Opel Vectra 2.0 -97. Vad är den svarta "burken"?

bionicarm666
23 september 2017 · 12 Inlägg

Hej alla! Grejar med svärfars Vectra som inte går riktigt bra... Mellan batteriet och framskärmen sitter en svart "plastburk" som det låter ur när bilen är kall och som sedan tystnar, och då går också bilen bättre. Hittar inget om den i Haynes. Någon som kan informera mig om vad det är? Mvh Jonas

bionicarm666
23 september 2017 · 12 Inlägg

Satte mig i soffan och läste Haynes mer noggrant. Den hör tydligen till avgasreningssystemet (4C:2). Sekundärt luftinsprutningssystem. Test av systemet är tydligen svårt. Någon med erferhet av defekter med detta?

Utmarks-Loke
23 september 2017 · 5 836 Inlägg

Är det kolkanistern till reningen av bensinångor från tanken alltså? Den skall suga in ångorna, köra dom genom ett kolfilter och låta bilen suga i sig dom. Händer inte så mycket om det krånglar, annat än att man kan få tjuvluft om det blir läckage på en vakuumslang. Eller är det något av de där systemen som pumpar in luft i avgassystemet för att ge renare avgaser?

Y169
24 september 2017 · 67 Inlägg

Sekundärluftpump

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
bionicarm666
24 september 2017 · 12 Inlägg

Ja, det är sekundärluftpumpen. Avgasljudet hörs nu tydligt i burken vid batteriet. Den ser ut att gå att plocka isär så jag ska göra det på tisdag när jag har tid igen. Det ska finnas en backventil men den antar jag fungerar eftersom avgasljudet försvinner när motorn blir varmare och systemet enligt Haynes ska stängas av. Finns det nåt i burken som kan gå sönder?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang