Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Jokabsson
18 augusti 2017 · 1 172 Inlägg

PLindblom skrev:

Cracksoup skrev:

PLindblom skrev:
Om det inte vore för att jag nyss köpte bil hade jag kastat mig över denna: https://www.blocket.se/halland/Toyota_P … 6.htm?sa=1

En Prius Executive T2 med skinnklädsel (dvs. ALL utrustning) som säljaren tror är en Business. Alldeles för lågt prissatt, dessutom. Den borde kosta omkring 15-20 000kr mer.

http://i.imgur.com/jlZZTmT.jpg

Där fick man verkligen en funderare!
Men den är väl redan såld när jag har funderat klart..

Den blev säkerligen såld inom de första 30 minuterna, även om köparen ännu hunnit dit för att hämta bilen. Jag har några gånger försökt köpa liknande exemplar, men varje gång har jag varit tvåa eller trea på bollen trots att jag ringt bara några minuter efter att annonsen kommit upp.

Den är kvar! Frågade henne och hon har fått bud på 71500:-
Man undrar ju vad felet är på den? Lite långt att åka 15 mil hemifrån bara för att titta på den.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2017 · 14 007 Inlägg

15 mil är väl inte så långt. jag har åkt 55 mil enkel resa utan att köpa nån. Det var då jag letade Corvette. När jag hämtade GTA:n förra veckan åkte jag 22 mil enkel resa. Man får offra sig ibland.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jokabsson
18 augusti 2017 · 1 172 Inlägg

Vettemannen skrev:
15 mil är väl inte så långt. jag har åkt 55 mil enkel resa utan att köpa nån. Det var då jag letade Corvette. När jag hämtade GTA:n förra veckan åkte jag 22 mil enkel resa. Man får offra sig ibland.

/Benny

15 mil är långt när man egentligen inte tänk byta bil på länge och slösurfar på gorg en fredagkväll 10 minuter från att knäppa första ölen.. wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2017 · 14 007 Inlägg

Cracksoup skrev:

Vettemannen skrev:
15 mil är väl inte så långt. jag har åkt 55 mil enkel resa utan att köpa nån. Det var då jag letade Corvette. När jag hämtade GTA:n förra veckan åkte jag 22 mil enkel resa. Man får offra sig ibland.

/Benny

15 mil är långt när man egentligen inte tänk byta bil på länge och slösurfar på gorg en fredagkväll 10 minuter från att knäppa första ölen.. wink

Aha!!! Du menar så! Ja, då förstår jag dig!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
18 augusti 2017 ·

Cracksoup skrev:

PLindblom skrev:

Cracksoup skrev:
Där fick man verkligen en funderare!
Men den är väl redan såld när jag har funderat klart..

Den blev säkerligen såld inom de första 30 minuterna, även om köparen ännu hunnit dit för att hämta bilen. Jag har några gånger försökt köpa liknande exemplar, men varje gång har jag varit tvåa eller trea på bollen trots att jag ringt bara några minuter efter att annonsen kommit upp.

Den är kvar! Frågade henne och hon har fått bud på 71500:-
Man undrar ju vad felet är på den? Lite långt att åka 15 mil hemifrån bara för att titta på den.

Felet är att på en grillvänlig fredagkväll prioriterar amatörerna flintagrillande och öldrickande framför chansen att tjäna ngn tjuga, jäkligt dyra flintastekar och öl.
Jag bor för långt bort ( bor inte i Danmark ) annars hade jag knyckt den direkt, vågar faktiskt inte köpa den osedd av en person jag inte känner när det handlar om summor över 30000kr.

Senast redigerat av Evildan (18 augusti 2017)

PLindblom
18 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

Evildan skrev:
Felet är att på en grillvänlig fredagkväll prioriterar amatörerna flintagrillande och öldrickande framför chansen att tjäna ngn tjuga, jäkligt dyra flintastekar och öl.
Jag bor för långt bort ( bor inte i Danmark ) annars hade jag knyckt den direkt, vågar faktiskt inte köpa den osedd av en person jag inte känner när det handlar om summor över 30000kr.

Det kliar ordentligt i mina fingrar också. Historiken ser finfin ut, åtminstone på papperet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2017 · 17 380 Inlägg

PLindblom skrev:

Evildan skrev:
Felet är att på en grillvänlig fredagkväll prioriterar amatörerna flintagrillande och öldrickande framför chansen att tjäna ngn tjuga, jäkligt dyra flintastekar och öl.
Jag bor för långt bort ( bor inte i Danmark ) annars hade jag knyckt den direkt, vågar faktiskt inte köpa den osedd av en person jag inte känner när det handlar om summor över 30000kr.

Det kliar ordentligt i mina fingrar också. Historiken ser finfin ut, åtminstone på papperet.

Jag bort 22 mil bort och har inte för avsikt att resa på baken idag. Fast man kan ju ringa imorgon...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
18 augusti 2017 · 4 014 Inlägg

Raset på beg-markanden ska just börjat, hitta inte artikeln just nu

http://www.di.se/bil/prisfall-pa-begagn … ar-vantas/

edit: artikel hittad

Senast redigerat av spillolja (18 augusti 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
19 augusti 2017 ·

PLindblom skrev:

Evildan skrev:
Felet är att på en grillvänlig fredagkväll prioriterar amatörerna flintagrillande och öldrickande framför chansen att tjäna ngn tjuga, jäkligt dyra flintastekar och öl.
Jag bor för långt bort ( bor inte i Danmark ) annars hade jag knyckt den direkt, vågar faktiskt inte köpa den osedd av en person jag inte känner när det handlar om summor över 30000kr.

Det kliar ordentligt i mina fingrar också. Historiken ser finfin ut, åtminstone på papperet.

Såld.
Inte oväntat.
När ska du hämta den? Jag kan hjälpa till.

panda666
20 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Har länge vart nu riktigt tjatigt emot Dieselbilar etc, ett jävla liv måste jag säga.  Alla tjatar att dieseln osv måste förbjudas och att städer ska förbjuda  dieselbilar osv. Har vart tjafs med fusk hit o dit länge nu. Några år sen så var trenden att alla ska köra diesel, det är snålt, piggt och populärt, kollar man på tex kvd och andra bilförsäljare så ser jag iaf att 95%minst av alla bilar i hallarna är diesel drivna. Kollar jag på blocket nu så är det mesta dieseldrivet, hittar inte många bensindrivna bmw-merceses etc efter 2010, finns ett par 520-528 tex och några e200 cgi, samtidigt finns det etttttt djävla massa 520d-e200cdi att handla. Nu undrar jag ifall samma skit händer med El bilar/hybrider nu också?  Är det bara ett sett på att lura oss att köpa deras skit? Såklart är hybrider/el bilar mycket bättre för miljön, vad jag vet, dom kanske skapas på ett dåligt sett som bidrar till att skita ner miljön det också, men jag kan inte så mycket inom de ämnet så lämnar över det till nån som faktiskt kan. Men som sagt är övertygad att el/hybrid är mycket bättre för miljön, frågan är bara om detta hysterin kommer att släppa och vi går tbax till nått annat skit istället ? kanske blir vi övertygade om nån annan fossil teknik som ska rädda världen fast i slutändan inte gör det endå?  nån som hänger med. Är iaf glad att el och hybrider blir bara bättre o bättre och ser fram emot när jag köper mig en lexus hybrid.

KenthIJ
20 augusti 2017 · 1 429 Inlägg

Cracksoup skrev:
I all diesel-hysteri så nämns aldrig den fossilfria HVO dieseln. Hur kommer det sig? Betydligt lägre utsläpp än med vanlig diesel och dessutom så krävs ingen ombyggnation av tank eller bränslesystem. Låter i mina öron som att dagens dieselbilar ändå har en framtid, åtminstone tills batteriteknik och elsystem fått en chans att utvecklas och ersätta förbränningsmotorer helt.
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Skulle det, med rejäl utbyggnad av tankställen, kunna vara ett realistiskt alternativ att köra redan befintliga dieselbilar på HVO ?

Jokabsson
20 augusti 2017 · 1 172 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cracksoup skrev:
I all diesel-hysteri så nämns aldrig den fossilfria HVO dieseln. Hur kommer det sig? Betydligt lägre utsläpp än med vanlig diesel och dessutom så krävs ingen ombyggnation av tank eller bränslesystem. Låter i mina öron som att dagens dieselbilar ändå har en framtid, åtminstone tills batteriteknik och elsystem fått en chans att utvecklas och ersätta förbränningsmotorer helt.
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Skulle det, med rejäl utbyggnad av tankställen, kunna vara ett realistiskt alternativ att köra redan befintliga dieselbilar på HVO ?

Det är redan ett fullt realistiskt alternativ. Dock krävs enorma mängder avfall för att kunna göra tillräckligt till alla dieselbilar. Förhoppningsvis möter det inte samma öde som E85...

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
20 augusti 2017 ·

Cracksoup skrev:

KenthIJ skrev:

Cracksoup skrev:
I all diesel-hysteri så nämns aldrig den fossilfria HVO dieseln. Hur kommer det sig? Betydligt lägre utsläpp än med vanlig diesel och dessutom så krävs ingen ombyggnation av tank eller bränslesystem. Låter i mina öron som att dagens dieselbilar ändå har en framtid, åtminstone tills batteriteknik och elsystem fått en chans att utvecklas och ersätta förbränningsmotorer helt.
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Skulle det, med rejäl utbyggnad av tankställen, kunna vara ett realistiskt alternativ att köra redan befintliga dieselbilar på HVO ?

Det är redan ett fullt realistiskt alternativ. Dock krävs enorma mängder avfall för att kunna göra tillräckligt till alla dieselbilar. Förhoppningsvis möter det inte samma öde som E85...

Ät mer snabbmat då blir det mer animaliska slaktbiprodukter samt frityrolja och saken är "biff" för ökad framställning av HVO. Jag tycker däremot att regelverket gällande ursprung/spårbarhet skall förlängas även för dessa råvaror.

En annan tanke vore att plocka bort, eller använda befintligt utrymme på mackarna då många minskat antalet pumpar, och montera laddutrustning då det redan på mackarna finns tillräckligt med matning för  Tesla super chargers.

SportPilot Ubåtsingenjör
21 augusti 2017 · 7 217 Inlägg

Evildan skrev:

spillolja skrev:

SportPilot skrev:
Har någon ett biltips till en student ? budget på 30k

Gärna låg skatt och bränsleförbrukning

https://www.blocket.se/kronoberg/Snal_o … 22&w=2

Bara att öppna gasspjället när man far förbi en mack och låta ångorna från pumpen sugas in

wink

Jag vill minnas att Cheeva ägde en Aygo för inte så länge sedan?

Yaris?
Jazz?
Colt?

nej köpte aldrig den, köpte en i10 istället ... men hade gärna haft en trevligare bil, svårt att hitta något som både är ekonomiskt och trevligt dock

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Knugcab
25 augusti 2017 · 5 111 Inlägg

Skulle gärna sett en HVO-tapp här i obygden så man hade fått lite kvalitetsprodukter i tanken på kinkyn... dock känns skälen mer politiska än miljömässiga så jag stannar där.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
11 september 2017 ·

Jag sammanfattar lite gällande forummedlemmars uppräknade orsaker till att inte köpa miljömässigt snällare bil.

*Fula.

*Slöa.

*Låter inte som en "riktig bil".

*Har inte råd.

*Tråkiga att köra.

*Det måste vara "det värsta som finns" liknande en Tesla P85.

*Skiter i miljön.

*Brandfarliga.

*Miljöfarligare än en renodlad fossilbil.

*Fungerar inte i kyla.

*Batterierna håller inte.

*Svåra att serva/reparera.

Senast redigerat av Evildan (12 september 2017)

xXSammy
12 september 2017 · 6 566 Inlägg

Evildan skrev:
Svåra att serva/reparera

Är bara svårt om man har pekfingret mitt i handen, de som har tummen mitt i handen gnällde redan på 90 talet ;]

De/Dem
Evildan
12 september 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:
Svåra att serva/reparera

Är bara svårt om man har pekfingret mitt i handen, de som har tummen mitt i handen gnällde redan på 90 talet ;]

Redan tidigare än så då jag minns hysterin kring katalysatorkravet när lekmän högljutt protesterade eftersom dom ansåg att katalysatorernas tillverkningsprocess gjorde dessa sämre för miljön förutom att det var omöjligt att själv felsöka eller reparera de "nya" avancerade avgasreningskomponenterna.
Bakåtsträvare genom tiderna, bilda klubb!

Evildan
14 september 2017 ·

Det finns som jag skrev initialt en användbar miljövänlig transportlösning för alla behov.
https://m.blocket.se/goteborg/Ovrigt_Go … 12&w=3

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/21/2177927947.jpg

Senast redigerat av Evildan (14 september 2017)

KenthIJ
14 september 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

KenthIJ skrev:

Skulle det, med rejäl utbyggnad av tankställen, kunna vara ett realistiskt alternativ att köra redan befintliga dieselbilar på HVO ?

Det är redan ett fullt realistiskt alternativ. Dock krävs enorma mängder avfall för att kunna göra tillräckligt till alla dieselbilar. Förhoppningsvis möter det inte samma öde som E85...

Ät mer snabbmat då blir det mer animaliska slaktbiprodukter samt frityrolja och saken är "biff" för ökad framställning av HVO. Jag tycker däremot att regelverket gällande ursprung/spårbarhet skall förlängas även för dessa råvaror.

En annan tanke vore att plocka bort, eller använda befintligt utrymme på mackarna då många minskat antalet pumpar, och montera laddutrustning då det redan på mackarna finns tillräckligt med matning för  Tesla super chargers.

OK. Då kan dessvärre inte vi bidraga så mycket. Äter mest hemlagad kyckling, fisk , skaldjur och vegetariskt på så härodlade och ekologiska grönsaker som möjligt och undviker i mesta möjliga mån snabbmat.

Annars verkar det väl betydligt mer miljövänligt att köra, redan befintliga dieselbilar, på HVO

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang