Mindre spridare än vad det ska vara??? b230 turbo

whazze
18 september 2017 · 81 Inlägg

hej har krånglat med min 944 en bra stund nu. Han har blöddrat gått fet och vandrat väldigt konstigt i varv.
Har bytt de mesta och testat mig fram när de kommer till komponenter som justerar bränsle/luft blandning

idag tog jag beslutet av att strypa sopa flödet genom att sätta i gula spridare (till b230fd) fast orginal ska de vara gröna spridare (b230fk)

bytte också bränsleboxen

Nu går han mycket bättre. Nån som vet varför?

Varför kan jag inte köra med orginal spridarna för?

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
simlar
18 september 2017 · 5 516 Inlägg

Är bilen helt original i övrigt?

Då du kommit fram till att det är bränslerelaterat så rekommenderar jag att börja med att mäta bränsletrycket, varit med om att org bränsletryckregulator kärvat ihop och inte skickade genom soppa till returen. Vilket då orsakar skyhögt bränsletryck (så högt tryck som soppapumpen orkar med) och bilen går då väldigt fett.

Högre bränsletryck = mer soppa hinner sprutas in under tiden spridarna är öppna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Sukkan
18 september 2017 · 451 Inlägg

Håller med Simlar, jag har varit ute för igensatt btr 2-gånger och med symtomen som du beskriver. Oljan stank av bensin och den surade ner sig och gick bara på nästan fullt varv.

whazze
19 september 2017 · 81 Inlägg

Konstigt om det skulle vara btren har testat bytt mellan 3 olika

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
whazze
19 september 2017 · 81 Inlägg

Allt ska för övrigt vara orginal det ända jag vet så är att de sitter ett sport luft filter.
Men satt jag i orginal filtret ville han inte starta alls

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
simlar
19 september 2017 · 5 516 Inlägg

Mät soppatryck och kolla returledningen hela vägen från btr bak till tanken ifall soppatrycket är för högt.

Borde ju inte vara samma fel på 3st btr, däremot kan det ju vara igensatt eller klämd bränslereturledning så flödet i returen är för dåligt, det ger samma symptom.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
whazze
19 september 2017 · 81 Inlägg

Humm där sa du något ska kolla när jag kommer hem från jobbet. Tack 👍

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
whazze
19 september 2017 · 81 Inlägg

Men sen har vi det här med sopa trycket vart ska jag mäta hur ska jag kopla in de och vart ska jag köppa mätare till det?

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
simlar
19 september 2017 · 5 516 Inlägg

Mäta soppatryck görs före btr, enklast då på slangen som går in till fuelrailen.
Brukar dock vara svårt att skruva loss slangen från fuelrailen och det är en slang med plastslang invändigt så går ej att dra lös den från slanganslutningen.
Vissa bilar har en ventil på fuelrailen för att mäta tryck, ser ut som en däckventil, men tror inte rödblockarna hade det.

För att mäta soppatryck behövs en mätare som klarar av upp till åtminstone 4bar.
T.ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000021388/

Tyvärr väldigt dyr sats för att mäta en gång.
Själv har jag byggt en egen bränsletrycksmätare av ett T-kors, två slangnipplar som gängas in i T-korset och en biltema oljetrycksmätare.
Kan då mäta 0-10bar tryck, inte så exakt mätare men man ser ju om soppatrycket ser rimligt ut.

Annars kan du ju lämna in till verkstad och be dom endast mäta bränsletrycket, gissar man skulle få betala 500-1000kr för det.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
whazze
19 september 2017 · 81 Inlägg

Har ventilen på brygan så kan ju mäta där jo jag tänkte köppa biltemas klocka för 2000 lite små saftigt men bra att ha kommer nog behöva den mer än 1 gång

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
hyperion
19 september 2017 · 305 Inlägg

Har du testat en annan lmm? När min lmm lade av så gick den inte heller nåt vidare. Kan vara ett alternativ om de andras idé med bränsltryck inte stämmer.

Lite längre ner på den här länken står det hur man mäter lmm med en multimeter för att kolla att den funkar. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=40183

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
whazze
20 september 2017 · 81 Inlägg

Har testat bytta lmm mellan några olika alla med rätt sifror inge resultat

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang