Försöker hitta svar på när bör en kamkedja bytas? (AUDI A3 3.2 V6 Quattro -05)

anthed
21 augusti 2017 · 31 Inlägg

Hej,
Någon här som har koll på om/när kamkedjan ska bytas på en AUDI A3 3.2 V6 Quattro?

Min bil har just passerat 22k mil, köpte den ifrån en bilfirma när den hade gått 19k mil.

Bör jag hålla koll på fler saker än kamkedjan på denna bil?

Enda problemet jag haft hittils är att bi-xenon vänsterljus har slutat fungera men har gått att åtgärda.


Tack på förhand!

whazze
21 augusti 2017 · 81 Inlägg

En kamkedja har jag för mig aldrig bytts är det en rem då är de en annan sak.
Far min renoverade en 350 v8 som vi åkt med några år och den har nog rullat över 30-40 000 mil.
Men osäker på nyare bilar

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2017 · 17 455 Inlägg

whazze skrev:
En kamkedja har jag för mig aldrig bytts är det en rem då är de en annan sak.
Far min renoverade en 350 v8 som vi åkt med några år och den har nog rullat över 30-40 000 mil.
Men osäker på nyare bilar

Just Audis kedjor och i synnerhet då 3.2 är ökända för att smätta av kedjan i tid och otid. Den bör kollas snarast.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
21 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Tror inte man byter kedjan på nån bil som har kedja, inte vad jag har hört om iaf. Rasslar det eller låter det? om du inte hört nån sån missljud så skulle inte ja tänka på det, följ service bara och bytt olja ganska tät inpå varandra så skadet funka fint. Både bmw-audi-merca har haft tjafs med kedjor men tror inte man byter nått ifall nått inte har börjat rassla och låta illa.

xXSammy
21 augusti 2017 · 6 569 Inlägg

Kamkedjan byts när det börjar rassla eller om den tänder motorlampan och varnar för kamlägesgivare

De/Dem
Evildan
21 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:

whazze skrev:
En kamkedja har jag för mig aldrig bytts är det en rem då är de en annan sak.
Far min renoverade en 350 v8 som vi åkt med några år och den har nog rullat över 30-40 000 mil.
Men osäker på nyare bilar

Just Audis kedjor och i synnerhet då 3.2 är ökända för att smätta av kedjan i tid och otid. Den bör kollas snarast.

Dom förvarnar inte alltid heller utan dom brister helt oförhappandes.
En av anledningarna att många bilfirmor helt enkelt inte byter in dom, en annan anledning är att motorerna sänker en flaska olja snabbare än vad grabbarna på torget i Torshälla sveper en Explorer.

panda666
21 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

whazze skrev:
En kamkedja har jag för mig aldrig bytts är det en rem då är de en annan sak.
Far min renoverade en 350 v8 som vi åkt med några år och den har nog rullat över 30-40 000 mil.
Men osäker på nyare bilar

Just Audis kedjor och i synnerhet då 3.2 är ökända för att smätta av kedjan i tid och otid. Den bör kollas snarast.

Dom förvarnar inte alltid heller utan dom brister helt oförhappandes.
En av anledningarna att många bilfirmor helt enkelt inte byter in dom, en annan anledning är att motorerna sänker en flaska olja snabbare än vad grabbarna på torget i Torshälla sveper en Explorer.

verkar vara 2 allvarliga  problem med audis, dricker mycket olja samt dåliga kedjor. Men visste fan inte att deras kedjor höll så pass dåligt, nästan lika dåligt som vws gas bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2017 · 17 455 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Just Audis kedjor och i synnerhet då 3.2 är ökända för att smätta av kedjan i tid och otid. Den bör kollas snarast.

Dom förvarnar inte alltid heller utan dom brister helt oförhappandes.
En av anledningarna att många bilfirmor helt enkelt inte byter in dom, en annan anledning är att motorerna sänker en flaska olja snabbare än vad grabbarna på torget i Torshälla sveper en Explorer.

verkar vara 2 allvarliga  problem med audis, dricker mycket olja samt dåliga kedjor. Men visste fan inte att deras kedjor höll så pass dåligt, nästan lika dåligt som vws gas bilar?

Det är ju en Vw...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
21 augusti 2017 · 159 Inlägg

I dagens läge byts det nästan mer kedjor än remmar. Snacka med min förra arbetsgivare för ett tag sedan. VW Audi skoda ligger på top med kedjebyten. Sedan ramlar GM in med opel Saab vissa Cadillac modeller. BMW Mercedes har ochså sina problem med kedjor. Wag får sina problem från deras longlife service. Tidiga 1.8lturbo motorer visade i tidigt skede att longlife service inte är bra med igenstoppade oljesilar och skurna oljepumpar vilket i sin tur kan ge skador på lager och turbo aggregat. Kunder vi hade då rekommenderade vi 1500 mil elr 1 år. Dom som gick med på det ställde vi om service intervallerna med datorn. Istället för 3000 mil som vissa kunder kunde köra på 5 år vilket gör att det blir mycket kondens i motorn med igentäpta vevhusventillationer som frös till is på vintern och sköt packningar och pboxar elr trycker ut oljan mellan kolvringar.   En tumregel jag Kör på är 1500 elr 1 år. Vissa märken som subaru som jag själv kör med 2st av har detta som service standard

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
panda666
21 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Bill_Bull skrev:
I dagens läge byts det nästan mer kedjor än remmar. Snacka med min förra arbetsgivare för ett tag sedan. VW Audi skoda ligger på top med kedjebyten. Sedan ramlar GM in med opel Saab vissa Cadillac modeller. BMW Mercedes har ochså sina problem med kedjor. Wag får sina problem från deras longlife service. Tidiga 1.8lturbo motorer visade i tidigt skede att longlife service inte är bra med igenstoppade oljesilar och skurna oljepumpar vilket i sin tur kan ge skador på lager och turbo aggregat. Kunder vi hade då rekommenderade vi 1500 mil elr 1 år. Dom som gick med på det ställde vi om service intervallerna med datorn. Istället för 3000 mil som vissa kunder kunde köra på 5 år vilket gör att det blir mycket kondens i motorn med igentäpta vevhusventillationer som frös till is på vintern och sköt packningar och pboxar elr trycker ut oljan mellan kolvringar.   En tumregel jag Kör på är 1500 elr 1 år. Vissa märken som subaru som jag själv kör med 2st av har detta som service standard

Toyota och lexus samt några andra asiater har väl också 1500mil/1år, tycker sj att det låter ju bra. Sen vet jag att bmw iaf har max 4000mil på deras oljebyte och inga år, alltså max 4000mil, helt jävla sjukt, audi-vw har 3000mil, inga år, volvo hade beroende på motor 3000mil/1år. Sen vetja nån ford arbetsbil som hade 5000mil, samt nån annan märke minns inte vilken som också hade 5000mil. Merca hade väl 2250 och nu har dom efter 2013 2500mil. 1000/1500mil  1år borde va jävligt standard tycker jag!

Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
21 augusti 2017 · 159 Inlägg

panda666 skrev:

Bill_Bull skrev:
I dagens läge byts det nästan mer kedjor än remmar. Snacka med min förra arbetsgivare för ett tag sedan. VW Audi skoda ligger på top med kedjebyten. Sedan ramlar GM in med opel Saab vissa Cadillac modeller. BMW Mercedes har ochså sina problem med kedjor. Wag får sina problem från deras longlife service. Tidiga 1.8lturbo motorer visade i tidigt skede att longlife service inte är bra med igenstoppade oljesilar och skurna oljepumpar vilket i sin tur kan ge skador på lager och turbo aggregat. Kunder vi hade då rekommenderade vi 1500 mil elr 1 år. Dom som gick med på det ställde vi om service intervallerna med datorn. Istället för 3000 mil som vissa kunder kunde köra på 5 år vilket gör att det blir mycket kondens i motorn med igentäpta vevhusventillationer som frös till is på vintern och sköt packningar och pboxar elr trycker ut oljan mellan kolvringar.   En tumregel jag Kör på är 1500 elr 1 år. Vissa märken som subaru som jag själv kör med 2st av har detta som service standard

Toyota och lexus samt några andra asiater har väl också 1500mil/1år, tycker sj att det låter ju bra. Sen vet jag att bmw iaf har max 4000mil på deras oljebyte och inga år, alltså max 4000mil, helt jävla sjukt, audi-vw har 3000mil, inga år, volvo hade beroende på motor 3000mil/1år. Sen vetja nån ford arbetsbil som hade 5000mil, samt nån annan märke minns inte vilken som också hade 5000mil. Merca hade väl 2250 och nu har dom efter 2013 2500mil. 1000/1500mil  1år borde va jävligt standard tycker jag!

Jo nu när du säger de så har dom flesta asiaterna samma. FirmaBilen jag har har 4000mil.(vw transporter)  Vilket för mig är helt åt helvete. Bilen går full lastad i hela sig leasing liv hos oss dvs 4 år elr 12 elr 14 k mil kom inte ihåg exakt. En liten 140 hästars diesel som får kämpa o döna för att förflytta 3100kg bil i 4000 mil innan nästa service. Visst är det bra för oss som har detta som arbetsfordon blir inte så ofta avbrott i våran vardag. Men som privat bil där man kanske kör högst 1000 om året så går det 4 år mellan servicarna dvs på 20 år har bilen vart servad 5 gånger hur ser dom bilarna ut hos en besiktning  då? Jo anmärkningar varje år då inget kommer upptäckas i tid. Nä jag servar vidare den ena av mina 2 gånger per år och åker tryggt smile

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
panda666
21 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Bill_Bull skrev:

panda666 skrev:

Bill_Bull skrev:
I dagens läge byts det nästan mer kedjor än remmar. Snacka med min förra arbetsgivare för ett tag sedan. VW Audi skoda ligger på top med kedjebyten. Sedan ramlar GM in med opel Saab vissa Cadillac modeller. BMW Mercedes har ochså sina problem med kedjor. Wag får sina problem från deras longlife service. Tidiga 1.8lturbo motorer visade i tidigt skede att longlife service inte är bra med igenstoppade oljesilar och skurna oljepumpar vilket i sin tur kan ge skador på lager och turbo aggregat. Kunder vi hade då rekommenderade vi 1500 mil elr 1 år. Dom som gick med på det ställde vi om service intervallerna med datorn. Istället för 3000 mil som vissa kunder kunde köra på 5 år vilket gör att det blir mycket kondens i motorn med igentäpta vevhusventillationer som frös till is på vintern och sköt packningar och pboxar elr trycker ut oljan mellan kolvringar.   En tumregel jag Kör på är 1500 elr 1 år. Vissa märken som subaru som jag själv kör med 2st av har detta som service standard

Toyota och lexus samt några andra asiater har väl också 1500mil/1år, tycker sj att det låter ju bra. Sen vet jag att bmw iaf har max 4000mil på deras oljebyte och inga år, alltså max 4000mil, helt jävla sjukt, audi-vw har 3000mil, inga år, volvo hade beroende på motor 3000mil/1år. Sen vetja nån ford arbetsbil som hade 5000mil, samt nån annan märke minns inte vilken som också hade 5000mil. Merca hade väl 2250 och nu har dom efter 2013 2500mil. 1000/1500mil  1år borde va jävligt standard tycker jag!

Jo nu när du säger de så har dom flesta asiaterna samma. FirmaBilen jag har har 4000mil.(vw transporter)  Vilket för mig är helt åt helvete. Bilen går full lastad i hela sig leasing liv hos oss dvs 4 år elr 12 elr 14 k mil kom inte ihåg exakt. En liten 140 hästars diesel som får kämpa o döna för att förflytta 3100kg bil i 4000 mil innan nästa service. Visst är det bra för oss som har detta som arbetsfordon blir inte så ofta avbrott i våran vardag. Men som privat bil där man kanske kör högst 1000 om året så går det 4 år mellan servicarna dvs på 20 år har bilen vart servad 5 gånger hur ser dom bilarna ut hos en besiktning  då? Jo anmärkningar varje år då inget kommer upptäckas i tid. Nä jag servar vidare den ena av mina 2 gånger per år och åker tryggt smile

hasså var det transportern? vilken hade 5000 då? minns att det fanns nån arbetsbil som hade 5 också, kan det ha varit nån ford modell? transit kanske? 5000mil eller 2 år eller nått? får rätta mig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2017 · 13 732 Inlägg

tanke på  vags fina kvalite på grejer så bör den bytas efter max 3000mil. 
allt annat är en risk.. 

Kamkedja som alltid påstår vara en sån fördel mot kamrem för den behöver ju aldrig bytas.   smile   haft varit med om 4st rasade vag motorer  med kedja.     1 skoda fabia      2st audi (1.8tfsi 2.0tfsi) 1st skoda octavia rc (2.0tfsi)    kamremmar har jag själv sätt/råkat ut för  4st ras     1st vw lupo (1.2tdi inte bytt i tid kuggar släppte )  1st 850turbo (vattenpumpshaveri) 2st v70N d5 (multirem hoppa in i kamremmen på båda)    Jag mekar inte bil mer än nödvändigt men detta är vad jag konstaterat fel på under dom senaste 10åren typ   kedjerna är dom sista 4åren..  2st av i år

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
22 augusti 2017 · 159 Inlägg

Ringer någon klocka nånstans att du har nog helt rätt. Ford någonform utav arbetsbil hade 5 ja. Sedan har dom ju kommit nu med en rem som går i oljebad som skall bytas strax efter 20k mil. Inte helt kul o byta o intendent gratis heller med tanke på intervallen ochså. wink

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
xXSammy
22 augusti 2017 · 6 569 Inlägg

Ford Transit har 5000 mil/2år eller när oljekvalitetsgivaren gnäller

Och 1.0 Ecoboost har 24.000 mil eller 10 år på kamremmen, som går i oljebad.

De/Dem
Lasse62
23 augusti 2017 · 292 Inlägg

I en A3:a är motorn tvärställd!

Det är alltså INTE Audi:s notoriskt krånglande 3,2 liters V6:a i denna!!!

Det är en VW produkt med rötter från 1990, en VR6 motor, samma som i Golf R32.

Att kedjorna går av i en sådan är nog ytterst ovanligt, problemen på -90 talets bilar var att glidskenorna slets onormalt och delar fastnade i kedjedrivningen vilket fick kedjan att "hoppa"

Nyare bilar har haft och har problem med att drev kan slitas onormalt (dålig härdning på vissa årgångar) och att kedjan då inte håller rätt position, ger felkoder.

Går motorn bra utan oljud och oljan byts regelbundet, gärna max 1000 mil så behöver du knappast oroa dig.

Men börjar du få felkoder från kamaxelgivare så är det dags att titta vad som hänt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang