VW Passat 2005 3B - Fel: "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" [motorfel]

niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Johan74 skrev:

niska skrev:
Jag torkade av tändstiftet ordentligt och tog en till tur med bilen. Denna gång ryckte den inte en enda gång - och inte heller luktade det bränd motorolja. Det knäppte om avgasgrenröret, men kom inte någon rök.

Kan det ha varit tändstiftet som det kom rök ifrån? Kan knäppet på avgasgrenröret vara något annat?

Har haft samma fel, det är överslag mellan metallen i tändhatten på tändlabeln och toppen. Släcker du ner med bilen igång och kollar ner i stift brunnen så ser du gnistor mellan tändhatten och brunnen.

Hade du också olja på tändstiftet? Hur löste du det?

Jag tror att mina bekymmer med bilen är borta nu, men skall ta en längre tur inom kort för att vara helt säker. Och jag skall byta ut alla tändstift också.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
24 september 2017 ·

it_mutt skrev:

Johan74 skrev:

niska skrev:
Jag torkade av tändstiftet ordentligt och tog en till tur med bilen. Denna gång ryckte den inte en enda gång - och inte heller luktade det bränd motorolja. Det knäppte om avgasgrenröret, men kom inte någon rök.

Kan det ha varit tändstiftet som det kom rök ifrån? Kan knäppet på avgasgrenröret vara något annat?

Har haft samma fel, det är överslag mellan metallen i tändhatten på tändlabeln och toppen. Släcker du ner med bilen igång och kollar ner i stift brunnen så ser du gnistor mellan tändhatten och brunnen.

Hur skulle du lyckas se något där på TS bil menar du?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/02/23/05/317176CC00000578-3455990-Although_it_can_see_through_walls_and_sand_it_differs_from_X_ray-a-6_1456204981305.jpg
Enkelt.


TS: Byt stift som föreslagits.
Kassa stift ger ofta ryck och en orkeslös motorkaraktär.
Köp bra stift med rätt värmetal.

niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Johan74 skrev:

Har haft samma fel, det är överslag mellan metallen i tändhatten på tändlabeln och toppen. Släcker du ner med bilen igång och kollar ner i stift brunnen så ser du gnistor mellan tändhatten och brunnen.

Hur skulle du lyckas se något där på TS bil menar du?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/02/ … 981305.jpg
Enkelt.


TS: Byt stift som föreslagits.
Kassa stift ger ofta ryck och en orkeslös motorkaraktär.
Köp bra stift med rätt värmetal.

Kan du rekommendera något sådant stift? Jag har tittat runt lite och blir inte klok på vad jag skall ha. Priserna ligger dessutom mellan 30 och 200 kr/st.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
24 september 2017 ·

niska skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Hur skulle du lyckas se något där på TS bil menar du?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/02/ … 981305.jpg
Enkelt.


TS: Byt stift som föreslagits.
Kassa stift ger ofta ryck och en orkeslös motorkaraktär.
Köp bra stift med rätt värmetal.

Kan du rekommendera något sådant stift? Jag har tittat runt lite och blir inte klok på vad jag skall ha. Priserna ligger dessutom mellan 30 och 200 kr/st.

Bosch, NGK fungerar alltid ypperligt.
Köp vad som rekommenderas till din bil.

spillolja
24 september 2017 · 4 020 Inlägg

Om nu bilen går som den ska kan det vara onödigt att kasta pärlor åt svinen smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Evildan skrev:

niska skrev:

Evildan skrev:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/02/ … 981305.jpg
Enkelt.


TS: Byt stift som föreslagits.
Kassa stift ger ofta ryck och en orkeslös motorkaraktär.
Köp bra stift med rätt värmetal.

Kan du rekommendera något sådant stift? Jag har tittat runt lite och blir inte klok på vad jag skall ha. Priserna ligger dessutom mellan 30 och 200 kr/st.

Bosch, NGK fungerar alltid ypperligt.
Köp vad som rekommenderas till din bil.

För min bil rekommenderas exempelvis

BOSCH Tändstift Super 4
BOSCH Tändstift Double platinum
BOSCH Tändstift Iridium

Någon särskild skillnad, förutom priset?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
it_mutt Avstängd
25 september 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Johan74 skrev:

Har haft samma fel, det är överslag mellan metallen i tändhatten på tändlabeln och toppen. Släcker du ner med bilen igång och kollar ner i stift brunnen så ser du gnistor mellan tändhatten och brunnen.

Hur skulle du lyckas se något där på TS bil menar du?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/02/ … 981305.jpg
Enkelt.


TS: Byt stift som föreslagits.
Kassa stift ger ofta ryck och en orkeslös motorkaraktär.
Köp bra stift med rätt värmetal.

Ja...att jag inte tänkte på den enkla lösningen. Ibland blir jag så trött på folk...mest mig själv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
25 september 2017 · 1 661 Inlägg

niska skrev:

Evildan skrev:

niska skrev:

Kan du rekommendera något sådant stift? Jag har tittat runt lite och blir inte klok på vad jag skall ha. Priserna ligger dessutom mellan 30 och 200 kr/st.

Bosch, NGK fungerar alltid ypperligt.
Köp vad som rekommenderas till din bil.

För min bil rekommenderas exempelvis

BOSCH Tändstift Super 4
BOSCH Tändstift Double platinum
BOSCH Tändstift Iridium

Någon särskild skillnad, förutom priset?

Autodoc.se, 66,73:- /st. BOSCH Super 4. Finns säkert billigare på engelska eller tyska Ebay men där har du ett förslag iaf.

Har själv kört med super 4 med gott resultat.

niska
25 september 2017 · 264 Inlägg

Jag har kört bilen några korta sträckor idag - den har verkligen gått väldigt väldigt bra. Inte något hackande, inte någon lukt - allt bra. Så bra att jag nästan trodde att felet var åtgärdat....

... MEN ...

... nu för en stund sedan började den hacka igen (igen lukt dock). Jag har kollat alla fyra tändstift och det är inte någon olja där, så verkar iaf som om den nya ventilkåpspackningen gör sitt jobb.

Kan det vara tändstiften det är fel på, eller är det något annat som kan orsaka ryckningar? Jag har beställt nya tändstift men det tar väl några dagar innan de kommer. Finns det något annat jag kan göra medans jag väntar? Kan man testa tändstiften på något sätt, byta plats på dem eller något annat?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
25 september 2017 · 4 020 Inlägg

Läste i någon annan tråd där en polo gick som en påse nötter, det var just tändspolen, finns det någon datumstäplel på spolarna ? , artikelnummer ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
25 september 2017 · 264 Inlägg

Det står inget datum på dessvärre. Den enda texten är

---
BERU
UXT 10

408 EP
---

Jag kan tänka mig att livet som tändstift inte är så skoj, särskilt inte om man varit indränkt i olja under en längre period. Och snart bli ersatt av en bättre tändstift...

Edit: nu såg jag att du frågade om tändspolarna - får kolla det, återkommer. 2:ans tändspole är dock helt ny.

Senast redigerat av niska (25 september 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
marcus80 Sir
25 september 2017 · 935 Inlägg

Tändstift köper jag på ä: sparkplugs.co.uk bra priser och snabb leverans. Fick nästan 6 iridumstift för vad 1 kosta i Sverige.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
CC72
25 september 2017 · 1 661 Inlägg

Har du kollat åtgärden hos VW ang. Spolarna?

niska
25 september 2017 · 264 Inlägg

CC72 skrev:
Har du kollat åtgärden hos VW ang. Spolarna?

Ja, det glömde jag skriva. De var åtgärdade 2011. ”Ingen åtgärd/program är aktuellt i dagsläget” hälsar VW

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
25 september 2017 · 264 Inlägg

Tog en halvtimmes tur med bilen igen - nu gick den fint hela tiden, inget hackande och ingen lukt. Verkar vara ett sporadiskt fel.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
26 september 2017 · 264 Inlägg

Det verkar som om mina nya tändstift är försenade från leverantören. Är det möjligt att se på de befintliga tändstiften att de är dåliga? Jag la upp bilder tidigare, men fick ingen kommentar på det. Kanske går att rengöra på något sätt tills vidare?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
26 september 2017 · 264 Inlägg

Så här ser mina nuvarande tändstift ut. Jag tycker de ser bra ut, men ni kanske kan se något annat än mig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-bfd6d7c26e5c2dbde0221a79f34e451e.jpg

Jag lyste med ficklampa i hålet där tändstiftet sitter och det ser ut att vara ett tomrum under. Och där kanske kanske är det inklibbad svart motorolja. Men det är helt omöjligt att komma åt detta utrymme ovanifrån - för att göra rent där måste man förmodligen lyfta ut hela motorn. Kan det vara så att det finns motorolja därnere som påverkar ryckningarna?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
CC72
27 september 2017 · 1 661 Inlägg

Under tändstiften har du kolvarna. Där har du inget som påverkar eventuella ryckningar. Stiften såg helt okej ut men man vet aldrig. Ibland kan det vara precis på gränsen för att det ska misstända lite.

niska
1 oktober 2017 · 264 Inlägg

De nya tändstiften kom i fredags. Har kört med bilen hela helgen. Inga problem överhuvudtaget nu. Inga ryckningar. Ingen lukt av bränd olja. Inget oljeläckage.

Stort tack alla som kommit med tips. Känns grymt att det gick att lösa utan att blanda in ännu en verkstad.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
CC72
2 oktober 2017 · 1 661 Inlägg

Härligt!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang