Köpråd av nyare kombi med awd

-Akerfeldt-
21 september 2017 · 2 638 Inlägg

Går lite i bilbytarfunderingar,  funderar på att byta bort volvon då vi behöver 2 bilar med awd.

Krav gällande ny bil.
-Årsmodell 2011 eller nyare
-4-hjulsdrift
-automat, vill dock inte ha en steglös automat.
-Vettiga stolar fram
-Lutar åt en diesel pga utbudet, gärna runt 170hk och uppåt.
-Modern bil med lullull i form av parkeringsensorer fram/bak, backkamera, kurvljus mm.
-Dragkrok
-Kombi.
-Pris max 200 000kr för rätt bil.

Har snöat in mig på några modeller som intresserar mig så behöver köpråd om dessa och vad man ska kolla på av respektive modell samt även om ni har andra förslag på bilar jag inte tittat på än.

VW Passat, Bmw 5-serie, audi a6 eller en v70 är de som fångat mitt intresse.

Vad skulle ni välja och varför? smile

Senast redigerat av -Akerfeldt- (21 september 2017)

Evildan
21 september 2017 ·

Eller en miljöbil med hela din kravlista uppfylld.

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=3

torsen
21 september 2017 · 7 198 Inlägg

Du skriver i texten att du önskar fyrhjulsdrift och så räknar du upp Passat, BMW, Audi och V70?
Ingen av dem har, så vitt jag vet riktig fyrhjulsdrift, utom i emblem på bakluckan möjligen.

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver i texten att du önskar fyrhjulsdrift och så räknar du upp Passat, BMW, Audi och V70?
Ingen av dem har, så vitt jag vet riktig fyrhjulsdrift, utom i emblem på bakluckan möjligen.

haha jasså, vad menar du? audi ska ha världens bästa awd och bmw också^^säger du att deras awd är skit? vem har isf bästa awd? säg inte subaru nu;smile

Ts: Skulle välja bmwn av dom  du radade upp då ja har lite erfarenhet av dom, man sitter fint i dom och dom är stora och pigga, sköna att köra.  Akta för den manuella lådan;) risk för ras. annars har dom väl sina problem.

Jag personligen annars skulle ja kolla på lexus Nx 300h^^ bra suv/kombi, ser smaskiga ut! nx kommer me awd också, bra skit.

-Akerfeldt-
21 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:
Eller en miljöbil med hela din kravlista uppfylld.

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=3

För dåligt insatt i Peugeot då dem aldrig intresserat mig men du får gärna utveckla med fördelar/nackdelar smile

Senast redigerat av -Akerfeldt- (21 september 2017)

-Akerfeldt-
21 september 2017 · 2 638 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver i texten att du önskar fyrhjulsdrift och så räknar du upp Passat, BMW, Audi och V70?
Ingen av dem har, så vitt jag vet riktig fyrhjulsdrift, utom i emblem på bakluckan möjligen.

Dem har ju tillräckligt bra awd för att ta sig fram på en isig grusväg på vintern vilket är det jag behöver awd till.

-Akerfeldt-
21 september 2017 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:

torsen skrev:
Du skriver i texten att du önskar fyrhjulsdrift och så räknar du upp Passat, BMW, Audi och V70?
Ingen av dem har, så vitt jag vet riktig fyrhjulsdrift, utom i emblem på bakluckan möjligen.

haha jasså, vad menar du? audi ska ha världens bästa awd och bmw också^^säger du att deras awd är skit? vem har isf bästa awd? säg inte subaru nu;smile

Ts: Skulle välja bmwn av dom  du radade upp då ja har lite erfarenhet av dom, man sitter fint i dom och dom är stora och pigga, sköna att köra.  Akta för den manuella lådan;) risk för ras. annars har dom väl sina problem.

Jag personligen annars skulle ja kolla på lexus Nx 300h^^ bra suv/kombi, ser smaskiga ut! nx kommer me awd också, bra skit.

Aldrig ägt en BMW men dem tilltalar mig visuellt iaf, automat är ett krav så borde vara lugnt. Vilka fel är dem kända för? Lexus är ingen bil som lockar för mig så wink

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

panda666 skrev:

torsen skrev:
Du skriver i texten att du önskar fyrhjulsdrift och så räknar du upp Passat, BMW, Audi och V70?
Ingen av dem har, så vitt jag vet riktig fyrhjulsdrift, utom i emblem på bakluckan möjligen.

haha jasså, vad menar du? audi ska ha världens bästa awd och bmw också^^säger du att deras awd är skit? vem har isf bästa awd? säg inte subaru nu;smile

Ts: Skulle välja bmwn av dom  du radade upp då ja har lite erfarenhet av dom, man sitter fint i dom och dom är stora och pigga, sköna att köra.  Akta för den manuella lådan;) risk för ras. annars har dom väl sina problem.

Jag personligen annars skulle ja kolla på lexus Nx 300h^^ bra suv/kombi, ser smaskiga ut! nx kommer me awd också, bra skit.

Aldrig ägt en BMW men dem tilltalar mig visuellt iaf, automat är ett krav så borde vara lugnt. Vilka fel är dem kända för? Lexus är ingen bil som lockar för mig så wink

dåligt att ja inte kan länka direkt till autopowers forum där gällande problem med 5 serien. gå in på hemsidan och sen forum välj 5 serie där längre ner finns det en tråd om just bara fel med 5 serien f10-f11. finns hur mycket läsning som helst. Jag skulle inte köpa nått tyskt utan nån form av garanti kvar eller teckna nått nytt garanti. varför inte lexus?^^hybrid är gött plus att dom ska hålla skitbra. Vw har deras dsg/kedjor samt urdåligt lackskydd. Audi har motorer som slukar olja samt dsg också^^ livet är svårt va.

-Akerfeldt-
21 september 2017 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

panda666 skrev:

haha jasså, vad menar du? audi ska ha världens bästa awd och bmw också^^säger du att deras awd är skit? vem har isf bästa awd? säg inte subaru nu;smile

Ts: Skulle välja bmwn av dom  du radade upp då ja har lite erfarenhet av dom, man sitter fint i dom och dom är stora och pigga, sköna att köra.  Akta för den manuella lådan;) risk för ras. annars har dom väl sina problem.

Jag personligen annars skulle ja kolla på lexus Nx 300h^^ bra suv/kombi, ser smaskiga ut! nx kommer me awd också, bra skit.

Aldrig ägt en BMW men dem tilltalar mig visuellt iaf, automat är ett krav så borde vara lugnt. Vilka fel är dem kända för? Lexus är ingen bil som lockar för mig så wink

dåligt att ja inte kan länka direkt till autopowers forum där gällande problem med 5 serien. gå in på hemsidan och sen forum välj 5 serie där längre ner finns det en tråd om just bara fel med 5 serien f10-f11. finns hur mycket läsning som helst. Jag skulle inte köpa nått tyskt utan nån form av garanti kvar eller teckna nått nytt garanti. varför inte lexus?^^hybrid är gött plus att dom ska hålla skitbra. Vw har deras dsg/kedjor samt urdåligt lackskydd. Audi har motorer som slukar olja samt dsg också^^ livet är svårt va.

Får få in och läsa där, får man ett dåligt exemplar oavsett märke är det ju inte så kul. Nja, Lexus design tilltalar inte mig. Sen om jag förstått det rätt har alla Toyota/Lexus iallafall i hybridform steglös automat vilket är något jag ej vill ha.

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Aldrig ägt en BMW men dem tilltalar mig visuellt iaf, automat är ett krav så borde vara lugnt. Vilka fel är dem kända för? Lexus är ingen bil som lockar för mig så wink

dåligt att ja inte kan länka direkt till autopowers forum där gällande problem med 5 serien. gå in på hemsidan och sen forum välj 5 serie där längre ner finns det en tråd om just bara fel med 5 serien f10-f11. finns hur mycket läsning som helst. Jag skulle inte köpa nått tyskt utan nån form av garanti kvar eller teckna nått nytt garanti. varför inte lexus?^^hybrid är gött plus att dom ska hålla skitbra. Vw har deras dsg/kedjor samt urdåligt lackskydd. Audi har motorer som slukar olja samt dsg också^^ livet är svårt va.

Får få in och läsa där, får man ett dåligt exemplar oavsett märke är det ju inte så kul. Nja, Lexus design tilltalar inte mig. Sen om jag förstått det rätt har alla Toyota/Lexus iallafall i hybridform steglös automat vilket är något jag ej vill ha.

Kan fatta att man inte tycker om en bils utseende, jag personligen har lite svårt me toyotas utseende tex och bmw x1 modellen tex. iaf vissa bilar är snyggare än andra. Nu fattar inte jag hur man inte kan tycka om den steglösa automat lådan? har prövat några stycken nu och tycker dom är helt underbara;) Känns som att det går snabbare när bilen inte växlar utan köttar bara på. Funkar helt perfekt tycker jag och flera borde kanske ha^^speciellt på auris hybrid och is 300h funkar det skitbra tycker jag. Smaken måste va som baken.

caromania Forummoderator
21 september 2017 · 9 296 Inlägg

Av de fyra du nämner skulle jag bara ens snegla åt V70. Iofs skulle jag aldrig köpa en v70, men de andra skulle jag inte ens ta emot som gåvor såvida jag inte hade rätten att kränga dem inom 48 timmar till någon som inte vet bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
21 september 2017 · 7 217 Inlägg

hade såklart valt en bmw 5 serie smile med anledning av att det är den trevligaste bilen du räknar upp

BMW är bäst så är det bara, punkt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
-Akerfeldt-
21 september 2017 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

panda666 skrev:

dåligt att ja inte kan länka direkt till autopowers forum där gällande problem med 5 serien. gå in på hemsidan och sen forum välj 5 serie där längre ner finns det en tråd om just bara fel med 5 serien f10-f11. finns hur mycket läsning som helst. Jag skulle inte köpa nått tyskt utan nån form av garanti kvar eller teckna nått nytt garanti. varför inte lexus?^^hybrid är gött plus att dom ska hålla skitbra. Vw har deras dsg/kedjor samt urdåligt lackskydd. Audi har motorer som slukar olja samt dsg också^^ livet är svårt va.

Får få in och läsa där, får man ett dåligt exemplar oavsett märke är det ju inte så kul. Nja, Lexus design tilltalar inte mig. Sen om jag förstått det rätt har alla Toyota/Lexus iallafall i hybridform steglös automat vilket är något jag ej vill ha.

Kan fatta att man inte tycker om en bils utseende, jag personligen har lite svårt me toyotas utseende tex och bmw x1 modellen tex. iaf vissa bilar är snyggare än andra. Nu fattar inte jag hur man inte kan tycka om den steglösa automat lådan? har prövat några stycken nu och tycker dom är helt underbara;) Känns som att det går snabbare när bilen inte växlar utan köttar bara på. Funkar helt perfekt tycker jag och flera borde kanske ha^^speciellt på auris hybrid och is 300h funkar det skitbra tycker jag. Smaken måste va som baken.

Hur bra bilen än är så är utseendet viktigt, man ska ju gilla det man ser när man går fram till sin bil. Smaken är som baken, men jag tycker det känns segt och slirigt med steglöst, inget för mig iaf wink

-Akerfeldt-
22 september 2017 · 2 638 Inlägg

caromania skrev:
Av de fyra du nämner skulle jag bara ens snegla åt V70. Iofs skulle jag aldrig köpa en v70, men de andra skulle jag inte ens ta emot som gåvor såvida jag inte hade rätten att kränga dem inom 48 timmar till någon som inte vet bättre.

v70 har klart bäst stolar men ligger så efter teknikmässigt och ofta dåligt utrustade så det är ju lite synd hmm
Härligt givande fakta om dem... vad ska det stå i fronten på bilar du tycker duger då?

SportPilot skrev:
hade såklart valt en bmw 5 serie smile med anledning av att det är den trevligaste bilen du räknar upp

BMW är bäst så är det bara, punkt

Alla bilar har väl sitt och gillas av olika människor, några för och nackdelar med bmw? smile

caromania Forummoderator
22 september 2017 · 9 296 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

caromania skrev:
Av de fyra du nämner skulle jag bara ens snegla åt V70. Iofs skulle jag aldrig köpa en v70, men de andra skulle jag inte ens ta emot som gåvor såvida jag inte hade rätten att kränga dem inom 48 timmar till någon som inte vet bättre.

v70 har klart bäst stolar men ligger så efter teknikmässigt och ofta dåligt utrustade så det är ju lite synd hmm
Härligt givande fakta om dem... vad ska det stå i fronten på bilar du tycker duger då?

SportPilot skrev:
hade såklart valt en bmw 5 serie smile med anledning av att det är den trevligaste bilen du räknar upp

BMW är bäst så är det bara, punkt

Alla bilar har väl sitt och gillas av olika människor, några för och nackdelar med bmw? smile

Kriterium 1a när jag köper bil är att köpa nåt som håller. Jag har levt efter den tesen väldigt länge nu och det innebär att jag haft råd att lägga pengar på andra fordon också.

Personligen har jag kört Honda Accord väldigt länge utan bekymmer. Den är statistiskt sett en av de mest pålitliga bilar du kan köpa och det ser jag när jag jämför med bekanta som kört de modeller du nämner. För snart två år sedan köpte jag en ny familjebil och då blev den en Lexus, av samma orsak. Den håller. Skillnaden med Lexusen är att den är tystare och mer bekväm än ackorden men problemet är ju att det inte är någon kombi, så accorden får stanna.

Du kanske ska kolla på en nyare Accord? Allt det du räknar upp bör du kunna få i en Accord. Förutom 4x4 då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
-Akerfeldt-
22 september 2017 · 2 638 Inlägg

caromania skrev:

-Akerfeldt- skrev:

caromania skrev:
Av de fyra du nämner skulle jag bara ens snegla åt V70. Iofs skulle jag aldrig köpa en v70, men de andra skulle jag inte ens ta emot som gåvor såvida jag inte hade rätten att kränga dem inom 48 timmar till någon som inte vet bättre.

v70 har klart bäst stolar men ligger så efter teknikmässigt och ofta dåligt utrustade så det är ju lite synd hmm
Härligt givande fakta om dem... vad ska det stå i fronten på bilar du tycker duger då?

SportPilot skrev:
hade såklart valt en bmw 5 serie smile med anledning av att det är den trevligaste bilen du räknar upp

BMW är bäst så är det bara, punkt

Alla bilar har väl sitt och gillas av olika människor, några för och nackdelar med bmw? smile

Kriterium 1a när jag köper bil är att köpa nåt som håller. Jag har levt efter den tesen väldigt länge nu och det innebär att jag haft råd att lägga pengar på andra fordon också.

Personligen har jag kört Honda Accord väldigt länge utan bekymmer. Den är statistiskt sett en av de mest pålitliga bilar du kan köpa och det ser jag när jag jämför med bekanta som kört de modeller du nämner. För snart två år sedan köpte jag en ny familjebil och då blev den en Lexus, av samma orsak. Den håller. Skillnaden med Lexusen är att den är tystare och mer bekväm än ackorden men problemet är ju att det inte är någon kombi, så accorden får stanna.

Du kanske ska kolla på en nyare Accord? Allt det du räknar upp bör du kunna få i en Accord. Förutom 4x4 då.

Jag har åkt Volvo i många år av samma anledning, aldrig haft några problem där heller. Tyvärr har Volvo på senare år hamnat ljusår efter med tekniken tills man lanserade nya xc90, v90 mm men det är alldeles för dyra bilar, därför har jag börjat snegla på andra märken. Problemet är att behovet av 4x4 är det som skulle få mig att byta bort volvon, så köpa en annan bil utan 4x4 känns som slöseri med pengar tyvärr

mb_pucken
22 september 2017 · 5 083 Inlägg

Kika på Mercedes e eller c-klass. Grymt trevliga bilar och inte sämre än något annat du kollat på :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cuefa Ain't no place like home...
22 september 2017 · 4 628 Inlägg

Efter att ha haft 2st Passater och i nuläget en Golf led 4wd, och dessförinnan även Audi med quattro, så måste jag nog slå ett slag för de bilarna. Ju nyare bil du har råd med, desto mer skoj får du ju. Audi är oftast väldigt snålt utrustade jämfört med t.ex Passat.
Skoda Superb har ju sjuka utrymmen och som regel väldigt mycket standard-utrustning, så de skulle jag också kolla på.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Queenie
22 september 2017 · 74 Inlägg

Nu ska jag inte vara sån men, vad är det för isig skogsväg du ska köra på egentligen. Måste vara redigt oländigt om inte en 2wd räcker. Min morfar i mellersta Lappland har aldrig haft problem med sina mercor o Volvos när det kommer till framkomlighet på vintern?
Dumt att hänga upp sig på fyrhjulsdrift om det dyker upp en likvärdig bil utan tänkte jag bara. Men nu va det inte en diskussion om huruvida 4wd är nödvändigt eller ej.

En släkting till mig köpte en Skoda Superb 4x4 med 170 (?) hk diesel. Den kostade väl runt 230' för en årsmodell 15-16 nånting. Spana in dom är mitt tips då!

*edit*

Såg att du hade en fin superb redan smile kanske tråkigt att köpa en likadan haha

Senast redigerat av Queenie (22 september 2017)

Janneutanb
22 september 2017 · 7 267 Inlägg

Tyskt om du vill ha kvalitets KÄNSLA, japanskt om du vill ha kvalité.
Jag älskar bmw men dom är definitivt inte prisvärda eller håller bra kvalité.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang