Vill minska förbrukningen på en BMW e46 320i. Går det?

noob_robban
18 augusti 2017 · 53 Inlägg

Antar att detta är en ovanlig fråga. Hittade ingen tidigare tråd på detta, kanske har jag bara sökt dåligt.

Eftersom jag inte har råd eller plats med egen bil än, så får jag klara mig med morsans BMW e46 320i från 1998. Helt vanlig spec, har inte ändrats på något sätt.

Så länge jag inte har sönder den så får jag göra vad jag vill med den under huven. Och jag tycker att den är lite för törstig (hittar siffror på 1,2 l/mil stad och runt 0,7 landsväg). Skulle vilja ändra på detta.

JA JAG VET att det är mycket smidigare att köpa en liten japanare eller hybrid om jag är petig med förbrukning, men nu är det en e46 jag har att göra med, så spara gärna på onödiga kommentarer.

Det här med chip har jag inte så mycket koll på. Man brukar väl chippa för mer prestanda men finns det chip för ekonomi också? Hur mycket kan det påverka?

Har även läst om varmluftsintag. Mycket info om kalluftsintag för mer prestanda, men vad jag förstått kan man göra tvärtom och rikta om intaget så det tar in luft inifrån motorrummet. Varm motor = varm luft runtom, eller hur? Detta ska göra motorn lite tröttare men ska också sänka förbrukningen. Någon som testat detta?

Har ni andra tips? Målet är att få ner förbrukningen i stan under 1 l/mil. Går det?

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Jesper328
19 augusti 2017 · 2 371 Inlägg

Ja, det finns säkert chip så att du får ner förbrukningen med typ 0.05L/milen.
Tanka 98, fast det tjänar man ändå inte in på.

Jag tror nog att det bästa alternativet är att hitta en snålare körstil.
Annars kan du kosta på en service med olja, filter, stift, etc.
Man kan ju slänga ut en massa pengar på att få den liiiite snålare, men dessa tar det ju lång tid innans man får tillbaks.

Up the RA
Curse
19 augusti 2017 · 686 Inlägg

Håller med föregående talare. En rejäl service. Kolla lufttryck i däckena, inga bromsar som hänger på. Osv.

Mazda 6 "MPS" (2006)
viccoA
19 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

Kolla så att lambdan är frisk med mha bredbandslambda.
Andas katalysatorn som den ska, när byttes stift och luftfilter, olja m.m.

Varmluftssugning, chip osv gör ingen skillnad till det bättre.

1. Undvik tomgångskörning, så mycket det går, ta på dig bältet innan du vrider om nyckeln, kör iväg direkt utan dröjsmål även mitt i vintern.

2. Gasa försiktigt och ännu mer försiktigt. Din pedal är "kopplad" till spridarna, ju mer gas ju mer sås.

3. Planera din körning, har du kört 10 mil landsväg utan att röra bromsen eller motorbromsat hårt? Bra!

4. Stäng av a/c:n när den inte behövs. Skaffa strömsnåla DRL och kör med dagtid (om det nu är tillåtet).

ehedman
19 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Lägg ut en bytesannons mot en 316 eller 318. Du kanske kan lyckas få en tusenlapp mellan, dessa likvida medel investerar du i en service av den nya bilen.

viccoA
19 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

ehedman skrev:
Lägg ut en bytesannons mot en 316 eller 318. Du kanske kan lyckas få en tusenlapp mellan, dessa likvida medel investerar du i en service av den nya bilen.

Enligt min erfarenhet drar de inte så mycket mindre att det gör någon större skillnad, bättre att byta upp sig till modernare bil på sikt. Tjejen hade en E46 318 automat ett tag och det var en riktigt törstig och trött rackare.

Utmarks-Loke
19 augusti 2017 · 5 836 Inlägg

BMW:s sexor från nittiotalet var faktiskt relativt bränslesnåla, åtminstone jämfört med andra sexor. 0,7l/milen vid landsvägskörning är inte alls illa.

xXSammy
19 augusti 2017 · 6 570 Inlägg

Utnyttja nedförsbackar, ligg i max 100 kmh när du kör motorväg, accelerera med halvgas och växla tidigt (typ 2000 rpm)

De/Dem
ehedman
19 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

viccoA skrev:
Enligt min erfarenhet drar de inte så mycket mindre att det gör någon större skillnad, bättre att byta upp sig till modernare bil på sikt. Tjejen hade en E46 318 automat ett tag och det var en riktigt törstig och trött rackare.

Jag håller med dig, bmw:s sexor och fyror skiljer sig inte mycket förbrukningsmässigt, men skillnaden är inte försumbar. Lägg därtill att din tjejs bil var utrustad med automatlåda av 90-talskonstruktion, vilka inte är särskilt bränsleeffektiva. Manuell låda, service, eco-driving och välplanerad körning på det så tror jag nästan att ts är i hamn. Att få ner förbrukningen någon dl kan göra en del utslaget på ett år.

Evildan
19 augusti 2017 ·

Du borde köpa dig en japs hybrid. wink


Skämt åsido, förutom de kloka råd du fått så:
*Plocka ur allt onödigt.
*Ha högt lufttryck i däcken.
*Ha fönstren uppdragna.
*Släpp gasen tidigt och motorbromsa fram till avfarter och korsningar samt när du ska stanna.

Vill du verkligen gå "all in" så börja tejpa igen springor mellan huv och fallskärm samt täck luftintagen i fronten (kokningsrisk vilket kanske inte är optimalt på en 6-cyl BMW) demontera yttre backspeglar och torkararmar, gör täckskivor för bakhjulen samt plocka ur all inredning. Risken med detta är å andra sidan att din mor omgående och lätt irriterad tar tillbaka bilnycklarna och bokar dig en tid hos ngn terapeut för samtal. wink
Men det gör märkbar skillnad förbrukningsmässigt.

panda666
19 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

i stan blir det svårt, mycket trafik samt start och stopp pga alla trafik signaler. Gör ditt bästa som alla andra sa med eco driving och planering, kör lugnt o fint.  gamla 320 är tyvärr en tråkig och trött motor som alltid behöver varvas. Ute på motorväg samt landsväg kan man kanske komma ner lite i förbrukning men i stan som sagt blir det svårt_^_^

noob_robban
20 augusti 2017 · 53 Inlägg

Jooo alltså på papper så ska det ju vara rätt märkbar skillnad på just 318 och 320 i och med färre cylindrar. Men det beror ju på vilken hemsida man tror på.

Helst av allt hade jag bytt in den mot en e34 518 i bra skick, lite förbrukning för en så stor bil. Men det verkar som att de börjar rosta bort från denna värld. Har inte sett en välskött e34 på länge.

Eco-driving bankar de in i en på körskolan nuförtiden, så det tänket har jag redan. Tänkte inte modda den så mycket utvändigt. Var mest nyfiken på vad man kan skruva med invändigt för att förbättra.

Det blir nog någon gammal Civic eller Golf så småningom, men 320n är lite för ful för att sälja än så länge. Ska fixa lacken på den också. Tänkte jag skulle experimentera med förbrukningen när jag ändå var i farten.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Meaganeowner
21 augusti 2017 · 2 250 Inlägg

Och hur långt kör du på ett år?

noob_robban
22 augusti 2017 · 53 Inlägg

Går man efter besiktningspappren så blir det runt 1000 mil per år. Fast det är morsans mil, jag personligen har knappt hunnit köra en mil med den än så länge. Men jag har en och annan bilsemester i kikaren i framtiden.
Hur många mil behövs innan man börjar "tjäna" på chip och annat?

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
ehedman
22 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

noob_robban skrev:
Hur många mil behövs innan man börjar "tjäna" på chip och annat?

Mil ( initial milkostnad - ny milkostnad ) = chipkostnad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang