Ammo bilvårdsprodukter, bra eller dåligt?

Metalamber_
25 september 2017 · 15 Inlägg

Hej hej!

Är ny här och undrar om ngn här har testat produkter från Ammo? (https://www.ammonyc.com) Är det bra produkter till bilen eller är Mekonomen/Biltema eller macken detsamma?

Vill ha produkter som helst är från samma företag och lätt att hitta utan att behöva köpa schampoo på ett ställe och schampoo för däcken på ett annat.. Eller råka ut för skit produkter och förstör lacken och interiören >.< 

Ha de gött!

Senast redigerat av Metalamber_ (25 september 2017)

”Fröken nyfiken”
rcy
25 september 2017 · 1 705 Inlägg

Välj ut ett bra kit med det du behöver från exempelvis Bollnäs Bilvård eller Pingens eller liknande då?
Då kan du välja det bästa av allt och ändå köpa allt från ett ställe. Av erfarenhet kan jag dessutom säga att du kan köpa riktiga proffsprodukter online för lägre pris än vad du köper skitgrejerna på Biltema.

Att tro att en enda tillverkare har bra produkter inom allt är tyvärr lite naivt. Det har tagit mig tio år att prova ut produkter inom varje område som jag nu *vet* att dom fungerar, och det är ytterst få som är från samma tillverkare.

Metalamber_
25 september 2017 · 15 Inlägg

Tack för tipsen, där ska jag kolla direkt då! big_smile

Ja det har du nog rätt i men samma ställe är iallafall lite lättare. Vilka märken skulle du rekommendera? Letar också efter någon produkt som kan leda bort vatten från vindrutan, såg att de fanns på biltema men vågar inte riktigt ge mig på deras då det garanterat finns bättre så att säga

”Fröken nyfiken”
rcy
25 september 2017 · 1 705 Inlägg

Vilka produkter man använder och gillar är nog väldigt individuellt, sen beror det ju väldigt mycket på hur seriös du är och vad du ska göra.

Men några av dom produkter som alltid ligger i kundvagnen när jag checkar ut från BBV är Concept Vista, Snowclean Vaxschampoo +, BBV Arti+, Alfanol HD Grön avfettning och Strovels Glasrent.
Ultima Paint Guard är ett väldigt lättlagt lackskydd, är väl inte i klass med riktiga 2-komponents skydd men å andra sidan tar det 5 minuter att applicera så går ju inte riktigt att jämföra heller.
Är du ute efter flashiga etiketter och häftig marknadsföring lär du bli besviken, men vill du bara ha grejer som verkligen funkar så testa ovanstående. smile

Aquapel Glasförsegling finns på Bollnäs Bilvård, har ingen erfarenhet av att applicera det men har åkt i bilar som behandlats med det och det funkar.

mb_pucken
25 september 2017 · 5 087 Inlägg

Precis som flera skriver så får man prova sig fram till vad man gillar :-)
Polerprodukter kör jag menzerna och dom funkar bra.
Lackskydd har jag kört med menzerna power lock i flera år och vart nöjd. Kommer dock köra arctic seal nästa gång :-)
Interiör kör jag lite blandat eftersom jag ännu provar mig fram :-)
Däckglans kör jag just nu würth :-)

Angående Biltema så är deras Quick detaljer helt ok! Lika så deras rutbehandling är bra :-) lite sämre hållbarhet men lätt att lägga så man kan göra det oftare :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
rcy
25 september 2017 · 1 705 Inlägg

mb_pucken skrev:
Interiör kör jag lite blandat eftersom jag ännu provar mig fram :-)

Har också haft svårt att hitta något jag verkligen gillar för interiör, men har nu testat BBV Fabric & Interior Cleaner ett tag och den är faktiskt grymt bra. Gillade den inte i början, tyckte den kändes "svag" eftersom den inte luktar något och knappt syns, men det blir verkligen rent av den så jag gillar den mer och mer.
När man väl fattat att det bara är en rengörare, den lämnar alltså ingen glansig yta eller doft eller återställer färg eller något sådant som många andra produkter gör, då fattar man hur bra den är. smile

Polering kör jag också Menzerna i alla steg, men jag fattade det som att TS främst efterfrågade vanlig "biltvätt".

Senast redigerat av rcy (25 september 2017)

Desmosedici
25 september 2017 · 53 Inlägg

Har själv prövat lite Ammo, bra grejer om du frågar mig. Lite dyrt kanske.
Är själv amatör.

Följer killen på youtube. smile

mb_pucken
25 september 2017 · 5 087 Inlägg

Vid tvätt rekomenderar jag helt klart arti+ som toppas med valfritt spraywax någon gång i månaden eller så :-)
Inredning kör jag just nu berners interiörstvätt på 5L dunk :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Metalamber_
25 september 2017 · 15 Inlägg

Detta va ju super mycket bra grejer att ta in känner jag! Tackar så mycket! Är rätt ny inom bilvård men kände att nya bilen ska jag ta hand om så är verkligen på amatör nivå om man säger så haha

Men känner att biltvätt på Statoil inte alls känns kul då man hört att folk får repor och skit i lacken.. Så manuell tvätt får de bli för min del och gärna av bra kvalité då så att säga smile

Vad för inverkan har polering och vaxning? Skulle va kul att veta bara smile Är det ett måste eller bara något man gör för att skydda lacken ytterligare?

Senast redigerat av Metalamber_ (25 september 2017)

”Fröken nyfiken”
Metalamber_
25 september 2017 · 15 Inlägg

Desmosedici skrev:
Har själv prövat lite Ammo, bra grejer om du frågar mig. Lite dyrt kanske.
Är själv amatör.

Följer killen på youtube. smile

Aha okej vilka produkter har du prövat? Köpte du från hans hemsida då? Har ingen aning om vad sånna här produkter ska ligga på faktiskt haha

Det gör jag med smile

”Fröken nyfiken”
Desmosedici
26 september 2017 · 53 Inlägg

Metalamber_ skrev:

Desmosedici skrev:
Har själv prövat lite Ammo, bra grejer om du frågar mig. Lite dyrt kanske.
Är själv amatör.

Följer killen på youtube. smile

Aha okej vilka produkter har du prövat? Köpte du från hans hemsida då? Har ingen aning om vad sånna här produkter ska ligga på faktiskt haha

Det gör jag med smile

Aa, köpte på hemsidan... MEN!

hade det levererat till en skeppsagent i Port of Savannah som sen levererade det till en båt farsan hade ett jobb på.

paint, Wheel Regimen och reflective paste.

Har inte heller någon koll på vad det ska kosta etc tongue Ville bara pröva. Och farsan skulle till staterna så passade på.

mb_pucken
26 september 2017 · 5 087 Inlägg

Metalamber_ skrev:
Detta va ju super mycket bra grejer att ta in känner jag! Tackar så mycket! Är rätt ny inom bilvård men kände att nya bilen ska jag ta hand om så är verkligen på amatör nivå om man säger så haha

Men känner att biltvätt på Statoil inte alls känns kul då man hört att folk får repor och skit i lacken.. Så manuell tvätt får de bli för min del och gärna av bra kvalité då så att säga smile

Vad för inverkan har polering och vaxning? Skulle va kul att veta bara smile Är det ett måste eller bara något man gör för att skydda lacken ytterligare?

En polering tar främst bort repor på lacken samt till viss del rengör den. Ett Lackskydd eller wax tycker jag är nödvändigt på en bil eftersom det dels ger ett skyddande lager på lacken men framförallt gör bilen betydligt mera lätt tvättad :-)
Kan göra en liten lista vad jag brukar använda vid tvätt av min bil och lika så tillvägagångssättet :-)

1. Kallavfettning. Blue & green degreaser är bra. Lägger den där och om det behövs på asfaltsfläckar eller upp till mitten av dörrarna. Lägger med Biltemas pumpspruta.
2. Alkalisk avfettning. Kan användas som steg 1 om man inte har asfaltsfläckar osv.
BBV arti green. Blandat efter behov. Upp till sidorutorna. Använder den mest som förtvätt för att få bort så mycket damm och grus osv som kan repa.
3. Spola av. Gärna med högtyckstvätt. Spola nerifrån och arbeta dig upp. Spola sedan av bilen så allt skräp rinner av.
4. Shampoonering. Jag använder oftast tvätthandske i syntetull. Annars kör jag voffelsvamp. Brukar även använda ett så kallat scratch shield dvs ett galler som minimerar risken att vante eller svamp fångar upp sten eller grus från hinken.
Jag använder just nu arti+.
5. Spola av med rikligt med vatten.
6. Tvätt av fälgar. Om fälgen är grå/svart av bromsdamm så brukar jag lägga på fälgsyra. Finns några olika men Biltemas i vit flaska är ok. Lika så den på macken som blir lila. Kommer ej ihåg tillverkare. Här kan en fälgborste vara bra att ha för att arbeta in fälgrengöringen.
7. Avspolning. Spola av fälgarna med högtryckstvätt.
8. Schampoonera fälgarna med schampo och svamp. Spola av med rikligt med vatten.
9. Torkning. Jag kör med voffelduk/torkduk. En mjuk och fin duk är trevligt. Här kan man även applicera våtwax om man vill :-)
10. Glansboost eller snabbwax. Brukar vid ca var tredje tvätt lägga på någon form utan snabbwax för att få den extra glansen och halkan :-) Biltemas Quick ditaljer är helt ok. Följ anvisningarna på produkten.
11. Däckglans! Går ej att vara utan :-) har dock ingen bra att rekommendera då jag ännu provar mig fram.

Senast redigerat av mb_pucken (26 september 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Metalamber_
26 september 2017 · 15 Inlägg

Desmosedici skrev:

Metalamber_ skrev:

Desmosedici skrev:
Har själv prövat lite Ammo, bra grejer om du frågar mig. Lite dyrt kanske.
Är själv amatör.

Följer killen på youtube. smile

Aha okej vilka produkter har du prövat? Köpte du från hans hemsida då? Har ingen aning om vad sånna här produkter ska ligga på faktiskt haha

Det gör jag med smile

Aa, köpte på hemsidan... MEN!

hade det levererat till en skeppsagent i Port of Savannah som sen levererade det till en båt farsan hade ett jobb på.

paint, Wheel Regimen och reflective paste.

Har inte heller någon koll på vad det ska kosta etc tongue Ville bara pröva. Och farsan skulle till staterna så passade på.

Aha vilken lyx, då blev du ju säkert av med en del av dom jobbiga fraktkostnaderna och ev t.om tullavgift >.<

Hur tyckte du dom produkterna var då?

Ja man dör ju inte av att testa mest bilen som tar skada eller så händer inget haha

”Fröken nyfiken”
Metalamber_
26 september 2017 · 15 Inlägg

mb_pucken skrev:

Metalamber_ skrev:
Detta va ju super mycket bra grejer att ta in känner jag! Tackar så mycket! Är rätt ny inom bilvård men kände att nya bilen ska jag ta hand om så är verkligen på amatör nivå om man säger så haha

Men känner att biltvätt på Statoil inte alls känns kul då man hört att folk får repor och skit i lacken.. Så manuell tvätt får de bli för min del och gärna av bra kvalité då så att säga smile

Vad för inverkan har polering och vaxning? Skulle va kul att veta bara smile Är det ett måste eller bara något man gör för att skydda lacken ytterligare?

En polering tar främst bort repor på lacken samt till viss del rengör den. Ett Lackskydd eller wax tycker jag är nödvändigt på en bil eftersom det dels ger ett skyddande lager på lacken men framförallt gör bilen betydligt mera lätt tvättad :-)
Kan göra en liten lista vad jag brukar använda vid tvätt av min bil och lika så tillvägagångssättet :-)

1. Kallavfettning. Blue & green degreaser är bra. Lägger den där och om det behövs på asfaltsfläckar eller upp till mitten av dörrarna. Lägger med Biltemas pumpspruta.
2. Alkalisk avfettning. Kan användas som steg 1 om man inte har asfaltsfläckar osv.
BBV arti green. Blandat efter behov. Upp till sidorutorna. Använder den mest som förtvätt för att få bort så mycket damm och grus osv som kan repa.
3. Spola av. Gärna med högtyckstvätt. Spola nerifrån och arbeta dig upp. Spola sedan av bilen så allt skräp rinner av.
4. Shampoonering. Jag använder oftast tvätthandske i syntetull. Annars kör jag voffelsvamp. Brukar även använda ett så kallat scratch shield dvs ett galler som minimerar risken att vante eller svamp fångar upp sten eller grus från hinken.
Jag använder just nu arti+.
5. Spola av med rikligt med vatten.
6. Tvätt av fälgar. Om fälgen är grå/svart av bromsdamm så brukar jag lägga på fälgsyra. Finns några olika men Biltemas i vit flaska är ok. Lika så den på macken som blir lila. Kommer ej ihåg tillverkare. Här kan en fälgborste vara bra att ha för att arbeta in fälgrengöringen.
7. Avspolning. Spola av fälgarna med högtryckstvätt.
8. Schampoonera fälgarna med schampo och svamp. Spola av med rikligt med vatten.
9. Torkning. Jag kör med voffelduk/torkduk. En mjuk och fin duk är trevligt. Här kan man även applicera våtwax om man vill :-)
10. Glansboost eller snabbwax. Brukar vid ca var tredje tvätt lägga på någon form utan snabbwax för att få den extra glansen och halkan :-) Biltemas Quick ditaljer är helt ok. Följ anvisningarna på produkten.
11. Däckglans! Går ej att vara utan :-) har dock ingen bra att rekommendera då jag ännu provar mig fram.

Oj men Gud tack så hemskt mycket för all denna info! Blir mkt att läsa på! big_smile

Men som jag förstår de då så behövs bara polering om repor har uppstått? Och när du säger var tredje tvätt, hur ofta är det då typ? En gång i månaden?

Ja däckglans har ja hört är super poppis så de är klart man ska ha sånt! big_smile

Och vet du om man kan göra alla dessa steg i en "gör det själv"-tvätt? Eller tar de för lång tid? Bor i lägenhet så har inget garage och uppfart hmm

”Fröken nyfiken”
rcy
27 september 2017 · 1 705 Inlägg

Metalamber_ skrev:
Och vet du om man kan göra alla dessa steg i en "gör det själv"-tvätt? Eller tar de för lång tid? Bor i lägenhet så har inget garage och uppfart hmm

Det bör du kunna.
Jag brukade själv använda GDS-hallar tidigare och har ungefär samma tillvägagångsätt som mb_pucken, och för mig brukade det räcka med lite drygt en timme i tvätthallen. Då hann jag även med glasputs.

Desmosedici
27 september 2017 · 53 Inlägg

Metalamber_ skrev:

Desmosedici skrev:

Metalamber_ skrev:

Aha okej vilka produkter har du prövat? Köpte du från hans hemsida då? Har ingen aning om vad sånna här produkter ska ligga på faktiskt haha

Det gör jag med smile

Aa, köpte på hemsidan... MEN!

hade det levererat till en skeppsagent i Port of Savannah som sen levererade det till en båt farsan hade ett jobb på.

paint, Wheel Regimen och reflective paste.

Har inte heller någon koll på vad det ska kosta etc tongue Ville bara pröva. Och farsan skulle till staterna så passade på.

Aha vilken lyx, då blev du ju säkert av med en del av dom jobbiga fraktkostnaderna och ev t.om tullavgift >.<

Hur tyckte du dom produkterna var då?

Ja man dör ju inte av att testa mest bilen som tar skada eller så händer inget haha

Har sina fördelar att ha en sjömansfamilj tongue

Yes, det blev deklarerat ombord som uv-skyddskräm (eller ja, som vax) till livbåtar av Chiefen, så hamnen misstänkte inget tongue

Asså ajg har inget och jämföra, prövat lite Maguiers och lite turtle innan, gillade det mer, men vet inte om det va för att jag kännde mig som  Larry Kosilla ;D

Men jag tycker du ska pröva om du känner för det smile

Tyvärr har jag inget kvar av det, gick bärsärkar på bilarna och hojarna i garaget sen gav jag sista till en polares fader som är bilvårdare (är det ett yrke?, sån som polerar bilar ;D ) och det är nog slut sen länge. Så kan inte skicka ett prov hmm

Icyveins Götterdämmerung
27 september 2017 · 450 Inlägg

Jag använder mig av produkter från chemical guys eller autosmart aldrig varit missnöjd med deras produkter!

Senast redigerat av Icyveins (27 september 2017)

Can´t kill it join It
rcy
27 september 2017 · 1 705 Inlägg

Icyveins skrev:
Jag använder mig av produkter från chemical guys eller autosmart aldrig varit missnöjd med deras produkter!

Chemical Guys har jag provat och tyckte dom flesta av deras produkter var riktigt bra, dock finns det andra produkter som är lika bra men kostar betydligt mindre så det enda dom egentligen föll på för mig var priset.

mb_pucken
27 september 2017 · 5 087 Inlägg

rcy skrev:

Icyveins skrev:
Jag använder mig av produkter från chemical guys eller autosmart aldrig varit missnöjd med deras produkter!

Chemical Guys har jag provat och tyckte dom flesta av deras produkter var riktigt bra, dock finns det andra produkter som är lika bra men kostar betydligt mindre så det enda dom egentligen föll på för mig var priset.

Måste hålla med där :-) provat några olika av deras schampon bla och aldrig känt att dom är så mycket bättre som priset är högre. smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Metalamber_
27 september 2017 · 15 Inlägg

rcy skrev:

Metalamber_ skrev:
Och vet du om man kan göra alla dessa steg i en "gör det själv"-tvätt? Eller tar de för lång tid? Bor i lägenhet så har inget garage och uppfart hmm

Det bör du kunna.
Jag brukade själv använda GDS-hallar tidigare och har ungefär samma tillvägagångsätt som mb_pucken, och för mig brukade det räcka med lite drygt en timme i tvätthallen. Då hann jag även med glasputs.

Det låter ju super! Då gäller de bara att hitta bra produkter innan man startar tvätt processen big_smile

”Fröken nyfiken”
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang