VW golf R mk6 DSG eller manuell?

Calle_HB
6 september 2017 · 20 Inlägg

Hejsan!

Har haft lite funderingar på att köpa en Golf R mk6 ett tag nu, men är osäker på om jag ska köpa en med DSG lådan eller manuell. Är mest sugen på att köpa en med DSG lådan men har hört av många att den "gamla" DSG lådan ska bara var skit, att den bara strular och t.ex att de oftast är magnetventil som går på dom.

Känner tyvärr ingen som har/haft en Golf R med DSG så jag vet inte om de är sant. Skulle uppskatta om någon med erfarenhet kan berätta lite och ge lite köp råd.

Tack i förhand

Presidento Of World
7 september 2017 · 3 306 Inlägg

Skulle aldrig köpa en med dsg.. Någonsin inte ens ny..

JA jag har erfarenhet av dessa..jobb och privat

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jesper328
7 september 2017 · 2 333 Inlägg

Jag skulle ha köpt en manuell.
Kör mycket dsg på jobbet, både 6 och 7, och det är ju inte lite strul med dom så att säga.
Om du nu ändå bestämmer dig för en automatare så köp då en med Dsg6 om den finns till den bilen.

Up the RA
Simonjanne
7 september 2017 · 263 Inlägg

Dsg alla dagar i veckan. Jobbat på VW i flera år och problemlådan har främst varit på 1,4 TSI och dom andra mindre motorerna. Inte på den sexväxlade oljebadade lådan som sitter i golf R. MEN! Provkör först, är den ryckig när man skall iväg, slirar onödigt mycket eller ryckig när man backar i uppförsbacke så skall man akta sig. Då är den slut smile

Mvh Simon

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
Presidento Of World
7 september 2017 · 3 306 Inlägg

Segmonsson skrev:
Dsg alla dagar i veckan. Jobbat på VW i flera år och problemlådan har främst varit på 1,4 TSI och dom andra mindre motorerna. Inte på den sexväxlade oljebadade lådan som sitter i golf R. MEN! Provkör först, är den ryckig när man skall iväg, slirar onödigt mycket eller ryckig när man backar i uppförsbacke så skall man akta sig. Då är den slut smile

Mvh Simon

Det är ren bullshit.. Jobbar med flång nya vw med både diesel och bensin motorer och helvete vad dessa lådor krånglar, senast på en 1200milad golf TSI 180hk

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
spillolja
7 september 2017 · 4 014 Inlägg

Oljan samt filter ska bytas varje 6000mil på dessa , det behövs ca 5-6 liter olja som kostar  80-200:-/litern  (den ska uppfylla TL 52182 /VW 052 182 )  finns iof. på hyllan hos biltema

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Simonjanne
7 september 2017 · 263 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Segmonsson skrev:
Dsg alla dagar i veckan. Jobbat på VW i flera år och problemlådan har främst varit på 1,4 TSI och dom andra mindre motorerna. Inte på den sexväxlade oljebadade lådan som sitter i golf R. MEN! Provkör först, är den ryckig när man skall iväg, slirar onödigt mycket eller ryckig när man backar i uppförsbacke så skall man akta sig. Då är den slut smile

Mvh Simon

Det är ren bullshit.. Jobbar med flång nya vw med både diesel och bensin motorer och helvete vad dessa lådor krånglar, senast på en 1200milad golf TSI 180hk

Säger du det? Var på grafiska vägen i Göteborg, Inte en enda R eller Gti stötte jag på med bekymmer? Inte GTE heller för den delen. Sju växlade torrkopplings lådan krånglade en hel. Även ibland någon av dom sexväxlade lådorna i TDI 170 bilarna. Men som sagt inte "Sportbilarna"?

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
Acobra
7 september 2017 · 62 Inlägg

Det enda jag kan uttrycka mej om angående DSG lådorna så är det om sambons Golf 5a (ej R) som hon haft i ca 6år om jag minns rätt. Hittills så har den tuffat på bra och utan något strul med lådan.
När jag kollade upp om lådorna så verkade det mest vara taxibilar som haft problem, låter det vara osagt om hur det ser ut nuförtiden är ju trots allt ett tag sedan.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
simlar
7 september 2017 · 5 516 Inlägg

DSG med våtkoppling fungerar väldigt bra så länge man sköter oljebytena noggrant, sällan det är problem med dom.
Däremot så har våtkopplingslådorna problem med svänghjulet som börjar låta illa och "klackar" på tomgång (iaf på dieslarna, har än så länge inte stött på någon bensinare med våtkopplings dsg som haft problem), går att köra med ett bra tag dock innan växellådan börjar bete sig konstigt.
Den värsta jag varit med om hördes svänghjulets klonkande inuti kupén, lyckades till och med få motorstopp med den då jag skulle backa ut från p-rutan.

Torrkopplingslådorna däremot har lite mer bekymmer med både kopplingar och mekatronik.

DSG-lådor är ju egentligen bara elektroniskt styrda manuella växellådor.
Mycket krypkörning och start/stopp-körning dödar dom tyvärr ganska snabbt. Speciellt torrkopplingslådorna där kopplingarna slits ut väldigt fort vid sådan körning.

DSG utvecklades av Porsche i tävlingssyfte och fungerar bäst om dom körs hårt eller körs främst långkörning, dom är byggda för snabba växlingar och väldigt lite slirande på kopplingen.

Senast redigerat av simlar (7 september 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
7 september 2017 ·

simlar skrev:
DSG med våtkoppling fungerar väldigt bra så länge man sköter oljebytena noggrant, sällan det är problem med dom.
Däremot så har våtkopplingslådorna problem med svänghjulet som börjar låta illa och "klackar" på tomgång (iaf på dieslarna, har än så länge inte stött på någon bensinare med våtkopplings dsg som haft problem), går att köra med ett bra tag dock innan växellådan börjar bete sig konstigt.
Den värsta jag varit med om hördes svänghjulets klonkande inuti kupén, lyckades till och med få motorstopp med den då jag skulle backa ut från p-rutan.

Torrkopplingslådorna däremot har lite mer bekymmer med både kopplingar och mekatronik.

DSG-lådor är ju egentligen bara elektroniskt styrda manuella växellådor.
Mycket krypkörning och start/stopp-körning dödar dom tyvärr ganska snabbt. Speciellt torrkopplingslådorna där kopplingarna slits ut väldigt fort vid sådan körning.

DSG utvecklades av Porsche i tävlingssyfte och fungerar bäst om dom körs hårt eller körs främst långkörning, dom är byggda för snabba växlingar och väldigt lite slirande på kopplingen.

Så som Taxi kör alltså. wink
Jag har endast dåliga erfarenheter av lådorna både dq200 och dq250 som har krånglat i gaspassater och touraner samt även i dieseltouraner fast som höll ngt längre, sällan ras före 8000mil typ. Våra kompisar köpte i mars en ny Tiguan 190hk? diesel med DSG (jag hejjade inte på dom precis med glada tillrop om jag utrycker mig så) och nu 900mil senare sedan i början på augusti står den på verkstad för att den har börjat växla som en packad anka och föra oväsen. Självklart är det ett garantijobb men satan vad besvikna dom är och har börjat diskuterat återköp och byte till annat bilmärke eller mer precist annan koncern och världsdel.

Jag skulle inte ens råda ngn jag vill mycket ont att köpa en bil med DSG-låda.

Senast redigerat av Evildan (7 september 2017)

-Akerfeldt-
8 september 2017 · 2 638 Inlägg

Kan bara tala av min egen erfarenhet av dsg, det är en underbar låda, mjuka växlingar och distinkta lägen,  körde 4500mil med min förra passat -15 samt nu 2700mil i min suberb -16 utan några som helst problem smile

Har flera i min bekantskapskrets som åker både golf R och gti clubsport, bilar som körs hårt som dsg fungerar utan problem.

Mest läst på forum om folk som haft problem med dsg, så det vore intressant att veta procentuellt hur många bilar med dsg som varit på verkstad i förhållande till hur många bilar volkswagen tillverkat med dsg. Är det 1/10 eller 1/100000 bilar? Skulle inte tro det är några extrema siffror. Men ren spekulation som sagt wink

Min nästa bil blir iallafall ytterligare en med dsg smile

Evildan
8 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:
Kan bara tala av min egen erfarenhet av dsg, det är en underbar låda, mjuka växlingar och distinkta lägen,  körde 4500mil med min förra passat -15 samt nu 2700mil i min suberb -16 utan några som helst problem smile

Har flera i min bekantskapskrets som åker både golf R och gti clubsport, bilar som körs hårt som dsg fungerar utan problem.

Mest läst på forum om folk som haft problem med dsg, så det vore intressant att veta procentuellt hur många bilar med dsg som varit på verkstad i förhållande till hur många bilar volkswagen tillverkat med dsg. Är det 1/10 eller 1/100000 bilar? Skulle inte tro det är några extrema siffror. Men ren spekulation som sagt wink

Min nästa bil blir iallafall ytterligare en med dsg smile

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … lem-i-kina

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … oner-bilar

Calle_HB
8 september 2017 · 20 Inlägg

Tror de lutar åt att de blir en manuell, då jag förmodligen kommer att APR trimma den och de håller en aning bättre med en manuell låda. Dock har jag för mig att APR har en uppgradering till DSG lådan, vet inte om lådan blir hållbarare eller om den gör satt den växlar bättre.

Skulle de va så att den blir mer håller kanske de är värt att köra DSG.

spillolja
8 september 2017 · 4 014 Inlägg

Ett tips för manuell växellåda:
troligen fylls dom med en rak SAE-75W olja  i bränslebesparingssyfte, denna kan man med fördel byta till 75W-90  (API-GL4)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
8 september 2017 ·

spillolja skrev:
Oljan samt filter ska bytas varje 6000mil på dessa , det behövs ca 5-6 liter olja som kostar  80-200:-/litern  (den ska uppfylla TL 52182 /VW 052 182 )  finns iof. på hyllan hos biltema

Det du skriver om är inte en olja om den ska uppfylla TL 52182 eller VW 052 182.

Ofta byts fluiden innan 6000 mil har uppnåtts, nämligen vid lådrenoveringen. hmm

-Akerfeldt-
9 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Kan bara tala av min egen erfarenhet av dsg, det är en underbar låda, mjuka växlingar och distinkta lägen,  körde 4500mil med min förra passat -15 samt nu 2700mil i min suberb -16 utan några som helst problem smile

Har flera i min bekantskapskrets som åker både golf R och gti clubsport, bilar som körs hårt som dsg fungerar utan problem.

Mest läst på forum om folk som haft problem med dsg, så det vore intressant att veta procentuellt hur många bilar med dsg som varit på verkstad i förhållande till hur många bilar volkswagen tillverkat med dsg. Är det 1/10 eller 1/100000 bilar? Skulle inte tro det är några extrema siffror. Men ren spekulation som sagt wink

Min nästa bil blir iallafall ytterligare en med dsg smile

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … lem-i-kina

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … oner-bilar

Då ska vi se, det vi konstaterar av dessa artiklar är att DSG 7-steg med torrlamell var kass och lades ner. Mindre bra kan jag hålla med om, men det är ju historia och länge sedan.

Artiklarna från 2013 handlar mest om förebyggande åtgärder. Hänt rätt mycket i utveckligen senaste åren och Volkswagen tillverkade 10 miljoner bilar bara förra året. Klart det händer haverier som med vilken annan biltillverkare som helst, frågan är ju hur många drabbade som har haft haveri på alla dessa miljoner tillverkade bilar med DSG genom åren?

Att säga att DSG är kass bara för att den var det för 5år sen är lite bakåtsträvande med dagens utveckling tycker jag.

Presidento Of World
9 september 2017 · 3 306 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Kan bara tala av min egen erfarenhet av dsg, det är en underbar låda, mjuka växlingar och distinkta lägen,  körde 4500mil med min förra passat -15 samt nu 2700mil i min suberb -16 utan några som helst problem smile

Har flera i min bekantskapskrets som åker både golf R och gti clubsport, bilar som körs hårt som dsg fungerar utan problem.

Mest läst på forum om folk som haft problem med dsg, så det vore intressant att veta procentuellt hur många bilar med dsg som varit på verkstad i förhållande till hur många bilar volkswagen tillverkat med dsg. Är det 1/10 eller 1/100000 bilar? Skulle inte tro det är några extrema siffror. Men ren spekulation som sagt wink

Min nästa bil blir iallafall ytterligare en med dsg smile

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … lem-i-kina

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … oner-bilar

Då ska vi se, det vi konstaterar av dessa artiklar är att DSG 7-steg med torrlamell var kass och lades ner. Mindre bra kan jag hålla med om, men det är ju historia och länge sedan.

Artiklarna från 2013 handlar mest om förebyggande åtgärder. Hänt rätt mycket i utveckligen senaste åren och Volkswagen tillverkade 10 miljoner bilar bara förra året. Klart det händer haverier som med vilken annan biltillverkare som helst, frågan är ju hur många drabbade som har haft haveri på alla dessa miljoner tillverkade bilar med DSG genom åren?

Att säga att DSG är kass bara för att den var det för 5år sen är lite bakåtsträvande med dagens utveckling tycker jag.

Jag kan konstatera att det fortfarande är skit. Jobbar med flång nya bilar inom v.a.g

Senast jag reagerade på var en 870 mila passat tdi 150 med oljud från svänghjul. Kvaliteten där är enorm..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
9 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Kan bara tala av min egen erfarenhet av dsg, det är en underbar låda, mjuka växlingar och distinkta lägen,  körde 4500mil med min förra passat -15 samt nu 2700mil i min suberb -16 utan några som helst problem smile

Har flera i min bekantskapskrets som åker både golf R och gti clubsport, bilar som körs hårt som dsg fungerar utan problem.

Mest läst på forum om folk som haft problem med dsg, så det vore intressant att veta procentuellt hur många bilar med dsg som varit på verkstad i förhållande till hur många bilar volkswagen tillverkat med dsg. Är det 1/10 eller 1/100000 bilar? Skulle inte tro det är några extrema siffror. Men ren spekulation som sagt wink

Min nästa bil blir iallafall ytterligare en med dsg smile

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … lem-i-kina

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … oner-bilar

Då ska vi se, det vi konstaterar av dessa artiklar är att DSG 7-steg med torrlamell var kass och lades ner. Mindre bra kan jag hålla med om, men det är ju historia och länge sedan.

Artiklarna från 2013 handlar mest om förebyggande åtgärder. Hänt rätt mycket i utveckligen senaste åren och Volkswagen tillverkade 10 miljoner bilar bara förra året. Klart det händer haverier som med vilken annan biltillverkare som helst, frågan är ju hur många drabbade som har haft haveri på alla dessa miljoner tillverkade bilar med DSG genom åren?

Att säga att DSG är kass bara för att den var det för 5år sen är lite bakåtsträvande med dagens utveckling tycker jag.

Golf MKVI är hur gammal?

-Akerfeldt-
9 september 2017 · 2 638 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag kan konstatera att det fortfarande är skit. Jobbar med flång nya bilar inom v.a.g

Senast jag reagerade på var en 870 mila passat tdi 150 med oljud från svänghjul. Kvaliteten där är enorm..

Intressant, har du mer konkret fakta eller är det bara baserat på upplevelse från din sida? smile

Evildan skrev:
Golf MKVI är hur gammal?

2008-2013 tillverkades dem, relevans till dina länkade artiklar?

panda666
9 september 2017 · 4 228 Inlägg

Jobbar me bilar varje dag och kan säga att vws bilar är sådär, inget ja skulle nånsin tänka mig köpa. Rostar så in i helvete, jag skojar inte. En 2015-2016 golf kombi eller passat börjar redan vid väldigt låga mil börja rosta i nedre dörrkanter samt bakluckan i form av rostrosor/rostbublor. Senaste dåliga dsg lådan ja såg var förra veckan en 2013 med runt 10.000mil på mätarn som lät som shit. Den lät verkligen bland det värsta ja hört, både in i kupe samt utanför kupen lät det som fasen. Hur nån vågar köpa sånt fattar inte jag^^ 1-2 på jobbet har vw och fattar inte varför. Likaså bmw har också tappat sitt shit nånstans, rost redan från 2015 års modeller fyfan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang