Hjälp mig lite:)

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

Är nämligen som så att i början på oktober 2016 så skulle ja sälja iväg en jetta mk2a till en "polare" här, 1000 spänn ville ja ha vid snabb affär då de va sprillans vintersulor samt nya coils runt om, så han köpte då den av mig och fråga om han kunde ta papperna på han för hans morsa skulle stå som ägare så skicka me han dom för att ja hade ju endå känt han bra länge samt att det år en liten stad, sen i feb/mars 2017 får jag en räkning på 7600kr för att bilen stått påstäld men oförsäkrad, så kontaktar då denna kille dirrekt och sa till han att skriva över bilen nu och han sa att han skulle göra det. Men sen nu för 2dagar sen fick ja nog när de kom en räkning till på 4000kr, tog upp det med hans mor som verkar vara lite efter och vägrar just allt, har sakt att jag vill ta tillbaka bilen mot 1000kr som han köpt den för,hur går man vidare med detta i ett polis ärende? Finns inge kvitto samt kontant betalning, jag står fortfarande som ägare:)

CC72
16 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Du får ta det som en (dyr) läropeng.
Åk till din "kompis" och ta tillbaka bilen bara så är problemet till viss del löst.

Sen får du försöka kräva tillbaka pengarna av honom och sen avsluta er "vänskap".

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

CC72 skrev:
Du får ta det som en (dyr) läropeng.
Åk till din "kompis" och ta tillbaka bilen bara så är problemet till viss del löst.

Sen får du försöka kräva tillbaka pengarna av honom och sen avsluta er "vänskap".

Skrev till mor han i morse att jag förväntar mig att bilen står på en parkering innn fredag annars måste jag gå vidare med dethära, pengarna i sej skiter ja i då ja hellre få tillbaka bilen, får se va dom svarar. I värsta fall så tar vi min och hans bil i samma veva:)

volvoamazon245
16 augusti 2017 · 74 Inlägg

ALDRIG lämna ifrån dig en bil utan att få pengar och på skrivna papper!
En dyr läxa för dig - trist!

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
ALDRIG lämna ifrån dig en bil utan att få pengar och på skrivna papper!
En dyr läxa för dig - trist!

Lärt mig, pengar fick ja men skicka me han papper för morsan hans skulle stå som ägare och dum som man va så skicka ja me han de, är som sakt en väldigt liten stad och trodde ja kände pojken xD, men bilen kommer tillbaka på ett eller annat sätt smile

Evildan
16 augusti 2017 ·

Det tog förbannat lång tid innan du upptäckte att ägarbyte inte skett, men trots detta så kontaktar du telefonledes transportstyrelsen och förklarar vad som har hänt. Dom kan vara väldigt hjälpsamma.

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

Evildan skrev:
Det tog förbannat lång tid innan du upptäckte att ägarbyte inte skett, men trots detta så kontaktar du telefonledes transportstyrelsen och förklarar vad som har hänt. Dom kan vara väldigt hjälpsamma.

fick nån räkning i början av året så skrev till han då, fick till svar att han skulle fixa de, sen nu för ett litet tag sen så fick ja en räkning till på nå hundra så ska ta tillbaka bilen, är ju mitt ansvar att ägarbytet går igenom såhmm

Muttley
16 augusti 2017 ·

Min fråga är, varför är hans mor efter för att hennes avkomma lurade dig ?  Kom du överens med hans mor när du lättlurat gav iväg både bil och papper?

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

Muttley skrev:
Min fråga är, varför är hans mor efter för att hennes avkomma lurade dig ?  Kom du överens med hans mor när du lättlurat gav iväg både bil och papper?

Tog kontakt med hon då hennes son inte agerar, hon säger att hon inte skulle stå som ägare när hon själv har sakt de via telefon när jag pratade med hon innan jag sålde bilen, hon menar även på att ingen av dom ska stå för skulderna men jag får inte tillbaka bilen och dom ska inte göra något ägar byte, samt att hon sitter och hotar att anmäla mig och min son till soc, kan tillägga att jag hjälpte denna familj väldigt mycket tidigare, tex åkte 40 mil med trailer för att hämta dom och deras bil som gick sönder efter e4an men tog aldrig nå betalt för det, har sakt att jag mer än gärna tar tillbaka bilen så skiter vi i allt, vad som än händer så är det endå jag som får punga upp pengarna för den:S

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

Muttley skrev:
Min fråga är, varför är hans mor efter för att hennes avkomma lurade dig ?  Kom du överens med hans mor när du lättlurat gav iväg både bil och papper?

Lättlurad vill jag inte heller påstå att jag är, kanske litar för mycket på folk. men men man lär sig av sina misstag

Muttley
16 augusti 2017 ·

Dujbo skrev:

Muttley skrev:
Min fråga är, varför är hans mor efter för att hennes avkomma lurade dig ?  Kom du överens med hans mor när du lättlurat gav iväg både bil och papper?

Tog kontakt med hon då hennes son inte agerar, hon säger att hon inte skulle stå som ägare när hon själv har sakt de via telefon när jag pratade med hon innan jag sålde bilen, hon menar även på att ingen av dom ska stå för skulderna men jag får inte tillbaka bilen och dom ska inte göra något ägar byte, samt att hon sitter och hotar att anmäla mig och min son till soc, kan tillägga att jag hjälpte denna familj väldigt mycket tidigare, tex åkte 40 mil med trailer för att hämta dom och deras bil som gick sönder efter e4an men tog aldrig nå betalt för det, har sakt att jag mer än gärna tar tillbaka bilen så skiter vi i allt, vad som än händer så är det endå jag som får punga upp pengarna för den:S
Lättlurad vill jag inte heller påstå att jag är, kanske litar för mycket på folk. men men man lär sig av sina misstag

Men frågan blev inte helt besvarad av dig.  Har du haft en överenskommelse när du lämnade nyckeln till din vän?  Vad var egentligen anledningen att du inte kunde få en underskrift när affären skulle göras så att du kunde lägga det själv på posten?
Lite lättlurad känns det som, eller du är såklart säkert jättesnäll och vill lita på dina vänner. Men i affärer om de så är din egna familj så skall du inte lita på de för fem öre, affärer är affärer.
Jag har själv gått på samma nit men med lite annorlunda gång där jag inte fick fullt betalt för en bil, så man lär ju sig tyvärr den tråkiga vägen.

Har du ställt av bilen så att den inte tickar på fler dagar hos trafikförsäkringsföreningen ?

Dujbo
16 augusti 2017 · 22 Inlägg

Muttley skrev:

Dujbo skrev:

Muttley skrev:
Min fråga är, varför är hans mor efter för att hennes avkomma lurade dig ?  Kom du överens med hans mor när du lättlurat gav iväg både bil och papper?

Tog kontakt med hon då hennes son inte agerar, hon säger att hon inte skulle stå som ägare när hon själv har sakt de via telefon när jag pratade med hon innan jag sålde bilen, hon menar även på att ingen av dom ska stå för skulderna men jag får inte tillbaka bilen och dom ska inte göra något ägar byte, samt att hon sitter och hotar att anmäla mig och min son till soc, kan tillägga att jag hjälpte denna familj väldigt mycket tidigare, tex åkte 40 mil med trailer för att hämta dom och deras bil som gick sönder efter e4an men tog aldrig nå betalt för det, har sakt att jag mer än gärna tar tillbaka bilen så skiter vi i allt, vad som än händer så är det endå jag som får punga upp pengarna för den:S
Lättlurad vill jag inte heller påstå att jag är, kanske litar för mycket på folk. men men man lär sig av sina misstag

Men frågan blev inte helt besvarad av dig.  Har du haft en överenskommelse när du lämnade nyckeln till din vän?  Vad var egentligen anledningen att du inte kunde få en underskrift när affären skulle göras så att du kunde lägga det själv på posten?
Lite lättlurad känns det som, eller du är såklart säkert jättesnäll och vill lita på dina vänner. Men i affärer om de så är din egna familj så skall du inte lita på de för fem öre, affärer är affärer.
Jag har själv gått på samma nit men med lite annorlunda gång där jag inte fick fullt betalt för en bil, så man lär ju sig tyvärr den tråkiga vägen.

Har du ställt av bilen så att den inte tickar på fler dagar hos trafikförsäkringsföreningen ?

Japp avställd sedan en tid tillbaka, han kom och köpte den under dagen å morsan hans va på jobbet, pratade me hon innan, och eftersom man va i behov av pengar då så fyllde ja i pappret så va de bara för hon att signera och skicka in, beställde nya papper iaf, har bestämt mig för att knata dit och hämta den bara och skita i va dom säger

ehedman
17 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Det här, barn, är anledningen till att man, vid köp eller försäljning av bil, åker tillsammans och lämnar gula lappen på lådan. Eller så kan man äntra 2010-talet och anamma ny teknik i form av mobilt bank-id.

TS: Kanske att du kan anmäla bilen stulen alternativt egenmäktigt förfarande. Åk till polisstationen och förklara din situation. Eller så inväntar vi it_mutt som har koll på såna här frågor ur ett lagstiftningsmässigt perspektiv, om det nu finns underlag för det.

Mack855
17 augusti 2017 · 1 354 Inlägg

Nog är det inte mer än bara säga att den är stulen så farbror blå åker och hämtar tillbaka bilen. Bilen är ju i lagens ögon din så det är väl bara att förklara läget.

Pininfarina406
17 augusti 2017 · 535 Inlägg

Det är inte stöld då bilägaren har lämnat ifrån sig bilnyckeln frivilligt, möjligen egenmäktigt förfarande, men det kommer förmodligen inte ens att utredas av polis då det egentligen handlar om en skuld som kan drivas in via tingsrätt.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Muttley
17 augusti 2017 ·

Mack855 skrev:
Nog är det inte mer än bara säga att den är stulen så farbror blå åker och hämtar tillbaka bilen. Bilen är ju i lagens ögon din så det är väl bara att förklara läget.

Men de är ju inte stöld när man ger bort nycklar frivilligt.   Via försäkringsbolaget hade de troligt bara flinat lite och sagt skyll dig själv.

Kronofogden är troligtvis de mest lämpliga sättet att gå om man vill ha handräckning av polisen.

Dujbo
17 augusti 2017 · 22 Inlägg

Muttley skrev:

Mack855 skrev:
Nog är det inte mer än bara säga att den är stulen så farbror blå åker och hämtar tillbaka bilen. Bilen är ju i lagens ögon din så det är väl bara att förklara läget.

Men de är ju inte stöld när man ger bort nycklar frivilligt.   Via försäkringsbolaget hade de troligt bara flinat lite och sagt skyll dig själv.

Kronofogden är troligtvis de mest lämpliga sättet att gå om man vill ha handräckning av polisen.

Åker dit och hämtar den bara:)

Muttley
17 augusti 2017 ·

Dujbo skrev:

Muttley skrev:

Mack855 skrev:
Nog är det inte mer än bara säga att den är stulen så farbror blå åker och hämtar tillbaka bilen. Bilen är ju i lagens ögon din så det är väl bara att förklara läget.

Men de är ju inte stöld när man ger bort nycklar frivilligt.   Via försäkringsbolaget hade de troligt bara flinat lite och sagt skyll dig själv.

Kronofogden är troligtvis de mest lämpliga sättet att gå om man vill ha handräckning av polisen.

Åker dit och hämtar den bara:)

De är nog de enda alternativet om du inte vill dra in hjälp.   Troligtvis de enklaste.  Polisen lär inte ge dig någon hjälp ändå när du förklarar vad som hänt.

Lycka till.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 augusti 2017 · 14 007 Inlägg

ehedman skrev:
Det här, barn, är anledningen till att man, vid köp eller försäljning av bil, åker tillsammans och lämnar gula lappen på lådan. Eller så kan man äntra 2010-talet och anamma ny teknik i form av mobilt bank-id.

TS: Kanske att du kan anmäla bilen stulen alternativt egenmäktigt förfarande. Åk till polisstationen och förklara din situation. Eller så inväntar vi it_mutt som har koll på såna här frågor ur ett lagstiftningsmässigt perspektiv, om det nu finns underlag för det.

För en vecka sedan när jag köpte Trans Am:en så var det ett äldre par som ägde den, han 65 och hon 67. Jag frågade i telefon hur köpet förväntas gå till. Har ni "Mina Fordonappen"? Har ni "Swish"? Fick nej på båda frågorna. Vi använder papper och banköverföring. Okay, tänkte jag. Som tur hade vi samma bank så överföringen gick blixtsnabbt. Jag sa att jag lägger lappen på lådan. Nänä, inte då. Det skulle säljaren göra. Man var ju lite nervös från onsdag till måndag då "Mina Fordonappen" visade att ägarbytet gått igenom. Man vet ju inte, många har ju blivit lurade på många olika sätt. Men detta slutade lyckligt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack855
17 augusti 2017 · 1 354 Inlägg

Muttley skrev:

Mack855 skrev:
Nog är det inte mer än bara säga att den är stulen så farbror blå åker och hämtar tillbaka bilen. Bilen är ju i lagens ögon din så det är väl bara att förklara läget.

Men de är ju inte stöld när man ger bort nycklar frivilligt.   Via försäkringsbolaget hade de troligt bara flinat lite och sagt skyll dig själv.

Kronofogden är troligtvis de mest lämpliga sättet att gå om man vill ha handräckning av polisen.

Om TS nu säger "jag har lånat ut bilen men kompisen som lånade den vägrar att ge tillbaka den"? Jag hade gjort allt för att jävlas tillbaka till en sån "polare" inom lagens ramar. Om inte annat kan väl polisen tala om för TS vad han ska göra. Svin till polare du hade, hoppas att du iallafall får tillbaka bilen åtminstone.

Senast redigerat av Mack855 (17 augusti 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang