Slipade bort repor, gick igenom klarlacken?

henriksod
18 augusti 2017 · 4 Inlägg

Tjena, jag är ny på det här forumet och är dessutom ny på allt som har med replagning och billackering att göra. Jag köpte en Volvo V40 som jag efter köpet i rätt ljus såg att det kryllade med ytrepor, bland annat en borstrepa som gick från ena sidan av dörren till den andra. Jag kollade en massa guider på youtube om repborttagning, vilket gav mig idén att vattenslipa den större repan. Jag for på biltema för att köpa 2000+ vattenslippapper, men hittade max 1200. Jag tänkte att det får väl duga. Jag köpte även rubbing och polermedel samt en polermaskin. Så gav jag mig på repan med slippapperet och vatten (och såpa, kanske ett dumt val). Det gick riktigt bra, repan försvann! Men efter jag hade slipat bort hela repan upptäckte jag att det hade uppstått fläckar på lacken, då förstod jag att jag måste ha slipat igenom ett lager (se bild).
http://imgur.com/a/eKm5w

Nu undrar jag hur jag ska bära mig åt för att återställa fläckarna till normalt skick? Visst har jag bara gått igenom klarlacken eller har jag råkat slipa mig igenom till primern också (hoppas inte)?

Mvh, Henrik.

Senast redigerat av henriksod (18 augusti 2017)

jaka54
18 augusti 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Du skulle ju inte tagit 1200 papper att slipa med!!! Alldeles för grovt!
2000-2500 våtslippapper är det som gäller vid borttaging av små  repor och då slipar man för hand med en jämn fin slipkloss av något slag. Jag använder en ca 5-7cm lång , 3cm bred,1,5cm tjock, jämn träbit när jag slipar lackskarvar och liknande. Att bara hålla med slippppret i handen  och slipa kan man göra på ytters små ytor (kvadratcentimeter) men större ytor kräver att du har en jämn och slät slipkloss och det är slipning för hand som gäller!
Har man ytterst små repor så kan man ofta få bort sådan med bara rubbing (ex Autosol "Rubbing cleaner) som man putsar ytan med trasa, ex en gammal T-shirt,  inte med maskin!
Finare rubbing/polermedel som jag använder är 3M "Perfect-it 3".

Har du slipat igenom klarlackskicktet så måste du tyvärr lämna in bilen på lackering ,vilket kostar några tusen.

AWM
18 augusti 2017 · 104 Inlägg

Enligt bild har du slipat igenom det mesta... omlackering som gäller..

För övrigt våtslipar man givetvis med maskin år 2017... Ned till 1000 är inga problem. Våtslipar med maskin och 1000 nästan dagligen.. Man får dock vara försiktig ju längre ner man kommer. Underlättar en hel del om man har en "Mymätare" vid våtslip och även grövre polering.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2017 · 13 742 Inlägg

du har ju förfaasen slipat ner till grundfärgen.. 

vill påstå att man aldrig ska slipa alls på en modern bil med orginal lack.. man går igenom klarlacken direkt..  men du har bevsligen fortsatt en bra bit till. 

när man målar om en bil så brukar man lägga exra mycket klarlack för att man ska kunna göra lacken jämnare än det blir när man målar..  men annars ska man aldrig på med vattenslip på en lack. 
polermedlena sliter redan dom oftast för mycket på klarlacken så det är extremt lätt att gå igenom  även då..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
henriksod
22 augusti 2017 · 4 Inlägg

Fasen, men nu har jag väl lärt mig någonting iallafall...

Finns det något jag kan göra utan att lacka om hela bilen? Jag har inte så bra ekonomi f.n.
Bilen är en V40 Fas 2 -01 för övrigt.

CC72
22 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Growe skrev:
du har ju förfaasen slipat ner till grundfärgen.. 

vill påstå att man aldrig ska slipa alls på en modern bil med orginal lack.. man går igenom klarlacken direkt..  men du har bevsligen fortsatt en bra bit till. 

när man målar om en bil så brukar man lägga exra mycket klarlack för att man ska kunna göra lacken jämnare än det blir när man målar..  men annars ska man aldrig på med vattenslip på en lack. 
polermedlena sliter redan dom oftast för mycket på klarlacken så det är extremt lätt att gå igenom  även då..

Inga problem att våtslipa en modern bil bara man vet man gör och är medveten om riskerna.

CC72
22 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

henriksod skrev:
Fasen, men nu har jag väl lärt mig någonting iallafall...

Finns det något jag kan göra utan att lacka om hela bilen? Jag har inte så bra ekonomi f.n.
Bilen är en V40 Fas 2 -01 för övrigt.

Varför lacka om hela bilen? Det går att lacka bara det skadade området men jag skulle nog lackat om hela dörren.

henriksod
22 augusti 2017 · 4 Inlägg

Okej, finns det någon bra guide på hur man gör detta? Hur mycket skulle ett sådant här jobb kosta om jag skicka in bilen på t.ex. DITEC?

Senast redigerat av henriksod (22 augusti 2017)

CC72
22 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Ditec lackar inte.
Åk förbi en lackering i din närhet och kolla med dom.

Du får dock vara beredd på en färgskillnad gentemot resten av bilen. Även om du polerar upp kringområdena och man dimmar ut färgen vid lackering så tror jag det nylackad området kommer att sticka ut något.

En "normal" person ser det säkert aldrig medan en mer bilvårds-skadad människa ser sånt direkt smile

henriksod
23 augusti 2017 · 4 Inlägg

Okej, då vet jag. Tack för hjälpen!

jaka54
23 augusti 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Metalliclacker är alltid knepiga att få till så att nyanserna stämmer med övriga ytor på en bil.
Men...Tillbergs billackering  i Upplands Väsby (Bollstanäs)  är väldigt duktiga och på min Audi TT  3,2lit roadster, där de lackat delar av framskärm (små repor) och delar av ena dörren (nagelstor buckla) syns ingen nyansskillnad alls.
Bilen är Avus blå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5231ad256c4868b08ded4796523e766b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-922892729e3e436401c551464b780cec.jpg

Senast redigerat av jaka54 (23 augusti 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang