stenberg94 skrev:
Får ju huvudvärk av ert tjafsande om prius och V70, låt folk köra vad dom vill, hade själv aldrig kört en prius eller en elbil, kör visserligen en bensinsnål och jätte tråkig Kia picanto till vardags som jag köpte av farsan för 2000kr, anledning till de är att jag ska kunna göra om imprezan i garaget helt och hållet, kör snålt till vardags för att kunna göra iordning den och sen kunna köra den på helger och till träffar smile men som sagt motorintresset är för stort för att inte ha något som de händer lite i när man gasar ocb låter gött

Så du kör en Picanto (miljöbil när den var ny) till vardags eftersom motorintresset är för stort att köra en trött bil?

Du lever efter Jay Leno principen, bruka något med lägre miljöpåverkan till vardags för att leka med något mindre miljövänligt när andan faller på. Good show sire!

Haha brukar en civic type r ep3 till vardags också så, är tyvärr inte miljonär så har inte råd att köra alla bilar till vardags, och även om jag vart miljonär hade jag inte köpt en tesla då jag vill ha en bil som låter som en bil och inte som en symaskin

Jaha så du brukar nu två bilar istället till vardags och har en bil projekterad?
Vilken tur att du inte lever i 1910-talets New York, då lät merparten av personbilarna knappt alls och några skramlade fram och luktade illa. wink

Muttley
13 augusti 2017 ·

Stenberg94 skrev:
Får ju huvudvärk av ert tjafsande om prius och V70, låt folk köra vad dom vill, hade själv aldrig kört en prius eller en elbil, kör visserligen en bensinsnål och jätte tråkig Kia picanto till vardags som jag köpte av farsan för 2000kr, anledning till de är att jag ska kunna göra om imprezan i garaget helt och hållet, kör snålt till vardags för att kunna göra iordning den och sen kunna köra den på helger och till träffar smile men som sagt motorintresset är för stort för att inte ha något som de händer lite i när man gasar ocb låter gött

Jag må låta elak. Men när du skriver så måste jag säga att du låter som de flesta som kommenterar på aftonbladets facebook wink

Får du huvudvärk av att läsa något så varför läser man det då smile

Du skulle aldrig köra en elbil men kör en picanto.   Den låter väl gott när du gasar wink

Rickard-v
13 augusti 2017 · 2 665 Inlägg

Admin snälla stäng denna meningslösa tråd.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Muttley
13 augusti 2017 ·

Rickard-v skrev:
Admin snälla stäng denna meningslösa tråd.

Vad är de onödiga när folk håller sig lugna?   Vi kan gå tillbaka mer exakt till ämnet om de är det som stör dig denna vackra söndag.

Så varför köper inte du en miljömässigt snällare bil?

Rickard-v
13 augusti 2017 · 2 665 Inlägg

Muttley skrev:

Rickard-v skrev:
Admin snälla stäng denna meningslösa tråd.

Vad är de onödiga när folk håller sig lugna?   Vi kan gå tillbaka mer exakt till ämnet om de är det som stör dig denna vackra söndag.

Så varför köper inte du en miljömässigt snällare bil?

Jag har inte det intresset. Jag tycker det är kul med bilar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Muttley
13 augusti 2017 ·

Rickard-v skrev:

Muttley skrev:

Rickard-v skrev:
Admin snälla stäng denna meningslösa tråd.

Vad är de onödiga när folk håller sig lugna?   Vi kan gå tillbaka mer exakt till ämnet om de är det som stör dig denna vackra söndag.

Så varför köper inte du en miljömässigt snällare bil?

Jag har inte det intresset. Jag tycker det är kul med bilar.

Dåså.   Då har du svarat på din fråga.  Jag tycker också de är kul med bilar, som gör mitt konto större.

Nästa.

Rickard-v
13 augusti 2017 · 2 665 Inlägg

Vilken fråga? Jag har inte ställt någon fråga vad jag vet.

Då tycker inte du det är kul med bilar. Du tycker det är kul med pengar på kontot.

Senast redigerat av Rickard-v (13 augusti 2017)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Evildan
13 augusti 2017 ·

Rickard-v skrev:
Admin snälla stäng denna meningslösa tråd.

Varför är tråden meningslös anser du?

Det är den mest aktiva tråden på sighten sedan tre månader tillbaka, några finner den tydligen meningsfull.

Utvecklar svaret:
Någon finner nöje i att byta fotstödsplatta och postar upp det i en ganska okommenterad projekttråd trots att det misslyckades och någon funderar över varför gemene man inte tänker miljömässigt vid bilbyte när likvärdiga alternativ finns.
Ett intresse går faktiskt att kombinera med ett annat, att plånboken mår bra gör inte någon mindre bilintresserad utan kanske har ett annat intresse av bilen än bankörning och fotplattor.

Senast redigerat av Evildan (13 augusti 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang