Volvo 855 eller volvo v70

Lotusblomm24
26 september 2017 · 3 Inlägg

Hej undrar vad skillnaderna är mellan volvo 855 och v70.i bensin,reparation,bagageutrymme,.ska man välja turbo mauell automat.disel bensin..

Senast redigerat av Lotusblomm24 (26 september 2017)

Djo
26 september 2017 · 10 157 Inlägg

V70 1 är en uppdaterad version av 850 isch välj v70in tycker jag.

Bensin turbo Manuel är aldrig fel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Lotusblomm24
26 september 2017 · 3 Inlägg

ok Tack för svar.vet du om v70 är större i bagageutrymmet än 850

Mew
26 september 2017 · 2 157 Inlägg

V70 1 har väl exakt likadant bagageutrymme som 855. smile

Djo
26 september 2017 · 10 157 Inlägg

Lotusblomm24 skrev:
ok Tack för svar.vet du om v70 är större i bagageutrymmet än 850

Skulle högst betvivla att det är någon skilnad alls faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
26 september 2017 · 1 354 Inlägg

Köp dig en V70. S/V70 var väl uppdatering av 850 på nästan 2000 punkter om jag inte minns fel. Bara där så tycker jag valet är ganska självklart. Nyare bil helt enkelt, modernitet är ju aldrig fel. Plus att de flesta 850 som dyker upp numer på blocket är väldigt mycket skräp. Kan vara ganska svårt att få tag i ett fräscht exemplar.

Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2017 · 26 136 Inlägg

Mack855 skrev:
Köp dig en V70. S/V70 var väl uppdatering av 850 på nästan 2000 punkter om jag inte minns fel. Bara där så tycker jag valet är ganska självklart. Nyare bil helt enkelt, modernitet är ju aldrig fel. Plus att de flesta 850 som dyker upp numer på blocket är väldigt mycket skräp. Kan vara ganska svårt att få tag i ett fräscht exemplar.

1800 punkter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
26 september 2017 ·

Om man nu vill välja mellan 850 och en v70 gammal modell så är de ju ändå självklart att man väljer v70.   Dels för att den är modernare invändigt och lite trevligare material. 
Ekonomiskt är de väl lika dyra bilar skattemässigt och förbrukning.  De är gamla bilar båda 2 så man får räkna med lite småpill.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 september 2017 · 1 128 Inlägg

V70 är som sagt en faceliftad 855. Bagaget är exakt samma i båda. Jag tycker du ska satsa på en manuell bensinare med eller utan Turbo, beror ju lite på om du vill ha mer kräm eller inte. V70 årsmodell 97-98 är mest lik 855, motorerna hade vanlig gasvajer. Under modellår 99 uppdaterades de tyvärr med bland annat elektroniska gasspjäll från italienska Magneti Marelli, dessa går sönder/slits ut med tiden och då krävs renovering/utbyte.

Jag skulle kollat på 855 96-97 eller V70 97-98. Vill du ha turbo så leta efter en V70 2.5T är mitt tips.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (26 september 2017)

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 september 2017 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:
Om man nu vill välja mellan 850 och en v70 gammal modell så är de ju ändå självklart att man väljer v70.   Dels för att den är modernare invändigt och lite trevligare material. 
Ekonomiskt är de väl lika dyra bilar skattemässigt och förbrukning.  De är gamla bilar båda 2 så man får räkna med lite småpill.

Nä, det är inte självklart. Tar hellre en 855 -97 än V70 99-00 med onödig elektronik som kan ställa till problem, men det är jag det.

Nöjeskör närproducerat
Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2017 · 26 136 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Om man nu vill välja mellan 850 och en v70 gammal modell så är de ju ändå självklart att man väljer v70.   Dels för att den är modernare invändigt och lite trevligare material. 
Ekonomiskt är de väl lika dyra bilar skattemässigt och förbrukning.  De är gamla bilar båda 2 så man får räkna med lite småpill.

Nä, det är inte självklart. Tar hellre en 855 -97 än V70 99-00 med onödig elektronik som kan ställa till problem, men det är jag det.

Fast de flesta med dessa problem torde ju ha bytts ut till de bättre modellerna av gasspjäll redan vid det här laget?

Edit: Man kan ju fortfarande titta på en vagn av den årsmodellen, men det är ju ett stort plus i kanten om det finns papper på att det är utbytt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 september 2017 · 1 128 Inlägg

Mack skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Om man nu vill välja mellan 850 och en v70 gammal modell så är de ju ändå självklart att man väljer v70.   Dels för att den är modernare invändigt och lite trevligare material. 
Ekonomiskt är de väl lika dyra bilar skattemässigt och förbrukning.  De är gamla bilar båda 2 så man får räkna med lite småpill.

Nä, det är inte självklart. Tar hellre en 855 -97 än V70 99-00 med onödig elektronik som kan ställa till problem, men det är jag det.

Fast de flesta med dessa problem torde ju ha bytts ut till de bättre modellerna av gasspjäll redan vid det här laget?

Edit: Man kan ju fortfarande titta på en vagn av den årsmodellen, men det är ju ett stort plus i kanten om det finns papper på att det är utbytt.

De fabriksmonterade är utbytta mot "bättre" men även de "bättre" har samma problem att de kommer även de slitas ut. Idag finns det dock firmor som bygger om dem och tar bort detta problemet med att de slits ut "mekaniskt".

Läs här: https://atech2.se/volvo-/spjällhus-131/

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (26 september 2017)

Nöjeskör närproducerat
Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2017 · 26 136 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Mack skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Nä, det är inte självklart. Tar hellre en 855 -97 än V70 99-00 med onödig elektronik som kan ställa till problem, men det är jag det.

Fast de flesta med dessa problem torde ju ha bytts ut till de bättre modellerna av gasspjäll redan vid det här laget?

Edit: Man kan ju fortfarande titta på en vagn av den årsmodellen, men det är ju ett stort plus i kanten om det finns papper på att det är utbytt.

De fabriksmonterade är utbytta mot "bättre" men även de "bättre" har samma problem att de kommer även de slitas ut. Idag finns det dock firmor som bygger om dem och tar bort detta problemet med att de slits ut "mekaniskt".

Läs här: https://atech2.se/volvo-/spjällhus-131/

Ah, det var mer än vad jag visste.
Bra att det förtydligas i så fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack855
27 september 2017 · 1 354 Inlägg

Mack skrev:

Mack855 skrev:
Köp dig en V70. S/V70 var väl uppdatering av 850 på nästan 2000 punkter om jag inte minns fel. Bara där så tycker jag valet är ganska självklart. Nyare bil helt enkelt, modernitet är ju aldrig fel. Plus att de flesta 850 som dyker upp numer på blocket är väldigt mycket skräp. Kan vara ganska svårt att få tag i ett fräscht exemplar.

1800 punkter.

Inte helt ute och cykla iallafall wink

Muttley
27 september 2017 ·

=Mack
Ah, det var mer än vad jag visste.
Bra att det förtydligas i så fall.

Du får tillägga att bilarna är minst 17 år gamla nu.  Att de skulle vara tipptopp vore konstigt.

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2017 · 26 136 Inlägg

Muttley skrev:

=Mack
Ah, det var mer än vad jag visste.
Bra att det förtydligas i så fall.

Du får tillägga att bilarna är minst 17 år gamla nu.  Att de skulle vara tipptopp vore konstigt.

Jajo nej men i alla fall elektroniken/spjällen tycker man ju inte ska försämras med åren i alla fall.
Lite som den mekaniska insprutningen på min 240 från 1983. I stort sett samma skick idag som från fabrik.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Muttley
27 september 2017 ·

Mack skrev:

Muttley skrev:

=Mack
Ah, det var mer än vad jag visste.
Bra att det förtydligas i så fall.

Du får tillägga att bilarna är minst 17 år gamla nu.  Att de skulle vara tipptopp vore konstigt.

Jajo nej men i alla fall elektroniken/spjällen tycker man ju inte ska försämras med åren i alla fall.
Lite som den mekaniska insprutningen på min 240 från 1983. I stort sett samma skick idag som från fabrik.

Men sen kan man inte jämföra äpple och päron.   Tekniken blev inte bättre på volvo till åtminstone 2008 då de vi hade inom taxi även kapsejsade vid spjällen.

Men den s70 -00 jag ägde och finns inom familjen funkar åtminstone perfekt i just de delarna fortfarande efter 17 år.

Hade jag valt om hade jag fortfarande kört på så nytt som möjligt.

Evildan
27 september 2017 ·

Har du 5-10000kr köp en välvårdad 850 herrgårdsvagn.
Har du 10000kr eller mer att köpa bil för, välj en V70 gärna med den minst omodernt styrda motorn om 164hk som finns från -99 i Gentbyggda V70 Classic.
Jag har ägt flertalet av bägge bilarna och V70 är mindre stasiinspirerad gällande inredningen och dom murriga svarta plastsjoken som brer ut sig överallt. I en Classic får du fuskmarmorpaneler eller aluminiumpaneler och modernare plastmaterial, men ratten och knappar till elhissarna mm är ofta klibbiga som om dom vore täckta med intorkad Pepsi pga dåligt materialval. Det går givetvis att åtgärda men kommer i regel tillbaka efter en tid...även om dina fingrar inte är klibbiga
Lycka till med ditt bilköp och var uppmärksam på skramlande AC-pumpar, skrikande styrservopumpar då detta är väldigt vanligt oavsett årsmodell.
Det är ändock gamla bilar med sina konstruktionsrötter i Holland och Volvo 400-serien med allt vad det kan innebära för en ägare. Som jag skrev, lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang