Lågprofil VS "Vanliga" däck ?

KenthIJ
22 september 2017 · 1 451 Inlägg

caromania skrev:
Många av däcken du räknar upp har belastningsindex 91. Måste du ha 91 eller kan du gå ner till ett mjukare 87? Det bör göra bilen mjukare och tystare. Sedan ska man minnas att mjuka däck (=tysta) slits fortare.

Vi drar ju inte släp med bilen och vi är sällan mer än tre pers. + packning så jag tror nog att 87 skulle funka.

Gissar oxå att det handlar mycket om att hitta en vettig kompromiss mellan mjuk/hårdhet , spårmönster och dimensioner, för att passa ens behov optimalt.

Just nu är det mest akuta beslutet ... om jag skall byta bort (dyrare) 17" mot (billigare)16".
På sikt blir det väl ändå billigare (och förhoppningsvis mjukare och tystare) för oss med 16" när vi skall byta själva däcken.

caromania Forummoderator
22 september 2017 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Många av däcken du räknar upp har belastningsindex 91. Måste du ha 91 eller kan du gå ner till ett mjukare 87? Det bör göra bilen mjukare och tystare. Sedan ska man minnas att mjuka däck (=tysta) slits fortare.

Vi drar ju inte släp med bilen och vi är sällan mer än tre pers. + packning så jag tror nog att 87 skulle funka.

Gissar oxå att det handlar mycket om att hitta en vettig kompromiss mellan mjuk/hårdhet , spårmönster och dimensioner, för att passa ens behov optimalt.

Just nu är det mest akuta beslutet ... om jag skall byta bort (dyrare) 17" mot (billigare)16".
På sikt blir det väl ändå billigare (och förhoppningsvis mjukare och tystare) för oss med 16" när vi skall byta själva däcken.

I din situation skulle jag inte tveka att köra 16. 17 är mest design och till viss mån väghållning och högfartsresurser vilket är ointressant i en familjebil.

Däremot bör du checka så bilen är godkänd för 87däck. Det bör den vara och står i regbeviset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 september 2017 ·

Good Year som du skriver levererar tysta och bra däck.
Det här är också ett riktigt bra gummi anser jag.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-319214

KenthIJ
22 september 2017 · 1 451 Inlägg

Evildan skrev:
Good Year som du skriver levererar tysta och bra däck.
Det här är också ett riktigt bra gummi anser jag.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=92991037.121.55357&sowigan=So&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_DEX&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=A-A-67-1&details=Ordern&typ=R-319214

Verkar ju alldeles... alldeles... Kanon!

Svento
23 september 2017 · 199 Inlägg

Nu jävlar börjar jag närma mig, tror jag. Köpte ju ett set ALU-fälgar i våras, kanske lite för breda för att riktigt tilltala mig. Men kryss-eker ändå.

14" avsedda för bredd typ 185. 175 är ju standard E30. Jag har av oklar anledning haft aningen lägre profil än vad som är brukligt - 65 i st f 70 - i några år, men nu får det vara nog med det.

Hitta två par 185/70R14, gjorde jag. Skulle väl gärna haft åtminstone 80, men då skulle nog hastighetsmätarn visa fel.

Blir intressant att se om det blir nån märkbar skillnad på skogsvägar.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
KenthIJ
25 september 2017 · 1 451 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Många av däcken du räknar upp har belastningsindex 91. Måste du ha 91 eller kan du gå ner till ett mjukare 87? Det bör göra bilen mjukare och tystare. Sedan ska man minnas att mjuka däck (=tysta) slits fortare.

Vi drar ju inte släp med bilen och vi är sällan mer än tre pers. + packning så jag tror nog att 87 skulle funka.

Gissar oxå att det handlar mycket om att hitta en vettig kompromiss mellan mjuk/hårdhet , spårmönster och dimensioner, för att passa ens behov optimalt.

Just nu är det mest akuta beslutet ... om jag skall byta bort (dyrare) 17" mot (billigare)16".
På sikt blir det väl ändå billigare (och förhoppningsvis mjukare och tystare) för oss med 16" när vi skall byta själva däcken.

I din situation skulle jag inte tveka att köra 16. 17 är mest design och till viss mån väghållning och högfartsresurser vilket är ointressant i en familjebil.

Däremot bör du checka så bilen är godkänd för 87däck. Det bör den vara och står i regbeviset.

Kollade reg.beviset men där står bara däckdimensionen bak, vad jag kunde se.

Såg att de däcken som Evildan länkade till hade 93 i belastningsindex, kan det vara så att bilen inte är godkännd för det högre talet heller då?

caromania Forummoderator
25 september 2017 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

Vi drar ju inte släp med bilen och vi är sällan mer än tre pers. + packning så jag tror nog att 87 skulle funka.

Gissar oxå att det handlar mycket om att hitta en vettig kompromiss mellan mjuk/hårdhet , spårmönster och dimensioner, för att passa ens behov optimalt.

Just nu är det mest akuta beslutet ... om jag skall byta bort (dyrare) 17" mot (billigare)16".
På sikt blir det väl ändå billigare (och förhoppningsvis mjukare och tystare) för oss med 16" när vi skall byta själva däcken.

I din situation skulle jag inte tveka att köra 16. 17 är mest design och till viss mån väghållning och högfartsresurser vilket är ointressant i en familjebil.

Däremot bör du checka så bilen är godkänd för 87däck. Det bör den vara och står i regbeviset.

Kollade reg.beviset men där står bara däckdimensionen bak, vad jag kunde se.

Såg att de däcken som Evildan länkade till hade 93 i belastningsindex, kan det vara så att bilen inte är godkännd för det högre talet heller då?

Jag har fått för mig att det står där. Men högre får du alltid ha.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
25 september 2017 · 1 451 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
I din situation skulle jag inte tveka att köra 16. 17 är mest design och till viss mån väghållning och högfartsresurser vilket är ointressant i en familjebil.

Däremot bör du checka så bilen är godkänd för 87däck. Det bör den vara och står i regbeviset.

Kollade reg.beviset men där står bara däckdimensionen bak, vad jag kunde se.

Såg att de däcken som Evildan länkade till hade 93 i belastningsindex, kan det vara så att bilen inte är godkännd för det högre talet heller då?

Jag har fått för mig att det står där. Men högre får du alltid ha.

Tackar igen.

Skall se om jag hinner kolla med min lokala märkeshandlate/verkstad i morgon. Tänkte ändå höra med dem om det är möjligt att få några hundralappar för de däcken som sitter på ( bak är ju helt nya som de själva satte på bilen häromdan) i inbyte. Fråga kan man ju

Senast redigerat av KenthIJ (26 september 2017)

KenthIJ
26 september 2017 · 1 451 Inlägg

Nu har vi provkört sträckan Varberg-Göteborg, ca 8mil med lite 40 något mer 60 och 80 mest 100 och 110 och lite 120 väg, med både 17" och 16" däck/fälgar.
Vi körde samma väg båda gångerna och låg nästan exakt på hastighetsbegränsningarna båda gångerna.
Väglaget och vädret var oxå nästan exakt lika.

Första turen var med de Dunlop Sport FastResponce 225/45/17 91W som satt på när vi köpte bilen.

Andra turen var med de 205/55/16 som fanns hos vår lokala handlare/verkstad
Continental ContiPremium Contact 2 91V fram https://www.däckpriser.nu/d%C3%A4ck/sommard%C3%A4ck/continental/continental-contipremiumcontact-2/continental-contipremiumcontact-2-205-55-r16-91v-mo
och
Superia RS300 91H bak (bakdäcken helt nya) https://www.däckpriser.nu/d%C3%A4ck/sommard%C3%A4ck/superia/superia-rs300/superia-rs300-205-55-r16-91h

Vi ställde färddatorn på "Eco Drive Level" vilket vad jag förstår visar aktuell förbrukning.

och...

Efter båda turerna (både med 17" och 16") visade mätaren på 4.4L förbrukning ( vad jag förstår är det ett snitt för den totala turen sedan bilen startade) när vi stannat.

Nu har ju de 17" arna (som vi testade med, som ovan) bättre EU gradering - E - på drivmedelseffektivitet (hur lätt de ruller) medans de 16" arna vi testade (som ovan) har den sämre graderingen - F -

Vet inte hur mycket det gör.


Funderar på att byta till sådana Nokian Hakka Green2 205/55 R16 XL som Evildan länkade till ovan.

men ...

Kollade med min lokala handlare/verkstad i dag och de verkar inte vilja byta in de däck som sitter på nu.
Känns ju lite surt att bara slänga de däcken som sitter på. Bakdäcken är ju dessutom helt nya.
( kan nog tycka att det var lite dumt att verkstaden satte på dem när de visste att jag ville testa 16" istället för 17" för att få mjukare och tystare gång på bilen. Då hade jag ju hellre lagt till pengar och fått lämpligare däck)

Vår lokala handlare/verkstad har ändå varit väldigt tillmötesgående och hjälpsam så...
Jag kollar priser för nya Nokian Hakka Green2 205/55 R16 XL hos dem.




https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-71a6172f7e716bdcd8d833008093b580.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (26 september 2017)

KenthIJ
26 september 2017 · 1 451 Inlägg

Vill bara förtydliga att bilen drog exakt lika mycket med både 16" och 17" däck/fälgarna.

Framgick kanske inte så tydligt i inlägget ovan.

Kanske funkar det inte att mäta/gå efter bilens "Eco Drive Level" som vi gjorde.
Tänkte möjligen fel ?

Senast redigerat av KenthIJ (26 september 2017)

Djo
26 september 2017 · 10 157 Inlägg

Då är det väll lika bra köra med snyggare 17 tumare eller hur ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
KenthIJ
26 september 2017 · 1 451 Inlägg

Djo skrev:
Då är det väll lika bra köra med snyggare 17 tumare eller hur ?

:-)

Känner mig dock ännu inte helt övertygad om att testet var helt rättvisande utfört :-)

Får fundera och kolla vidare

Djo
26 september 2017 · 10 157 Inlägg

KenthIJ skrev:

Djo skrev:
Då är det väll lika bra köra med snyggare 17 tumare eller hur ?

:-)

Känner mig dock ännu inte helt övertygad om att testet var helt rättvisande utfört :-)

Får fundera och kolla vidare

Okej tråkigt förfulla bilen med mindre fälgar dock men upp till dig såklart.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurbOla Reservdansk
26 september 2017 · 6 271 Inlägg

Själv kör man med extrema 245/50 16".

Svårt att hitta såna däck i Sverige idag. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2017 · 14 042 Inlägg

TurbOla skrev:
Själv kör man med extrema 245/50 16".

Svårt att hitta såna däck i Sverige idag. tongue

Nja, det går. Men mina 255/50 16 som är till Vetten är betydligt svårare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TurbOla Reservdansk
26 september 2017 · 6 271 Inlägg

Ja, testade söka nu på min däckdimension, och det finns plötsligt flera leverantörer av min dimension.

Förut var det bara Kuhmo som hade.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2017 · 14 042 Inlägg

TurbOla skrev:
Ja, testade söka nu på min däckdimension, och det finns plötsligt flera leverantörer av min dimension.

Förut var det bara Kuhmo som hade.

Jag har Kuhmo på min GTA.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
26 september 2017 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

TurbOla skrev:
Ja, testade söka nu på min däckdimension, och det finns plötsligt flera leverantörer av min dimension.

Förut var det bara Kuhmo som hade.

Jag har Kuhmo på min GTA.

/Benny

Själv har jag GTA på mitt XboX (kunde inte låta bli lite värdelös humor, sorry).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2017 · 14 042 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:

TurbOla skrev:
Ja, testade söka nu på min däckdimension, och det finns plötsligt flera leverantörer av min dimension.

Förut var det bara Kuhmo som hade.

Jag har Kuhmo på min GTA.

/Benny

Själv har jag GTA på mitt XboX (kunde inte låta bli lite värdelös humor, sorry).

Det gör inget när det inte är värre än så. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KenthIJ
26 september 2017 · 1 451 Inlägg

Skall även kolla om vår lokala handlare/verkstad kan ta hem Goodyear EfficientGrip 205/55/16 . De har ju oxå väldigt bra värden och har belastningsindex  91 https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Go … V/R-234536
och vad jag förstod på caromania så bör ett lägre indexvärde ge ett mjukare däck.

Nokian Hakkan Green2  205/55/16 har ju ett belastningsindex på 94 . (annars har jag kollat så att lokala handlaren/verkstan kan ta hem dem. De är ju en del dyrare än Goodyear dock men har ju lite bättre "rull" egenskaper

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang