VW golf R mk6 DSG eller manuell?

caromania Forummoderator
10 september 2017 · 9 296 Inlägg

Man kan väl sammanfatta det hela med att alla är överens om att de kan rasa. Någon tycker det är värt att riskera ett växellådsras eftersom det även finns de bilar som fungerar bra, medan någon annan tycker att det verkar dumt att chansa eftersom kritiken i media och bland många ägare/brukare är så massiv. Personligen ser jag inte problemet eftersom jag väljer bilmodeller där man får leta med ljus och lykta efter fel och dåliga erfarenheter från ägarna. Win win.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
10 september 2017 · 5 713 Inlägg

Hej!
Jodå! TT:n har 6 växlad DSG låda och jag bytte olja i växellådan på den när jag tog hem den från Tyskland i januari 2011 och den är tvättad med skurpulver liksom min Audi 100 Avant från -89...




https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ddfa9301931e2a0a6f0a40cb1cbc5182.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a5efea70192006e14ff5c3490be884cf.jpg

Evildan
10 september 2017 ·

caromania skrev:
Man kan väl sammanfatta det hela med att alla är överens om att de kan rasa. Någon tycker det är värt att riskera ett växellådsras eftersom det även finns de bilar som fungerar bra, medan någon annan tycker att det verkar dumt att chansa eftersom kritiken i media och bland många ägare/brukare är så massiv. Personligen ser jag inte problemet eftersom jag väljer bilmodeller där man får leta med ljus och lykta efter fel och dåliga erfarenheter från ägarna. Win win.

Det är alltid lättare att tycka det är värt chansningen när det handlar om någon annans plånbok.
Jag instämmer i att det ijenklign är ett ikkeproblem även för mig då även jag tenderar att köpa bil med liknande kriterier.

simlar
10 september 2017 · 5 523 Inlägg

Problemet med oss som jobbar med bilar är att vi ser bara problembilarna och det känns då som att alla bilar med DSG bara är bekymmer då det bara är dom som kommer in på verkstaden.

Man måste tänka på att dom bilar som ej har problem har ingen anledning att komma in på verkstad annat än på service.
VW pendlar på plats #1 och #2 tillsammans med Toyota på antalet sålda bilar per år och så gott som alla VW som säljs nuförtiden är utrustade med DSG, har jävligt svårt att tro att samtliga har problem för då skulle ingen köpa bilarna.

Men visst köper man en bil med DSG finns det risk att man kommer få en av problembilarna så vill man vara säker på att slippa eventuella bekymmer rekommenderas en manuell, dock har ju även manuella bilar problem då dubbelmassesvänghjul i moderna bilar bara håller runt 20k mil, gäller alla bilmärken. Och chippar man bilen håller dubbelmassehjulen ännu sämre.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
10 september 2017 ·

Man kan köpa nya bilar utan dubbelmassesvänghjul eller dubbelkopplingslåda, faktiskt. :p

panda666
10 september 2017 · 4 250 Inlägg

simlar skrev:
Problemet med oss som jobbar med bilar är att vi ser bara problembilarna och det känns då som att alla bilar med DSG bara är bekymmer då det bara är dom som kommer in på verkstaden.

Man måste tänka på att dom bilar som ej har problem har ingen anledning att komma in på verkstad annat än på service.
VW pendlar på plats #1 och #2 tillsammans med Toyota på antalet sålda bilar per år och så gott som alla VW som säljs nuförtiden är utrustade med DSG, har jävligt svårt att tro att samtliga har problem för då skulle ingen köpa bilarna.

Men visst köper man en bil med DSG finns det risk att man kommer få en av problembilarna så vill man vara säker på att slippa eventuella bekymmer rekommenderas en manuell, dock har ju även manuella bilar problem då dubbelmassesvänghjul i moderna bilar bara håller runt 20k mil, gäller alla bilmärken. Och chippar man bilen håller dubbelmassehjulen ännu sämre.

Finns ju också massor med folk som har ingen aning om hur bra bilarna håller, menar inget illa men folk kommer och har inte ens en aning vart oljestickan är eller om det ska finnas en. Sen vet många inte om hur bra lådorna håller, finns massor som har absolut nonkoll över huvudtaget. Det fanns några kunder på jobbet som var spekulanter på just en passat me dålig låda där dom hade ingen aning om dessa och att dom kan bli dåliga, dom trodde inte sina öron att det var lådan som lät utan trodde de va motorn eller nått annat. Men att man säger att flertal rullar fint medans det finns chans att just din pajar i lådan är väl inte bra reklam är det?

spillolja
10 september 2017 · 4 020 Inlägg

Eller så väljer man en VW med manuell växellåda och bensinmotor, dessa ska inte ha dubbelmassesvänghjul
helst en motor med  kamkedja så man slipper dyra kamremsbyten , tager man dessutom en med direktinsprutning (Tfsi/Tsi/Fsi)så behöver man ingen diesel
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
10 september 2017 · 3 321 Inlägg

spillolja skrev:
Eller så väljer man en VW med manuell växellåda och bensinmotor, dessa ska inte ha dubbelmassesvänghjul
helst en motor med  kamkedja så man slipper dyra kamremsbyten , tager man dessutom en med direktinsprutning (Tfsi/Tsi/Fsi)så behöver man ingen diesel
wink

#yolo

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
11 september 2017 · 4 250 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=5gCQT6XxV6Q

Idag i morse en 2012 med 8000mil på mätarn, lät som fasen. Ganska vanligt med dsg strul tycker jag. Den hade fullt me rostbublor på hela bakluckan, helt skräp tycker jag.

Evildan
11 september 2017 ·

panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=5gCQT6XxV6Q

Idag i morse en 2012 med 8000mil på mätarn, lät som fasen. Ganska vanligt med dsg strul tycker jag. Den hade fullt me rostbublor på hela bakluckan, helt skräp tycker jag.

Det där lät inte vackert, men det är nog inget fel på den bilen heller utan det är en egenskap dom har.
Men det glädjer mig att folk har så gott om pengar att dom fortfarande omdömeslöst  köper dylikt mög istället för hållbara bilar. Det skapar arbete åt både mekaniker, tillverkningsindustrin, transportbranschen, journalister samt åt de som arbetar inom psykvården när det slutligen brister för de prövade ägarna

panda666
11 september 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=5gCQT6XxV6Q

Idag i morse en 2012 med 8000mil på mätarn, lät som fasen. Ganska vanligt med dsg strul tycker jag. Den hade fullt me rostbublor på hela bakluckan, helt skräp tycker jag.

Det där lät inte vackert, men det är nog inget fel på den bilen heller utan det är en egenskap dom har.
Men det glädjer mig att folk har så gott om pengar att dom fortfarande omdömeslöst  köper dylikt mög istället för hållbara bilar. Det skapar arbete åt både mekaniker, tillverkningsindustrin, transportbranschen, journalister samt åt de som arbetar inom psykvården när det slutligen brister för de prövade ägarna

varför rekommendera nån att köra dsg eller en rosthög ? frågade en kollega som tyckte han hörde tom en 2014 som lät så där. tror mitt rekord är 2013 med dsg där den lät sådär. Visst schysta kombis osv men inget jag skulle rekommendera, hellre en v70/bmw/merca. och som sagt ananrs nått japanskt.

simlar
11 september 2017 · 5 523 Inlägg

panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=5gCQT6XxV6Q

Idag i morse en 2012 med 8000mil på mätarn, lät som fasen. Ganska vanligt med dsg strul tycker jag. Den hade fullt me rostbublor på hela bakluckan, helt skräp tycker jag.

Det där är svänghjulet som låter inte lådan.
Går att köra med utan bekymmer fram tills svänghjulet blir så glappt att lådan börjar bete sig konstigt.

Men det ska ju inte låta, tyvärr så verkar så gott som alla ea189 med dsg ge ifrån sig detta oljud från svänghjulet efter 5000-10000mil.
Själva DSG-lådan i EA189-bilarna har däremot sällan bekymmer, och börjar den växla dåligt utan oljud från svänghjulet räcker det oftast med en grundinställning av lådan och en anpassningskörning så växlar dom som dom ska igen.

Senast redigerat av simlar (11 september 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
11 september 2017 · 4 250 Inlägg

simlar skrev:

panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=5gCQT6XxV6Q

Idag i morse en 2012 med 8000mil på mätarn, lät som fasen. Ganska vanligt med dsg strul tycker jag. Den hade fullt me rostbublor på hela bakluckan, helt skräp tycker jag.

Det där är svänghjulet som låter inte lådan.
Går att köra med utan bekymmer fram tills svänghjulet blir så glappt att lådan börjar bete sig konstigt.

Men det ska ju inte låta, tyvärr så verkar så gott som alla ea189 med dsg ge ifrån sig detta oljud från svänghjulet efter 5000-10000mil.
Själva DSG-lådan i EA189-bilarna har däremot sällan bekymmer, och börjar den växla dåligt utan oljud från svänghjulet räcker det oftast med en grundinställning av lådan och en anpassningskörning så växlar dom som dom ska igen.

i vilket fall så har det nånting med lådan att göra endå, och verkar inte vara jättelätt att byta eller går inte o byta på 1 timme så det kostar mycket pengar att fixa. Kör man så där me ljudet flera mil så lär ju nått annat gå sönder medans man håller på.

simlar
11 september 2017 · 5 523 Inlägg

panda666 skrev:

simlar skrev:

panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=5gCQT6XxV6Q

Idag i morse en 2012 med 8000mil på mätarn, lät som fasen. Ganska vanligt med dsg strul tycker jag. Den hade fullt me rostbublor på hela bakluckan, helt skräp tycker jag.

Det där är svänghjulet som låter inte lådan.
Går att köra med utan bekymmer fram tills svänghjulet blir så glappt att lådan börjar bete sig konstigt.

Men det ska ju inte låta, tyvärr så verkar så gott som alla ea189 med dsg ge ifrån sig detta oljud från svänghjulet efter 5000-10000mil.
Själva DSG-lådan i EA189-bilarna har däremot sällan bekymmer, och börjar den växla dåligt utan oljud från svänghjulet räcker det oftast med en grundinställning av lådan och en anpassningskörning så växlar dom som dom ska igen.

i vilket fall så har det nånting med lådan att göra endå, och verkar inte vara jättelätt att byta eller går inte o byta på 1 timme så det kostar mycket pengar att fixa. Kör man så där me ljudet flera mil så lär ju nått annat gå sönder medans man håller på.

Svänghjul byts på 4h utan att stressa.
Kostar ca 10k totalt.

Inget annat går sönder om man kör med klapprande svänghjul vad jag märkt iaf. Förutom att lådan kan börja växla hårt eller får problem att hitta dragläget, byter man svänghjul så växlar lådan oftast fint igen. Annars räcker det så gott som alltid att bara göra en grundinställning och anpassningskörning, tar ca 1h att göra.

Sjukaste jag sett var en taxi som gått 60k mil, den kom in för den var svårstartad, visade sig att växeln alltid låg i så den ville börja dra iväg så fort motorn började snurra. På den var det aldrig bytt låda, endast svänghjul som bytts var 20000e mil då den började bete sig dåligt pga extremt glappt svänghjul och olja i lådan bytts var 6000e mil enligt serviceschemat.

Har även haft in en 40000mil fd taxi som klagades på att den kastade i växlarna, på den var svänghjulet bytt 2ggr, senaste gången vid 30000mil. Gjorde grundinställning och anpassningskörning sen växlade den som ny igen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
hardrox
13 september 2017 · 731 Inlägg

Calle_HB skrev:
Tror de lutar åt att de blir en manuell, då jag förmodligen kommer att APR trimma den och de håller en aning bättre med en manuell låda. Dock har jag för mig att APR har en uppgradering till DSG lådan, vet inte om lådan blir hållbarare eller om den gör satt den växlar bättre.

Skulle de va så att den blir mer håller kanske de är värt att köra DSG.

DSG håller bättre än manuell för trim.
Jag är inte helt säker på hur det är med mk6 men mk7 pallar original kopping knappt för original effekt (manuell), medans DSG håller bra även vid trimmning (går att uppdatera mjukvaran som ger högre tryck på kopplingen).

Audi RS3 (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang