Vectra B -01 luftmassemätare volt?

Chewgum
22 augusti 2017 · 79 Inlägg

Jag har ett jäkla störande problem, en felkod som kallar sig P0170. Jag har åkt till verkstäder där de bara trycker in sin sketna felkodsläsare och de har talat om för mig att byta o2 sensorena. Så det har man gjort då, bytt båda (före och efter katt) men problemet kvarstår.

Enligt vissa sidor på internet så kan det peka på en dålig MAF. Jag har en egen felkodsläsare med ODB funktion som man kan läsa av värden i real-time. På den här felkodsläsaren så kan man välja en statistik som heter "Mass Airflow Meter Voltage". Nu vete fan vilken volt det här är...men den står i 0.02volt när motorn är av och tändingen på. Idlar runt 0.33-0.68 volt (svajar ganska mycket) och den ligger runt 2.8-3 volt (vill inte gå över 3 volt) när man har gasen i botten och RPM:n runt 2500 och hastigheten 100-120km/h.

Kan det här tyda på en dålig MAF? Är det någon som vet vilken volt man ska ha? Har ju läst runt och enligt google så ska volten ligga på minst 4volt med gasen i botten och runt 2500RPM. Men vetefan om detta gäller för min bil. HJÄLP sad

Senast redigerat av Chewgum (22 augusti 2017)

Chewgum
30 augusti 2017 · 79 Inlägg

Om det är någonm som undrar så bytta jag luftmassemätaren. Koden P0170 har inte kommit tillbaka men nu har man en annan som heter P0136 - O2 Sensor Circuit Low Voltage (B1S2). Jag misstänker ett litet läckade vid grenröret då det bubblar ut lite vid ett ställe. Får ta isär skiten och kolla så att packning sitter rätt... sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang