Varför kan inte en nyare miljömässigt snällare bil vara en entusiastbil?

caromania Forummoderator
19 september 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

Slash skrev:
Miljöbilar attraherar egentligen inga direkta entusiaster eller folk som verkligen älskar bilar, de attraherar snarare människor vars bilintresse är lika med noll men samtidigt har ett modeintresse som är allt högre (modeintresse på så sätt att det ligger i tiden att man ska vara "miljövänlig" på allt fler områden).

Det skrämmande dock med just "miljöbilister" är att de verkar tro att de på något sätt står över andra bilister genom sitt "förnuftiga" val och samtidigt har ett ständigt behov av att predika titt som tätt om att deras syn är den enda rätta. En entusiast skulle inte göra så här och därför kommer inte heller miljöbilar bli några större entusiast fordon i framtiden.

Som volvo folk eller valfritt annat märke ?

Jag tror nån just fått en kula i foten...

Personligen gillar jag alltså korv med bara senap. Ingen ketchup. Med den lilla metaforen vill jag säga att det är fullständigt självklart att man kan vara entusiast med precis vad som helst i eller utanför garaget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
19 september 2017 · 1 128 Inlägg

rcy skrev:
En sån här fråga kommer antagligen att få lika många svar som det finns entusiaster, men här kommer iaf mitt.

För att jag ska anse något vara en entusiastbil *för mig*, så måste den göra mig entusiastisk.
Det kan vara designen, arvet, ljudet, effekten, prestandan, dom udda lösningarna eller vad som helst, men den måste väcka känslor och habegär.

Få bilar idag gör detta. Designen drog sin sista suck någon gång i slutet av 70/början av 80-talet, allt därefter ser ju i princip likadant ut.
Ljudmässigt går det ju åt helt fel håll, dagens bilar låter (om dom nu låter alls) så lite som möjligt och det lilla ljud som finns är så dämpat och konstgjort att det knappast framkallar några andra känslor en ren hopplöshet och apati.
Prestanda finns det väl fortfarande, om man nu tittar på den typen av bilar. Tyvärr är då prislappen oftast därefter också.
Udda och innovativa lösningar existerar inte alls, allt är elektronik och krånglar något så byter man komponenter enligt ett felsökningsschema tills det fungerar igen. Att verkligen *laga* något är väldigt sällsynt, särskilt som dom flesta bilmekaniker idag helt enkelt inte har en aning om hur dom flesta sakerna fungerar, dom vet bara vilka delar som ska bytas när dom inte gör det. Jag vill kunna ta på mig garagebyxorna, kavla upp ärmarna och dyka ner under huven och svettas och slåss med bultar, oljetråg, turboaggregat och annat skit som man blir oljig av. För mig är det minst halva nöjet med att ha bil, att *själv* kunna *laga* den, inte bara lämna den på verkstad och låta någon annan byta komponenter. Jag vill kunna kasta på en löjligt stor turbo och få mer effekt, jag vill kunna koppla på barnsligt mycket extraljus och bara skarva in mig på helljuskabeln utan att bilen får tuppjuck, jag vill kunna byta bromsbelägg utan att be bilens dator om lov först osv. Min bil är *min* bil, och jag vill kunna göra vad jag vill med den.

Dagens miljöbilar är fantastiskt bra bilar. Säkra, billiga, miljövänliga, dom flesta även förträffligt driftsäkra.
Men entusiastbilar? Nä knappast, jag har svårt att tänka mig något mindre upphetsande än en Prius.
Det finns folk som går igång på dom och vill dom kalla dom för entusiastbilar och för all del, gör det, det är upp till var och en. Jag är knappast representativ för den genomsnittlige bilägaren så jag påstår inte för en sekund att jag har ensamrätt på definitionen, men det är inte vad en entusiastbil är för mig.

Bra inlägg. Dagens bilar rent allmänt(inte bara miljöbilar) är ärligt talat otroligt stela och opersonliga, känns knappt som bilar längre. Snarare rullande iFånar och värre lär det bli.

Slash skrev:
Miljöbilar attraherar egentligen inga direkta entusiaster eller folk som verkligen älskar bilar, de attraherar snarare människor vars bilintresse är lika med noll men samtidigt har ett modeintresse som är allt högre (modeintresse på så sätt att det ligger i tiden att man ska vara "miljövänlig" på allt fler områden).

Det skrämmande dock med just "miljöbilister" är att de verkar tro att de på något sätt står över andra bilister genom sitt "förnuftiga" val och samtidigt har ett ständigt behov av att predika titt som tätt om att deras syn är den enda rätta. En entusiast skulle inte göra så här och därför kommer inte heller miljöbilar bli några större entusiast fordon i framtiden.

Har fått samma känsla, hur kan man kalla sig bilentusiast om man i stort sett ser ner på allt som inte är en "miljöbil"/Prius?

Någon som ens sett en Prius/annan uttalad "miljöbil" på någon bilträff i Sverige? Näe, inte jag heller.

Nöjeskör närproducerat
Evildan
19 september 2017 ·

http://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/09/ikea.jpg

Den välbesökta Barkarbyträffen september 2016.

http://teslaclubsweden.se/barkarbytraffen/

Senast redigerat av Evildan (19 september 2017)

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
19 september 2017 · 1 128 Inlägg

Några Tesla hade letat sig dit ja. Vad annars? Det är lite av nyhetens behag det här med elbilar. Men jag kör hellre Tesla än Prius iaf.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (19 september 2017)

Nöjeskör närproducerat
Muttley
19 september 2017 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

Slash skrev:
Miljöbilar attraherar egentligen inga direkta entusiaster eller folk som verkligen älskar bilar, de attraherar snarare människor vars bilintresse är lika med noll men samtidigt har ett modeintresse som är allt högre (modeintresse på så sätt att det ligger i tiden att man ska vara "miljövänlig" på allt fler områden).

Det skrämmande dock med just "miljöbilister" är att de verkar tro att de på något sätt står över andra bilister genom sitt "förnuftiga" val och samtidigt har ett ständigt behov av att predika titt som tätt om att deras syn är den enda rätta. En entusiast skulle inte göra så här och därför kommer inte heller miljöbilar bli några större entusiast fordon i framtiden.

Som volvo folk eller valfritt annat märke ?

Jag tror nån just fått en kula i foten...

Personligen gillar jag alltså korv med bara senap. Ingen ketchup. Med den lilla metaforen vill jag säga att det är fullständigt självklart att man kan vara entusiast med precis vad som helst i eller utanför garaget.

Att påstå något annat är befängt.   De finns entusiaster på allt möjligt skit i denna värld (alltså som en annan tycker är skit)    Att då påstå att bara för man är intresserad av bilar som är snålare och miljövänligare är man absolut ingen entusiast.

Absolut tycker jag att bilar med större motorer (inte fjutt motorer som s70) är roligare, men de är för mig inte ekonomiskt försvarbart någonstans alls att ha en sådan då jag inte äger något som jag inte använder.   Jag är typen som försöker göra mig av med meningslösa prylar så de skulle kännas jävligt dumt och ställa en cadillac i garaget bara för att den ska stå där då jag inte hade kört en mil med den :p 
Då blir de istället meningsfullt att bli entusiast åt en miljöbil istället.

Vad andra kör är deras problem om några år smile

Evildan
19 september 2017 ·

https://blixtgordon.files.wordpress.com/2014/09/elbilstrc3a4ff-kungc3a4lv-20140913.jpg?w=584&h=270

Evildan
19 september 2017 ·

https://blixtgordon.files.wordpress.com/2014/03/kungalv-goes-camden-market-20140322.jpg?w=584&h=217
Ännu en bild från en bilträff med elbilar.

Evildan
19 september 2017 ·

http://lh5.ggpht.com/-4_kGMq9No98/VChSw-2FoHI/AAAAAAAAF9Q/eDyYpwmRyUg/w1200-h630-p-k-no-nu/download_20140924_203355.jpeg
Se på fan ännu en bilträff med miljöbilar.

Evildan
19 september 2017 ·

http://farm5.static.flickr.com/4047/4537068433_6241bc230d.jpg
Det fortsätter...

Evildan
19 september 2017 ·

http://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/08/Lidkoping.jpg
Och fortsätter...

Evildan
19 september 2017 ·

http://www.elbilsverige.se/wp-content/uploads/2017/06/fdel061.jpg
Även i Danmark...med svenska deltagare.

Evildan
19 september 2017 ·

https://blixtgordon.files.wordpress.com/2015/09/oecr-2015-helsingborg-elkoja.jpg
Avslutar med en klassisk entusiastbil av brittiskt snitt från en...bilträff tillika tävling.

Senast redigerat av Evildan (19 september 2017)

Jokabsson
19 september 2017 · 1 172 Inlägg

BMW i3.
170hk
Låg tyngdpunkt
Bakhjulsdriven
Kolfiberkaross
Tonvis med praktisk yta tack vare avsaknaden av växellåda och motor.
Inga sura bensinpengar och löjligt låg årsskatt. Jag är så sugen på en elbil att jag nästan skulle kunna ta ett lån för att köpa en. Jag kanske inte är bilentusiast... Vill ju ha en elbil sad

Senast redigerat av Cracksoup (20 september 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
20 september 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:
Som volvo folk eller valfritt annat märke ?

Jag tror nån just fått en kula i foten...

Personligen gillar jag alltså korv med bara senap. Ingen ketchup. Med den lilla metaforen vill jag säga att det är fullständigt självklart att man kan vara entusiast med precis vad som helst i eller utanför garaget.

Att påstå något annat är befängt.   De finns entusiaster på allt möjligt skit i denna värld (alltså som en annan tycker är skit)    Att då påstå att bara för man är intresserad av bilar som är snålare och miljövänligare är man absolut ingen entusiast.

Absolut tycker jag att bilar med större motorer (inte fjutt motorer som s70) är roligare, men de är för mig inte ekonomiskt försvarbart någonstans alls att ha en sådan då jag inte äger något som jag inte använder.   Jag är typen som försöker göra mig av med meningslösa prylar så de skulle kännas jävligt dumt och ställa en cadillac i garaget bara för att den ska stå där då jag inte hade kört en mil med den :p 
Då blir de istället meningsfullt att bli entusiast åt en miljöbil istället.

Vad andra kör är deras problem om några år smile

Jo för tusan. Jag skulle kunna ha en Cadillac i garaget utan att köra den. Iofs så gillar jag inte Cadillac eller jänkare över lag så det skulle ju inte vara en Cadillac, men jag har ju redan nu två fullständigt oanvändbara bilar som egentligen bara står. Det räcker med att jag har dem och tittar på dem.

Det tråkiga är ju att många har åsikten att de anser sig ha rätt att bestämma vad någon ska gilla. Några skriver "jag skulle inte vilja/kunna...". Det ser jag inget fel i. Men att hävda att det finns ett rätt eller fel i frågan, det är ju bara lite sorgligt.

Som tangerats: fb har kriterier för vad "entusiastbil" ska vara. Det kanske är synd att staten inte går in och bestämmer i frågan. Det ska helt enkelt inte vara tillåtet att ha vad som helst som entusiastbil och om man hävdar att man har en entusiastbil (som inte uppfyller statliga kriterier) så bör man kanske sättas i fängelse som oliktänkande? För övrigt kan jag se att regeln kan anpassas till hobbyutförande öht. Jag som samlar på Dinky Toys borde egentligen inte få kalla det för en hobby eftersom Dinky Toys är leksaker. Kanske kan vi kategorisera hobbies som mer eller mindre manliga och föra register över vilka hobbies man har?

Eller så låter man individer ha en egen åsikt? Åsikten kan då vara "Jag älskar min entusiastbil som jag gärna visar upp, polerar på, kör med när det är vackert väder eller bara är stolt över. Fast det bara är en Volvo/BMW/Saab/Opel/Toyota/VW."

Märklig inställning att vilja bestämma vad andra ska gilla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
20 september 2017 ·

https://i.pinimg.com/736x/53/37/83/53378385955b8c610d56d04608699420--antique-cars-vintage-cars.jpg
Avslutningsvis en elbil på Pebble Beach och det är väl om något ett gäng entusiaster som samlas där.

Att vissa bilar likt Rolls Royce, Ferrari, MGA, Clio Electrique, Lotus, PV 444, Austin 7, Leyland, Alpine, R4, 2CV, Prius, Splittar, Leaf, Volvo 210, SAAB 93, Tesla, Maserati, FIAT X1/9 osv är udda fåglar på de flesta av sommarens stora bilträffar beror inte på avsaknaden av entusiasm utan att det väljs andra vägar att träffas istället med fler likasinnade.
.

Evildan
20 september 2017 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:

Jag tror nån just fått en kula i foten...

Personligen gillar jag alltså korv med bara senap. Ingen ketchup. Med den lilla metaforen vill jag säga att det är fullständigt självklart att man kan vara entusiast med precis vad som helst i eller utanför garaget.

Att påstå något annat är befängt.   De finns entusiaster på allt möjligt skit i denna värld (alltså som en annan tycker är skit)    Att då påstå att bara för man är intresserad av bilar som är snålare och miljövänligare är man absolut ingen entusiast.

Absolut tycker jag att bilar med större motorer (inte fjutt motorer som s70) är roligare, men de är för mig inte ekonomiskt försvarbart någonstans alls att ha en sådan då jag inte äger något som jag inte använder.   Jag är typen som försöker göra mig av med meningslösa prylar så de skulle kännas jävligt dumt och ställa en cadillac i garaget bara för att den ska stå där då jag inte hade kört en mil med den :p 
Då blir de istället meningsfullt att bli entusiast åt en miljöbil istället.

Vad andra kör är deras problem om några år smile

Jo för tusan. Jag skulle kunna ha en Cadillac i garaget utan att köra den. Iofs så gillar jag inte Cadillac eller jänkare över lag så det skulle ju inte vara en Cadillac, men jag har ju redan nu två fullständigt oanvändbara bilar som egentligen bara står. Det räcker med att jag har dem och tittar på dem.

Det tråkiga är ju att många har åsikten att de anser sig ha rätt att bestämma vad någon ska gilla. Några skriver "jag skulle inte vilja/kunna...". Det ser jag inget fel i. Men att hävda att det finns ett rätt eller fel i frågan, det är ju bara lite sorgligt.

Som tangerats: fb har kriterier för vad "entusiastbil" ska vara. Det kanske är synd att staten inte går in och bestämmer i frågan. Det ska helt enkelt inte vara tillåtet att ha vad som helst som entusiastbil och om man hävdar att man har en entusiastbil (som inte uppfyller statliga kriterier) så bör man kanske sättas i fängelse som oliktänkande? För övrigt kan jag se att regeln kan anpassas till hobbyutförande öht. Jag som samlar på Dinky Toys borde egentligen inte få kalla det för en hobby eftersom Dinky Toys är leksaker. Kanske kan vi kategorisera hobbies som mer eller mindre manliga och föra register över vilka hobbies man har?

Eller så låter man individer ha en egen åsikt? Åsikten kan då vara "Jag älskar min entusiastbil som jag gärna visar upp, polerar på, kör med när det är vackert väder eller bara är stolt över. Fast det bara är en Volvo/BMW/Saab/Opel/Toyota/VW."

Märklig inställning att vilja bestämma vad andra ska gilla.

En miljöbil anses uppenbart av några att en sådan kan omöjligen vara en entusiastbil.
Volvo BiFuel, SAAB Biopower för att nämna två ansågs vid introduktionerna som miljöbilar, dessa kan alltså inte vara entusiastbilar per tidigare definationer i tråden.
Jag vidhåller att vilken bil som helst kan vara en entusiastbil oavsett hur ägaren utövar sin hobby.

caromania Forummoderator
20 september 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Att påstå något annat är befängt.   De finns entusiaster på allt möjligt skit i denna värld (alltså som en annan tycker är skit)    Att då påstå att bara för man är intresserad av bilar som är snålare och miljövänligare är man absolut ingen entusiast.

Absolut tycker jag att bilar med större motorer (inte fjutt motorer som s70) är roligare, men de är för mig inte ekonomiskt försvarbart någonstans alls att ha en sådan då jag inte äger något som jag inte använder.   Jag är typen som försöker göra mig av med meningslösa prylar så de skulle kännas jävligt dumt och ställa en cadillac i garaget bara för att den ska stå där då jag inte hade kört en mil med den :p 
Då blir de istället meningsfullt att bli entusiast åt en miljöbil istället.

Vad andra kör är deras problem om några år smile

Jo för tusan. Jag skulle kunna ha en Cadillac i garaget utan att köra den. Iofs så gillar jag inte Cadillac eller jänkare över lag så det skulle ju inte vara en Cadillac, men jag har ju redan nu två fullständigt oanvändbara bilar som egentligen bara står. Det räcker med att jag har dem och tittar på dem.

Det tråkiga är ju att många har åsikten att de anser sig ha rätt att bestämma vad någon ska gilla. Några skriver "jag skulle inte vilja/kunna...". Det ser jag inget fel i. Men att hävda att det finns ett rätt eller fel i frågan, det är ju bara lite sorgligt.

Som tangerats: fb har kriterier för vad "entusiastbil" ska vara. Det kanske är synd att staten inte går in och bestämmer i frågan. Det ska helt enkelt inte vara tillåtet att ha vad som helst som entusiastbil och om man hävdar att man har en entusiastbil (som inte uppfyller statliga kriterier) så bör man kanske sättas i fängelse som oliktänkande? För övrigt kan jag se att regeln kan anpassas till hobbyutförande öht. Jag som samlar på Dinky Toys borde egentligen inte få kalla det för en hobby eftersom Dinky Toys är leksaker. Kanske kan vi kategorisera hobbies som mer eller mindre manliga och föra register över vilka hobbies man har?

Eller så låter man individer ha en egen åsikt? Åsikten kan då vara "Jag älskar min entusiastbil som jag gärna visar upp, polerar på, kör med när det är vackert väder eller bara är stolt över. Fast det bara är en Volvo/BMW/Saab/Opel/Toyota/VW."

Märklig inställning att vilja bestämma vad andra ska gilla.

En miljöbil anses uppenbart av några att en sådan kan omöjligen vara en entusiastbil.
Volvo BiFuel, SAAB Biopower för att nämna två ansågs vid introduktionerna som miljöbilar, dessa kan alltså inte vara entusiastbilar per tidigare definationer i tråden.
Jag vidhåller att vilken bil som helst kan vara en entusiastbil oavsett hur ägaren utövar sin hobby.

Och jag håller med. Jag sträcker mig så långt att jag även påstår att vilka föremål som helst kan klassas spm entusiastföremål. Om någon samlar på skärbrädor i plast från Ikea så skulle denne i min bok betecknas som entusiast, om denne samme så önskar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hyperion
20 september 2017 · 305 Inlägg

Vad räknas som miljöbil? Går man runt i depån på gatebil så luktar det ju sprit ur var och varannan volvo/bmw? smile

Om vi pratar nyare miljöbilar så är det för mig två saker som gör att de inte är överrepresenterade på entusiastträffar. För det första så är de rätt så nya och därav rätt så dyra för vad de är. Köper man en lite äldre bil får man bra mycket mer bil för pengarna vilket kan vara avgörande när en entusiast som kanske inte bryr sig om miljöaspekten 100% väljer bil.
Sen har vi utseendet. De flesta miljöbilar ser ut som ihoptryckta golfar. De är höga, korta och smala och ofta med allmänt skumma designdrag.
Vänta bara tills teslorna får några år till på nacken, då lär det komma ut många modiferade sådana. smile

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Evildan
20 september 2017 ·

http://www.miljofordon.se/bilar/soek-bi … ;adv=False
En lista med miljöbilar för den som är intresserad av variationerna både utseendemässigt och typmässigt.

Knugcab
20 september 2017 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
https://i.pinimg.com/736x/53/37/83/5337 … e-cars.jpg
Avslutningsvis en elbil på Pebble Beach och det är väl om något ett gäng entusiaster som samlas där.

Att vissa bilar likt Rolls Royce, Ferrari, MGA, Clio Electrique, Lotus, PV 444, Austin 7, Leyland, Alpine, R4, 2CV, Prius, Splittar, Leaf, Volvo 210, SAAB 93, Tesla, Maserati, FIAT X1/9 osv är udda fåglar på de flesta av sommarens stora bilträffar beror inte på avsaknaden av entusiasm utan att det väljs andra vägar att träffas istället med fler likasinnade.
.

Inte vet jag om det är så ont om PV, Duett och tvåtaktssaabar på träffarna till exempel? Vissa andra av de du räknar upp är ju då klart färre till antalet i bilregistret så då blir det ju ganska självklart att det är tunnare med dem.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang