Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 128 542 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
25 september 2017 · 5 071 Inlägg

texas5020 skrev:
Kan ju inte säga annat än att Meteoren befinner sig hos ett fenomenalt proffs just nu så det är tur, inte "tyvärr" att du är i den sitsen... Ett kanonjobb du gör och ett tålamod utan like.

I bow for your judgement Sir!!!! Den kommentaren värmde ett gammalt bilhjärta big_smile
Tusen tack big_smile

Jag håller dock inte med. Är inget proffs, bara en glad amatör big_smile

JohnWayne
25 september 2017 · 5 071 Inlägg

turbo57 skrev:
Jag tror inte heller att nåt annat proffs kunde  gjort den här renoveringen bättre än du gör smile

Du har fel big_smile men jag tackar det djupaste för kommentaren big_smile

JohnWayne
25 september 2017 · 5 071 Inlägg

Bob-Miller skrev:

JohnWayne skrev:

Bob-Miller skrev:
De ju bara kolla bakljus chroemt mot bakskärmen,sån va ju passformen på den tiden,de ju lite av charmen,de min åsikt..felfria bilar fanns inte då,dessa 50 poängare på träffar me filade dörr-springor,dom skulle haft 20 poäng för så såg dom aldrig ut..

Du har så rätt. Felfria bilar fanns inte då. Finns väl inte ens idag heller tongue
Och det är betydligt enklare att få till en super-renovering om man har råd och tid att lämna över allt jobb åt proffs. Tyvärr är man inte i den sitsen. Och ska bilen bli klar någon gång måste man dra gränsen någonstans, tyvärr sad

Du gör helt rätt,du renoverar som den ska se ut...så du ska ha 50 poäng på bedömning om du skulle ställa ut pärlan..

Tusen tack. Jag hoppas du är domare då big_smile  Men det är nog ljusår till någon sån placering tongue

JohnWayne
25 september 2017 · 5 071 Inlägg

A_Norrby89 skrev:
Ägnat mina lediga stunder åt att läsa igenom hela projektet inkl. kommentarer nu i ett par veckor. Tog en stund för njöt verkligen av dina beskrivningar och se förändringen av bilen ju längre i tråden man kom. Ska minst sagt bli spännande att se slutresultatet med tiden 😁 Härligt grymt kämpat av dig, sjukt fint jobb du har lagt ner!

Jag hoppas du kommer att uppskatta fortsättningen också smile och ett jättetack för den trevliga kommentaren big_smile

BlueScreeen
25 september 2017 · 2 030 Inlägg

Kromet och den gröna metalliclacken gör sig utmärkt mot varandra! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
-m
25 september 2017 · 172 Inlägg

JohnWayne skrev:

texas5020 skrev:
Kan ju inte säga annat än att Meteoren befinner sig hos ett fenomenalt proffs just nu så det är tur, inte "tyvärr" att du är i den sitsen... Ett kanonjobb du gör och ett tålamod utan like.

I bow for your judgement Sir!!!! Den kommentaren värmde ett gammalt bilhjärta big_smile
Tusen tack big_smile

Jag håller dock inte med. Är inget proffs, bara en glad amatör big_smile

Proffs är någon som får betalt för att jobbet.

Det finns många som tar bra betalt för att göra ett sämre jobb.

JohnWayne
1 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Kromet och den gröna metalliclacken gör sig utmärkt mot varandra! roll

Tusen tack. Jag instämmer till 100 % big_smile
Jag tror också att den gråa inredningen kommer att passa bra mot det gröna. En grön färgmatchande inredning skulle varit JÄTTEMUMS men tyvärr hade jag redan den gråa beställd när jag bestämde mig för exteriörfärgen.

JohnWayne
1 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

-m skrev:

JohnWayne skrev:

texas5020 skrev:
Kan ju inte säga annat än att Meteoren befinner sig hos ett fenomenalt proffs just nu så det är tur, inte "tyvärr" att du är i den sitsen... Ett kanonjobb du gör och ett tålamod utan like.

I bow for your judgement Sir!!!! Den kommentaren värmde ett gammalt bilhjärta big_smile
Tusen tack big_smile

Jag håller dock inte med. Är inget proffs, bara en glad amatör big_smile

Proffs är någon som får betalt för att jobbet.

Det finns många som tar bra betalt för att göra ett sämre jobb.

Det håller jag med om, tyvärr sad Det finns firmor som utför jobb halvdant och tar betalt. sad

Senast redigerat av JohnWayne (1 oktober 2017)

JohnWayne
1 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Nu behöver jag er hjälp kära läsare


Det finns inga säkringar i dessa gamla Fordar (Meteorer) och jag tänkte att en säkringsbox är ju inte helt fel. Saken är den att mina kunskaper inom det elektroniska tongue är begränsade sad

Tänkte montera säkringsboxen på vänster kickpanel, men undrar vilka strömförbrukare som skulle behöva säkras. Och lite tips av nån som har gjort likadana jobb förut smile

Tack på förhand smile

Djo
1 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Oj inga säkringar det är ju udda.

kupefläkt

lysen tex strålkastare baklysen och blinkers.

vindrutetorkare.

signalhorn.

Är väll det jag kommer på såhär.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Martee
1 oktober 2017 · 581 Inlägg

ett tips är att kolla ett säkringsschema från valfri bil och då fundera hur dom byggt upp de där, och sedan se vilka komponenter som du skulle behöva säkra. men nästan allt i en bil är ju efter säkring, men många saker kan ju vara på samma, om man tänker på all belysning inne i bilen som exempel.

välj till fördel någon enkel bil från 80-90 talet, exempelvis volvo 240 bara för att jag gillar dem, men de har ett lätt schema att begripa sig på.

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Donvito
1 oktober 2017 · 964 Inlägg

Stad i lite extra säkringar i min bil med ,inte kul o ha 35 amp in i instrument och brytare vid ett eventuellt fel brinner de ju upp totalt,du har antagligen olika matningar in i bilen till tex instrument ,belysning , stereo osv säkra av dem med en vettig säkring,tex belysningen är bara att lägga ihop effekten av lamporna o se vad de drar sen ligga strax över på säkringen

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
T-34
1 oktober 2017 · 88 Inlägg

http://oldcarmanualproject.com/tOCMP/wi … 65-173.jpg

Här har du ett schema till min Edsel 58. Kan ge en fingervisning av vad som behöver säkras av.
Magnus

Donvito
1 oktober 2017 · 964 Inlägg

T-34 skrev:
http://oldcarmanualproject.com/tOCMP/wiring/5765wiring%20diagrams/Edsel/MWire5765-173.jpg

Här har du ett schema till min Edsel 58. Kan ge en fingervisning av vad som behöver säkras av.
Magnus

Jösses vad mycket grejer det var på en gammal amerikanare,Volvons schema ser ju närmast fattig ut,😧

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
JohnWayne
9 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Oj inga säkringar det är ju udda.

kupefläkt

lysen tex strålkastare baklysen och blinkers.

vindrutetorkare.

signalhorn.

Är väll det jag kommer på såhär.

Så var det på den tiden. Körljusen borde ha en lite klenare tråd inne i kabelledningen som skall brinna av ifall det blir korvstuvning smile Men tyvärr förstörs ju originalkabeln då sad

JohnWayne
9 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Martee skrev:
ett tips är att kolla ett säkringsschema från valfri bil och då fundera hur dom byggt upp de där, och sedan se vilka komponenter som du skulle behöva säkra. men nästan allt i en bil är ju efter säkring, men många saker kan ju vara på samma, om man tänker på all belysning inne i bilen som exempel.

välj till fördel någon enkel bil från 80-90 talet, exempelvis volvo 240 bara för att jag gillar dem, men de har ett lätt schema att begripa sig på.

Jag tänkte lite i samma banor, kopiera från befintlig bil, men tack för tipset smile

JohnWayne
9 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Donvito skrev:
Stad i lite extra säkringar i min bil med ,inte kul o ha 35 amp in i instrument och brytare vid ett eventuellt fel brinner de ju upp totalt,du har antagligen olika matningar in i bilen till tex instrument ,belysning , stereo osv säkra av dem med en vettig säkring,tex belysningen är bara att lägga ihop effekten av lamporna o se vad de drar sen ligga strax över på säkringen

Nää precis. Och på denna finns det ju inte så många reläer heller. Tack för tipset på beräkningen av säkrings-tal smile

JohnWayne
9 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

T-34 skrev:
http://oldcarmanualproject.com/tOCMP/wiring/5765wiring%20diagrams/Edsel/MWire5765-173.jpg

Här har du ett schema till min Edsel 58. Kan ge en fingervisning av vad som behöver säkras av.
Magnus

Tackar för det smile Har du fixat säkringsbox till Edseln?

JohnWayne
9 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Donvito skrev:

T-34 skrev:
http://oldcarmanualproject.com/tOCMP/wiring/5765wiring%20diagrams/Edsel/MWire5765-173.jpg

Här har du ett schema till min Edsel 58. Kan ge en fingervisning av vad som behöver säkras av.
Magnus

Jösses vad mycket grejer det var på en gammal amerikanare,Volvons schema ser ju närmast fattig ut,😧

Jag tror nog Volvon har mer, men kanske utspritt på flera scheman? Detta är väl hela kompletta elsystemet åt Edseln?

JohnWayne
9 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Skaffade en universal säkringsbox idag med rum för tolv säkringar. Om man sparar två säkringsutrymmen ifall något dyker upp, vilka 10 förbrukare skulle ni säkra då?

Det kan ju går flera förbrukare på samma säkring, men vilka kan samsas om samma?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang