Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 216 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
19 augusti 2017 · 199 Inlägg

Den bakre trilskas dock med sin större radie. Svårt att såga på längden. Sprack ojämnt dessutom, så det gick inte att limma. Jävla papprande för att få det rätt.

Borde vara ett lagom hand-jobb för en hyper-aktiv gammal andebesvärjare med aner från Självbefläckelsebo och Draskinnetbakåt-skatteberg i Västmanland. Tycker man. Upp med några koffein-tabletter i arselét, så är det bara att jaga på natten lång. Hand-trallallallallallallallaaaAAAAAA!!

Men djæwlahrrre vad det sliter. Fick bjuda in Fröken Vänster flera gånger. Limma om i förmiddas. Ena sidoplankan fäste, den andra icke.

Senast redigerat av Svento (20 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
20 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Fan, framfångarn blev ju svinbra den! Älskar den här tråden mer och mer. Ska bli kul att se den färdiga mässingsträkopparrostfria dödsmisilen sen när den är typ färdig.

Svento
20 augusti 2017 · 199 Inlägg

När jag hade limmat ihop bitarna till fram-fångarn översköljdes jag av känslan 'Ära vare Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden!'. Sen inser man... En hel del efterarbete bara gällande det rent estetiska. Så ska den armeras. Framförallt med trä som ska sågas till, men antagligen en del stål också på baksidan.

Och fästen då. Fan, varför hittar jag inte dom där U-beslagena jag köpte?? Nu finns dom inte kvar på Bauhaus heller. Jävla jävlar, jag ska spränga deras affär!

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
20 augusti 2017 · 199 Inlägg

Ja och så blev det allvar och på riktigt all of a sudden.

Mellan Kisa och Linköping börja vänster spegel-glas vibrera mer än vanligt och så lossna det och segla iväg. Vände tillbaka och leta, men borta var det. Tänkte då provisoriskt flytta över det högra innan jag skulle ut på E4, men fick fan inte loss det. Däremot spräckte jag det i mina fumliga försök.

Det jag har hemma är ett par runda 100 ø samt halvsnygga ramar som jag gjort till dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-887fd9c5b3a1fdb0c1846aa99e2f44ff.jpg


Men hur i helvete skulle jag fästa glas och ram på bilen? Till att börja med två kork-underlägg som jag karva ur och som ramarna kan fästas i med skruvar och fixera speglarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-1cd237a87e3d853228efe36206a57e4d.jpg


På baksidan av baksidan kunde jag sen fästa justermotorn med fyra mindre skruvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-742f57963ead88cd900c2d428d61157c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-82b7ddca02abb1f75726209e973b9e8a.jpg


Nu ska jag bara få till ett fäste som kan hålla spegeln samt i andra änden förankras i dörrn. Lutar alltmer mot att INTE ha nån egentlig kåpa, bara en liten burk som precis täcker själva motorn. Nedre delen av en majs-burk lär det nog få bli. Redan nu hänger ju kransen med spegel-glaset när det rör sig. Det kommer se mer infernaliskt ut om nästan hela konstruktionen rör sig i stället för bara glaset där inne.

Senast redigerat av Svento (20 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
20 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Ja, helst borde du nästan ha gamla utrunkade konservburkar som börjat rosta lite lätt. Så det på riktigt ser ut som att lucifer har förbanna sig över speglarna. Eller så bankar du till egna burkar av koppar, tror det skulle kunna vara fint ilag med mässingen.

Svento
21 augusti 2017 · 199 Inlägg

Plåtslagning ska jag försöka låta bli. Jag har varit på det och försökt, men kan fan inte få till jämna kanter. Och välvningens radie blir nåt i stil med jordens yta. Om stycket vore några kilometer långt så skulle man säkert ana att den inte är helt platt.

Men jag har ett helvetiskt lager med koppar- och mässings-skålar i nästan rätt storlek. Själva kåpan blir det minsta problemet. Utmaningen är att fästa spegel-glasena med sina respektive motorer i skålarna på ett acceptabelt sätt, sen göra hållare så att det kan monteras på bilen. Hitta en så jävla snygg aluminium-slang som jag verkligen VILL använda. Man hur i helvete ska kåpan fästas på den?? Och hur ska slangen sen fästas på dörrn?

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
21 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Går det inte att trä slangen utanpå typ en rundstång eller ett rör tro som blir själva fästet, och slangen döljer den? Motorerna borde du kunna limma fast inne i skålarna med tex två komponents lim eller typ sikalfex.

Svento
22 augusti 2017 · 199 Inlägg

Jo det skulle nog kunna fungera. Har varit inne på liknande idéer.

Måste bara skaffa nån typ av kåper till konstruktionen. Och helst nån typ av krans att ha runt speglarna. Har luskammat diverse loppmarknader senaste månaderna och samlat på mig en helt galen mängd koppar-skålar av olika slag. Sånt som funnits två likadana av. Så klippt till kransar av ett par mässings-fat

Nu hittar jag EN större bakform, EN mindre och EN kåsa - samt två skålar som inte passar. Så EN av dom där kransarna jag gjort.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 augusti 2017 · 199 Inlägg

Ja så har jag börjat om då... Kransar av aluminium. Möjligen bättre att göra en plåt i stället för kork-plattan. Men det får inte bli för tungt, misstänker att motorerna är rätt klena. Trä kanske, tunn platta.

Senast redigerat av Svento (24 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 augusti 2017 · 199 Inlägg

Att hitta rostiga konserv-burkar kan nog för övrigt bli svårt. Dom kan nog kosta en del på Tradera. Jag tror inte att man gjort konservburkar av järnplåt sen sjuttitalet typ.

-

Så här i inlednings-fasen ska jag nog inte använda rost i estetiken heller. Ambitionen är att försöka begränsa mig till tre olika färger. Original är det mattsvart, metall-färg och så själva lacken - i det här fallet Alpen Weiß.

Jag vill försöka utgå från det. Om än inte helt konsekvent.

Dom vita yterna får fortsätta vara vita, så till såna detaljer som ofta är kromade ska jag försöka få in mässing. Det mattsvarta ska slutligen ersättas med nåt brun-aktigt. Trä huvudsakligen, men också koppar på vissa ställen. Rost skulle innebära ytterligare en färg.

Men jag har andra idéer för framtiden. Bl a att komponera nåt utifrån kontrasten mellan stål-grått och rost-rött. Exempelvis att det röda blir 'lack' och att det gråa används där det normalt är mattsvart. Eller tvärtom.

-

Till stor del handlar det om kompromisser med barna nu... Jag vill att dom ska gilla det. Rost blir svårare att sälja in. Har rentav övervägt att måla om bilen i nån annan färg. Funderat på både laxrosa, cerise, syrén-lila, koppar-grönt, turkost, ljusblått och vinrött.

Det är inte högprioriterat att resultatet ska bli nåt som kreti och pleti enkelt ska kunna identifiera som STEAMPUNK. Mest vill jag få det snyggt. Men bortsett från cerise så förekom alla dom nämnda färgerna under sen-victoriansk tid.

Senast redigerat av Svento (24 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 augusti 2017 · 199 Inlägg

Inser att konservburkar - och marschaller - VISST är av järnplåt. Mindre risk för elektrolytisk galvanism alltså.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
24 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Ja, inte tror jag att konservburkar och marschaller är av något exotiskt material iaf smile Jag är faktiskt förvånad att värmeljusburkarna är i aluminium... Det är dyrt att framställa. Nä, jag kom på sen att rost nog inte passar in så bra på temat heller. Kör på med mässing och koppar. Du kan med fördel värma kopparn med en låga så blir den extremt mjuk att arbeta med sen och får en väldigt fin patinering.

Senast redigerat av fish (24 augusti 2017)

Svento
24 augusti 2017 · 199 Inlägg

Ja jag körde en mindre plåt i ugnen, och den var purpur-röd efter. Vet tyvärr inte riktigt vad jag ska ha den till. På max-temperatur i en vanlig ugn, blir blankt stål gul-anlöpt. Lite åt mässings-hållet.

Jag har ju tapetserat B-stolparna med koppar också. Folien är nästan guld-färgad, så det såg fan obscent ut först. Men jag misstänkte - och fick rätt i - att det ganska snart skulle ha antagit en mer sober nyans. Typ som gamla bankdörrar. Lite åt brons-brunt.

Känns nästan synd att ta bort, men det ser ändå alltför skräpit ut - och fan alltså, det prasslar... Det ska inte prassla om en bil. I nuläget vill jag dessutom ha så mycket trä som möjlit. Och om det nån gång blir plåt så ska den vara solid och obehandlad.

Senast redigerat av Svento (25 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
27 augusti 2017 · 199 Inlägg

Nu har jag lyckats fokusera helt på speglarna under den gångna veckan. Setat uppe halva nätterna, kommit försent till jobbet... På luncherna har jag setat i bilen och täljt och sandat. Fliser och spån överallt.

Spegeln kommer att ringas in av en aluminium-krans med sex skruvar. Provisoriskt kommer baksidan att vara ett sånt där kork-underlägg, men på sikt trä eller aluminium. Kåpan blir en större marschall som döljer det mesta av juster-motorn, så en avsågad mindre konserv-burk bakom den, mest för att fästa spegelns arm.

Det stora projektet blev dock - typiskt nog - dom platter som ska fästas i dörrn. Dom platter som sen i sin tur allltså spegel-paketet ska monteras i. Tvenne trekanter spill-virke, som jag setat och täljt till med Mora-kniv. Oljat in; bränt; oljat igen... Allt för att slippa limma ihop mindre bitar eller bocka plåt. Ser skapligt ut visserligen, men ärligt talat... det här är fan inte rimligt. Måste försöka hitta lite enklare lösningar och faktiskt bli KLAR nån jävla gång. För nu ska jag igång med ett ännu mer omfattande täljande när jag ska få till kofångarna. Och sen stå i timtal med grovt slip-papper för att jämna till den historiskt valhänta nödspacklingen på bakskärmarna. Se till dom lite större sakerna.

Den som hade lite maskiner och en lokal...

Senast redigerat av Svento (13 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
27 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Nu vet ju inte vart du jobbar. Men det finns ingenstans där du kan hålla till och arbeta lite?

Svento
28 augusti 2017 · 199 Inlägg

Rättspsykiatrin. Sveriges mest välutrustade arbetsterapi...

Vad gnäller jag om??

Jodå, tanken har definitivt slagit mig flera gånger, men jag drar mig för att föra saken på tal. Det är nåt sekteristiskt över sjukhuset. Märkliga outtalade koder för vem som får göra vad, samt när och hur... Så jag misstänker att det måste läggas fram på rätt sätt.

Så finns det praktiska problem. Man ska väl helst göra sånt då verksamheten gör paus, men helst ändå när deras personal är i närheten. D v s mot slutet av deras lunch-raster. Som sällan sammanfaller med min

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
29 augusti 2017 · 199 Inlägg

I slutet av april ropa jag in ett set ALU-fälgar med låtsas-ekrar. Blev en resa till Grängesberg för att hämta dom, övernattning i en raststuga där i bygden. Så frakta hem dom tillsammans med mina två pre-pubertala små dödsänglar plus camping-utrustning.

Så har dom blivit liggande. Ska ju målas, och däckas. Men så jävlar hitta jag ett par billiga friktions-däck nu. Avhämtning Örebro.

Synd att missa. Har visserligen fullt upp ändå, men vafan... Katrineholm - Örebro direkt efter arbetspasset, 90 minuter typ. Så får jag färdigt speglarne efter det. Vingåker nånstans börja bensin-mätarn visa sitt ilsket röd-lysande babian-arsel. Knappt tretti mil efter senaste tankning. Tömde dunken och fortsatte.

Så efter avslutat värv skulle jag tanka, men det rann fan bara rakt ner på marken. Typ. In och handla... SILVERTEJP!!! La mig på rygg breve bilen och surra utav bara helvete, men när rullan var slut rann det fortfarande. Men fan då. Elva på natten blev klock-jäveln. Totalt tre rullar, samt en massa remsade plast-påsar, så rann det bara lite. Norrköping nu då, hemma bortåt ett. Inte mycket gjort, men i morgon, fan!

Tyvärr rann det helt kopiöst. Okej... Av med nöd-förbandet då och börja om. Visa sig att röret hängde åt helvete för lågt. Fästena lossnat och röret skavt och klämt mot bakaxeln. En tråd-galge (jadå!) av koppar, samt ett litet fäste av monterings-band, så kom det upp lite. Ett kort rör av hårdplast, tätat med Plastic Padding, så verkar det faktiskt ha blivit tätt.

Senast redigerat av Svento (29 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
29 augusti 2017 · 199 Inlägg

185/70R14. Lite drygt 5% mer rullomkrets än standard. Hastighetsmätarn lär inte visa för lite. Jävlar vad stora dom ser ut... Får nästan lust att pröva att fylla dom med helium. Samma benigt antika kulör som jag planerar att rolla karossen med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-a08b1ce21b7deb902475478ee6be1ebd.jpg

Senast redigerat av Svento (30 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
29 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Haha, fan vilken jävla resa. Inför framtida bränsleläckage kan du med god fördel (oftast) täta läckor med 1, kåda och 2. Tvål (tror jag det va iaf) inte flytande då, men det begriper du utan sån där hederlig hård tvål.

Svento
13 september 2017 · 199 Inlägg

Genombrott, känns det som... Att nåt faktiskt blir färdigt att använda. Typ. Mer eller mindre.
Täljt till bakre kofångarn, plus att jag laminerat på mer trä på baksiderna av både fram- och bakfångarna. Sen det där med fästen som går att hänga på dom befintliga bär-järna. Hade inget bra i lattjolajban-lådan, dom där U-beslagena. Jag tog provisoriskt två vinkeljärn och komplettera dom med varsin liten bit tunn aluminium-plåt. Inte vidare stabilt, men jag kunde åtminstone montera bak-fångarn på prov.  Såg inte så där självklart 'rätt' ut, men acceptabelt. Radien är alldeles för liten, om än större än den främre. Jag har inte gjort sista kröken heller, den som vinklas framåt längs siderna, så det ser väldigt naket ut där. Men nån typ av dekoration att täcka med borde gå att smurfa till rätt snabbt. Sen får jag se om jag vill att dom bitarna ska vara förlängningar av själva kofångarn.

Så framfångarn då. Jag skulle hänga av den för att ta mått, men naturligtvis var det varken sexkants- eller torx-huve på den, utan in-6. Nånstans bland all bråte som fyller det mesta av bilen ska det finnas en sån hylsa, men att gräva fram den är inget jag gör bara sådär. Rota runt lite halvhjärtat nån halvtimme. Halvtie-tiden en söndag-kväll - jag trodde snarare att klockan närma sig ett. Det brukar den göra när jag undantagsvis kommer ihåg att kolla.

Naturligtvis kom nån jävla fyll-kärring i grannskapet ut och förklara för mig, att 'MAN MECKAR INTE SÅ HÄR DAGS!'. Jag förde tydligen en massa väsen där jag satt inne i bilen och sandpappra sido-listerna (vilket var vad jag gjorde innan). Tror fan inte det alls handlar om ljud-volym, utan om att nånting är konstigt. Hade jag setat i lägenheten i total tystnad, så hade det nog det fan varit ett lika stort problem... 'Vad håller han på med där inne?'.

Senast redigerat av Svento (13 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang