Välja motor- och kupévärmarinstallation

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2017 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

pelpet skrev:

Bilen står så nära huset att man knappt kommer emellan. Så nexa/tellstick funkar. Och då borde jag kunna ha installationen i bilen enkel.

Enligt Defas webb ska det vara slangvärmare.

Fungerar ypperligt för oss. Då kan man schemalägga on/off och dessutom styra saken via en app i telefon/platta/dator. Väljer man till "premium" i appen (betala) så kan man låta temperatur styra till viss del.

Vi har som grädde på moset låtit alla trevnadslampor i hemmet styras av Tellstick så de tänds 20 minuter före solnedgång och släcks klockan 2300. Då blir hemmet kolsvart med ett antal brytare som klickar i följd. Bra grej. Helt såld på den som du förstår. Kört detta i cirka 3-4 år nu.

Hur många brutna lilltår fick du på köpet?


Jag föredrar bränsledrivna parkeringsvärmare då bilen blir helt oberoende av extern energigivare.
En gyllene regel är att bilen ska köras lika länge i minuter som värmaren körs för att undvika urladdat startbatteri, jag kan bekräfta sedan vintern -15/-16 att det stämmer utmärkt. sad
Givetvis hade jag en pocketstarter med mig annars hade jag inte utmanat ödet.

Inga ännu. Den gamla gubben ser bra i mörker. Även jag har dock en pocketstarter (bra ord) i bilarna. Bränslevärmare drar en del sås från batteriet ja. Därför undviker jag starta dessa. Pga kort väg till jobbet, cirka 10 km.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
17 augusti 2017 · 4 020 Inlägg

Jag personligen föredrar oljetrågvärmare,

Fördelar:
endast 300 watt
värmer oljan till ca 40-50C+ på några timmar
Vid riktigt kall vädelek där kylarvätskan skullle bli issörja så är detta ingen hinder
Inget problem med smutsig/grumlig kylarvätska som skadar elementet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Janneutanb
18 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

spillolja skrev:
Jag personligen föredrar oljetrågvärmare,

Fördelar:
endast 300 watt
värmer oljan till ca 40-50C+ på några timmar
Vid riktigt kall vädelek där kylarvätskan skullle bli issörja så är detta ingen hinder
Inget problem med smutsig/grumlig kylarvätska som skadar elementet

Fast det är väl ingen fördel att den bara är på 300w?
Man måste planera sina körningar långt före man ska åka samt att när det börjar bli 20-30 minusgrader orkar den väl inte ens få upp tempen speciellt högt.

Nä slangvärmare på 1000w med pump så är hela blocket varmt på 30-60 minuter inkl oljan.

Senast redigerat av Janneutanb (18 augusti 2017)

Soulman
18 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:

Soulman skrev:
Jag har verkligen personligen provat kontaktvärmare, blockvärmare, slangvärmare och bränslevärmare.

Bränslevärmaren är favorit och hutlöst dyr att eftermontera.
Slangvärmaren kommer som nummer två. Väldigt effektiv.
Blockvärmaren funkar fint, men lite krångligare installation.
Kupefläkt är grymt eftersom mankliver vi en varm isfri bil och är det bästa budgetvalet.

Kontaktvärmaren värmer ingenting märkbart på flera timmars drifttid. Helt värdelös.

Parkeringsvärmare är helt klart effektivast, men inte så konstigt då den oftast är på 5kW värmeffekt. Helt klart favoriten för mig med då den går att använda utan tillgång till eluttag och man har då varm bil på 10-15min.

Hur menar du att kontaktvärmaren inte värmer något märkbart?
Den värmer oljan så syns ej på vattentempen vilket gör att väldigt många tror att den inte gör ett skit, däremot så startar motorn enklare då oljan redan är något uppvärmd.
Gäller ju då såklart att man har kvar bukskydd och oljetrågsisolering så inte värmen blåser bort.

Hoppas även det är kupévärmare du menar då kupéfläkten inte värmer så mycket wink

Naturligtvis menar jag kupefläktvärmare 😁

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
18 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

spillolja skrev:
Jag personligen föredrar oljetrågvärmare,

Fördelar:
endast 300 watt
värmer oljan till ca 40-50C+ på några timmar
Vid riktigt kall vädelek där kylarvätskan skullle bli issörja så är detta ingen hinder
Inget problem med smutsig/grumlig kylarvätska som skadar elementet

Skulle du prova slangvärmaren förstår du hur värdelös trågvärmaren är i jämförelse.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
pelpet
20 augusti 2017 · 94 Inlägg

Jag har bränslevärmare (webasto) på nuvarande bilen men den lösningen passar mig dåligt. Eftersom jag har 30 min till jobbet så ska den bara gå 15 min på morgonen för att inte dra ur batteriet, och då blir bilen inte sådär varm och go och isfri som jag vill ha den. Och vid kortkörning funkar det ännu sämre - då kan jag bara värma en kort stund. Det funkar också dåligt om man inte riktigt vet när man ska iväg, men elvärmaren kan helt enkelt stå på någon timme extra utan att det gör något.

Bilen står utomhus utan carport, så det blir en del skrapande på vintern.

Dessutom har webaston lagt av. Jag har fått ett ca pris på att byta brännkammaren på 6000kr. Tydligen rätt vanligt.

xXSammy
20 augusti 2017 · 6 569 Inlägg

Är vanligt att bränslevärmarna går sönder när de blir mycket start och stopp. De mår bäst av att gå minst 20-30 min

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang