GC8 E85 - Plåtbreddad Subaru Impreza GT

Impreza som fått nytt sprut och E85 under vintern 15/16 och uppdaterats eftersom. Projektet avslutas här på garaget 2018.
  • 84 Följare
  • 123 078 Visningar
  • Projektet avslutat 13 juni 2018
Daevil
9 augusti 2017 · 691 Inlägg

Update

På tiden att det uppdateras i tråden. Hmm, vad har hänt sen sist? Stiften byttes, ingen skillnad på ryckningarna. Bytte sen lambdasond, då blev det bra smile Tyckte dock att jag kände lite igen sist jag körde. Men inte säker.
Turbon har åkt ur och i, så då har jag bytt oljematningen till en stålomspunnen. Bytte packning till uppipe och dp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-32f11a06c09a3a539bb91c982d5257e7.jpg

Lyckades pajja insugsslangen när den skulle på turbon igen, den har alltid vart lite knepig o få på, så hoppas den nya jag köpt nu passar bättre. Ser ut att va sjysst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-1f4047bed327041953805de6fcd0b913.jpg

Har hänt väldigt lite under sommarn men visste att det skulle bli så med liten unge och allt man ska hinna med.
Nu ska slangen på så jag kan köra lite under sensommarn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-2fe41325c2f5620dc7ce2201ad994c16.jpg

Första sidan

Lyckades hamna på första sidan här på garaget, mycket kul!

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-fec928c66fa1544e1170d888dda2df87.jpg

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Rasmushallqvistv
9 augusti 2017 · 10 Inlägg

Sån där slang sitter de i min, var bra passform förutom anslutningen t turbon, fick kapa typ 1,5 cm där smile

Volvo 744 (1989)
Daevil
10 augusti 2017 · 691 Inlägg

Rasmushallqvistv skrev:
Sån där slang sitter de i min, var bra passform förutom anslutningen t turbon, fick kapa typ 1,5 cm där smile

Är det så? Fan hade hoppats på att slippa kapa wink Men kul att du kör samma!

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Rasmushallqvistv
10 augusti 2017 · 10 Inlägg

Ja så är det tyvärr wink javisst!

Volvo 744 (1989)
Daevil
21 augusti 2017 · 691 Inlägg

Äntligen är den nya slangen i. Vilket jävla slit att få ut den gamla och i med nya.. blev fan svettig.
Den nya satt faktiskt mycket bättre över turbon än den gamla, skönt.

Rätt sliten
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-3e8da37bbc84f0e291f78e8ed2ee6760.jpg

Nya i
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-c229bb76aa4850b29e353e2e27aaac37.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-b689b1eefcb046ab207c4b5c8d0f97e7.jpg

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Daevil
24 augusti 2017 · 691 Inlägg

Idag åkte JDM Life Sweden-dekalen på på bakrutan, blev bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-0e850ec4c20e83bcfed19d3ab986dfec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-f226b2d284f76ad067d6644fff98806e.jpg

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Daevil
17 oktober 2017 · 691 Inlägg

Skön känsla ikväll. Har haft problem med misständningar en längre tid. Kollade alla spridare och hittade en spricka och skav i nedre o-ring på ena, bytte ut den och ja, nu går han skitbra.
Borde kollat det från början, så jävla irriterande.. men antar att man lär sig av sina misstag.

Känns ju också lite typiskt att man löst problemet precis nu när säsongen är slut sad

Jaja.. nu ska det byggas en ventilation med slang i garaget så jag kan leda ut avgaserna när den ska startas under vintern. Funderar även på att investera i en 2-pelar lyft, vore så jäkla skönt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-31c6bef87f8c7951a223757a9a497634.jpg

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Christian S
18 oktober 2017 · 4 816 Inlägg

Jaja.. nu ska det byggas en ventilation med slang i garaget så jag kan leda ut avgaserna när den ska startas under vintern. Funderar även på att investera i en 2-pelar lyft, vore så jäkla skönt.

om du ska starta den under vinter så ska du köra den riktigt genom varm annat är det bättre att inte starta den överhuvudtaget, jag startade aldrig min när den stod avställd under vintern.

ja en lyft är förjävla gött att ha.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Rasmushallqvistv
18 oktober 2017 · 10 Inlägg

Jävla surt att du hitta felet nu!

Volvo 744 (1989)
Daevil
18 oktober 2017 · 691 Inlägg

Christian S skrev:

Jaja.. nu ska det byggas en ventilation med slang i garaget så jag kan leda ut avgaserna när den ska startas under vintern. Funderar även på att investera i en 2-pelar lyft, vore så jäkla skönt.

om du ska starta den under vinter så ska du köra den riktigt genom varm annat är det bättre att inte starta den överhuvudtaget, jag startade aldrig min när den stod avställd under vintern.

ja en lyft är förjävla gött att ha.

Vad jag hört är det nästan ett måste att starta med jämna mellanrum när man kör etanol. Med bensin kan den bara stå. Men jag är inte hundra.

Vad skulle kunna vara skadligt med att bli tomgångsvarm? Get the juices flowing wink

Eller hur, fan va man skulle spara på rygg och så.

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Daevil
18 oktober 2017 · 691 Inlägg

Rasmushallqvistv skrev:
Jävla surt att du hitta felet nu!

Ja men visst är det! Det positiva är ju att etanolen blir kvar big_smile

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Rasmushallqvistv
18 oktober 2017 · 10 Inlägg

Daevil skrev:

Rasmushallqvistv skrev:
Jävla surt att du hitta felet nu!

Ja men visst är det! Det positiva är ju att etanolen blir kvar big_smile

Etanol är fint big_smile Ska nog ta och uppgradera mina slangar i vinter och sätta an kopplingar och lite sånt. Hur har du gjort med diverse anslutningar? har du svetsat om t an? smile

Volvo 744 (1989)
Daevil
18 oktober 2017 · 691 Inlägg

Rasmushallqvistv skrev:

Daevil skrev:

Rasmushallqvistv skrev:
Jävla surt att du hitta felet nu!

Ja men visst är det! Det positiva är ju att etanolen blir kvar big_smile

Etanol är fint big_smile Ska nog ta och uppgradera mina slangar i vinter och sätta an kopplingar och lite sånt. Hur har du gjort med diverse anslutningar? har du svetsat om t an? smile

Låter bra. Nej jag har ju inte det, hade lite problem i början att det inte va riktigt tätt men det ordnade sig. Men lär svetsa dit på matning och returen och ordentliga snabbkopplingar på flex fuelsensorn.

Såg att du börjat svetsa på din i bak, kommer bli riktigt bra smile

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Christian S
18 oktober 2017 · 4 816 Inlägg

Daevil skrev:

Christian S skrev:

Jaja.. nu ska det byggas en ventilation med slang i garaget så jag kan leda ut avgaserna när den ska startas under vintern. Funderar även på att investera i en 2-pelar lyft, vore så jäkla skönt.

om du ska starta den under vinter så ska du köra den riktigt genom varm annat är det bättre att inte starta den överhuvudtaget, jag startade aldrig min när den stod avställd under vintern.

ja en lyft är förjävla gött att ha.

Vad jag hört är det nästan ett måste att starta med jämna mellanrum när man kör etanol. Med bensin kan den bara stå. Men jag är inte hundra.

Vad skulle kunna vara skadligt med att bli tomgångsvarm? Get the juices flowing wink

Eller hur, fan va man skulle spara på rygg och så.

jag gjorde som sagt inte det.
det bildas kondens osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Daevil
19 oktober 2017 · 691 Inlägg

Christian S skrev:

Daevil skrev:

Christian S skrev:

om du ska starta den under vinter så ska du köra den riktigt genom varm annat är det bättre att inte starta den överhuvudtaget, jag startade aldrig min när den stod avställd under vintern.

ja en lyft är förjävla gött att ha.

Vad jag hört är det nästan ett måste att starta med jämna mellanrum när man kör etanol. Med bensin kan den bara stå. Men jag är inte hundra.

Vad skulle kunna vara skadligt med att bli tomgångsvarm? Get the juices flowing wink

Eller hur, fan va man skulle spara på rygg och så.

jag gjorde som sagt inte det.
det bildas kondens osv.

Har inte heller gjort det tidigare när jag bara kört bensin. Verkar vara lite delade meningar när det gäller e85 hmm
Jag har ju varmgarage så förmodligen kan den bara stå. Ska höra runt lite mer så får vi se vad som händer smile
Bra med input!

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Daevil
11 juni 2018 · 691 Inlägg

Avslutande inlägg

Tja, tänkte att jag skulle göra ett sista inlägg för att sedan avsluta detta projekt.
Det som var tänkt skulle göras är gjort, och det som komma skall blir ett nytt projekt när det är dags.

Så vad har hänt sen sist? Några mindre ”kosmetiska” uppdateringar. För övrigt går bilen fint och blev besiktigad utan anmärkning.

Först byttes ratten ut (äntligen)

Före (ursäkta bildkvalitén)
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-800b2b23e978c8c42e67c4e11a2df781.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-3169b5472579cef4f256989bd7d740b1.jpg

Sen ett byte jag också längtat efter, bakljusen. Blev begagnade STi-ljus.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-b2da088b6947ddc10792eeed26167112.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-5613415d8b54c0c3eccf70563316ad78.jpg

Sen efter besiktningen blev det toning

Bak ska göras om, alternativt sån där solar plexius..
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-91e475f6f8eaf0f720cd7a9defe2393d.jpg

Fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-b7412457ff767b5cfbb3fdf72950ccbb.jpg

Mörk på bakdörr och 45% på framdörr.
(Provmontera stänkskydd när bilden togs men ej bestämt mig än)
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-787c2984472efbce0be6df3564261a60.jpg

Sen blev det gultonade dimljus och positionsljus. Blir förmodligen hela framljusen också.
Här blev premiärträffen för i år på Barkarby med härligt folk från Subaruklubben smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-d27086c461c3608c6eae610abb938af0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-e5c3255493150787481918425524688d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-17481967d8acbc10d16460729d8e1956.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-486529cd9dc4165b3b1c760589026c1f.jpg

Vad händer nu? Nu ska bilen användas, så mycket jag hinner i alla fall. Längre fram så har jag väl någon idiotisk tanke att bygga motor och hamna någonstans runt 500whp.
Men frågan är om det är värt att bygga på denna då, ja vi får väl se.

Tror jag nämnde tidigare att jag skulle investera i en 2-pelarlyft, och så blir det, den är beställd. Ska bli riktigt skönt att jobba med.

Vill tacka alla er som följt projektet, så stort tack till er!

Avslutar med en bild från den lokala träffen på Nifsta Gård

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-6efdcc54076ab1db5f8b444c02805228.jpg

Tack för mig, så ses vi kanske nästa gång.
/David

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang