Ledramp på taket

Mikelin
16 oktober 2017 · 4 Inlägg

Hej,
Jag har precis skaffat pickis (Ford Ranger Wildtrak) och är i behov av mkt mer ljus, framför allt när jag är uppe i Norrland och jagar. Är därför inne på en takmonterad led-ramp (och en mindre modell under nummerplåten till körning i befolkade områden), men det verkar inte helt enkelt med montering. Jag är inte sugen på att meka själv, vill bara lämna in och få det fixat, till rimligt pris, i Stockholmstrakten.

Vill helst inte att det borras i karossen, men flertalet fästen verkar vara av den typen där rampen monteras långt fram vid vindrutan och där fästena skruvas på sidan vid dörrens ovankant. Här verkar det hopplöst att hitta modellanpassade fästen till nya Rangern dock (kanske eftersom den inte säljs i USA?). Har hittat en lösning som borde passa, från ett Australiensiskt företag, men det känns sådär. Vill få det här fixat nu inom de närmaste veckorna.

Ett annat alternativ är railsfästen till blixtljus, som bla Raidopower säljer, och sedan bygga på det. I så fall skulle jag kunna få monterat längre bak och undvika reflex i huven. Men hur snyggt blir det? En fördel med en sådan här lösning är ju att man kan plocka bort den under sommarhalvåret.

Har varit inne hos flera större firmor i Stockholm (norrort) som monterar tillbehör, och alla har typ bett mig att Googla och återkomma när jag hittar modellanpassade fästen. Vilket verkar hopplöst... har lagt så många timmar på det här nu, och det borde ju finnas folk där ute som jobbar med sånt här och kan hitta bättre än mig.

Sedan det här med ledramp. Vill inte lägga 20 000 kr på en 40-tums ramp, snarare 5-7 000 kr. På Ebay kan man ju få en Rigid-ramp för under halva priset mot svenska ÅF, med då kanske det är svårare att få någon att installera, eller? Och gäller i så fall deras 5-åriga garanti? Kan Viklight funka annars som lite billigare alternativ? Vill inte få problem med kondens, eller att rampen stör ut radion.

Vem i Stockholmstrakten är bäst på sånt här, och kan bygga snyggt och proffsigt även om det krävs speciallösningar, och som även säljer prisvärda ramper? Finns det rent av någon som har sånt här på lager så att man kan titta på olika lösningar och fästen? Känns lite hopplöst, det borde ju vara fler än jag som behöver högt placerat extraljus till Rangern tycker jag. Tacksam för hjälp!

torsen
16 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

Spontant vill jag föreslå Rindab.
De är mycket kunniga och har lång erfarenhet, men är inte det prisbilligaste företaget.
Anlitade dem i början på tjugohundratalet då de var de enda som sysslade med utrustning på pickisar och offroadbilar.

Mikelin
18 oktober 2017 · 4 Inlägg

Någon som monterat ledramp på lasthållare? Om det går att få till snyggt borde väl det vara ett vettigt alternativ, kanske låsbart dessutom och enkelt att plocka bort under sommarhalvåret? Vill i så fall hitta en låg och slimmad variant som inte sticker ut på sidorna, gärna fyrkantsrör så att det blir smidigt att fästa. Är lite inne på i så fall att köpa ramp och skruva dit den själv, och sedan hitta någon som fixar elbiten...

Kevinohh F.IND
18 oktober 2017 · 148 Inlägg

Mikelin skrev:
Någon som monterat ledramp på lasthållare? Om det går att få till snyggt borde väl det vara ett vettigt alternativ, kanske låsbart dessutom och enkelt att plocka bort under sommarhalvåret? Vill i så fall hitta en låg och slimmad variant som inte sticker ut på sidorna, gärna fyrkantsrör så att det blir smidigt att fästa. Är lite inne på i så fall att köpa ramp och skruva dit den själv, och sedan hitta någon som fixar elbiten...

Hej!

Är extremt lätt att göra i princip allt själv!
Jag är ej duktig och löst det själv, självklart beror det mycket på vilken bil du har (Främst ny eller äldre modell).
Monterade ledramp (42") på taket på min bil. Rampen passar perfekt och är kanske 10-20cm på vadera sida kvar till kanten.

Vad gjorde jag?
Tog ett takräcke, la dit fästena till ledrampen och markerade de två hålen till fästena, borrade rakt genom och sedan satte jag dit en bult och mutter bara. Simpelt. Ledrampen sitter nu alltså fast på takräcket så räcker bara att skruva bort takräcket vilket tar typ 1min max och sedan koppla ur sladden så är den borta smile

Till elbiten.. Många ledramper (tror jag) har en strömbrytare som redan sitter på med alla sladdarna så har du redan en strömbrytare så behöver du ju bara dra sladdarna snyggt från taket ned till batteriet! smile
Du kan dra sladden till dörren sedan dra sladden längs med insidan av dörren ned till torpedväggen sedan genom där. Många för enkelhetens skull drar bara sladden ned vid dörren sedan rakt ned på sidan utav bilen genom motorhuven. Kanske är lite svårt att dra elen och koppla på den på helljuset om man ej vet något alls sedan innan...

Hoppas du fattade något så jag inte bara snackade massa skit....
Mvh,
Kevin

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Mikelin
18 oktober 2017 · 4 Inlägg

Tack för svar! Jo jag funderade på en liknande lösning och att utgå från ett takräcke med fyrkantsrör. Men gärna något som inte sitter 10 cm ovanför railsen, vill hålla ned höjden för vindbrusets skull, och så att jag kommer in i P-huset vid jobbet...

Gällande elektroniken så behöver man väl koppla till en kontrollenhet också om jag förstått rätt? Det är väl inte bara att koppla direkt till batteriet på nyare bilar? Sedan vill jag ha både knapp och kunna köra med helljusautomatik. Tänker mig att själva kabeldragningen får gå ned bak mellan flak och kupén, och därifrån ned under bilen.

Optimalt vore något i stil med Thule WIngbar, men med enkelt fyrkantsrör av stål istället för aerodynamisk aluminiumprofil.

Kevinohh F.IND
19 oktober 2017 · 148 Inlägg

Mikelin skrev:
Tack för svar! Jo jag funderade på en liknande lösning och att utgå från ett takräcke med fyrkantsrör. Men gärna något som inte sitter 10 cm ovanför railsen, vill hålla ned höjden för vindbrusets skull, och så att jag kommer in i P-huset vid jobbet...

Gällande elektroniken så behöver man väl koppla till en kontrollenhet också om jag förstått rätt? Det är väl inte bara att koppla direkt till batteriet på nyare bilar? Sedan vill jag ha både knapp och kunna köra med helljusautomatik. Tänker mig att själva kabeldragningen får gå ned bak mellan flak och kupén, och därifrån ned under bilen.

Optimalt vore något i stil med Thule WIngbar, men med enkelt fyrkantsrör av stål istället för aerodynamisk aluminiumprofil.

Du kan alltid skruva fästena så de sitter in i led rampen framifrån så den "ligger" ner typ så att säga smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31173/31173-055a4983a6d5c1d794870d40b8e23ac9.jpg

Kontrollenhet? Kopplat kanske 4-6 led ramper (olika) och lite osäker nu.. tongue
Men det brukar bestå av en av/på knapp, en till två säkringar och någon annan liten lustig dosa...
Vill du ha knapp och på helljuset så drar du bara på plus och minus på batteriet och har du redan en knapp så drar du bara in den ju annars måste du koppla en knapp självklart smile Sedan bör det bara vara att tjuva lite från en sladden till denna knappen och enklaste jag vet är väl att sedan tjuva ström från ena (höger/vänster) lyktar där helljuset sitter. Alltså man använder typ en så kallad "eltjuv" som man bara kopplar på den sladden som går till helljuset.

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Mikelin
19 oktober 2017 · 4 Inlägg

KevinOT skrev:

Mikelin skrev:
Tack för svar! Jo jag funderade på en liknande lösning och att utgå från ett takräcke med fyrkantsrör. Men gärna något som inte sitter 10 cm ovanför railsen, vill hålla ned höjden för vindbrusets skull, och så att jag kommer in i P-huset vid jobbet...

Gällande elektroniken så behöver man väl koppla till en kontrollenhet också om jag förstått rätt? Det är väl inte bara att koppla direkt till batteriet på nyare bilar? Sedan vill jag ha både knapp och kunna köra med helljusautomatik. Tänker mig att själva kabeldragningen får gå ned bak mellan flak och kupén, och därifrån ned under bilen.

Optimalt vore något i stil med Thule WIngbar, men med enkelt fyrkantsrör av stål istället för aerodynamisk aluminiumprofil.

Du kan alltid skruva fästena så de sitter in i led rampen framifrån så den "ligger" ner typ så att säga smile
https://www1.garaget.org/gallery/images … e23ac9.jpg

Kontrollenhet? Kopplat kanske 4-6 led ramper (olika) och lite osäker nu.. tongue
Men det brukar bestå av en av/på knapp, en till två säkringar och någon annan liten lustig dosa...
Vill du ha knapp och på helljuset så drar du bara på plus och minus på batteriet och har du redan en knapp så drar du bara in den ju annars måste du koppla en knapp självklart smile Sedan bör det bara vara att tjuva lite från en sladden till denna knappen och enklaste jag vet är väl att sedan tjuva ström från ena (höger/vänster) lyktar där helljuset sitter. Alltså man använder typ en så kallad "eltjuv" som man bara kopplar på den sladden som går till helljuset.

Tänkte på en sån där Canm8-modul som flera jag pratat med sagt att jag behöver koppla in. Trodde också att det bara var att lägga på helljuskabeln men tydligen inte så enkelt på nya bilar.

Det där fästet såg ju bra ut, har du fixat själv? Vad har du utgått från för railsfäste?

torsen
19 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

Jag har haft extraljus på taket på  Wrangler, Defender, Samurai, Niva, G-Wagen och Jimny.
De har varit monterade på s k lastbärare, som förstärkts med 5 mm aluminiumprofil.
Som mest 5 lampor.
Ett råd jag vill dela ut är att inte montera extrabelysningen för långt fram, för att undvika bländning i huven.

Inte i något fall har jag borrat hå i taket för elledningarna.
I ett par fall har jag dragit elledningarna i eller på snorkel.
Vidare i ett par fall har jag med Silicon klistrat elledningen i dropplisten på högra A-stolpen.
Även låtit elledningarna ligga utanpå högra A-stolpen fäst med bred speciell vävplasttejp(från Vattenfall).
Har även sett dem som drar elledningarna genom bakluckans överkant (dörrgummilisten tillåter det).
Går bra om man har flera mindre belysningar på magnetfot på bakre delen av taket som arbetsbelysningar.
Ännu ett exempel är att dra strömmen till takbelysningen via en hållare för rotationsljus som hakas på en rörlig sidruta. Finns även den hos Swedol. Men den klarar nog inte mer än högst 2 kanske 3 st 55Watt-lampor. Mycket behändigt i kombination med lastbärare med belysning. Lätt att pocka bort om man bor så att det finns stöldrisk.

Har för vana att demontera extraljusen under den ljusa årstiden.

Till pickisar med 60 mm båge på flaket har Swedol  lämpliga fästdetaljer. Hade jag på en pickis.

Nackdelen med extrabelysningen på taket är när man vill in i egna garaget eller stormarknadsgaragen, Skärholmen m fl ställen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2017 · 17 468 Inlägg

Ska kolla på jobbet om jag kommer ihåg. Det finns en avdelning som bygger om Ranger till bland annat Vattenfall med massor av roliga lampor på taket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang