Hjälp att identifiera vibration - Audi A6 2009

DasAuto
19 september 2017 · 2 751 Inlägg

Hej,

Behöver er hjälp att identifiera vibrationer vid gaspådrag som har uppstått i bilen efter en liten färd på dålig väg.
Var i Kroatien i somras när en incident inträffade på huvudvägen vilket ledde till att vi fick ta en lantväg som var enormt dålig, då pratar vi kratrar i vägen smile

Körde självklart försiktigt men i och med att en miljon bilar låg o pressade en i röven så körde man väl lite snabbare än önskat. Kan inte minnas direkt att jag slog i något men bilen gungade en aning över guppen. När jag väl kom ut på asfalt igen så kände jag att den vibrerade vid gaspådrag.

Trodde först att det var fälgarna eller däcken som tagit stryk, men provade sen mina vinterdäck när jag kom tillbaka till Sverige, vibrationerna kvarstod.

Det vibrerar jämnt i hela bilen och man ser att växelspaken rör någon milimeter höger vänster vid vibrationerna. Ratten rör sig inte en milimeter.

Innan hela historian så byttes bägge inre drivknutar, båda stabilisatorerna fram, dvs de små "U" armarna,
och vänster länkarm då dem var dåliga, har kontrollerat drivknutarna i efterhand och det är absolut inget glapp i dem alls. Vet att vibrationer vid acceleration vanligtvis uppstår på grund av dåliga inre drivknutar.

Kan detta vara någon motorkudde alternativt växellådsfäste som tagit stryk?

Har även felsökt bilen med VCDS och finner inga som helst fel. Inga vibrationer känns i koppling, bilen växlar helt normalt och går precis lika bra som innan. Inga som helst vibrationer uppstår vid körning i jämn fart alternativt när man varvar och står stilla.

Ställer denna frågan här då jag helst inte vill lämna in och få halva bilen utbytt innan de identifierar vad det är, har tidigare lämnat in bilar där dem vill byta allt möjligt. Självklart kommer bilen lämnas in ifall jag har slut på alla ideér smile

Senast redigerat av DasAuto (19 september 2017)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
19 september 2017 · 2 751 Inlägg

Glömde skriva att jag provat med andra tändstift och tändspolar.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
jaka54
19 september 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det kan ha lossat en balanseringsvikt på fälgarna.

it_mutt Avstängd
19 september 2017 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det kan ha lossat en balanseringsvikt på fälgarna.

Ja...det kan det. Och samma sak på även de andra hjulen TS testat. Kan....men vidare troligt låter det inte. Eller det tycker du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
20 september 2017 · 2 751 Inlägg

Tyvärr inget sådant enkelt då jag redan provat andra hjul. Jag hoppades dock på det också innan jag testade vinterhjulen. Körde nu på väg till jobbet imorse och i jämn fart då går den som en klocka. Men så fort man gasar så kommer det. Det minskar också med ökat däcktryck. Antar att hårdare däck dämpar rycken/vibrationerna på något sätt.

Senast redigerat av DasAuto (20 september 2017)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
20 september 2017 ·

Jag misstänker att du kört så långt att det är annat bränsle i tanken än den kroatiska eventuella lågoktaniga bensinen?

Jäkla märkligt och trist fel.

Påverkar det hur du styr?
Växelspaken har tidigare varit helt still vid körning? Jag kan tänka mig att någon kudde gått sönder/läckt olja (om dom är fyllda på AUDI) och nu överförs vibrationerna till chassit.

jaka54
20 september 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kolla att motorkuddarna är hela, det  är ju sånt som tar stryk om vägen är ojämn (bland annat).

DasAuto
25 september 2017 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:
Jag misstänker att du kört så långt att det är annat bränsle i tanken än den kroatiska eventuella lågoktaniga bensinen?

Jäkla märkligt och trist fel.

Påverkar det hur du styr?
Växelspaken har tidigare varit helt still vid körning? Jag kan tänka mig att någon kudde gått sönder/läckt olja (om dom är fyllda på AUDI) och nu överförs vibrationerna till chassit.

Hej,

Jag misstänkte det med. Men jag har säkert tankat 3-4 fulltankar efter att ha varit där. Har även felsökt motorn samt kollat ifall misständningar uppstått etc. Allt ser grönt ut. Kontrollerat soppapumpen, både högtrycks och den som sitter i tanken. Båda visar rätt värden i VCDS.

Det känns som att det vibrerar lite mer när man svänger, vibrationerna försvinner helt när man varvar över 4500-5000 varv har jag märkt vid acceleration. Men fortfarande vid stilla/neutral så vibrerar det inget alls.
Ska boka tid nu någon dag, misstänker också kudde.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
12 oktober 2017 · 2 751 Inlägg

Hade bilen på felsökning igår. Mekanikern provade bilen men märkte inte direkt några vibrationer. Han anmärkte dock på att samtliga bussningar i subframe var slut, han tog foton på de också och de såg ut som de legat på havets botten smile

Skulle det kunna orsaka dessa vibrationer? Har märkt också att nu när det varit kallare några morgnar så har det vibrerat mindre. Mekanikern nämnde även han att växelspaken hade lite väl mycket frispel samt vibrationer.

I vilket fall som så har jag bokad tid för utbyte av dessa bussningar, roligt kalas som går på 5500-6000kr. Hade inte varit lika drygt om det inte var så att jag kunde fått allt detta bytt medan jag hade växellådan nere, jobbet hade förmodligen då landat på ca 500-1000kr då jag var utomlands smile

Senast redigerat av DasAuto (12 oktober 2017)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang