Bromsbelägg slut och har gått in i skivan.

mekkarn
10 september 2017 · 224 Inlägg

Ca 1 mm.
Måste jag byta alla skivorna eller räcker det med att byta bromsbelägg.?

Evildan
10 september 2017 ·

mekkarn skrev:
Ca 1 mm.
Måste jag byta alla skivorna eller räcker det med att byta bromsbelägg.?

Aha, du har kört med SMS-bromsar.
Du behöver byta bromsskivorna.

Mack Forum- och sitemoderator
10 september 2017 · 26 111 Inlägg

mekkarn skrev:
Ca 1 mm.
Måste jag byta alla skivorna eller räcker det med att byta bromsbelägg.?

Har det blivit metall mot metall så pass att skivorna är skadade så hade i alla fall inte jag velat köra vidare med dessa skivor. Har de några år på nacken så ska de ju ändå bytas snart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
10 september 2017 ·

Det beror ju på hur pass skadade skivorna blev.   Om de blev riktigt kraftiga spår i skivorna hade jag bytt.  Men jag har även bara bytt belägg efter järn mot järn då de inte skadat skivorna något.

mekkarn
10 september 2017 · 224 Inlägg

Skivorna är i nyskick. Bilen är en 2013 och köpt 7 månader sedan. Då var den fullständigt servad så jag tycker att säljaren borde ha sett till att dom var bytta.
Dom är perfekt jämnt slitna av klossarna så jag funderar på att bara byta klossar. Fixar jag det sjölv.? Jag är händig men har inget garage att hålla till i

Muttley
10 september 2017 ·

mekkarn skrev:
Skivorna är i nyskick. Bilen är en 2013 och köpt 7 månader sedan. Då var den fullständigt servad så jag tycker att säljaren borde ha sett till att dom var bytta.
Dom är perfekt jämnt slitna av klossarna så jag funderar på att bara byta klossar. Fixar jag det sjölv.? Jag är händig men har inget garage att hålla till i

Vad är de för bil ?

mekkarn
10 september 2017 · 224 Inlägg

Peugeot expert 2013

mekkarn
10 september 2017 · 224 Inlägg

Tack för alla svar 😀

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 september 2017 · 4 917 Inlägg

Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
11 september 2017 · 9 296 Inlägg

oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Tung bil och mjuka bromsbelägg. Inte alls konstigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
11 september 2017 · 10 244 Inlägg

oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Jag körde slut mina på en dag. Nürburgring med min V70 och för mjuka belägg...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
11 september 2017 · 1 705 Inlägg

oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Bromsar som en kärring (feminister får ursäkta uttrycket). Bromsar länge och försiktigt och bygger därmed upp massor med värme och beläggen slits ner på nolltid.
En kollega körde totalt slut på beläggen på en fabriksny X3 på 3 månader, flera gånger. Dom tog in bilen på kontroll för eventuella fel men konstaterade helt enkelt att det var hans körstil som orsakade det.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Soulman
11 september 2017 · 1 271 Inlägg

rcy skrev:

oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Bromsar som en kärring (feminister får ursäkta uttrycket). Bromsar länge och försiktigt och bygger därmed upp massor med värme och beläggen slits ner på nolltid.
En kollega körde totalt slut på beläggen på en fabriksny X3 på 3 månader, flera gånger. Dom tog in bilen på kontroll för eventuella fel men konstaterade helt enkelt att det var hans körstil som orsakade det.

Va? Det borde bara vara möjligt om man gasar och bromsar samtidigt och på så sätt reglerar hastigheten. Och då ska man inte vara varken förvånad eller vara ute på vägarna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
mekkarn
12 september 2017 · 224 Inlägg

Beläggen kan ha varit slut när jag köpte bilen. Dom hävdar att dom är bytta bak enligt protokoll. Men beläggen är exakt lika mycket slitna runt om. Så omöjligt att man bara bytt bak.
Så dom där beläggen kan ha suttit på bilen länge.

Sedan är den tung och en automat. Så det kanske påverkar.

ehedman
12 september 2017 · 1 966 Inlägg

Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Muttley
12 september 2017 ·

ehedman skrev:
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Om nu det stämmer att de har slitits bort 1 mm på skivorna så är de inte mycket kvar att svarva.   Han får kolla upp minimummåttet. 
Jag hade hellre köpt nytt så vet man att de är fräscht.   Svarva är fattigmanslösning smile

ehedman
12 september 2017 · 1 966 Inlägg

Muttley skrev:

ehedman skrev:
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Om nu det stämmer att de har slitits bort 1 mm på skivorna så är de inte mycket kvar att svarva.   Han får kolla upp minimummåttet. 
Jag hade hellre köpt nytt så vet man att de är fräscht.   Svarva är fattigmanslösning smile

Naturligtvis är det bättre att köpa nya skivor, helst ventilerade som kan leda bort värmen. För värme lär uppstå om man bränner slut på samtliga belägg inom loppet av sju månader. Om så är fallet kan TS ta en körlektion för mellanskillnaden gentemot att köpa nya skivor.

Min.måttet kan så klart värt att kolla upp, även om det är stor säkerhetsmarginal.

Muttley
12 september 2017 ·

ehedman skrev:

Muttley skrev:

ehedman skrev:
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Om nu det stämmer att de har slitits bort 1 mm på skivorna så är de inte mycket kvar att svarva.   Han får kolla upp minimummåttet. 
Jag hade hellre köpt nytt så vet man att de är fräscht.   Svarva är fattigmanslösning smile

Naturligtvis är det bättre att köpa nya skivor, helst ventilerade som kan leda bort värmen. För värme lär uppstå om man bränner slut på samtliga belägg inom loppet av sju månader. Om så är fallet kan TS ta en körlektion för mellanskillnaden gentemot att köpa nya skivor.

Min.måttet kan så klart värt att kolla upp, även om det är stor säkerhetsmarginal.

Vissa skivor har inte så pass mycket i marginal, finns de som bara har 1,6 vilket håller väldigt länge om man inte slipar bort 1 mm med järn smile  Blir då skivan ojämn så är du under gränsen.

mekkarn
12 september 2017 · 224 Inlägg

Jag hade delvis fel. Beläggen bak var ok. Fram var dom nästan slut. Så skivorna hade nötts ned innan jag löpte bilen.
Betyder detta att försäljarem sålde en bil som var farlig att köra med då bilen såldes med skivor slitna 1mm.?

Muttley
12 september 2017 ·

mekkarn skrev:
Jag hade delvis fel. Beläggen bak var ok. Fram var dom nästan slut. Så skivorna hade nötts ned innan jag löpte bilen.
Betyder detta att försäljarem sålde en bil som var farlig att köra med då bilen såldes med skivor slitna 1mm.?

Då kommer frågan, hur vet du ens att de har slitits med 1 mm ? Med tanke på att klossarna inte ens var slut.

Om de klarat bromstestet så är de ok.  Men har inte samma hållbarhet som en ny skiva såklart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang