Kam till B21/230. Stämplad 289 i bakändan

anthe63
12 oktober 2017 · 3 Inlägg

Hej
Hittade en kam till B21/230. Stämplad 289 i bakändan lyft vid 0 spel på insug ca 11,75
ut ca 11,25 (mätt med skjutmått).
Vad kan det vara för kam, något att ha. Kör nu med K kam bättre eller sämre.?

MVH/Anders Södermark


Rapportera detta inlägg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2017 · 17 470 Inlägg

anthe63 skrev:
Hej
Hittade en kam till B21/230. Stämplad 289 i bakändan lyft vid 0 spel på insug ca 11,75
ut ca 11,25 (mätt med skjutmått).
Vad kan det vara för kam, något att ha. Kör nu med K kam bättre eller sämre.?

MVH/Anders Södermark


Rapportera detta inlägg

Eh? Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
12 oktober 2017 · 5 524 Inlägg

anthe63 skrev:
Hej
Hittade en kam till B21/230. Stämplad 289 i bakändan lyft vid 0 spel på insug ca 11,75
ut ca 11,25 (mätt med skjutmått).

Vad kan det vara för kam, något att ha. Kör nu med K kam bättre eller sämre.?

MVH/Anders Södermark


Rapportera detta inlägg

Stämplingen 289 betyder förmodligen 289° duration, och om dina mätningar stämmer så har den 11,75mm lyft på insug och 11,25mm på avgas.
Låter som den är vassare än K-kam iaf, K-kam har 268° duration och 11,95mm lyft på både in och ut.

Mest troligt är det en omslipad kam som kräver lash caps ifall du tänker använda den.

Bascirkeln på en originalkam är 36mm.

Senast redigerat av simlar (12 oktober 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
anthe63
12 oktober 2017 · 3 Inlägg

Hej
Jag har en 230fk h-profil stakar original kolvar lätt portad 530 topp, 98 oktan, Hx35, 788cc spridare, megasquirt
Hoppas på 350 + hk, ska mappa i vinter.
Har kört med k kam men undrar om man får ut mer effekt med den andra kammen .
MVH/Anders Södermark

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang