Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Knugcab
18 september 2017 · 5 111 Inlägg

Sen är ju frågan i sig ganska löjlig också. Väldigt få står ju och väger mellan (vilken ny bil som helst) och en 20 år gammal Volvo. Först och främst så är det budgeten som styr de flestas bilval. Är det man kan få in i den en 20 år gammal Volvo, och man är brydd om säkerhet, ja då är väl inte en 20 år gammal Volvo ett särskilt dåligt val då den ger hyfsat med säkerhet för pengarna, alternativet kanske är en 18 år gammal Hyundai så...?

Vad ligger de billigaste nya bilarna på idag? Finns det ens någon under 100K längre? Hur som helst, skulle jag köpa en 20 år gammal bil för de pengarna så hade det definitivt inte blivit någon Volvo utan helst något bra mycket mer exotiskt, för att inte tala om ifall det varit 500K som vissa nya bilar som ändå ser ganska ordinära ut utåt kan kosta....

Möjligen att någon väger mellan en ny bil av billigare fabrikat och en 2-3 år gammal Volvo....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
18 september 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
Fast det kommer ju aldrig att hända.

Utvecklingen och utfasningen  handlar ju inte så mycket om att folks bilar inte håller, utan det handlar om att det kommer mer säkra, bättre utrustade bilar. Visst kan jag hålla med om att vi lever i ett slit- och slängsamhälle där man lagar mindre och slänger mer och att det är beklagligt, men att familjer byter bort sina ur krocksäkerhet mindre säkra bilar mot nyare mer krocksäkra är ju trots allt ganska bra. Håller du inte med om det?

Men det är dit de vill.

Ja, det är ju enda fördelen med nya bilar(beroende på vad man köper för bilar såklart också). För det finns trots allt en hel del skit fortfarande som är osäkrare än drygt 20 år gamla Volvos.

Vart vill de? Att alla bilar ska förbjudas som inte är nya? Så är det såklart inte. Politiker på riksnivå är mycket väl insatta i kulturarvet vår hobby innebär och bl a MHRFs arbete att påverka så detta kulturarv kan fortsätta bevaras är ständigt pågående.

Vilka bilar som är ett naturligt val för en barnfamilj som säljs nya nu menar du är mer osäkra än en 20 år gammal Volvo? Om det är din åsikt så respekterar jag den även om jag vet att den är fel, men om du anser att du kan backa detta med fakta så är det såklart bra om du redovisar dessa. Gärna via formella kanaler, inte obskyra hemsnickrade youtube-filmer odyl.

https://imgur.com/a/Q5oqo

Kraftigt utdaterade S80 från 1999 och V70N är säkrare än S60/V60 som säljs idag enligt Folksams statistik baserad på verkligheten. Något mer du ville? smile

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 september 2017)

Nöjeskör närproducerat
Knugcab
18 september 2017 · 5 111 Inlägg

Folksams statistik skall läsas med några nypor salt. Jag säger inte att de inte vet vad de håller på med, inte heller att Volvo inte är duktiga på säkerhet, för det är de, men det är uppenbart att den kan slå ganska fel.

För några år sedan så fick Mitsubishi Colt från 1989 en fyra i betyg medans Mercedes E-klass från 2002 fick en etta i betyg. För att göra en lång historia kort, jag VET att det inte ligger till så på riktigt om man jämför de två bilarna. Men kom gärna med motargument.

I år är det tydligen en gammal Mitsubishi Carisma som är en av de allra säkraste bilarna att krocka med om man får tro dem. Det var ju synd att säkerhetsmärket nummer ett försämrade sin S/V40 när de gjorde om Carisman till en sådan, med tanke på att den bara får en fyra i betyg.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
it_mutt Avstängd
18 september 2017 · 10 388 Inlägg

Knugcab skrev:
Folksams statistik skall läsas med några nypor salt. Jag säger inte att de inte vet vad de håller på med, inte heller att Volvo inte är duktiga på säkerhet, för det är de, men det är uppenbart att den kan slå ganska fel.

För några år sedan så fick Mitsubishi Colt från 1989 en fyra i betyg medans Mercedes E-klass från 2002 fick en etta i betyg. För att göra en lång historia kort, jag VET att det inte ligger till så på riktigt om man jämför de två bilarna. Men kom gärna med motargument.

I år är det tydligen en gammal Mitsubishi Carisma som är en av de allra säkraste bilarna att krocka med om man får tro dem. Det var ju synd att säkerhetsmärket nummer ett försämrade sin S/V40 när de gjorde om Carisman till en sådan, med tanke på att den bara får en fyra i betyg.

Det mesta som BS plockar fram i statistikväg ska tas med en nypa salt (utöver den nypa som vi kan se som sund källkritik). För inte allt för längesedan var det som så, just då enligt BS, att Euroncap inte visste vad de pysslade med. USA:s motsvarighet visste däremot precis vad det handlade om och vad de pysslade med. Anledningen? 850 (om jag inte missminner mig) hade fått sämre betyg från Euroncap än USA:s motsvarighet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
18 september 2017 · 9 296 Inlägg

Jag efterfrågade ju källor. Jag är ändå nöjd med insatsen då den inte innehöll någon kränkande kommentar mot någon. Att sedan andra användare bör värdera de olika källorna som ges (oavsett) och skaffa sig en egen bild av det hela är ju såklart fortfarande viktigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
18 september 2017 · 1 128 Inlägg

Volvo har alltid byggt bilar för verkligheten, så är det. Vare sig man vill eller inte.

Evildan kan komma in nu med sina Kia Ceed och säga att de är säkrare än XC90 från 2002, jag kan meddela att jag tar det med en stor näve salt.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 september 2017)

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september 2017 · 17 380 Inlägg

Är det denna någon är ute och fiskade efter som bete?

https://www.hd.se/2017-09-12/volvo-xc90 … ocken-bast

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
18 september 2017 · 5 111 Inlägg

Finns nog ingen som nekar till att XC90 är en mycket säker bil, sen om nu någon annan vore bättre i teorin eller praktiken är kanske rätt oviktigt, XC90 är bra på området och den klarade ju IIHS nya krocktest vilket många betydligt nyare bilar fick problem med. Men dels är det här väl lite att glida från ämnet, tråden heter ju inte "varför köper inte fler säkrare bilar" och dels är ju inte en XC90 en "20 år gammal Volvo", de äldsta är 15 år.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
18 september 2017 · 9 296 Inlägg

För att berömma Volvo så får ju ändå påpekas att de även nyligen gick ut och meddelade att alla bilar inom några år ska vara hybrider. Oavsett om så blir fallet eller ej så tar de ju som tillverkare ett ansvar där. Synd att Volvo är så försumbart små bara, men det kommer definitivt att påverka vår närmiljö i Sverige eftersom folk här har en benägenhet att köpa just begagnade Volvobilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 september 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Volvo har alltid byggt bilar för verkligheten, så är det. Vare sig man vill eller inte.

Evildan kan komma in nu med sina Kia Ceed och säga att de är säkrare än XC90 från 2002, jag kan meddela att jag tar det med en stor näve salt.

Varför nämner du mig?
Jag har inte skrivit om dig eller diskuterat med dig.
Däremot har jag visat dig en lämplig nystartad tråd angående entusiastbilar då du nämnde detta, eftersom denna tråd handlar om något helt annat.

Muttley
18 september 2017 ·

Knugcab skrev:
Sen är ju frågan i sig ganska löjlig också. Väldigt få står ju och väger mellan (vilken ny bil som helst) och en 20 år gammal Volvo. Först och främst så är det budgeten som styr de flestas bilval. Är det man kan få in i den en 20 år gammal Volvo, och man är brydd om säkerhet, ja då är väl inte en 20 år gammal Volvo ett särskilt dåligt val då den ger hyfsat med säkerhet för pengarna, alternativet kanske är en 18 år gammal Hyundai så...?

Vad ligger de billigaste nya bilarna på idag? Finns det ens någon under 100K längre? Hur som helst, skulle jag köpa en 20 år gammal bil för de pengarna så hade det definitivt inte blivit någon Volvo utan helst något bra mycket mer exotiskt, för att inte tala om ifall det varit 500K som vissa nya bilar som ändå ser ganska ordinära ut utåt kan kosta....

Möjligen att någon väger mellan en ny bil av billigare fabrikat och en 2-3 år gammal Volvo....

Dacia har modeller under 100 tusen.

Ur ekonomisk synpunkt så tjänar ofta inte familjen på att köpa gamla 20 års volvobilar om de inte hittar så pass bra exemplar som jag råkade hitta och sålde vidare till trots diverse reperationer jag gjorde.

Kan ta ett exempel,  har bekanta som på 3-4 år avverkat 6 st olika volvo med prisspann varav 5 st mellan 5-10000kr och den dyraste för 60 (de fick 20 för den men lade ut 40 i reperationer) .   Till jag övertalade de att köpa en betydligt nyare bil från 2010 med bättre krocksäkerhet och driftsäkerhet, de är just nu ganska ny affär men jag är ganska säker på att denne bil kommer överleva minst 4-5 år och då har de sparat in mer pengar för 6 st volvo smile

Så för den vanlige familjen så tjänar man troligtvis mer på att spara ett par månader extra och köpa nyare och driftsäkrare.  Då kan man dessutom köpa Eco2 märkt bil.

Knugcab
18 september 2017 · 5 111 Inlägg

Hur som, så måste herr Bluespeed vara väldigt intresserad av detta ämnet med tanke på hans frekventa inlägg i tråden. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
18 september 2017 · 9 296 Inlägg

Knugcab skrev:
Hur som, så måste herr Bluespeed vara väldigt intresserad av detta ämnet med tanke på hans frekventa inlägg i tråden. wink

Kruxet är att det alltid blir så offtopic. Själva frågeställningen tappas liksom bort där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
-Akerfeldt-
19 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

Varför köper då "folk" smutsigare bilar för mer pengar än vad en miljösnällare variant av samma kostar?
Det exemplet tidigare i tråden angående Volvo V90 är slående.

För har man bestämt sig för en viss bil och hybriden inte är fördelaktigt prissatt väljer man ett "smutsigare" alternativ.

Alla bilar som är miljösnällare är inte hybrider eller elbilar, det finns andra konfigurationer.
V90 exempelvis finns med en miljösnällare motor med samma effekt för 4000kr till.
Varför då välja den smutsigare?
Bilarna är identiska att köra förutom miljöklassningen och att den miljösnällare har längre räckvidd mellan påfyllningarna samt lägre förmånsvärde för tjänstebilsåkaren.

Sant, jag hade snöat in mig bara på hybrider wink

v90 t5 och t5 bifuel skiljer inte mycket i pris som du säger och jag kan inte komma på många argument att inte välja den senare, ska väl vara om gastanken stjäl lite utrymme i bagaget då kanske?

Men ska det vara en rättvis jämförelse så är det ju bara t5 som har ett miljövänligt alternativ, till alla andra motorer i v90 finns det ju inget alternativ än tyvärr. För om man vill ha en liten motor och kollar på tex d3 150hk, varför ska man då behöva gå upp till t5 bifuel 254hk för att åka miljövänligare? Tror nog många helt enkelt väljer vad som passar en själv och finns det inget miljöalternativ tar man det som finns.

KenthIJ
19 september 2017 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag ser ju de bilar som passerar på jobbet som vidarebefordras till återförsäljare. Över hälften av dessa kälkar är just bensindrivna hybrider... Det kommer nog slå igenom fortare än man överlag tror.

Vad jag förstår så är det riktigt många som beställt t.ex KIA Optima SW Plug In Hybid. Bådar ju gott för oss som gärna köper ett par tre år gamla bilar med 3-4000 mil på axlarna (när tjänstebilskvarnarna väl får malt några år) men... jag tycker mig se att (har inte tänkt så mycket på det tidigare) nya bilar ofta har ett introduktions/kampanj pris som oftast inte ligger så där jättelångt från två, tre år gamla bilar av samma modell och inte så sällan även till "kampanjränta".
Kanske får tänka om lite där.

Såg att ni haft redigt busväder på Ön i går. Hoppas allt klarat sig

Verkar som sagt ha beställts många Kia Optima SW hybrid men handlarna verkar bara ha med panorama tak hemma. Har du sett om det kommit in några o panorama genom er?

Evildan
23 september 2017 ·

http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2017/09/toyota-gr-series-2018-768x512.jpg

Kan GR (GAZOO Racing) hybrider skapa ytterligare köpintresse?

panda666
23 september 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:
http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … 68x512.jpg

Kan GR (GAZOO Racing) hybrider skapa ytterligare köpintresse?

dom 2 nedre till höger ser intressanta ut. Vad äre för bilar och släpps dom i sverige?

Evildan
23 september 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … 68x512.jpg

Kan GR (GAZOO Racing) hybrider skapa ytterligare köpintresse?

dom 2 nedre till höger ser intressanta ut. Vad äre för bilar och släpps dom i sverige?

Längst till höger är det en Prius Plug-In och bredvid den en Mark X.
Som det ser ut nu kommer det endast vara för inhemska marknaden, men med lite tur kanske det blir en internationell lansering.

panda666
23 september 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … 68x512.jpg

Kan GR (GAZOO Racing) hybrider skapa ytterligare köpintresse?

dom 2 nedre till höger ser intressanta ut. Vad äre för bilar och släpps dom i sverige?

Längst till höger är det en Prius Plug-In och bredvid den en Mark X.
Som det ser ut nu kommer det endast vara för inhemska marknaden, men med lite tur kanske det blir en internationell lansering.

såg tuffa ut, hoppas dom släpps här då. och gärna kanske rwd eller awd.

Evildan
24 september 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

dom 2 nedre till höger ser intressanta ut. Vad äre för bilar och släpps dom i sverige?

Längst till höger är det en Prius Plug-In och bredvid den en Mark X.
Som det ser ut nu kommer det endast vara för inhemska marknaden, men med lite tur kanske det blir en internationell lansering.

såg tuffa ut, hoppas dom släpps här då. och gärna kanske rwd eller awd.

Mark X är bakhjulsdriven eller fyrhjulsdrivna. smile
En riktigt trevlig stor sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang