Bromsbelägg slut och har gått in i skivan.

mekkarn
12 september 2017 · 224 Inlägg

Man ser på skivan att den är sliten ca 1mm in. Dvs en liten kant och spåret sitter 1 mm in.

Muttley
12 september 2017 ·

mekkarn skrev:
Man ser på skivan att den är sliten ca 1mm in. Dvs en liten kant och spåret sitter 1 mm in.

Det ligger på normalt slitage,  så dina bromsar är inte farliga.   Men för bästa effekt, byt skivor.
Om du vill köra vidare på skivorna så byt klossarna.

mekkarn
12 september 2017 · 224 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen

torsen
14 september 2017 · 7 198 Inlägg

mekkarn skrev:
Sedan är den tung och en automat. Så det kanske påverkar.


Aha, automat, det förklarar en hel del.

Hur mycket är skivorna slitna?
Kolla längst in mot navet.
Att bedöma längst ut kan vara missvisande på grund av "rostkanten".
För de flesta skivor gäller att de ska bytas vid 3 mm förslitning.
Är skivorna jämnt slitna och utan sprickor - kolla noga - skulle jag inte byta dem.
Avlägsna, med en liten rondellslipmaskin, den yttre rostkanten.
Knacka inte bort "rostkanten" med slagghacka eller dylikt, risk finns att skivan spricker.

Jag vill avråda från, om det är drivhjulen det är fråga om, att palla bilen, demontera hjulen på samma axel, lägga in ettan och starta motorn, så att skivorna roterar, samt slipa av kanten med rondellslipmaskin.
Jag har gjort det flera gånger på egna bilar, men det kan vara riskabelt om bilen inte är stabilt uppallad.

mekkarn
17 september 2017 · 224 Inlägg

Det visade ju sig att det bara var beläggen fram som var slitna. Bak var dom bytta. Och att alla skivorna måste ha varit slitna redan när jag köpte bilen.
Så hurvuida dom verkligen slits mer än vanligt är okklart.

mekkarn
1 oktober 2017 · 224 Inlägg

Ringde dom som sålt bilen. Sa att dom sålt den med slitna skivor. Dom sa att det är ngt dom alltid kollar och att det var inom felmarginal.
Tack för alla svar ☺️

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang