När inträder "besiktad för alltid"?

torsen
20 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Gäller en bil av 1956 års modell som är besiktad 2017-05-31.
Enligt Transportstyrelsen "nästa besiktning senast 2019-05-31".
Den är skattebefriad enl samma källa.

TurbOla Reservdansk
20 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

Om jag förstått det rätt så är det sista besiktningen nu isåfall.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2017 · 13 669 Inlägg

maj 2018 är väll då dom ändrar..  så efter det så behöver du inte in..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zleepy Trucker
20 augusti 2017 · 1 391 Inlägg

Måste besiktas en sista gång innan den blir besiktad för alltid smile

och ja, fordon över tretti års ålder blir skattebefriade smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Evildan
20 augusti 2017 ·

zleepy skrev:
Måste besiktas en sista gång innan den blir besiktad för alltid smile

och ja, fordon över tretti års ålder blir skattebefriade smile

Precis, besiktigas en gång efter majs ingång sedan är den besiktningsbefriad.
Det kryllar av annonser där kretiner inbillar sig att om bilen är inom 2-årsperioden är den befriad efter maj -18.

torsen
20 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Ifrågavarande bils uppgift hos Transportstyrelsen är således korrekt.
Bilen ska besiktas ännu en gång, d v s före 2019-05-31 (en etta som slutsiffra).

Evildan
20 augusti 2017 ·

torsen skrev:
Ifrågavarande bils uppgift hos Transportstyrelsen är således korrekt.
Bilen ska besiktas ännu en gång, d v s före 2019-05-31 (en etta som slutsiffra).

Jajamensan.
Är det din 2CV ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2017 · 13 669 Inlägg

nej nej..   är bilen godkänd till vid maj 2018 är den bes tills dess att polisen påstår något annat...  en flygande bes med fel så är det att åka förbi bilprovningen..

detta har det talas om mycket på facebook i gruppen Crusingen Stannar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
20 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

Fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år blir befriade från besiktningsplikten under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden.

Lagstiftningen trädde ikraft den 20 maj 2017, men de nya reglerna börjar tillämpas först från den 20 maj 2018.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -maj-2018/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
21 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Ifrågavarande bils uppgift hos Transportstyrelsen är således korrekt.
Bilen ska besiktas ännu en gång, d v s före 2019-05-31 (en etta som slutsiffra).

Jajamensan.
Är det din 2CV ?

Neej, haha. En presumtiv Willys Overland CJ-5H.

Evildan
21 augusti 2017 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Ifrågavarande bils uppgift hos Transportstyrelsen är således korrekt.
Bilen ska besiktas ännu en gång, d v s före 2019-05-31 (en etta som slutsiffra).

Jajamensan.
Är det din 2CV ?

Neej, haha. En presumtiv Willys Overland CJ-5H.

Åh, trevligt trots Volvomotorn.

Då jag tidigare skrev något snällt och trevligt angående en annan medlems många talanger och roliga intressen, men istället blev modererad av ngn för mig outgrundlig anledning, så gör jag som så:

Jag var felinformerad, läs länken här ovan istället.

torsen
22 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:

Jajamensan.
Är det din 2CV ?

Neej, haha. En presumtiv Willys Overland CJ-5H.

Åh, trevligt trots Volvomotorn.

Då jag tidigare skrev något snällt och trevligt angående en annan medlems många talanger och roliga intressen, men istället blev modererad av ngn för mig outgrundlig anledning, så gör jag som så:

Jag var felinformerad, läs länken här ovan istället.

Fattar att du kan lägga ihop 1 + 1 och få det till 2.

Evildan
22 augusti 2017 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:

Neej, haha. En presumtiv Willys Overland CJ-5H.

Åh, trevligt trots Volvomotorn.

Då jag tidigare skrev något snällt och trevligt angående en annan medlems många talanger och roliga intressen, men istället blev modererad av ngn för mig outgrundlig anledning, så gör jag som så:

Jag var felinformerad, läs länken här ovan istället.

Fattar att du kan lägga ihop 1 + 1 och få det till 2.

Kan få det även till tre om jag riktigt anstränger mig.
Kul bil likväl.

torsen
23 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:

Åh, trevligt trots Volvomotorn.

Då jag tidigare skrev något snällt och trevligt angående en annan medlems många talanger och roliga intressen, men istället blev modererad av ngn för mig outgrundlig anledning, så gör jag som så:

Jag var felinformerad, läs länken här ovan istället.

Fattar att du kan lägga ihop 1 + 1 och få det till 2.

Kan få det även till tre om jag riktigt anstränger mig.
Kul bil likväl.

Om vi kommer överens, det är minst 3 spekulanter anmälda före mig, och säljaren tar oss i tur och ordning, så är namnet redan bestämt på bilen.
RÅTTSOFFAN, efter studierektorns, i "Enkelstöten", gamla VW.
Jag har haft namn på de flesta av mina närmare 130 bilar.

En svart trimmad Rekord 1700 -58 kallades PASTORN eftersom den föregående ägaren hade varit prästen i Lista utanför Eskilstuna. På den tiden ansågs Opel vara töntiga. Men med den åkte jag ifrån PV-sport m m.
Gissa varför det inte gick att ha torkarna på när man varvade ur på de lägre växlarna?

Evildan
23 augusti 2017 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:

Fattar att du kan lägga ihop 1 + 1 och få det till 2.

Kan få det även till tre om jag riktigt anstränger mig.
Kul bil likväl.

Om vi kommer överens, det är minst 3 spekulanter anmälda före mig, och säljaren tar oss i tur och ordning, så är namnet redan bestämt på bilen.
RÅTTSOFFAN, efter studierektorns, i "Enkelstöten", gamla VW.
Jag har haft namn på de flesta av mina närmare 130 bilar.

En svart trimmad Rekord 1700 -58 kallades PASTORN eftersom den föregående ägaren hade varit prästen i Lista utanför Eskilstuna. På den tiden ansågs Opel vara töntiga. Men med den åkte jag ifrån PV-sport m m.
Gissa varför det inte gick att ha torkarna på när man varvade ur på de lägre växlarna?

Satan vad trist att vänta på det viset.
När jag säljer är det alltid att den som först infinner sig vid möllan får med sig mjölet hem. Inväntar givetvis långväga resenärer från det dom ringt och berättat att dom påbörjat resan.

Länkaget från kamaxeln k☆kade ur vid för höga varvtal?

caromania Forummoderator
23 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:

Kan få det även till tre om jag riktigt anstränger mig.
Kul bil likväl.

Om vi kommer överens, det är minst 3 spekulanter anmälda före mig, och säljaren tar oss i tur och ordning, så är namnet redan bestämt på bilen.
RÅTTSOFFAN, efter studierektorns, i "Enkelstöten", gamla VW.
Jag har haft namn på de flesta av mina närmare 130 bilar.

En svart trimmad Rekord 1700 -58 kallades PASTORN eftersom den föregående ägaren hade varit prästen i Lista utanför Eskilstuna. På den tiden ansågs Opel vara töntiga. Men med den åkte jag ifrån PV-sport m m.
Gissa varför det inte gick att ha torkarna på när man varvade ur på de lägre växlarna?

Satan vad trist att vänta på det viset.
När jag säljer är det alltid att den som först infinner sig vid möllan får med sig mjölet hem. Inväntar givetvis långväga resenärer från det dom ringt och berättat att dom påbörjat resan.

Länkaget från kamaxeln k☆kade ur vid för höga varvtal?

Vacuum. Bristen på detsamma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
25 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:

Om vi kommer överens, det är minst 3 spekulanter anmälda före mig, och säljaren tar oss i tur och ordning, så är namnet redan bestämt på bilen.
RÅTTSOFFAN, efter studierektorns, i "Enkelstöten", gamla VW.
Jag har haft namn på de flesta av mina närmare 130 bilar.

En svart trimmad Rekord 1700 -58 kallades PASTORN eftersom den föregående ägaren hade varit prästen i Lista utanför Eskilstuna. På den tiden ansågs Opel vara töntiga. Men med den åkte jag ifrån PV-sport m m.
Gissa varför det inte gick att ha torkarna på när man varvade ur på de lägre växlarna?

Satan vad trist att vänta på det viset.
När jag säljer är det alltid att den som först infinner sig vid möllan får med sig mjölet hem. Inväntar givetvis långväga resenärer från det dom ringt och berättat att dom påbörjat resan.

Länkaget från kamaxeln k☆kade ur vid för höga varvtal?

Vacuum. Bristen på detsamma.

Vindrutetorkarna drevs av ett uttag från kamaxeln t o m -58.
Därefter elmotordrivna.
Inte heller spolaren var vacuumdriven.
"Blåsa" på golvet.
Men jämnåriga Volvon hade vacuumspolare.
Kom inte en droppe när man som bäst behövde vid en omkörning.
När man sen inte behövde spolningen efter omkörningen och släppte på gaspedalen tömdes nästan "WASO"-blåsan.

Före OPEL-tiden, långt före, var jag "delägare" i en Ford Tudor Special -36.
Den hade en vacuumdriven och en elmotordriven vindrutetorkare.
Ibland kunde de ta i varandra.
För den o t-intresserade kan berättas att bilen användes för "chicken-race" på Kungsgatans slut i Eskilstuna.
Dessutom hade Forden mekaniska bromsar som frös fast vintertid så man fick men våld "trampa loss" bromsarna då och då. Hade man tur så lossnade alla bromsstagen. Annars blev spännande vid nästa inbromsning. Då blev det till att parera "snedsprången" - utan servostyrning.
Det var inte bättre förr - men mer spännande.
Ja det var samma år som "Ung Rebell" visades på biodukarna.
När man själv var "fjortis".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang