Dinitrol behandling?

KenthIJ
11 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Fick erbjudande om koll/test av rostskydd på vår Toyota Auris TS HSD 2014 från en auktoriserad Dinitrol rostskydds verkstad.. Testet skulle kosta 295 sek.                               Jag har faktiskt funderat på en sådan extra  rostskydds behandling.  Vad jag förstår så skulle det kosta mellan ca 3-8.000 sek beroende på behandlingens omfattning.                  Någon här som har erfarenhet och synpunkter på Dinitrol roskyddsbehanling?

mats757
11 oktober 2017 · 912 Inlägg

"Dinitrol" håller inte på med välgörenhet. Dom vill tjäna pengar. MEN... Det är trots allt en vettig investering.

Mats

spillolja
11 oktober 2017 · 4 014 Inlägg

DIntrol anses vara marknadens bästa rostskydd, utvecklat för skandinaviska förhållanden, rosten kostar oftast ännu mer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
CC72
11 oktober 2017 · 1 661 Inlägg

Dinitrol är bra men hur länge har du tänkt att ha kvar bilen?

KenthIJ
12 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Tackar för alla synpunkter och engagemang.  Jo vi tänker oss att behålla bilen ett bra tag. Håller även på att investera i däck/fälgar för att optimera våra behov ( https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 97&p=5 )  .
Kanske även skyddsklädsel  ( https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321816 ) eftersom vi kör mycket och ofta har med både rullstol och liten hund

Senast redigerat av KenthIJ (12 oktober 2017)

torsen
12 oktober 2017 · 7 198 Inlägg

Jag fick också erbjudande om rostkontroll.
Den var gratis.
Men tyvärr hade tiden gått ut.
D v s jag fick erbjudandet en dag för sent via annons i tidskriften Vi Bilägare.
Som skrivits ovan så är Dinitrolbehandling mycket bra för bilen.
Om man tänker behålla bilen.
Under förutsättning att bilen inte är för gammal eller rostig.
Rostskyddsbehandling lagar ingen rost, den förhindrar  i bästa fall spridning.
Jag tror dock att Tectylbehandling är minst lika bra.
Till syvende och sist är resultatet helt avhängigt utföraren, vilken inte är annat än en människa.

Fram till för några år sedan rostskyddade jag själv mina bilar.
Följde då Dinitrols program/schema och borrade 8 mm hål som förslöts med härför avsedda pluggar.
De flesta bilarna har avyttrats, men en bil av 1990 års modell som jag köpte begagnad och rostskyddsbehandlade för 21 år sedan har klarat sig helt från rostangrepp på chassiets bärande delar.

Ett förslag är att låta Dinitrol utföra en rostkontroll/besiktning, där man själv får närvara, och sedan själv rostskydda de partier/delar som befanns vara i behov av förbyggande behandling.
På nyare bilar, med sina plastschok som täcker större delen av underredet kan det vara värt pengarna för en inspektion med hålrumskamera.

KenthIJ
12 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Ok. Tackar igen.  Bokat tid för kontroll i morgon.

KenthIJ
12 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Kan man tänka sig att en sådan extra rostskyddsbehandling, av autoriserad och godkännd Dinitrol verkstad, höjer andrahandsvärdet något ?

Senast redigerat av KenthIJ (12 oktober 2017)

KenthIJ
13 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Bokade Dinitrol behandling på bottenplatta, balkar,trösklar och hjulhus (iaf bakre)

Evildan
13 oktober 2017 ·

KenthIJ skrev:
Kan man tänka sig att en sådan extra rostskyddsbehandling, av autoriserad och godkännd Dinitrol verkstad, höjer andrahandsvärdet något ?

KenthIJ skrev:
Bokade Dinitrol behandling på bottenplatta, balkar,trösklar och hjulhus (iaf bakre)

Något kan andrahandsvärdet öka pga behandlingen.
Bakre hjulhusen kan göra bilen lite tystare då just dom som på alla asiatiska transportlådor är lite halvdant ljudisolerade.
Kör på bara...

KenthIJ
13 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man tänka sig att en sådan extra rostskyddsbehandling, av autoriserad och godkännd Dinitrol verkstad, höjer andrahandsvärdet något ?

KenthIJ skrev:
Bokade Dinitrol behandling på bottenplatta, balkar,trösklar och hjulhus (iaf bakre)

Något kan andrahandsvärdet öka pga behandlingen.
Bakre hjulhusen kan göra bilen lite tystare då just dom som på alla asiatiska transportlådor är lite halvdant ljudisolerade.
Kör på bara...

Verkar ju kanon !!!

Jag skippade dörrar, motorhuv och baklucka eftersom det verkar som att de skulle täckas :-) av försäkringen om de skulle rosta
(eller tänker jag fel? )

KenthIJ
12 november 2017 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man tänka sig att en sådan extra rostskyddsbehandling, av autoriserad och godkännd Dinitrol verkstad, höjer andrahandsvärdet något ?

KenthIJ skrev:
Bokade Dinitrol behandling på bottenplatta, balkar,trösklar och hjulhus (iaf bakre)

Något kan andrahandsvärdet öka pga behandlingen.
Bakre hjulhusen kan göra bilen lite tystare då just dom som på alla asiatiska transportlådor är lite halvdant ljudisolerade.
Kör på bara...

Verkar ju kanon !!!

Jag skippade dörrar, motorhuv och baklucka eftersom det verkar som att de skulle täckas :-) av försäkringen om de skulle rosta
(eller tänker jag fel? )

Då är bilen dinitrolad - bottenplatta, balkar,trösklar och bakrehjulhus

Tycker faktiskt att det gjorde vägljuden något lite lägre/tystare (kanske inbillning) :-)

Evildan
12 november 2017 ·

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man tänka sig att en sådan extra rostskyddsbehandling, av autoriserad och godkännd Dinitrol verkstad, höjer andrahandsvärdet något ?

Något kan andrahandsvärdet öka pga behandlingen.
Bakre hjulhusen kan göra bilen lite tystare då just dom som på alla asiatiska transportlådor är lite halvdant ljudisolerade.
Kör på bara...

Verkar ju kanon !!!

Jag skippade dörrar, motorhuv och baklucka eftersom det verkar som att de skulle täckas :-) av försäkringen om de skulle rosta
(eller tänker jag fel? )

Då är bilen dinitrolad - bottenplatta, balkar,trösklar och bakrehjulhus

Tycker faktiskt att det gjorde vägljuden något lite lägre/tystare (kanske inbillning) :-)

Jag är övertygad om att den blir tystare med ljudisolerande material lite här och där. Jag kanske ska spruta min också dårå.

caromania Forummoderator
12 november 2017 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man tänka sig att en sådan extra rostskyddsbehandling, av autoriserad och godkännd Dinitrol verkstad, höjer andrahandsvärdet något ?

Något kan andrahandsvärdet öka pga behandlingen.
Bakre hjulhusen kan göra bilen lite tystare då just dom som på alla asiatiska transportlådor är lite halvdant ljudisolerade.
Kör på bara...

Verkar ju kanon !!!

Jag skippade dörrar, motorhuv och baklucka eftersom det verkar som att de skulle täckas :-) av försäkringen om de skulle rosta
(eller tänker jag fel? )

Då är bilen dinitrolad - bottenplatta, balkar,trösklar och bakrehjulhus

Tycker faktiskt att det gjorde vägljuden något lite lägre/tystare (kanske inbillning) :-)

Vad pröjsade du?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
12 november 2017 · 1 429 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Verkar ju kanon !!!

Jag skippade dörrar, motorhuv och baklucka eftersom det verkar som att de skulle täckas :-) av försäkringen om de skulle rosta
(eller tänker jag fel? )

Då är bilen dinitrolad - bottenplatta, balkar,trösklar och bakrehjulhus

Tycker faktiskt att det gjorde vägljuden något lite lägre/tystare (kanske inbillning) :-)

Vad pröjsade du?

Det gick på 3.900 med 10 mil i lånebil

Evildan
12 november 2017 ·

KenthIJ skrev:

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

Då är bilen dinitrolad - bottenplatta, balkar,trösklar och bakrehjulhus

Tycker faktiskt att det gjorde vägljuden något lite lägre/tystare (kanske inbillning) :-)

Vad pröjsade du?

Det gick på 3.900 med 10 mil i lånebil

Det var ett bra pris med tanke på arbetstiden och hur länge bilen tar plats inne på företaget.

KenthIJ
12 november 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Vad pröjsade du?

Det gick på 3.900 med 10 mil i lånebil

Det var ett bra pris med tanke på arbetstiden och hur länge bilen tar plats inne på företaget.

Gott med bra pris :-)

Senast redigerat av KenthIJ (14 november 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang