Båda Xenon ljusen slocknar efter någon minut.

nilo85
22 augusti 2017 · 7 Inlägg

Hej,

Jag är bosatt i Tyskland, har en Audi A5 från 2013.

Här kommer en lång story och jag vet inte vad som är irrelevant.
För några månader sedan hittade jag att min bil blivit lite mårdangripen, skadan är minimal och ser ut att enbart ha exponerat isoleringen på en av mina kablar, jag har försäkring som täcker detta men inte orkat krångla än. Jag har installerat en mårdskrämma och kört eltejp runt skadan för att skydda mot fukt, bilen har nästan fungerat klockrent tills nu.

För ca 1 månad sedan bilade jag i södra Europa, och i Venedig var det sjukt fuktigt i luften en dag vi körde mot Kroatien, någonstans på vägen reagerade jag på att min högra lampa flickrade i reflektionen på bilen framför, men lös bra när jag väl stannat för att kontrollera, och problemet har inte återkommit sedan dess.

Jag var uppe i helgen i Sverige i helgen. Dagen efter en biltvätt gick ett larm i bilen om "Right Headlight Main Beam Dipped", jag ringde farsan som körde bilen framför och konstaterade att min högra strålkastare slocknat. (Led slingan lyser fortfarande bra)

Efter ett stopp hos syrran fungerade lampan som den skulle igen och jag tänkte inte mer på det. (Tänkte väl att det kanske var någon fukt som strulat)

Jag drar iväg och polerar bilen med min bror, blir ganska noggranna och hårda tvättar innan, summa summarum, inga konstigheter, förens kvällen därpå...

Nu till mitt problem.

Båda mina lampor lyser i några minuter innan de en efter en slocknar med "Right/Left Headlight Main Beam Dipped". Startar jag om lyset fungerar de en stund till innan de slocknar.

Initialt tyckte jag att färgerna och ljusbilden verkade normal när de väl lös, men upplever nu att de lyser gulrosa och olika nyanser på höger och vänster.

Jag har även ett högfrekvent pip kommande från båda lamporna, ljudet kommer från de grå metallboxarna jag misstänker är ballaster (se bild)
https://preview.ibb.co/hf8EP5/Pasted_Image_22_08_17_19_24.png
https://preview.ibb.co/dukNBk/Pasted_Image_22_08_17_19_29.png
https://preview.ibb.co/dqNfxQ/Screen_Shot_2017_08_22_at_19_30_22.png
https://preview.ibb.co/n69M45/Screen_Shot_2017_08_22_at_19_30_58.png

Var tror ni?

Låter onekligen konstigt att båda pajar samtidigt?

panda666
22 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Säker på att du har Xenon? Vet iaf att xenon brukar ändra färg till nån rosa-lila som du beskrev när dom börjar bli dåliga och behöver bytas, min högra just nu börjar bli ganska lila, antar att den är på väg att bli slut. Var dom vita förr? för det ser ut som att dom är gula nu, vanliga lampor och ej xenon.

nilo85
22 augusti 2017 · 7 Inlägg

Hej Panda666,

Tack för svar. Japp, det är Bi-Xenon (Tror jag det heter när både hel och halv är Xenon), med automatisk höjdreglator och allt som tillhör.

Ljuset var vitt/vitgult innan det började bråka, men bra ljusbild och styrka.

Vad jag lyckats läsa mig till är att Xenon lampor kan bete sig precis så som mina beter sig när de ger sig, men att båda dör så tätt inpå samt det högfrekventa ljudet gör mig lite fundersam och vill inte slänga ut 120-160€ rakt, ifall det är något annat. Har ca halvår garanti kvar på bilen, men inte fått klart om lamporna ingår och är det så enkelt att det bara är att byta lamporna, så känns det onödigt att låta Audi göra det och ta betalt för lampor och arbete jag gladeligen själv hade gjort (Då kan jag passa på att göra rent insidan som jag nu ser är lite skiten)

Senast redigerat av nilo85 (22 augusti 2017)

ehedman
22 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Det låter som en kombination av skavda kablar (i samband med mördarmården) och lampor som börjar bli dåliga.

Pandan: Originalmonterade xenon-lampor är i regel annorlunda än xenon-lamporna som Kalle, 19 stoppar i sin bil, originalmonterat är vanligtvis 4300 K av ett känt fabrikat medan Kalle stoppar i 6000 K från eBay.

nilo85
22 augusti 2017 · 7 Inlägg

@ehedman

Tack, ja det låter ju rimligt, men brukar de dö så tätt inpå? Antar att de är fabriksmonterade och aldrig bytta och kommer säkert från samma batch och därmed har liknande egenskaper vad gäller livslängd, men det är bara några timmars körning mellan att höger slocknade första gången och att båda slocknar i regel.

Vet du något om ljudet? Kan de trasiga lamporna påverka strömmarna på något sätt så att någon mekanisk del  börjar vibrera utav elektromagnetismen? Jag har inte tänkt på att den låtit något innan, och man hör det från sätet om man har öppna rutor.

nilo85
22 augusti 2017 · 7 Inlägg

Ang mårdskadan, Jag har även testat att "jucka" kabeln (eller kabelsamlingen i ett gummirör) som blivit angripet och inget reagerar konstigt, så lär inte vara något glapp, snarare om något är problematiskt så kan det vara att små strömmar läcker mellan kablarna, vid fukt, men såg som sagt ut att bara ha skavt av gummi å exponerat pyttelite av det (elektromagnetiskt) isolerande höljet runt kablarna. Men de har ju sylvassa tänder så kan vara värre en det ser ut..

Senast redigerat av nilo85 (22 augusti 2017)

ehedman
22 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Mig veterligen brukar lampor ofta dö relativt tätt inpå, av samma anledning byter man på båda sidorna när en lampa har blivit dålig. Om jag var du skulle jag börja med att se över kablagen och problemområden avseende fukt. Eltejp är, som du själv säger, bara en temporär lösning - som inte håller fukten ute.

Förr använde man en blomspruta med vatten för att kolla efter sprickor i tändkablar. Blå gnistor som uppträdde längs kablarna tydde på sprickor. Denna metod är inget jag kan stå bakom i just det här fallet, men det står dig fritt att prova.

nilo85
22 augusti 2017 · 7 Inlägg

Tack, jo men då är det kanske så.

Jag tror jag inväntar svar ang vad som ingår i garantin, och visar det sig att lamporna ingår (1 års garanti på begagnad bil) så är det ju enkelt framåt,

Om inte kanske jag skall kontakta försäkringsbolaget och höra om mårdskadan, ville inte göra något allt för dramatiskt innan jag fick bekräftat att mården lät min bil vara efter att jag installerat skrämman. (Hände i April/Maj) och därefter byta lampor efter att de bytt alla skadade kablar samt värme-isolering under huven.

Om inte någon annan smart idé framkommer innan dess. Kanske värt att byta lamporna innan hantering av kablarna eller tror du att kabeln kan vara orsak till problemet nu med lampan? Om de aldrig är bytta så antar jag att de har gått sina 4 tillverkar-garanterade år nu, och kanske hade dött ändå utan skavda kablar?

Skönt å kunna köra i mörkret, blev en väldigt tidig resa hem för att hinna hem innan solen gick ner smile

panda666
22 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Hoppas att det löser sig! hoppas att du kan få det fixat genom garanti tiden, men vad kostar dina lampor separat? är det jobbigt/pilligt att byta sj?

nilo85
23 augusti 2017 · 7 Inlägg

De ligger på mellan 60-80€ styck via någon nätbutik, i handeln kan de kosta upp till 120€ styck.
Själva bytet är lite "krångligare" behöver skruva låss hela lyktan, men den är lätt att nå så ska inte vara några konstigheter.

Tack för alla svar, kommer uppdatera tråden när jag försökt mig på något.

nilo85
28 augusti 2017 · 7 Inlägg

Nu har jag bytt lamporna. Det verkar som det var så enkelt som att det var dags. Sjukt meckigt med facelift lamporna bara, massa vridande å skit för att få ur lyktorna, men efter lite svett å pill så blev det bra smile

Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang