Köpråd; VW Polo vs Peugot 208 vs Seat Ibiza

JonB
17 oktober 2017 · 145 Inlägg

Hepp!

Skall ha en ny andrabil. Tanken är litet, billigt ägande och driftsäkert.

De tre bilar jag kollat på ligger samtliga strax under 100.000 kr, under 5000 mil och 1-3 år gamla.


208´an; Kändes bra med lite sladdrig i växellådan (vanligt?). Alltså spaken var inte distinkt och ej heller växlarna. Kändes ganska slö med sina 82 bensinhästar.

Polo´n gjorde ett bättre intryck som sådant. Kändes lite piggare även om motorn var likvärdig. Kändes också mer välbyggd och solid. Känns dock som ett dyrare alternativ.

Ibiza´n provkörde jag inte, vilket jag givetvis kommer att göra om det blir den. Mycket kändes igen från VW. Denna bil var också mest för pengarna, endast 1 år gammal och minst mil. Också mest utrustning. Har dock aldrig tidigare funderat på Seat....


Detta har blivit lite som; Ju mer jag kollar, desto mindre säker blir jag. Tänkte att ni kanske har några infallsvinklar eller erfarenheter av någon av bilarna? Är 208´ans sladdriga växellåda "standard"? Hur är Seat´en att äga?

Give me your cents please.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Presidento Of World
17 oktober 2017 · 3 306 Inlägg

Köp en yaris så blir du nöjd..

Polo och seaten kan jag tala av egen erfarenhet att man tröttnar på dom små fel som ofta verkar bli samt att dom drar rätt mycket, iaf med 1.2 och 1.4 tsi

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
17 oktober 2017 · 3 306 Inlägg

Typ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Yaris 1.5 HSD OBS 3600 mil - En ägar http://www.blocket.se/vi/75921878.htm

Automat tillåme

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2017 · 7 217 Inlägg

Har varit nere i Spanien en hel del på sistone, och väl där nere så har jag haft en Seat Ibiza som hyrbil. Vilket har varit en trevlig bekantskap smile Så pass trevlig att jag själv funderat på att byta till en Seat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JonB
17 oktober 2017 · 145 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Köp en yaris så blir du nöjd..
Polo och seaten kan jag tala av egen erfarenhet att man tröttnar på dom små fel som ofta verkar bli samt att dom drar rätt mycket, iaf med 1.2 och 1.4 tsi

True. Inte haft en tanke på dem. Skall kolla.
Är det några specifika problem du tänker på? El? Drivlina?...

opel_vectra_gts skrev:
Typ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Yaris 1.5 HSD OBS 3600 mil - En ägar http://www.blocket.se/vi/75921878.htm
Automat tillåme

Tyvärr för långt.

SportPilot skrev:
Har varit nere i Spanien en hel del på sistone, och väl där nere så har jag haft en Seat Ibiza som hyrbil. Vilket har varit en trevlig bekantskap smile Så pass trevlig att jag själv funderat på att byta till en Seat

tack för input.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang