Invändig motortvätt med diesel?

Bwonka
16 augusti 2017 · 236 Inlägg

Hejsan!

En märklig tanke slog mig häromdagen. Istället för de nuvarande metoder som finns för att rengöra motorn invändigt - riva tråg och göra rent, hälla rengörande tillsatser i motoroljan, skölja motorn med en billig olja för att sedan fylla på ny av bättre kvalitet etc etc...

Borde man inte kunna tappa ur nuvarande olja och motorn till brädden invändigt genom oljepåfyllningen med diesel och låta det verka ett tag? Eventuellt dra runt motorn nåt varv för hand. Känns som man borde kunna lösa duktigt med koks o skit på det viset. Sen tömmer man ur dieseln och fyller med den gamla oljan så all diesel sköljs bort. Tappar ur oljan igen och fyller på med ny olja. Skulle detta kunna funka i praktiken eller kommer ni på något som skulle sätta P för den här metoden?

/Bwonka

Senast redigerat av Bwonka (16 augusti 2017)

Loonitix
16 augusti 2017 · 26 Inlägg

Ja de funkar bra och hälla i diesel för o rengöra. Har gjort det på några motorer av olika slag smile ja brukar slå i 0.5 till 1 liter diesel o låta motorn gå ca 10 min på tomgång p sen tappa ur smile

Volvo V70 "Rehab" (2000)
Chevrolet impala "Doris" (1961)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2017 · 13 674 Inlägg

som sagt töm ur lite olja i med diesel starta och varmkör stäng av töm...   men problemet är att silen till oljepumpen måste bytas så tråget måste ner oavsätt..  tyvärr  för det är där det oftast blir stopp och kör man rent den med diesel så är det garanterat att skiten sätter sig där...  men dom mesta motorerna är skapligt okej att riva tråg på   visst en 1.8t från vag är inte min favorit men det går   volvosarna är väll drygast iallfal 240 som inte går att få ner tråget utan att flytta motorn eller framvagnsbalken

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
23 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

På 50/60-talet var det vanligt att man i samband med oljebyte gjorde en "motorsköljning".
Den begagnade oljan tappades ur.
En blandning av 50/50 fotogen och billigast tänkbara motorolja fylldes i motorn.
Motorn startades upp några sekunder och stängdes av.
Blandningen tappades av och ersattes med "den riktiga oljan".
Oljefiltret byttes därefter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang