Vw passat 2.0 tdi -07 tjuvstannar och startar inte. Fel på Dieselpump?

Rinna
18 september 2017 · 21 Inlägg

Min vw passat 2.0 tdi 4M -07 stannade plötsligt efter att ha lämnat motorväg och jag växlat ner och motorbromsa på en avfart. Helt omöjlig att få igång. Bärgades till vw men där gick den igång som vanligt ( hörde bara läckage från EGR ventilen). Jag beslutade att ta hem bilen för egen felsökning.
Tog bilen till jobbet och nu går den inte igång igen. Startmotorn jobbar men den liksom tänder inte till. Fick igång den 1 gång efter att ha nött på startmotorn i 20 sekunder men dog direkt igen. Kopplade upp den mot en OBD men hittade inga felkoder.
Kan väl inte bero på EGR kylaren?
Luft i bränslesystemet?
Dieselpumpen?

Någon som kan hjälpa till och tänka åt mej:(

Soulman
18 september 2017 · 1 271 Inlägg

Rinna skrev:
Min vw passat 2.0 tdi 4M -07 stannade plötsligt efter att ha lämnat motorväg och jag växlat ner och motorbromsa på en avfart. Helt omöjlig att få igång. Bärgades till vw men där gick den igång som vanligt ( hörde bara läckage från EGR ventilen). Jag beslutade att ta hem bilen för egen felsökning.
Tog bilen till jobbet och nu går den inte igång igen. Startmotorn jobbar men den liksom tänder inte till. Fick igång den 1 gång efter att ha nött på startmotorn i 20 sekunder men dog direkt igen. Kopplade upp den mot en OBD men hittade inga felkoder.
Kan väl inte bero på EGR kylaren?
Luft i bränslesystemet?
Dieselpumpen?

Någon som kan hjälpa till och tänka åt mej:(

Du behöver en annan felsökningsutrustning. Helt osannolikt att du inte har några felkoder, om så Intermittenta, lagrade.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Rinna
18 september 2017 · 21 Inlägg

Anade oxå att det kanske krävs en vassare felkodsläsare.
Problemet är att jag står inne på ett industriområde och skulle behöva lura igång bilen så jag kommer ut till en verkstad som har rätt grejer.
Kan det vara bränslefiltret som är igensatt?
Läste oxå att det kan vara fel på nyckel/tändningslåset där startspärren "glappar".

mb_pucken
18 september 2017 · 5 087 Inlägg

Kan mycket väl bero på att din egr ventil läcker eller står öppen.
Detta gör dom omöjliga att starta.
Det man kan göra för att prova om det är felet är att blockera egr röret som går till insuget. Startar den då så är det din egr som spökar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Rinna
18 september 2017 · 21 Inlägg

Ok tack för återkoppling mb_pucken!
Hur gör jag enklast för att blockera egr till insuget?

Rinna
19 september 2017 · 21 Inlägg

Provade igen att starta bilen efter 4 dgr och nu gick den igång igen efter ca 15 sekunder nötande på startmotorn.
Den här gången går den lugnt och fint på tomgång. Bara pysljudet från EGR läckaget som hörs. Ska byta bränslefiltret i morgon ( 4 år sedan det byttes). Kan det bero på igensatt filter?

Rinna
19 december 2017 · 21 Inlägg

Problemet löst!!!!
Lämnade in bilen på mekonomen som lokaliserade felet till bränslepumpen (matarpumpen i tanken). Innan dess hade man åtgärdat (provisoriskt lagat) avskalade kablar på kabelhärvan till huvidstanmen som trolig orsak. Men visade sig inte vara lösningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang