Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2017 · 26 149 Inlägg

Putteliten skrev:

Mack skrev:

Putteliten skrev:

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Vänta nu..
Går den mest på motorväg eller inne i Linköpings tätort?
Eller har Linköping motorväg inne i tätorten?

Om du läser det första jag skrev så borde du hänga med tycker jag.

Om det är som du säger så tycker i alla fall jag det är lite missvisande resultat.
Då har du alltså kört mestadels stadskörning, för att sedan styrt ut på motorvägen ett par mil och sedan tagit kortet?
Då har ju milen på motorvägen inte gjort någon nytta alls i min mening för resultatet?
Eller, vad är det jag missar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
27 september 2017 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Som man ropar får man svar.

Något är, oavsett ditt kunnande inom ekonomisk körning om det nu är via finska ecodriving eller annat, fel, för de mängderna bensin ska inte en NX300H sörpla i sig även om vissa biljournalister också lyckats med samma stordåd.
En liter i stan tyder på att den körs med tung fot och kraftiga inbromsningar korta sträckor med låg arbetstemperatur.
Jag råkar, kanske inte helt oväntat, ha en kompis vars 22-åriga dotter poppar runt i huvudstaden med en NX och den dricker inte i närheten av dessa mängder, fast hon kanske är duktig på att köra bil och hybridbil specifikt vad vet jag.
Men om er/din/någon annans NX300H är som den ska är det inte bilen förbrukningen hänger på, det är jag 100% säker på med den produktkännedom jag har av NX och RAV4 med hybriddrivlina.

(Edit: Hon har fyllt år kompisens dotter.)

Senast redigerat av Evildan (27 september 2017)

KenthIJ
27 september 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Verkar som sagt ha beställts många Kia Optima SW hybrid men handlarna verkar bara ha med panorama tak hemma. Har du sett om det kommit in några o panorama genom er?

Jodå. Mycket panorama i början men mer utan nu. I princip alla har dock en ljusgrön metallic som färgval. Lär dyka upp några på beg-marknaden om ett antal år :-)

Bara att vänta då...

Har du sett till någon av de nyaToyota RAV 4  2wd Hybriderna (heter även de RAV 4 ) ?

Om så , vet du om batteriet sticker upp lite ur bagagegolvet, bakom baksätet ?
(som på RAV 4 fyrhjulsdrivna hybrider)

Såg att även 2wd heter RAV 4  Trodde att 4 kanske syftade på AWD "fyrhjulsdrift"

Evildan
27 september 2017 ·

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Jodå. Mycket panorama i början men mer utan nu. I princip alla har dock en ljusgrön metallic som färgval. Lär dyka upp några på beg-marknaden om ett antal år :-)

Bara att vänta då...

Har du sett till någon av de nyaToyota RAV 4  2wd Hybriderna (heter även de RAV 4 ) ?

Om så , vet du om batteriet sticker upp lite ur bagagegolvet, bakom baksätet ?
(som på RAV 4 fyrhjulsdrivna hybrider)

Såg att även 2wd heter RAV 4  Trodde att 4 kanske syftade på AWD "fyrhjulsdrift"

Recreational Activity Vehicle, 4-wheel drive.
Men den har funnits utan 4WD sedan introduktionen i andra länder. Det är företrädesvis i USA som tvåhjulsdrivna SUV:s är populära.
https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/cheflabb/wp-content/uploads/2013/06/carl-lidbom.jpg
På frågan om tvåhjulsdrivna SUV:s svarade han...

xXSammy
27 september 2017 · 6 570 Inlägg

Evildan skrev:
Text

To be fair tho.

Stockholm har betydligt färre upp- och nerförsbackar än Linköping, sen beror det lite på hur lyckligt man bor.
Jag börjar alltid mina åkturer med en hög uppförsbacke, kall motor. Jämnar ut sig med motorväg dock.. snittar 0.65 i verkligheten.
Aldrig ecodriving, upplever bättre resultat med halvgas och växla tidigt.

De/Dem
KenthIJ
27 september 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Jodå. Mycket panorama i början men mer utan nu. I princip alla har dock en ljusgrön metallic som färgval. Lär dyka upp några på beg-marknaden om ett antal år :-)

Bara att vänta då...

Har du sett till någon av de nyaToyota RAV 4  2wd Hybriderna (heter även de RAV 4 ) ?

Om så , vet du om batteriet sticker upp lite ur bagagegolvet, bakom baksätet ?
(som på RAV 4 fyrhjulsdrivna hybrider)

Såg att även 2wd heter RAV 4  Trodde att 4 kanske syftade på AWD "fyrhjulsdrift"

Hittade en bild som skall vara på en RAV4 2wd HSD (de andra bilderna på samma bil visade att den var vänsterstyrd)

Verkar ju som att 2wd modellen oxå har den där lådan för batteriet som sticker upp lite från bagagegolvet bakom baksätena


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-08247105395662daa1312c4f1477d761.jpg

Djo
27 september 2017 · 10 157 Inlägg

Fått min v70 att dra 0,73 numera helt okej ändå men något dyrt med tanke på mängden mil jag lägger menmen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Putteliten
27 september 2017 · 9 078 Inlägg

Mack skrev:

Putteliten skrev:

Mack skrev:

Vänta nu..
Går den mest på motorväg eller inne i Linköpings tätort?
Eller har Linköping motorväg inne i tätorten?

Om du läser det första jag skrev så borde du hänga med tycker jag.

Om det är som du säger så tycker i alla fall jag det är lite missvisande resultat.
Då har du alltså kört mestadels stadskörning, för att sedan styrt ut på motorvägen ett par mil och sedan tagit kortet?
Då har ju milen på motorvägen inte gjort någon nytta alls i min mening för resultatet?
Eller, vad är det jag missar?

Mätaren nollställdes innan jag åkte från jobbet 1km från E4an.

Presidento Of World
27 september 2017 · 3 329 Inlägg

Min Seat altea 2.0tdi - 09 drar 0.72 blandat oavsett körstil.. Riktig skitbil.

Nu kommer säkert nån v.a.g typ säga neeehe du dom drar "0.5" hur hårt man än kör...ja..inbilla sig saker får man göra smile.

Ungefär så relevant är den bilden för ingen kommer någonsin veta hur du faktiskt körde.

(för den som undrar, så anger faktiskt seat 0.65 så inte helt mongo att den drar så mycket. Men en sak är säkert.. Saknar min prius för varje gång denna skall tankas...)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Unleash
27 september 2017 · 370 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Som man ropar får man svar.

Något är, oavsett ditt kunnande inom ekonomisk körning om det nu är via finska ecodriving eller annat, fel, för de mängderna bensin ska inte en NX300H sörpla i sig även om vissa biljournalister också lyckats med samma stordåd.
En liter i stan tyder på att den körs med tung fot och kraftiga inbromsningar korta sträckor med låg arbetstemperatur.
Jag råkar, kanske inte helt oväntat, ha en kompis vars 22-åriga dotter poppar runt i huvudstaden med en NX och den dricker inte i närheten av dessa mängder, fast hon kanske är duktig på att köra bil och hybridbil specifikt vad vet jag.
Men om er/din/någon annans NX300H är som den ska är det inte bilen förbrukningen hänger på, det är jag 100% säker på med den produktkännedom jag har av NX och RAV4 med hybriddrivlina.

(Edit: Hon har fyllt år kompisens dotter.)

en kompis brors flickväns svåger äger s6 v10 och han kör den på 0,5l per mil.

en annan kompis morbror äldsta dotters bästis körde en veyron v16 på 0,4l per mil.


Och vad vill jag säga med detta? jo att trovärdigt i ditt inlägg är i klass med ovanstående påståenden.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2017 · 17 478 Inlägg

Hm. Min motoriserade kundvagn, MB A170CDi -00, har gurglat i sig 0,47 l/mil. Ovanligt lite med tanke på bilens ålder och maskin. Stiger nog kännbart när vintertofflorna läggs på senare. (22 grader idag på dagen, sick!)

Används som pendlarburk. Luktar inte hallon bakom bilen enl. uppgift.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mangisen
27 september 2017 · 1 034 Inlägg

Min gamla 9-5:a har jag fått ner till 0.2 liter/mil på en 90 väg, på en sträcka av 2.5 mil.
Min nya 9-5 biopower drog på samma sträcka 1.8 liter/mil, bakom låg våran gamla saab på tomgång med en tjock lina mellan bilarna...

Vinner man nåt pris nu? En gratis provtur i en prius?

-Akerfeldt-
28 september 2017 · 2 638 Inlägg

Relaterat till miljövänliga bilar, hur är toyota med hybriddrift från stillastående, är dem trötta eller finns det effekt så man kommer snabbt ut i en korsning? Aldrig kört någon själv men anledningen att jag frågar är för att efter 3 inbromsningar i morse pga toytotahybrider som svängt ut framför mig med noll gas så blir man lite fundersam. Är man rädd om förbrukningen, finns det ingen effekt eller har man bara dödslängtan? hmm

Evildan
28 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:
Relaterat till miljövänliga bilar, hur är toyota med hybriddrift från stillastående, är dem trötta eller finns det effekt så man kommer snabbt ut i en korsning? Aldrig kört någon själv men anledningen att jag frågar är för att efter 3 inbromsningar i morse pga toytotahybrider som svängt ut framför mig med noll gas så blir man lite fundersam. Är man rädd om förbrukningen, finns det ingen effekt eller har man bara dödslängtan? hmm

Hahaha, förarna försöker nog undvika start av bränslemotorn och spara på miljön...dropparna. Provkör en toyotahybrid och när du kört 5km så bränslemotorn blivit varm stannar du på lämpligt ställe och ger full gas, du blir nog överraskad över vad som sker. wink

Presidento Of World
28 september 2017 · 3 329 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Relaterat till miljövänliga bilar, hur är toyota med hybriddrift från stillastående, är dem trötta eller finns det effekt så man kommer snabbt ut i en korsning? Aldrig kört någon själv men anledningen att jag frågar är för att efter 3 inbromsningar i morse pga toytotahybrider som svängt ut framför mig med noll gas så blir man lite fundersam. Är man rädd om förbrukningen, finns det ingen effekt eller har man bara dödslängtan? hmm

Hahaha, förarna försöker nog undvika start av bränslemotorn och spara på miljön...dropparna. Provkör en toyotahybrid och när du kört 5km så bränslemotorn blivit varm stannar du på lämpligt ställe och ger full gas, du blir nog överraskad över vad som sker. wink

Haha tänkte precis på det.. Full gas från stillastående..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mangisen
28 september 2017 · 1 034 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Relaterat till miljövänliga bilar, hur är toyota med hybriddrift från stillastående, är dem trötta eller finns det effekt så man kommer snabbt ut i en korsning? Aldrig kört någon själv men anledningen att jag frågar är för att efter 3 inbromsningar i morse pga toytotahybrider som svängt ut framför mig med noll gas så blir man lite fundersam. Är man rädd om förbrukningen, finns det ingen effekt eller har man bara dödslängtan? hmm

Hahaha, förarna försöker nog undvika start av bränslemotorn och spara på miljön...dropparna. Provkör en toyotahybrid och när du kört 5km så bränslemotorn blivit varm stannar du på lämpligt ställe och ger full gas, du blir nog överraskad över vad som sker. wink

Haha tänkte precis på det.. Full gas från stillastående..

https://youtu.be/F7Z7fj441xw

PLindblom
28 september 2017 · 1 200 Inlägg

Evildan skrev:
Hahaha, förarna försöker nog undvika start av bränslemotorn och spara på miljön...dropparna. Provkör en toyotahybrid och när du kört 5km så bränslemotorn blivit varm stannar du på lämpligt ställe och ger full gas, du blir nog överraskad över vad som sker. wink

Exakt! Jag känner verkligen igen mig. Man vill ju inte starta bensinmotorn mer än nödvändigt. Har jag stressade förare bakom mig brukar jag dock trycka lite extra på gaspedalen, men annars smyger jag iväg med elmotorn.

Evildan
28 september 2017 ·

PLindblom skrev:

Evildan skrev:
Hahaha, förarna försöker nog undvika start av bränslemotorn och spara på miljön...dropparna. Provkör en toyotahybrid och när du kört 5km så bränslemotorn blivit varm stannar du på lämpligt ställe och ger full gas, du blir nog överraskad över vad som sker. wink

Exakt! Jag känner verkligen igen mig. Man vill ju inte starta bensinmotorn mer än nödvändigt. Har jag stressade förare bakom mig brukar jag dock trycka lite extra på gaspedalen, men annars smyger jag iväg med elmotorn.

Jag sumpade det idag, skulle ut i en korsning och pressade den högra fartjusteringspedalen lite för långt ned så bränslemotorn startade i en minut ca.
113 mil sedan fulltankning med åtta liter bensin förbrukat. sad

PLindblom
28 september 2017 · 1 200 Inlägg

Evildan skrev:
Jag sumpade det idag, skulle ut i en korsning och pressade den högra fartjusteringspedalen lite för långt ned så bränslemotorn startade i en minut ca.
113 mil sedan fulltankning med åtta liter bensin förbrukat. sad

Haha! Järnspikar! Jag var tvungen att vänta på en bunt med passerande bilar innan jag kunde svänga ut på landsvägen i morse. Det kändes fel att stå still med bensinmotorn igång.

Påverkas din räckvidd mycket av temperaturen utomhus? Ungefär hur mycket skiljer det sig mellan dagar då det är 20°C och då det är 0°C?

Evildan
28 september 2017 ·

PLindblom skrev:

Evildan skrev:
Jag sumpade det idag, skulle ut i en korsning och pressade den högra fartjusteringspedalen lite för långt ned så bränslemotorn startade i en minut ca.
113 mil sedan fulltankning med åtta liter bensin förbrukat. sad

Haha! Järnspikar! Jag var tvungen att vänta på en bunt med passerande bilar innan jag kunde svänga ut på landsvägen i morse. Det kändes fel att stå still med bensinmotorn igång.

Påverkas din räckvidd mycket av temperaturen utomhus? Ungefär hur mycket skiljer det sig mellan dagar då det är 20°C och då det är 0°C?

Uppvärmningsfasen svider in i märgen på en inbiten hybridförare, jag slår aldrig på klima de första metrarna tills jag vet att bilen kommer hållas i rörelse. Om nu kliman behövs.

Jag har bara haft bilen sedan i Mars men det skiljer ca 2km 10% på morgonen mellan frostnatt och sommarnatt. Uppskattad körsträcka av bilen är ca 21.2km när det är varmt och 19.någonting i kyla.
Jag laddar bilen på kvällen och tar in kabeln över natten så ingen frestas trots ett lugnt område, det kan ju passera oknytt likssssm.
Den angivna körsräckan tangerar jag i regel med 10-20% beroende på trafikförutsättningarna, vid mycket start och stopp 2meter i taget i 5km/h går det däremot åt mer energi eftersom hastigheten är för låg för energiåtervinning.

Senast redigerat av Evildan (28 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang