Volvo 740, Icke fungerande tuta


#1
15

2017-09-15 20:00

Hej, behöver lite hjälp med min nyinskaffade bil. Som rubriken lyder är den en Volvo 744 -87 och skall besiktas inom minst 10 dagar.
Dock fungerar inte tutan som den skall, sen förstår jag inte riktigt hur den fungerar på en 740? Jag har testat med extra batteri på signalhornet och inget händer så jag vet att det inte fungerar.
Men sedan testade jag även trycka på ratten och mäta på kablarna ner på tutan, men det gav knappt något heller? Bestämde mig för att slita bort de gummi skydd som sitter över ratten och det är bara en liten svart sladd som går? Är det tutan? isf hur fungerar den när man trycker på ratten? Jag kunde även lyfta den lilla svarta sladden men gav inget annat då på strömmen till kablarna heller?
Kan de vara nå skit med säkring eller dåliga kablar då också? eller ska de ge ut så lite ström? Eller är de inte nån tuta alls på bilen då?

Kan vara virrigt förklarat, skriv om du inte förstår kan jag försöka vara tydligare

Tack på förhand  /Isak

#2
663

2017-09-15 20:39

Kabeln i ratten skall ha kontakt med jord genom godset i rattstången för att tutan skall låta. Det är därför det bara är en ledning, det räcker

#3
15

2017-09-15 21:24

Svarte_Orm skrev:
Kabeln i ratten skall ha kontakt med jord genom godset i rattstången för att tutan skall låta. Det är därför det bara är en ledning, det räcker

Okej, men hur fungerar tutan i sig då? Ser inget som är kopplat till om man trycker på själva ratten? Bör alltså bara vara signalhornet annars?

#4
3

2017-09-15 21:30

trycker du på någon de 2 knapparna på ratten? För det lät på inlägget som att du tryckte på hela

#5
15

2017-09-15 21:36

hesoyam skrev:
trycker du på någon de 2 knapparna på ratten? För det lät på inlägget som att du tryckte på hela

Testat mitten och sido knapparna men de två knapparna är helt intryckta och vitlackade, undrar om de är nå skit med det då? Varit en ungdoms bil innan jag köpte den..

#6
3

2017-09-15 21:52

ILindh skrev:

hesoyam skrev:
trycker du på någon de 2 knapparna på ratten? För det lät på inlägget som att du tryckte på hela

Testat mitten och sido knapparna men de två knapparna är helt intryckta och vitlackade, undrar om de är nå skit med det då? Varit en ungdoms bil innan jag köpte den..

Okej då beror det nog på det, är dom knapparna som är tutan på en 740, om du har tillgång till en annan ratt tycker jag du ska pröva byta den och om du inte har det så koppla tutan på en knapp. Besiktningen godkänner knapp om det står tex tuta eller signalhorn tydligt vid knappen.

Har du testat koppla direkt plus och jord på kontakterna till själva tutan? Om du har tillgång till multimeter så kan du mäta mellan stift på tuta (ett åt gången) och jord med tändningen på, kommer det inte ström till något av stiften där så har troligen en säkring gått,

Tutan funkar så att det går plus via tändningen (vissa bilar har konstant plus men 740 har på tändning) via en säkring till ena stiftet på tutan, från andra stiftet på tutan går det till kabeln du hittade i ratten och om den får jord så låter det (via knapparna på tutan orginal)   

Testa ha på tändningen och jorda kabeln inne i ratten och kolla om det låter då, isåfall är det knapparna som är trasiga.


Sorry om jag skrivit otydligt men varit vaken snart 24h och jobbat 16 av dom så ska nog sova nu eftersom jag börjar jobba igen klockan 7.. hoppas jag varit till lite hjälp iallafall smile

#7
15

2017-09-15 23:10

hesoyam skrev:

ILindh skrev:

hesoyam skrev:
trycker du på någon de 2 knapparna på ratten? För det lät på inlägget som att du tryckte på hela

Testat mitten och sido knapparna men de två knapparna är helt intryckta och vitlackade, undrar om de är nå skit med det då? Varit en ungdoms bil innan jag köpte den..

Okej då beror det nog på det, är dom knapparna som är tutan på en 740, om du har tillgång till en annan ratt tycker jag du ska pröva byta den och om du inte har det så koppla tutan på en knapp. Besiktningen godkänner knapp om det står tex tuta eller signalhorn tydligt vid knappen.

Har du testat koppla direkt plus och jord på kontakterna till själva tutan? Om du har tillgång till multimeter så kan du mäta mellan stift på tuta (ett åt gången) och jord med tändningen på, kommer det inte ström till något av stiften där så har troligen en säkring gått,

Tutan funkar så att det går plus via tändningen (vissa bilar har konstant plus men 740 har på tändning) via en säkring till ena stiftet på tutan, från andra stiftet på tutan går det till kabeln du hittade i ratten och om den får jord så låter det (via knapparna på tutan orginal)   

Testa ha på tändningen och jorda kabeln inne i ratten och kolla om det låter då, isåfall är det knapparna som är trasiga.


Sorry om jag skrivit otydligt men varit vaken snart 24h och jobbat 16 av dom så ska nog sova nu eftersom jag börjar jobba igen klockan 7.. hoppas jag varit till lite hjälp iallafall smile

Japp jag tror jag fattar, men tror signalhornet i sig är sönderrostat å trasigt, för testade på extra batteri å då lät det inget, blir att köpa ett nytt signalhorn och testa först. Förhoppningsvis funkar resten.
Men tack för all hjälp! smile

#8
1701

2017-09-21 14:16

Om du nu lokaliserat felet till signalhornet så kan du, innan du köper nytt, prova med att lossa och dra åt justerskruven i mitten på signalhornet.
Även prova med att skruva in lite, alternativt skruva ut lite.

#9
15

2017-09-23 01:32

torsen skrev:
Om du nu lokaliserat felet till signalhornet så kan du, innan du köper nytt, prova med att lossa och dra åt justerskruven i mitten på signalhornet.
Även prova med att skruva in lite, alternativt skruva ut lite.

Fått igång tutan nu, köpte ett nytt på biltema sen var det två metall plattor under tut knapparna som fattades på ratten som jag hittade på skroten, så nu funkar allt som det ska smile

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon