Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

caromania Forummoderator
24 september 2017 · 9 296 Inlägg

Men nu haltade väl logiken lite..?

Om nu asiatiska bilar säljer bäst/mest så är det väl bra att de är mer miljövänliga? Sedan är det väl utmärkt att flera andra tillverkare, de flesta, producerar bilar som är bättre för miljön. Såklart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 september 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:
Men nu haltade väl logiken lite..?

Om nu asiatiska bilar säljer bäst/mest så är det väl bra att de är mer miljövänliga? Sedan är det väl utmärkt att flera andra tillverkare, de flesta, producerar bilar som är bättre för miljön. Såklart.

Är du säker på att de är mer miljövänliga än andra?

Bilarna av idag är inte miljövänliga för fem öre, extrema resurser krävs av jorden för all onödig elektronik och annat skit folk måste ha i bilen. Inte konstigt folk blir dummare och dummare.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
24 september 2017 ·

caromania skrev:
Men nu haltade väl logiken lite..?

Om nu asiatiska bilar säljer bäst/mest så är det väl bra att de är mer miljövänliga? Sedan är det väl utmärkt att flera andra tillverkare, de flesta, producerar bilar som är bättre för miljön. Såklart.

Om man jämför med då GM som tex har tillverkat en bra bit över 90 miljoner smallblock v8:or så helt utslaget jämfört med Toyotas (förra årets siffror då jag inte lägger större energi på att leta upp årets) 10 miljoner totala antal bilar.
Så ligger GM ganska illa till med totalt över en halv miljard bilar (också lite halvgamla siffror)

Det man ska tillägga med bilar tillverkade idag jämfört med för 20-30 år sedan är att ju mer material i bilarna är återanvänt (plast, elektronik)
Skillnaden då mellan en prius och en volvo eller för den delen GM är att priusen knappt dricker några mängder soppa när den puttrar på.

Men de bästa av allt är om vi totalförbjuder fordon helt och hållet och har "metros" överallt till alla orter, stad som landsbygden  (jag älskar metro <3 de är ALDRIG försenade för de finns ingen mänsklig faktor som startar för sent)

Men folk är motståndare till snabbare transport på räls i detta tråkiga land med sad

caromania Forummoderator
24 september 2017 · 9 296 Inlägg

Men Kenny...
Det säljs 70-80 miljoner bilar per år. Galna siffror, visst är det? Men efterfrågan finns, och att sitta och tro att den efterfrågan inte kommer öka eller hållas stabil är synnerligen blåögt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många gamla bilar för att fylla hålen av behov. En miljard kineser har vaknat. En miljard indier likaså. Länderna runt om i världen, kanske framförallt i Europa försöker väl bromsa bilanvändandet med skatter och avgifter bäst de kan, men det är ju heller inte bra enligt vissa. Så hur ska problemen lösas?

80.000.000 bilar ska ut. Varje år. Hur ska man göra för att göra det så bra som möjligt för moder jord då?

För att förtydliga det där med kineserna och indierna. Det är alltså 2 tusen miljoner. Gissa vartåt det barkar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
24 september 2017 ·

caromania skrev:
Men Kenny...
Det säljs 70-80 miljoner bilar per år. Galna siffror, visst är det? Men efterfrågan finns, och att sitta och tro att den efterfrågan inte kommer öka eller hållas stabil är synnerligen blåögt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många gamla bilar för att fylla hålen av behov. En miljard kineser har vaknat. En miljard indier likaså. Länderna runt om i världen, kanske framförallt i Europa försöker väl bromsa bilanvändandet med skatter och avgifter bäst de kan, men det är ju heller inte bra enligt vissa. Så hur ska problemen lösas?

80.000.000 bilar ska ut. Varje år. Hur ska man göra för att göra det så bra som möjligt för moder jord då?

För att förtydliga det där med kineserna och indierna. Det är alltså 2 tusen miljoner. Gissa vartåt det barkar.

Vem är Kenny ?

caromania Forummoderator
24 september 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:
Men Kenny...
Det säljs 70-80 miljoner bilar per år. Galna siffror, visst är det? Men efterfrågan finns, och att sitta och tro att den efterfrågan inte kommer öka eller hållas stabil är synnerligen blåögt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många gamla bilar för att fylla hålen av behov. En miljard kineser har vaknat. En miljard indier likaså. Länderna runt om i världen, kanske framförallt i Europa försöker väl bromsa bilanvändandet med skatter och avgifter bäst de kan, men det är ju heller inte bra enligt vissa. Så hur ska problemen lösas?

80.000.000 bilar ska ut. Varje år. Hur ska man göra för att göra det så bra som möjligt för moder jord då?

För att förtydliga det där med kineserna och indierna. Det är alltså 2 tusen miljoner. Gissa vartåt det barkar.

Vem är Kenny ?

Kenny, Lenny, Jonny, Conny, Sonny. Vetifan vad han heter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
24 september 2017 · 26 149 Inlägg

Inlägg raderade. Kunde ha partiellt raderat men orkade inte.
Inga fler rasistiska uttalanden tack.


Edit:

13§ Reservationer
Administratörer och moderatorer har rätt att ändra, flytta och radera inlägg och trådar utan att informera trådskaparen eller inläggsförfattaren.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Muttley
24 september 2017 ·

Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

caromania Forummoderator
25 september 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

Klart som tusan det kommer bli vissa problem att tillgodose den nya marknaden om/när elbilarna slår fullt ut, men infrastrukturen som sådan är det inget fel på. Nu har jag svårt att hitta orsaker till varför jag själv inte byter bort min 3.0liters bensin-sexa på 250hk mot något elektrifierat. Jag får skylla på ekonomin och bordlägger bytet till nästa naturliga byte pga ålder. Ett par år dit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
25 september 2017 · 1 705 Inlägg

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

Vad menas med "laddpunkter"?
På samma sida säger man att det finns 1032 laddstationer i Sverige, så jag antar att laddstation är att jämföra med bensinmack och laddpunkt är att jämföra med individuell bränslepump, eller vad menar dom?
Dessutom är dessa laddpunkter indelade i 8 olika typer. Ingenstans framgår vad varje typ innebär eller huruvida dom är kompatibla med varandra.

Att jämföra med gasbilar haltar betydligt då mig veterligen nästan alla gasbilar kan köras på vanlig bensin, så hur många rena gaspumpar det finns blir mindre relevant då man även kan använda vanliga bensinpumpar.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2017 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:
http://www.driveav.com/uploads/allimg/1 … 223525.jpg

Mark X. wink
Vänsterstyrd.
Krocksäker.
Säljs mängder i Kina.
Men i vårat mellanmjölksland säljer inte stora asiatiska lyxiga sedaner, antagligen för att asiatiska bilar förknippas med små enkla praktiska transportlösningar.
Pressen skriver alltid om dyra Toyotor när det provas Lexusar vilket förmodligen minskar chanserna till marknadsandelar.

Men nog vore det fränt med en stylad HSD direkt från försäljningshallen ut på svenska vägar att klogga igen trafiken med. big_smile

åhh mätarhuset på rätt ställe... det är faktist en av sakerna som stör mig på priusarna och på andra bilar för den delen..    jag klarar det verkligen inte ser förjävligt ut smile

Det är när man kört några mil väldigt bekvämt och smidigt att inte behöva titta ned, låta ögonen justera avståndet, titta upp igen och åter justera avståndet. Speciellt vid mörkerkörning eller i andra mer okulärt krävande situationer. Just Prius generation 3 har HeadUpDisplay som standard vilket innebär att du vid körning aldrig behöver ta ögonen från vägen för att läsa av hastighetsmätare, ekonometer och GPS vilket givetvis gör körningen säkrare.
Men jovisst kan jag förstå om man tycker det ser fult och förjävligt ut. Design är så individuellt.

jo det är just hur det ser ut som är problemet inte den praktiska delen..    men visst man gillar saker på ett visst sätt...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2017 · 13 742 Inlägg

vad finns det för småbilar med laddhybrid..   något jag reagerat på att det inte finns mängder av..

alltså typ up! och liknande jag vet att E-up finns men det är ju en ren elbil och är fruktansvärt obraktiskt...  det är ju faktist den typen av bil som borde finnas  och passa bäst för dom mesta normala människor.. för jag ser bar aen massa onödigt stora fläskiga bilar med hybrid drift..  och sen hybriddrift med andra alternativa bränslen    tex e85   hvo100 gas osv.. (vet att gas haltar lite just pga den måste startas med bensin men borde gå att lösa med en elmotor)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
25 september 2017 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

Klart som tusan det kommer bli vissa problem att tillgodose den nya marknaden om/när elbilarna slår fullt ut, men infrastrukturen som sådan är det inget fel på. Nu har jag svårt att hitta orsaker till varför jag själv inte byter bort min 3.0liters bensin-sexa på 250hk mot något elektrifierat. Jag får skylla på ekonomin och bordlägger bytet till nästa naturliga byte pga ålder. Ett par år dit.

Jo skulle alla gå över till el imorgon så blir de ju problem.  Men utvecklingen är mycket snabbare inom el än gas som jag jämför.  Och då syftar jag på att man enbart kör gas.

rcy skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

Vad menas med "laddpunkter"?
På samma sida säger man att det finns 1032 laddstationer i Sverige, så jag antar att laddstation är att jämföra med bensinmack och laddpunkt är att jämföra med individuell bränslepump, eller vad menar dom?
Dessutom är dessa laddpunkter indelade i 8 olika typer. Ingenstans framgår vad varje typ innebär eller huruvida dom är kompatibla med varandra.

Att jämföra med gasbilar haltar betydligt då mig veterligen nästan alla gasbilar kan köras på vanlig bensin, så hur många rena gaspumpar det finns blir mindre relevant då man även kan använda vanliga bensinpumpar.

Det kan jag inte svara på smile  Men säg att de finns 1032 "mackar" som du kan ladda bilen hyffsat snabbt så har du fortfarande en enorm utveckling jämtemot gas på sina 170 platser. 

Anledningen att jag jämför är för att de är miljöbil mot miljöbil och att man uteslutet skall köra på Gas och inte bensin.  Och då måste jag säga att utvecklingen var usel.

Det blir absolut inte mindre relevant när vi tar kollektivtrafiken som blir TVINGADE att köra så nära 100% gas som möjligt men de knappt finns några platser att fylla på smile

Elen är på väg.

Unleash
25 september 2017 · 370 Inlägg

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

problemen uppkommer när en stor del av befolkning kör el, för vi har inte infrastruktur för det och vi har heller inte baskraft, Evildan kommer givetvis försöka påtala att det har vi visst men han kommer med gamla siffror
och räknar inte in att 4 större verk kommer läggas ner under 3-4 års period.
Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Senast redigerat av Unleash (25 september 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
KenthIJ
25 september 2017 · 1 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Vad jag förstår så är det riktigt många som beställt t.ex KIA Optima SW Plug In Hybid. Bådar ju gott för oss som gärna köper ett par tre år gamla bilar med 3-4000 mil på axlarna (när tjänstebilskvarnarna väl får malt några år) men... jag tycker mig se att (har inte tänkt så mycket på det tidigare) nya bilar ofta har ett introduktions/kampanj pris som oftast inte ligger så där jättelångt från två, tre år gamla bilar av samma modell och inte så sällan även till "kampanjränta".
Kanske får tänka om lite där.

Såg att ni haft redigt busväder på Ön i går. Hoppas allt klarat sig

Verkar som sagt ha beställts många Kia Optima SW hybrid men handlarna verkar bara ha med panorama tak hemma. Har du sett om det kommit in några o panorama genom er?

Jodå. Mycket panorama i början men mer utan nu. I princip alla har dock en ljusgrön metallic som färgval. Lär dyka upp några på beg-marknaden om ett antal år :-)

Bara att vänta då...

Har du sett till någon av de nyaToyota RAV 4  2wd Hybriderna (heter även de RAV 4 ) ?

Om så , vet du om batteriet sticker upp lite ur bagagegolvet, bakom baksätet ?
(som på RAV 4 fyrhjulsdrivna hybrider)

caromania Forummoderator
25 september 2017 · 9 296 Inlägg

Unleash skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

problemen uppkommer när en stor del av befolkning kör el, för vi har inte infrastruktur för det och vi har heller inte baskraft, Evildan kommer givetvis försöka påtala att det har vi visst men han kommer med gamla siffror
och räknar inte in att 4 större verk kommer läggas ner under 3-4 års period.
Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Fast det du verkar missa är att omställningen inte behöver göras på fem minuter, eller ens fem år och den har redan påbörjats. Infrastrukturen hänger med betydligt bättre när det handlar om kapacitet vad gäller elproduktion än den gör vad gäller t ex vägnätet i Stockholm. Det är ganska enkelt när det kommer till elproduktonen. Priserna kommer gå upp och vi får betala mer beroende på att tillverkningskostnad ökar, importerad eller ej. Vägnätet däremot är inte lika enkelt att piffa upp på en kvart.

Men den som lever får se. Det skulle förvåna mig kopiöst om det om 10-20 år plötsligt kommer larm om att elen plötsligt är slut. Faktiskt.

Någon som gillar att räkna kan väl se hur mycket vi tjänar på att gå över från 40-60w lampor till 2-5w led-lampor? 5-6miljoner hushåll med kanske 20-30 lampor per hushåll. 150-200 miljoner lampor som sparar 50w, det blir ju en del. Wohoo.

Det ska nog gå bra. Eller så tänker man att man ska undvika det nya, sätta sig på tvären och med armarna kors muttra att det var bättre förr?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Unleash
25 september 2017 · 370 Inlägg

caromania skrev:

Unleash skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

problemen uppkommer när en stor del av befolkning kör el, för vi har inte infrastruktur för det och vi har heller inte baskraft, Evildan kommer givetvis försöka påtala att det har vi visst men han kommer med gamla siffror
och räknar inte in att 4 större verk kommer läggas ner under 3-4 års period.
Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Fast det du verkar missa är att omställningen inte behöver göras på fem minuter, eller ens fem år och den har redan påbörjats. Infrastrukturen hänger med betydligt bättre när det handlar om kapacitet vad gäller elproduktion än den gör vad gäller t ex vägnätet i Stockholm. Det är ganska enkelt när det kommer till elproduktonen. Priserna kommer gå upp och vi får betala mer beroende på att tillverkningskostnad ökar, importerad eller ej. Vägnätet däremot är inte lika enkelt att piffa upp på en kvart.

Men den som lever får se. Det skulle förvåna mig kopiöst om det om 10-20 år plötsligt kommer larm om att elen plötsligt är slut. Faktiskt.

Någon som gillar att räkna kan väl se hur mycket vi tjänar på att gå över från 40-60w lampor till 2-5w led-lampor? 5-6miljoner hushåll med kanske 20-30 lampor per hushåll. 150-200 miljoner lampor som sparar 50w, det blir ju en del. Wohoo.

Det ska nog gå bra. Eller så tänker man att man ska undvika det nya, sätta sig på tvären och med armarna kors muttra att det var bättre förr?

http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd … r-det-dyrt

sen funderar du på effektuttaget, och rimligheten med våran el-produktion och hur den ser ut 15+år framåt

Senast redigerat av Unleash (25 september 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 september 2017 · 14 056 Inlägg

Unleash skrev:

caromania skrev:

Unleash skrev:

problemen uppkommer när en stor del av befolkning kör el, för vi har inte infrastruktur för det och vi har heller inte baskraft, Evildan kommer givetvis försöka påtala att det har vi visst men han kommer med gamla siffror
och räknar inte in att 4 större verk kommer läggas ner under 3-4 års period.
Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Fast det du verkar missa är att omställningen inte behöver göras på fem minuter, eller ens fem år och den har redan påbörjats. Infrastrukturen hänger med betydligt bättre när det handlar om kapacitet vad gäller elproduktion än den gör vad gäller t ex vägnätet i Stockholm. Det är ganska enkelt när det kommer till elproduktonen. Priserna kommer gå upp och vi får betala mer beroende på att tillverkningskostnad ökar, importerad eller ej. Vägnätet däremot är inte lika enkelt att piffa upp på en kvart.

Men den som lever får se. Det skulle förvåna mig kopiöst om det om 10-20 år plötsligt kommer larm om att elen plötsligt är slut. Faktiskt.

Någon som gillar att räkna kan väl se hur mycket vi tjänar på att gå över från 40-60w lampor till 2-5w led-lampor? 5-6miljoner hushåll med kanske 20-30 lampor per hushåll. 150-200 miljoner lampor som sparar 50w, det blir ju en del. Wohoo.

Det ska nog gå bra. Eller så tänker man att man ska undvika det nya, sätta sig på tvären och med armarna kors muttra att det var bättre förr?

"I ett reklamblad från VW om elbilar läste jag följande laddningsinformation:

läs artikeln

http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd … r-det-dyrt

Är det så som det står i artikeln så är det inte många som kan räkna hem detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
25 september 2017 ·

Unleash skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

problemen uppkommer när en stor del av befolkning kör el, för vi har inte infrastruktur för det och vi har heller inte baskraft, Evildan kommer givetvis försöka påtala att det har vi visst men han kommer med gamla siffror
och räknar inte in att 4 större verk kommer läggas ner under 3-4 års period.
Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Vi hade nästan bara grusvägar för 50 år sedan.   
Jag tror på det faktiskt. Vi får se om 10-20 år. En vanlig elektriker tror jag inte mycket på smile 
Jag lade bara fram utvecklingen El-Gas-Fossilmackar.  Sen får vi helt enkelt se.  Idag 2017 finns under inga omständigheter några problem med det.

Info för dig angående länderna som spyr skit smile Så har Kina nu påbörjat att stänga ner för smutsiga fabriker så de börjar också vakna lite.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 september 2017 · 1 128 Inlägg

Unleash skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Så är det, det är miljövänligare att köra inhemskt och lokal/närproducerat än att importera från andra sidan jorden. Men det är ingen som tar med det i beräkningen när de väljer "miljöbil".

Hur tänker folk egentligen? Man slutar aldrig att förvånas visserligen men ändå.

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang