VW Passat 2005 3B - Fel: "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" [motorfel]

niska
3 oktober 2017 · 264 Inlägg

Idag tog jag en längre tur med bilen, och då började den tyvärr att hacka igen. Inte lika mycket som tidigare - faktiskt långt ifrån, men det är ändå påtagligt och känns inte bra att köra så. Men motorlampan lyser inte längre, så då kanske det inte är någon fara?

Jag har kontrollerat hålen där tändspolarna sitter, och även kontrollerat själva tändstiften - det finns ingen olja där överhuvudtaget. Jag har även kontrollerat oljenivån med stickan, och vad jag kan se verkar bilen inte läcka olja.

Det enda jag inte gjort, av det som föreslagits tidigare i tråden, är att byta ut alla tändspolar. Endast en tändspole är utbytt. Borde jag byta ut alla? Har ju iofs testat att byta ut dem mot tändspolar från en annan begagnad bil, och det gjorde ingen skillnad.

Vad skulle det kunna finnas för andra orsaker till att en bil hackar när man gasar, och då först efter att man kört en 30-60 minuter?

Senast redigerat av niska (3 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
16 oktober 2017 · 264 Inlägg

spillolja skrev:
Det går en blå/gul ledare från 2:ans tändspole anslutning 3 till styrboxens anslutning 95   kolla så den är hel och inte glapp i någon anslutning

Det slår mig att jag ännu inte lyckats kolla detta. Går det att få en mer noggrann beskrivning på hur jag kan nå ledaren?

Tack på förhand!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
17 oktober 2017 · 264 Inlägg

Jag har nu försökt att kontrollera kablarna som går till tändspolarna. Upptäckte att det satt lite lös svart eltejp på en plats. Tog bort den och upptäckte att skyddet spruckit lite. Nu har jag satt på ny eltejp. Tror ni detta kan påverka? Jag har en multimeter men är osäker på hur jag mäter just detta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-cb4d782a4e0b88a69be109e0cfa695c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-1bb85367123f5c9552294fb55d33e384.jpg

Felet är alltså fortfarande att bilen börjar hacka när jag kört ca en halvtimme med bilen. Numera får jag dock inte någon röd lampa "motofel". Jag vet inte riktigt hur detta fungerar, men jag antar att det beror på att det inte hackar så jättemycket (dock tillräckligt mycket för att jag känner att jag måste hitta felet).

Det problematiska här är ju att felet först uppstår efter en stunds bilkörning. Så när jag lämnar in på verkstaden så har de svårt att testa. Skulle det vara möjligt att jag diagnostiserar bilen medans jag kör så att jag kan lokalisera felet? Trots att bilen just nu inte ger någon felkod? Kan man hyra en sådan där diagnostiseringsapparat?

Något annat förslag på hur jag kan gå vidare?

Tack för all hjälp!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
17 oktober 2017 · 264 Inlägg

En sak till. Jag tycker att motorn "kvittrar" lite. Här är en film där ni kan höra hur det låter. Jag är osäker på om det kan vara något. Ett långskott kanske. Sedan tycker jag det ser lite mörkt/fuktigt/oljigt? ut på höger sida om motorn. Det syns också på filmen. Vet att många inte klickar på länkar - men hoppas ni kan snabbkika iaf - tack! smile

Film finns på https://photos.app.goo.gl/EpJLMc5wHT4krs8N2

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
17 oktober 2017 · 264 Inlägg

niska skrev:
En sak till. Jag tycker att motorn "kvittrar" lite. Här är en film där ni kan höra hur det låter. Jag är osäker på om det kan vara något. Ett långskott kanske. Sedan tycker jag det ser lite mörkt/fuktigt/oljigt? ut på höger sida om motorn. Det syns också på filmen. Vet att många inte klickar på länkar - men hoppas ni kan snabbkika iaf - tack! smile

Film finns på https://photos.app.goo.gl/EpJLMc5wHT4krs8N2

Jag har försökt att lyssna noga och tycker att ljudet verkar komma från tvåans tändspolehål , eller från det ställe som sitter till höger om hålet. Kan det vara så att detta ljud som hörs är ljudet av misständning? Jag har vet ju inte hur ett sådant ljud låter. Någon som har tid att lyssna lite på filmen ovan?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
5 november 2017 · 264 Inlägg

NU är problemet löst. Det var fel på vevhusventilationen. Jag bytte två ventiler och har sedan dess har inte bilen ryckt någonting. Hurra! Tack för hjälpen!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang