Koppling Slirar Volvo 940 190HK

VolvoLasse99
24 september 2017 · 22 Inlägg

Tjena!
Efter att ha bytt till ställbart wastegate och trimchip så känner jag att kopplingen börjar slira vid gaspådrag.

Undrar vilken Kopplingssats jag ska köpa som funkar för 200HK utan att slira som inte kostar allt för mycket?

Stekpannan
25 september 2017 · 83 Inlägg

Har runt 220hk i min och jag kör orginal kopplingssats och lamell, inga problem att klara dem hästarna. Så det jag skulle säga är byt lamellen samt svänghjul om det är riktigt slitet, alternativt om du får det avfasat.
Annars byt till ny orginal lamell med starkare kopplingssats så får du fortfarande en helt ok mjuk koppling.

Annars kan du gå 6-4 puckad sinter och rycka satan var endå gång du ska iväg, det då innan lådan går.

VolvoLasse99
25 september 2017 · 22 Inlägg

Stekpannan skrev:
Har runt 220hk i min och jag kör orginal kopplingssats och lamell, inga problem att klara dem hästarna. Så det jag skulle säga är byt lamellen samt svänghjul om det är riktigt slitet, alternativt om du får det avfasat.
Annars byt till ny orginal lamell med starkare kopplingssats så får du fortfarande en helt ok mjuk koppling.

Annars kan du gå 6-4 puckad sinter och rycka satan var endå gång du ska iväg, det då innan lådan går.

Tackar för svar!
Någon hemsida du kan rekommendera?

Stekpannan
28 september 2017 · 83 Inlägg

VolvoLasse99 skrev:

Stekpannan skrev:
Har runt 220hk i min och jag kör orginal kopplingssats och lamell, inga problem att klara dem hästarna. Så det jag skulle säga är byt lamellen samt svänghjul om det är riktigt slitet, alternativt om du får det avfasat.
Annars byt till ny orginal lamell med starkare kopplingssats så får du fortfarande en helt ok mjuk koppling.

Annars kan du gå 6-4 puckad sinter och rycka satan var endå gång du ska iväg, det då innan lådan går.

Tackar för svar!
Någon hemsida du kan rekommendera?

Köpte mitt från KL Racing men finns många bra sidor som har hårdare tryckplattor, org lamell osv.
Men är nöjd med mitt jag fick där ifrån.

VolvoLasse99
9 oktober 2017 · 22 Inlägg
fakeso
9 oktober 2017 · 218 Inlägg

En bra ide är att byta till ett enkelmasse svänghjul när du ändå har lådan nere. Risken är stor att när kopplingen börjar greppa då kommer ditt dubbellmassesvänghjul att börja vibrera.

En som trimmat tusentals Volvo 700-900 Turbo.

Senast redigerat av fakeso (9 oktober 2017)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
VolvoLasse99
23 oktober 2017 · 22 Inlägg

fakeso skrev:
En bra ide är att byta till ett enkelmasse svänghjul när du ändå har lådan nere. Risken är stor att när kopplingen börjar greppa då kommer ditt dubbellmassesvänghjul att börja vibrera.

En som trimmat tusentals Volvo 700-900 Turbo.

vad för koppling till det enkelmassiga hjulet tycker du e bra då? har hört att lamellen och tryckplattan från en d24 e bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang