Hur gör bilprovningen med avgasprov av dieselbil?

aha_100
24 september 2017 · 535 Inlägg

Hej,

har en 2011 mercedes där partikelfiltret blivit igensatt och bilen går på halv effekt.

En kompis plockade bort sitt dpf på en merca med samma motorfamilj som min utan att mappa om bilen och bara körde. Sen vid besiktning stoppade dom i mätarn i avgasystemet och sa att det var bra värden, inga problem.

Därför tänkte jag ta bort det på min också slipper jag det här problemet igen.
Men när jag kollar på min bil sitter det fler prylar däromkring, verkstaden menar att det är både en katt, EGR och dpf.

Fundera om man sliter bort all skit och inte bara dpf ifall det fortfarande går att besikta eller om värdena är helt åt helvete?

Firman som redan mappat min bil säger att dom kan programera bort både EGR och DPF så det är inga problem men det är ju just och fixa besiktningen jag är nyfiken kring.


//Andreas

Janneutanb
24 september 2017 · 7 271 Inlägg

Mina bilar har gått igenom utan men ser dom att man plockat bort det får du nerslag.

aha_100
24 september 2017 · 535 Inlägg

Janneutanb skrev:
Mina bilar har gått igenom utan men ser dom att man plockat bort det får du nerslag.

Ja men det kommer dom inte se, svetsar ju upp och igen bara.

Tog du bort EGR och katt också eller bara dpf?


Mäter dom bilarna nu för tiden? hört vissa säger dom bara stoppar i datorn och kollar felkoder

Janneutanb
24 september 2017 · 7 271 Inlägg

Allt var borta. Inte jag som besiktigade så vet inte om dom bara kollade felkoder eller om dom mätte också.

Utmarks-Loke
24 september 2017 · 5 833 Inlägg

aha_100 skrev:
Mäter dom bilarna nu för tiden? hört vissa säger dom bara stoppar i datorn och kollar felkoder

Jag besiktade min dieselbil från 2012 för två veckor sedan och de mätte inte avgaser, de bara pluggade i datorn

mb_pucken
24 september 2017 · 5 087 Inlägg

När jag besiktigade min merca så körde dom bara obd kontroll. Den har dpf osv. Det är en 06a

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
24 september 2017 · 5 524 Inlägg

När jag besiktade en 04as w211 så blev jag förvånad över att dom inte mätte avgasvärden, fick då till svar av besiktningsmannen att dom mäter inte avgasvärden på bilar från årsmodell 04 och uppåt utan läser bara felkoder, inga felkoder = godkända avgasvärden.

Kan även påpeka att den bilen rök svart bara man peta till på gasen men dom godkände den ändå pga inga felkoder.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
aha_100
24 september 2017 · 535 Inlägg

Haha ja men dåså!

Då ryker allt så får dom mappa om bilen igen (Y)

tack för svaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang