Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Pekkaaa
16 maj 2017 · 1 Inlägg

Tjena, behöver hjälp med att koppla in en pioneer stereo i en Volvo 740 årsmodell 86.

Micke346
25 maj 2017 · 3 Inlägg

Hej, behöver tips på bra/prisvärda 5.25er och 6,9or plus slutsteg till dessa. Har redan 2 12" basar så behöver nåt som kompletterar detta bra

Woodwheel
29 juni 2017 · 3 Inlägg

Hej! Jag är totalt nybörjare på det här med billjud.
Jag köpte en gammal Saab 9-3 från -98 här om dagen och ljudet är knappt fungerande.
Det är bara högtalaren som sitter vid höger om instrumentpanelen som fungerar.
Har läst lite och att det kan vara slutsteget som knasat och fått in fukt. Ska kolla säkringar men om det är en säkring som gått så skulle väl inte någon högtalare spela?
Jag vill också få ett bättre ljud så tanken är att byta ut stereon och slutsteget. Ska jag börja där eller bör jag byta högtalarna också när jag ändå är i farten?

Det är en coupé så högtalarna som finns sitter vid sidodörrarna fram, instrumentpanelen samt bak vid hatthyllan.
Visst borde det för mig som kör bilen räcka med att fixa dom fyra högtalarna fram och sätta in slutsteg + baslåda?

Jockk3
16 juli 2017 · 1 426 Inlägg

Morsning! är på G för att rulla in för omregistrering då det blivit en vägg.
Någon som reggat om sin bil och vart orolig för max lasten?
står max last på 360kg men blir tight med 4x 80ah och 4x 15" i en 450 liters låda
84kg fär batterier
72kg basar
dämpmatta, lådan och slutsteg får inte väga mer än 250kg~ (har inte räknat med baksätet, reservhjul som är borttaget)(ca 60-70kg)
Har försökt gjort baslådan så lätt som möjligt och sedan förstärkt med glasfiber i hopp om viktbesparing

Sjostenen
16 juli 2017 · 98 Inlägg

lånar tråden lite. Någon som har tips på bra och billiga dörrhögtalare med FYLLIGT ljud i som passar i en audi TT -00? Hör gärna av er till mig isåfall.

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Fjong
16 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Jockk3 skrev:
Morsning! är på G för att rulla in för omregistrering då det blivit en vägg.
Någon som reggat om sin bil och vart orolig för max lasten?
står max last på 360kg men blir tight med 4x 80ah och 4x 15" i en 450 liters låda
84kg fär batterier
72kg basar
dämpmatta, lådan och slutsteg får inte väga mer än 250kg~ (har inte räknat med baksätet, reservhjul som är borttaget)(ca 60-70kg)
Har försökt gjort baslådan så lätt som möjligt och sedan förstärkt med glasfiber i hopp om viktbesparing

Montera ur lite grejer då och sätt tillbaks det när du fått bilen godkänd tongue

Jockk3
17 juli 2017 · 1 426 Inlägg

Fjong skrev:

Jockk3 skrev:
Morsning! är på G för att rulla in för omregistrering då det blivit en vägg.
Någon som reggat om sin bil och vart orolig för max lasten?
står max last på 360kg men blir tight med 4x 80ah och 4x 15" i en 450 liters låda
84kg fär batterier
72kg basar
dämpmatta, lådan och slutsteg får inte väga mer än 250kg~ (har inte räknat med baksätet, reservhjul som är borttaget)(ca 60-70kg)
Har försökt gjort baslådan så lätt som möjligt och sedan förstärkt med glasfiber i hopp om viktbesparing

Montera ur lite grejer då och sätt tillbaks det när du fått bilen godkänd tongue

jo hade kunnat lasta ur alla batterier men tanken är väl att den ska godkännas med alla grejer i sig så jag inte åker på en bot när polisen stannar en

mrmercedes
31 augusti 2017 · 118 Inlägg

Försöker bestämma mig mellan två olika basar och monoblock men blir osäker.

http://www.mds.se/ddm2c.html
http://www.mds.se/ddrl0712-d4.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … -1ohm.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … 4-ohm.html

Har redan en portad låda på 58 liter vilket passar perfekt med b2-basen. DD-basen ser enligt mig bättre ut på specifikationerna och magneten på den väger 2 kg mer än på b2-basen. Vikt betyder kvalité är en enkel grej att gå på.
DD-slutsteget ser ut att vara lite starkare men det är också mycket större, gör att jag litar mer på det. B2-slutsteget ser litet ut och det gör mig lite skeptisk.

Vill helst ha bas och slutsteg av samma märke men lutar mest åt slutsteg från DD och bas från b2 just nu. Några tips eller åsikter?

Bilen är en Mercedes w124 kombi. Är ute efter kvalité i ljudet.

PhlippPhloppDesign
4 september 2017 · 139 Inlägg

mrmercedes skrev:
Försöker bestämma mig mellan två olika basar och monoblock men blir osäker.

http://www.mds.se/ddm2c.html
http://www.mds.se/ddrl0712-d4.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … -1ohm.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio- … 4-ohm.html

Har redan en portad låda på 58 liter vilket passar perfekt med b2-basen. DD-basen ser enligt mig bättre ut på specifikationerna och magneten på den väger 2 kg mer än på b2-basen. Vikt betyder kvalité är en enkel grej att gå på.
DD-slutsteget ser ut att vara lite starkare men det är också mycket större, gör att jag litar mer på det. B2-slutsteget ser litet ut och det gör mig lite skeptisk.

Vill helst ha bas och slutsteg av samma märke men lutar mest åt slutsteg från DD och bas från b2 just nu. Några tips eller åsikter?

Bilen är en Mercedes w124 kombi. Är ute efter kvalité i ljudet.

Tjena!
B2 ref är en sjukligt trevlig bas ur hifi syfte och tål en del stryk om så önskas. Stegen gör inte så stor skillnad i detta läget då båda har relativt låg dämpfaktor och ska således helst köras i 4ohm för att få kontroll på ljudet.

Tror brl har 1st dayton Titanic 15" kvar i gbg om du är ute efter en bra hifi bas som kan flytta luft. Gällande steg så kolla RF T1500-1bdcp har för mig dämpfaktorn är högre samt att det lämnar samma effekt i teorin i både 1 och 2ohm.
Har byggt en dubbellåda med 2 sådana basar samt det större RF steget, den lät oförskämt bra och gick bra djupt med.
Sen finns ju även dayton rss315ho4 om du vill ha en 12".

Saab 9-5 2.0t biopower (mk3) "CamoZaabi" (2006)
amoreex
14 september 2017 · 2 712 Inlägg

Tjena jag måste bara fråga en sak.

Jag kanske ska köpa en original bas till Saab 9-3 SC.

Basen är på original 180 W max.

Funderar om jag kan driva den med ett steg jag har liggandes?

Ett Audison SR1D.

Basen är på 2x4 ohm, så går ju köra i 2 eller 8 ohm?

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Bassiehof
14 september 2017 · 1 777 Inlägg

amoreex skrev:
Tjena jag måste bara fråga en sak.

Jag kanske ska köpa en original bas till Saab 9-3 SC.

Basen är på original 180 W max.

Funderar om jag kan driva den med ett steg jag har liggandes?

Ett Audison SR1D.

Basen är på 2x4 ohm, så går ju köra i 2 eller 8 ohm?

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Senast redigerat av Bassiehof (14 september 2017)

amoreex
15 september 2017 · 2 712 Inlägg

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:
Tjena jag måste bara fråga en sak.

Jag kanske ska köpa en original bas till Saab 9-3 SC.

Basen är på original 180 W max.

Funderar om jag kan driva den med ett steg jag har liggandes?

Ett Audison SR1D.

Basen är på 2x4 ohm, så går ju köra i 2 eller 8 ohm?

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Super tack!
Var osäker om steget gick o köra på 8 då de ej står med som spec smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Bassiehof
16 september 2017 · 1 777 Inlägg

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:
Tjena jag måste bara fråga en sak.

Jag kanske ska köpa en original bas till Saab 9-3 SC.

Basen är på original 180 W max.

Funderar om jag kan driva den med ett steg jag har liggandes?

Ett Audison SR1D.

Basen är på 2x4 ohm, så går ju köra i 2 eller 8 ohm?

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Super tack!
Var osäker om steget gick o köra på 8 då de ej står med som spec smile

Du behöver inte kolla specen för att veta. Oftast fördubblas inte effekten vid halverad impedans så jag gissade.

Jockk3
17 september 2017 · 1 426 Inlägg

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:
Tjena jag måste bara fråga en sak.

Jag kanske ska köpa en original bas till Saab 9-3 SC.

Basen är på original 180 W max.

Funderar om jag kan driva den med ett steg jag har liggandes?

Ett Audison SR1D.

Basen är på 2x4 ohm, så går ju köra i 2 eller 8 ohm?

Men mitt steg ger ju 460w i 2ohm.. känns lite kraftigt, hjälp snarast möjligt uppskattas ! smile

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Super tack!
Var osäker om steget gick o köra på 8 då de ej står med som spec smile

Går att driva basen på 2ohm också, om man inte är allt för vild på volymratten.

Bassiehof
17 september 2017 · 1 777 Inlägg

Jockk3 skrev:

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Super tack!
Var osäker om steget gick o köra på 8 då de ej står med som spec smile

Går att driva basen på 2ohm också, om man inte är allt för vild på volymratten.

Det går men är inte att rekommendera eftersom 180 w troligtvis gäller 2 talspolar, alltså 90 w per spole. Då passar 8 ohm bättre.

Bassiehof
17 september 2017 · 1 777 Inlägg

Jockk3 skrev:

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

Då kopplar du den i 8 ohm. 460 w 2 ohm = 250 w 4 ohm och kanske 150 watt i 8 ohm. Det blir 75 watt per talspole fördelat på två talspolar. Inga som helst problem.

Super tack!
Var osäker om steget gick o köra på 8 då de ej står med som spec smile

Går att driva basen på 2ohm också, om man inte är allt för vild på volymratten.

Dessutom är effektuttaget inte konstant, och ibland kan musiken kräva mer av slutsteget, och risken är att basen inte tål så mycket effekt.

Trafik_Terapeuten
26 september 2017 · 2 Inlägg

Antagligen är det bara jag som är smått bakom flötet och detta är egentligen helt vanligt. Men tänkte invester i ett par JBL GTO 529 och på bilderna så ser jag nu att det finns fyra pinnar för att tränga på ljudkablarna. Så måste jag lägga till ytterligare två kablar mot de två orginal?

Skamberi
27 september 2017 · 25 Inlägg

Tjena!

Ja har en Vw Scirocco som jag vill byta ut den tråkiga stereo på och lägga en anrodrid stereo där man kan kolla på musik video o massa sånt igenom att ladda ner en app men jag e verkligen sämst på stereo biten så hade behövt lite tips om vilken ska man välja mitt krav är android och touchen ska vara bra

Tacksam för svart 😊

Bassiehof
27 september 2017 · 1 777 Inlägg

Trafik_Terapeuten skrev:
Antagligen är det bara jag som är smått bakom flötet och detta är egentligen helt vanligt. Men tänkte invester i ett par JBL GTO 529 och på bilderna så ser jag nu att det finns fyra pinnar för att tränga på ljudkablarna. Så måste jag lägga till ytterligare två kablar mot de två orginal?

Nej, de andra två är till diskanten. Du ser kablarna.

LostMySelf
27 september 2017 · 46 Inlägg

Jag har en Pioneer huvudenhet till vad som verkar vara originalhögtalare förutom fram (V70 TDI -98 stora ljudpaketet). Det är kopplat till baslåda bak (lågnivåkabel, två tjocka kablar och en smal kabel som verkar vara kopplad till bakljuset).

Jag är sugen på en 8" eller 10" och vill ha så neutral bas som möjligt, gärna en där man själv kan ställa in hur mycket bas den ska ge ifrån sig. Behöver lite hjälp boys!

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang