Brummande ljud rav4 bak

Parmegianson
18 augusti 2017 · 5 Inlägg

Hej. Jag har letat efter svar på mitt problem men kan inte riktigt hitta liknande.

Jag har en rav4 från 2005. Fyrhjulsdriften är konstant. Problemet som uppstår är när jag kör över 80km/h då ett brummande ljud baktill kommer. Ljudet växlar i högre hastigheter och gör en galen. Jag har haft problem med hjullager förr då det skaver åt nån sida men detta är mer brummande. Jag har hissat upp bilen och känt och rullat men kan fan inte höra något som tar i. Jag känner en viss liten vibration på båda bakhjulen i upphängningen men det är så pass liten att jag tänker att det är naturlig vibration från differentialen? Kan det vara så eller är det fel på båda hjullagren?
Jag ska också säga att kardanaxel verkar okej och jag har bytt olja i diffen och drivaxlar känns okej. Sitter det hjullager i diffen som kan vara problem?
Jag förstår att visst ljud kommer från differentialen vid körning också men omöjligt att detta ljud ska uppstå?
Nån som har en id'e eller haft liknande problem är jag tacksam för all hjälp jag kan få innan jag river sönder bilen..

Tack

Mackan134
18 augusti 2017 · 36 Inlägg

Hej, har du kollat så det inte är "klackar" på in eller utsida på däcken? Det kan föra mycket oljud. /Marcus

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Slash Saabifierad
18 augusti 2017 · 2 023 Inlägg

Det är troligtvis ett hjullager, de brukar börja brumma i högre hastigheter när de börjar bli slitna, ibland kan de brumma vid vissa intervaller, låt oss säga 70-100kmh eller så.
Min Saab hade så, så fort man kom upp i 70 och uppåt så började det brumma mer och mer ifrån framvagnen, mycket störande.
Varje hjulupphängning har sitt egna hjullager, så din bakaxel har två, en till varje hjul, det gäller att lokalisera vilket av dem som brummar.
Har du tidigare haft problem med hjullagerna bak så kan det ju vara motsatt sida.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Parmegianson
18 augusti 2017 · 5 Inlägg

Hej. Tackar för svaren. Riktigt tacksam. Klackarna märkte jag av en ren tur då jag rullade hjulen då jag tyckte de gick väldigt nära men det rör aldrig något. Hjullagren hoppades jag på men tyckte ändå att jag skulle höra något mer men de är helt klart mer tyngd på rullande bil. Den väger trots allt närmare 2ton. Jag tror jag beställer mig ett par hjullager så får vi se.. Om inte så har jag några till salu. Brukar det annars bli problem i differentialen? Känns som en ganska genuin del.

Mackan134
19 augusti 2017 · 36 Inlägg

Parmegianson skrev:
Hej. Tackar för svaren. Riktigt tacksam. Klackarna märkte jag av en ren tur då jag rullade hjulen då jag tyckte de gick väldigt nära men det rör aldrig något. Hjullagren hoppades jag på men tyckte ändå att jag skulle höra något mer men de är helt klart mer tyngd på rullande bil. Den väger trots allt närmare 2ton. Jag tror jag beställer mig ett par hjullager så får vi se.. Om inte så har jag några till salu. Brukar det annars bli problem i differentialen? Känns som en ganska genuin del.

Är det Goodyear däck?

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Parmegianson
19 augusti 2017 · 5 Inlägg

Nope Michelin

viccoA
19 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

Har du klackar på däcken eller inte?

Om ja, byt däck och åtgärda ev fel på hjulinställning (om man nu kan ställa bakvagnen på den där toylådan). Om inga fel på hjulinställningen, Leta efter glapp i någon led eller bussning i bakvagnen.

Diffen kan föra oväsen om den är på väg att ge upp.

Kardanens stödlager kan med låta om det är slut.

Om kardanen har obalans brukar det inte låta utan vibrera i bilen.

Parmegianson
20 augusti 2017 · 5 Inlägg

Allright. Sorry missförstod klackar. Trodde de va vikterna för balansera däcken. Det är i alla fall inte däcken. Jag har beställt nya hjullager så jag testar det så återkommer jag me en update..

torsen
21 augusti 2017 · 7 189 Inlägg

RA4:an har väl visco mellan axlarna, om jag inte missminner mig.
När den blir gammal och stel fungerar den inte som avsett.
Man får så att säga stelkoppling mellan axlarna.
Konditionen på viscon kollas enklast om du i låg fart svänger fullt åt endera sidan.
Har bilen då en tendens att "knyta sig" är det viscon som behöver bytas.
Går inte att reparera.
Flera andra bilar lider av samma problem.
Land Rover Freelander, vissa Jeepar med flera.
Teoretiskt en bra(nåja) och prisbillig lösning - men i praktiken kortlivad.
Hade varit bättre med en torsen, som Subaru har.

Parmegianson
27 augusti 2017 · 5 Inlägg

Allright! Då var hjulagren bytta bak och det var en korrekt lösning på problemet. Det var höger bak som var dåligt. Skönt. Krånglade ingenting i bytet så nu är bilen en fröjd att åka med.. Tack för hjälpen.

Slash Saabifierad
27 augusti 2017 · 2 023 Inlägg

Parmegianson skrev:
Allright! Då var hjulagren bytta bak och det var en korrekt lösning på problemet. Det var höger bak som var dåligt. Skönt. Krånglade ingenting i bytet så nu är bilen en fröjd att åka med.. Tack för hjälpen.

Härligt att höra:)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang