Volvo TITAN [L495] TurboDiesel 1961 {renovering) Trailerdragare + Tanktrailer [Daf Einhoven 1959]

En renovering samt nåt att åka till i veteran bils träffar med:)

Kx5

  • 137 Följare
  • 84 573 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 19:31

Kx5

735 11

2017-09-19 20:32

Godspeaker skrev:
.. men en halvvettig blästringsfirma brukar inte ta så överdrivet mkt pengar för det? många gör det för lite extra kaffepengar mellan alla industrijobb.
Jag lämnade iväg ramen till min pickup och fick den blästrad och pulverlackad, kostade ungefär vad en rejäl krogkväll på ett halvhyfsat ställe med ohyfsad personal går loss på.
Hur man än vänder på det så blir ju en blästring och industrilack bättre än om man gör det själv smile

ja håller med dig..men här i skaraborg finns inte så mycket blästringsfirmor..har hört med några om prisuppgift..åh de ska ha 20-25.000 för en blästring utan lack...

sen måste de i såna fall komma på plats och blästra..känner ingen som har flakväxlare ..åh kan inte ta den direkt på en bilkärra:)

det här funkar också men blir inte rikigt lika bra:)


Kx5

735 11

2017-09-19 20:33

Vettemannen skrev:

Godspeaker skrev:
.. men en halvvettig blästringsfirma brukar inte ta så överdrivet mkt pengar för det? många gör det för lite extra kaffepengar mellan alla industrijobb.
Jag lämnade iväg ramen till min pickup och fick den blästrad och pulverlackad, kostade ungefär vad en rejäl krogkväll på ett halvhyfsat ställe med ohyfsad personal går loss på.
Hur man än vänder på det så blir ju en blästring och industrilack bättre än om man gör det själv smile

Det finns inget som kan konkurrera med dessa metoder. Har själv hållit på med blästring och lackering.

/Benny

okej va roligt:)  synd du inte jobba kvar och kunde ge mig ett bra pris:P haha


Kx5

735 11

2017-09-19 20:36

tanken fanns också att köpa en bläster och göra det själv i ramväg..men då skulle jag vara tvungen och köpa en större kompressor! och så rik e jag inte:)


Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****

10456 3

2017-09-19 20:38

Kx5 skrev:
tanken fanns också att köpa en bläster och göra det själv i ramväg..men då skulle jag vara tvungen och köpa en större kompressor! och så rik e jag inte:)

Jaa, det går åt ganska mycket luft till blästring om man ska uppnå någon effekt. Man behöver oxå ett någorlunda bra blästeraggregat.

/Benny


Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)

Kx5

735 11

2017-09-19 20:44

Vettemannen skrev:

Kx5 skrev:
tanken fanns också att köpa en bläster och göra det själv i ramväg..men då skulle jag vara tvungen och köpa en större kompressor! och så rik e jag inte:)

Jaa, det går åt ganska mycket luft till blästring om man ska uppnå någon effekt. Man behöver oxå ett någorlunda bra blästeraggregat.

/Benny

kan tänka mig det..det är nog inte bara... så jag får köra på detta jag gör nu..bilen ska ju bara gå på sommaren och våren så några salta vägar är inte på tal om längre..slippar jag rent så gott det går och lägger rostskydd,primer och grund några lager och sedan lack ..så kommer de hålla i många årsmile


Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****

10456 3

2017-09-19 20:48

Kx5 skrev:

Vettemannen skrev:

Kx5 skrev:
tanken fanns också att köpa en bläster och göra det själv i ramväg..men då skulle jag vara tvungen och köpa en större kompressor! och så rik e jag inte:)

Jaa, det går åt ganska mycket luft till blästring om man ska uppnå någon effekt. Man behöver oxå ett någorlunda bra blästeraggregat.

/Benny

kan tänka mig det..det är nog inte bara... så jag får köra på detta jag gör nu..bilen ska ju bara gå på sommaren och våren så några salta vägar är inte på tal om längre..slippar jag rent så gott det går och lägger rostskydd,primer och grund några lager och sedan lack ..så kommer de hålla i många årsmile

Gör du som du beskriver så visst, det kommer att hålla länge eftersom det bara körs under den varma årstiden. Men ta gärna som första lager en bra häftgrund av 2-komponentstyp. Speciellt på metallrena ytor.

/Benny


Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)

Kx5

735 11

2017-09-19 20:52

Vettemannen skrev:

Kx5 skrev:

Vettemannen skrev:

Jaa, det går åt ganska mycket luft till blästring om man ska uppnå någon effekt. Man behöver oxå ett någorlunda bra blästeraggregat.

/Benny

kan tänka mig det..det är nog inte bara... så jag får köra på detta jag gör nu..bilen ska ju bara gå på sommaren och våren så några salta vägar är inte på tal om längre..slippar jag rent så gott det går och lägger rostskydd,primer och grund några lager och sedan lack ..så kommer de hålla i många årsmile

Gör du som du beskriver så visst, det kommer att hålla länge eftersom det bara körs under den varma årstiden. Men ta gärna som första lager en bra häftgrund av 2-komponentstyp. Speciellt på metallrena ytor.

/Benny

tack för tipset.


Djo

9230 2

2017-09-19 21:28

Blir ju bra smile

Tråkigt firmorna va så dyra hos dig för blästring sad

Här är det så billigt lämna ivägg så blir dyrare försöka själv.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
Volvo V70 2,4t "Jubileum med S60 body kitt" (2002)

Kx5

735 11

2017-09-19 22:05

Djo skrev:
Blir ju bra smile

Tråkigt firmorna va så dyra hos dig för blästring sad

Här är det så billigt lämna ivägg så blir dyrare försöka själv.

tack:) kul att nån  tycker det blir bra!smile

haha ja hade det varit en gammal amazon elelr pv jag hade renoverat så hade jag skickat iväg det med biltransportkärra..men kan inte det i detta läget så det får bli lite budget:) men kommer ändå hålla ändå i många årsmile


789 14

2017-09-19 23:03

Hej hej. Följer ditt projekt. Kul me lastbil som Omväxling.

Jobbar själv som verkmästare på Scania verkstad o de bilar eller släp vi skickar på blästring går loss mellan 20-30 tusen. O då e de ett litet företag som utför de. O lackar inget.

Lycka till me den fräna volvon...


De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Ford Customline "Gammel Forden" (1954)

Kx5

735 11

2017-09-20 10:40

sydstatare skrev:
Hej hej. Följer ditt projekt. Kul me lastbil som Omväxling.

Jobbar själv som verkmästare på Scania verkstad o de bilar eller släp vi skickar på blästring går loss mellan 20-30 tusen. O då e de ett litet företag som utför de. O lackar inget.

Lycka till me den fräna volvon...

va roligt:) ja det e roligt men gamla grejer

okej då va jag inte ut och cykla ialafall dåsmile  åh 20-30 papp för och blästra det betalar inte jag.smile  så rik e jag inte...sen e det ju skillnad på tunga fordon och personbilar:)


Djo

9230 2

2017-09-20 18:46

1500 timmen tog dom ditt jag lämnat förutt, blir jävla många timmar innan man är uppe i 20-30 tusen då.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
Volvo V70 2,4t "Jubileum med S60 body kitt" (2002)

Kx5

735 11

2017-09-20 22:30

Tråd kan låsas eller tas bort. Lastbilen kommer finnas kvar och renoveras men inte alls i den drömmen jag vill och har. Då det kostar alldeles för mycket. Inte ens råd med riktig lack. Så anser att de inte finns något att visa upp eller sträva efter. Mvh Kristoffer


Mack Forum- och sitemoderator

23530 6

2017-09-20 22:33

Kx5 skrev:
Tråd kan låsas eller tas bort. Lastbilen kommer finnas kvar och renoveras men inte alls i den drömmen jag vill och har. Då det kostar alldeles för mycket. Inte ens råd med riktig lack. Så anser att de inte finns något att visa upp eller sträva efter. Mvh Kristoffer

Neje!
Vi är massor av folk som följer dig ju.
Jag tror och känner att du är på rätt spår, och vet hur det känns att inte vara född med en silversked i munnen. Ta det som det kommer och det kommer ändå bli kanonbra!


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)
663

2017-09-20 22:52

Bry dig inte om va andra tycker,de din lastbil o du gör de du vill,de bara kul o se nån renovera en lastbil..sen har du troligen tänkt behålla din fars gamle trotjänare så åd har du ju hela livet på dig o få den färdig..så kör på o visa mer,mkt nyfiken på trailern med...

633 7

2017-09-21 18:33

Du måste bara fortsätta projekt tråden,jag tycker det är intressant och som sagt.Rom byggdes inte på en dag,vad gör det om det tar 15 år.


Volvo 760 GLE "Royal" (1988)
Volvo 780 bertone "GT-Vagnen" (1990)
Volvo V70 "Bruksbilen" (1998)

Mack Forum- och sitemoderator

23530 6

2017-09-21 19:22

Aronson skrev:
Du måste bara fortsätta projekt tråden,jag tycker det är intressant och som sagt.Rom byggdes inte på en dag,vad gör det om det tar 15 år.

Helt rätt!
Det får ta den tid det tar, och står det still så står det still.
Inga problem!


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)

Djo

9230 2

2017-09-21 20:35

Nej nej nej och nej.

lacka själv med 2k industrilack vetja det blir bra helt klart och billigt, snälla är inte många som haft råd bygga den ultimata drömmen så enkelt är det, Jag har inte råd med allt jag vill göra med pv,n och har inte alltid tid så enkelt är det.

Om du inte fortsätter här kommer jag hem till dig och stirrar på dig tills du startar tråden igen wink


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
Volvo V70 2,4t "Jubileum med S60 body kitt" (2002)

Godspeaker Specialist

1125 8

2017-09-21 20:36

Du missuppfattade mig! Avgudar bygget, och låt för böveln inte någon andra (undertecknad inkluderad) diktera hur du bygger.
Självklart blir de bättre om man lämnar till blästring och industrilack, men de innebär ju inte att det är det enda rätta. För 40 blad hade jag inte heller gjort det, vi vanliga svennar har inte råd att betala industripriser. Så när de kommer till den ekonomiska avvägningen kvarstår det gamla hederliga sättet: Vrålapa med sliptrissa och sedan handmåla smile

Kör på, visa bilder och låt dig inte nedslås.


Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Mall Crawler" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
789 14

2017-09-23 17:31

Nej lägg inte ner tråden för de. Jag renoverar o gör iordning allt på mina själv o lämnar ej bort nåt då ekonomiska ej finns till det. O de kan bli redigt bra ändå. Plus att de e roligare o följa nån som gör själv än låter andra göra de. Så fortsätt du på de spåret du är o lycka till o glöm ej uppdatera..

Mvh


De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Ford Customline "Gammel Forden" (1954)

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon