Världens pålitligaste bil

Mattias83
20 oktober 2017 · 44 Inlägg

Vill man ha en bil som bara går och går, aldrig stejkar eller dör köp en VW Vento (helst runt årsmodell -96!) Det spelar ingen roll hur sliten den är (så länge den är godkänd) Läcker den olja så är det inget måste att fylla på, den går ändå! Om motortemp. lampan blinkar så går det fint fint att köra km efter km. Inga vätskor behövs egentligen under huven men visst kan de vara bra om man är pedant.

Har bilen stått utomhus under lång tid startar den alltid på första försöket, oavsett om den står under halvmetern snö. Visst kan det hända man får byta nån del till men så är de ju med alla bilar!
Nu har jag tyvärr gjort mig av med Venton, men säger då de... smile

Senast redigerat av Mattias83 (20 oktober 2017)

Utmarks-Loke
20 oktober 2017 · 5 813 Inlägg

Det var på den tiden då VW gjorde bra bilar.

Mack Forum- och sitemoderator
20 oktober 2017 · 26 113 Inlägg

Tycker personligen man får gå tillbaka till första Golfen för att finna en pålitlig produkt från Vw, men det är jag det..

För övrigt, vad hindrar mig från att låsa denna tråd och hänvisa till bloggen?
Diskussionsunderlag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Soulman
20 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Mattias83 skrev:
Vill man ha en bil som bara går och går, aldrig stejkar eller dör köp en VW Vento (helst runt årsmodell -96!) Det spelar ingen roll hur sliten den är (så länge den är godkänd) Läcker den olja så är det inget måste att fylla på, den går ändå! Om motortemp. lampan blinkar så går det fint fint att köra km efter km. Inga vätskor behövs egentligen under huven men visst kan de vara bra om man är pedant.

Har bilen stått utomhus under lång tid startar den alltid på första försöket, oavsett om den står under halvmetern snö. Visst kan det hända man får byta nån del till men så är de ju med alla bilar!
Nu har jag tyvärr gjort mig av med Venton, men säger då de... smile

Är det Pripps Blå 3,5 som talar eller är du bara sömndrucken?
Aldrig sett något liknande frieri till en gammal bil förut.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
20 oktober 2017 ·

Soulman skrev:

Mattias83 skrev:
Vill man ha en bil som bara går och går, aldrig stejkar eller dör köp en VW Vento (helst runt årsmodell -96!) Det spelar ingen roll hur sliten den är (så länge den är godkänd) Läcker den olja så är det inget måste att fylla på, den går ändå! Om motortemp. lampan blinkar så går det fint fint att köra km efter km. Inga vätskor behövs egentligen under huven men visst kan de vara bra om man är pedant.

Har bilen stått utomhus under lång tid startar den alltid på första försöket, oavsett om den står under halvmetern snö. Visst kan det hända man får byta nån del till men så är de ju med alla bilar!
Nu har jag tyvärr gjort mig av med Venton, men säger då de... smile

Är det Pripps Blå 3,5 som talar eller är du bara sömndrucken?
Aldrig sett något liknande frieri till en gammal bil förut.

Med tanke på att de är fredagkväll så tror jag de är det tunga artilleriet.

Nej vento är inte världens pålitligaste bil.
Det är denna
http://www.spinalistips.se/bilder/63/1148_63_bil1_600wm.jpg


PS.  Mack är du på fredagshumör i med tråden lever?

Mack Forum- och sitemoderator
20 oktober 2017 · 26 113 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Mattias83 skrev:
Vill man ha en bil som bara går och går, aldrig stejkar eller dör köp en VW Vento (helst runt årsmodell -96!) Det spelar ingen roll hur sliten den är (så länge den är godkänd) Läcker den olja så är det inget måste att fylla på, den går ändå! Om motortemp. lampan blinkar så går det fint fint att köra km efter km. Inga vätskor behövs egentligen under huven men visst kan de vara bra om man är pedant.

Har bilen stått utomhus under lång tid startar den alltid på första försöket, oavsett om den står under halvmetern snö. Visst kan det hända man får byta nån del till men så är de ju med alla bilar!
Nu har jag tyvärr gjort mig av med Venton, men säger då de... smile

Är det Pripps Blå 3,5 som talar eller är du bara sömndrucken?
Aldrig sett något liknande frieri till en gammal bil förut.

Med tanke på att de är fredagkväll så tror jag de är det tunga artilleriet.

Nej vento är inte världens pålitligaste bil.
Det är denna
http://www.spinalistips.se/bilder/63/11 … _600wm.jpg


PS.  Mack är du på fredagshumör i med tråden lever?

Må ju ge den en liten chans..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Soulman
20 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Kan så vara, men jag sätter ingen tilltro till den vita plaststolen. Vid en spontan acceleration och rattkryckan lossnar ur sitt svetsloppade fäste trycks en 150 kilos  Bearnaisemarinerad kropp okontrollerat hastigt bakåt och riskerar att knäcka ryggstödet.

Senast redigerat av Soulman (20 oktober 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
mb_pucken
20 oktober 2017 · 5 083 Inlägg

Driftsäkraste bilen jag vet om måste vart min gamla mercedes w201 2.5 diesel.
Körde den till och från under flera år och gick aldrig sönder så pass att den blev stående.
Den fick vinter efter vinter gå flera mil på sjöisar med varvtal alldeles för höga för en gammal diesel.
Den släpade husvagn på fiskesemestern och drog hem farsans cheva van när automatlådan hade rasat i safariparken på Kolmården.
Till och med när den till slut råkade ut för en kabelbrand bakom instrumentpanelen så tog den mig hem. Fick dock vänta på att batteriet tog slut och klippa av kabeln till generatorn.. men den gick!
Även efter att den lilla branden skett så startade den mitt i vintern, dock med kablar.. gick inte att sätta i ett batteri för då tog det fyr igen och kördes till sin sista vila som organdonator :-)

Senast redigerat av mb_pucken (20 oktober 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2017 · 17 380 Inlägg

Promilletråd? Hehe.

Nåväl. Körde på 90-talet en w124 300D med automat rätt länge som bruksbil. Snacka om pålitlig! Ungdomsfasoner som drifting på vintern svalde den lekande lätt. Det var en bra bil gamla Adolf. Kallades på grund av den allmänt för diesel. Därav mitt första namn här på Gorg. Numera står en datoriserad MB med såväl CDi-motor och ESP-system som pendlarburk på parkeringen. Förvisso fungerar den utmärkt men hur länge?

Det var bättre förr. Till och med Audi var ok bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cupra_
20 oktober 2017 ·

Världens mest pålitliga bil, men samtidigt den mest könlösa, tråkiga och med äckligaste inredningen måste vara Toyota prius gen II. Skitful, tråkig, och allmänt trist, äcklig burk, men funkar i en evighet. Det enda som händer är att bromsrören rostar och p-bromsen kärvar. Är du totalt ointresserad av fordon men vill ha något som bara funkar, köp en sån. Har sett gamla taxi som gått över 45k mil. Det är en bil jag hatar av många anledningar, men onekligen en jäkligt bra bil..

Senast redigerat av Cupra_ (20 oktober 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2017 · 17 380 Inlägg

Cupra_ skrev:
Världens mest pålitliga bil, men samtidigt den mest könlösa, tråkiga och med äckligaste inredningen måste vara Toyota prius gen II. Skitful, tråkig, och allmänt trist, äcklig burk, men funkar i en evighet. Det enda som händer är att bromsrören rostar och p-bromsen kärvar. Är du totalt ointresserad av fordon men vill ha något som bara funkar, köp en sån. Har sett gamla taxi som gått över 45k mil. Det är en bil jag hatar av många anledningar, men onekligen en jäkligt bra bil..

Vi "drar" alltid P-bromsen på Priusen. Den krånglar inte då. Fast bilen är knappt inkörd, bara 18000 mil. Tjejens pendlarkälke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cupra_
20 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Cupra_ skrev:
Världens mest pålitliga bil, men samtidigt den mest könlösa, tråkiga och med äckligaste inredningen måste vara Toyota prius gen II. Skitful, tråkig, och allmänt trist, äcklig burk, men funkar i en evighet. Det enda som händer är att bromsrören rostar och p-bromsen kärvar. Är du totalt ointresserad av fordon men vill ha något som bara funkar, köp en sån. Har sett gamla taxi som gått över 45k mil. Det är en bil jag hatar av många anledningar, men onekligen en jäkligt bra bil..

Vi "drar" alltid P-bromsen på Priusen. Den krånglar inte då. Fast bilen är knappt inkörd, bara 18000 mil. Tjejens pendlarkälke.

Det är bra, brukar skälla ut kunder på jobbet som aldrig använder den. En del har aldrig ens märkt av pedalen.. Det är i mitt tycke som sagt en förjäkla trist bil, på många sätt, men nog funkar de bra och sällan strul smile Det är en kort beskrivet en tråkig men bra bil utan större bekymmer.

Utmarks-Loke
20 oktober 2017 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det var bättre förr. Till och med Audi var ok bilar.

Sista audi 80 innan det blev A4 var faktiskt ingen dålig bil

Evildan
21 oktober 2017 ·

Behöver du köra till syd eller nordpolen?
Behöver du köra igenom en öken?
Behöver du köra förnödenheter eller sjukvårdsmaterial till ett krigshärjat utvecklingsland?
Behöver du starta ett krig?
Behöver du en portabel kanonplattform?
Behöver du parkera i tidvatten eller högst upp på en hög rivningsfärdig byggnad?
Behöver du valla nötkreatur på en oländig stenig och torr betesmark?
Behöver du korsa en djungel?
Då har jag den pålitligaste bilen att föreslå för dig.


http://d1r57ja1amoclf.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/07/hilux_invincible_a.jpg

Mattias83
21 oktober 2017 · 44 Inlägg

Evildan skrev:
Behöver du köra till syd eller nordpolen?
Behöver du köra igenom en öken?
Behöver du köra förnödenheter eller sjukvårdsmaterial till ett krigshärjat utvecklingsland?
Behöver du starta ett krig?
Behöver du en portabel kanonplattform?
Behöver du parkera i tidvatten eller högst upp på en hög rivningsfärdig byggnad?
Behöver du valla nötkreatur på en oländig stenig och torr betesmark?
Behöver du korsa en djungel?
Då har jag den pålitligaste bilen att föreslå för dig.


http://d1r57ja1amoclf.cloudfront.net/wp … ible_a.jpg

Ja den ser ju inte så dum ut! Ska fundera på saken,haha. Var det ingen sån de testade i top gear..å som jag har för mig de har sparat? tongue

Mattias83
21 oktober 2017 · 44 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Mattias83 skrev:
Vill man ha en bil som bara går och går, aldrig stejkar eller dör köp en VW Vento (helst runt årsmodell -96!) Det spelar ingen roll hur sliten den är (så länge den är godkänd) Läcker den olja så är det inget måste att fylla på, den går ändå! Om motortemp. lampan blinkar så går det fint fint att köra km efter km. Inga vätskor behövs egentligen under huven men visst kan de vara bra om man är pedant.

Har bilen stått utomhus under lång tid startar den alltid på första försöket, oavsett om den står under halvmetern snö. Visst kan det hända man får byta nån del till men så är de ju med alla bilar!
Nu har jag tyvärr gjort mig av med Venton, men säger då de... smile

Är det Pripps Blå 3,5 som talar eller är du bara sömndrucken?
Aldrig sett något liknande frieri till en gammal bil förut.

Med tanke på att de är fredagkväll så tror jag de är det tunga artilleriet.

Nej vento är inte världens pålitligaste bil.
Det är denna
http://www.spinalistips.se/bilder/63/11 … _600wm.jpg


PS.  Mack är du på fredagshumör i med tråden lever?

Fungerar även bra vintertid antar jag  lol

Senast redigerat av Mattias83 (21 oktober 2017)

Evildan
21 oktober 2017 ·

Mattias83 skrev:

Evildan skrev:
Behöver du köra till syd eller nordpolen?
Behöver du köra igenom en öken?
Behöver du köra förnödenheter eller sjukvårdsmaterial till ett krigshärjat utvecklingsland?
Behöver du starta ett krig?
Behöver du en portabel kanonplattform?
Behöver du parkera i tidvatten eller högst upp på en hög rivningsfärdig byggnad?
Behöver du valla nötkreatur på en oländig stenig och torr betesmark?
Behöver du korsa en djungel?
Då har jag den pålitligaste bilen att föreslå för dig.


http://d1r57ja1amoclf.cloudfront.net/wp … ible_a.jpg

Ja den ser ju inte så dum ut! Ska fundera på saken,haha. Var det ingen sån de testade i top gear..å som jag har för mig de har sparat? tongue

Det är exakt den HiLuxen på bilden. smile
Svårare att ta livet av än en Prius II till och med.

panda666
21 oktober 2017 · 4 228 Inlägg

Själv minns ja inte om ja haft nån bil som varit super pålitlig i några år men farsan har haft 240 samt passat på 80/90 talet. Han brukade köpa sina bilar helt nya och behålla dom nästan 10 år. Minns att 240n och passaten iaf höll bra i typ 6-10 år med bara service och bromsbyten annars så blev han bara trött på dom och köpte nytt_^^_ passaten iaf minns jag att han sålde efter att han ägt den i 7-8 år sen ny och sålde för att hjullager började bli dålig efter alla dessa år. Minns inget speciellt som strulade på dom där gamla bilarna iaf.

Sen s40 1.8 125hk som han köpte ny 2005 vara bara inget annat än riktigt skit, första som gick efter 2-4år minns inte exakt var generatorn som dog först, sen efter det var det en massa fel på framvagn och annat små elfel hela tiden. sen börja den dra tjuvström hela tiden och ingen kunde hitta felet, Hela framvagnen paja med styrleder och dämpare samt fjädrar. Sista sen innan den brann upp pga kravalerna här i stklm så skulle kamrem och sånt bytas, men tur för honom så brann den upp och han fick pengar från försäkringen. Bilia för övrigt dom sjuka priser för service.

Nu har han ford mondeo st220 2005 som strular varje år inför besikning, Han betalar minst 5-10.000 varje år för att nått strular alltid varje år inför kontrollen. sista gången nu i somras bytte han fjädrarna fram för dom hade spruckit^^

Muttley
21 oktober 2017 ·

Mattias83 skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Är det Pripps Blå 3,5 som talar eller är du bara sömndrucken?
Aldrig sett något liknande frieri till en gammal bil förut.

Med tanke på att de är fredagkväll så tror jag de är det tunga artilleriet.

Nej vento är inte världens pålitligaste bil.
Det är denna
http://www.spinalistips.se/bilder/63/11 … _600wm.jpg


PS.  Mack är du på fredagshumör i med tråden lever?

Fungerar även bra vintertid antar jag  lol

Fungerar troligtvis mer utmärkt än de flesta bilar.  Släng på högre profil och glöm inte att lägga in en värmefilt.
På med rätt kläder så briljerar du i bilköerna.

Om du syftar på att man fryser röven av sig så har vi folk som kör motorcykel året runt även när de är minus en helvetes massa grader wink

Juggen1988
21 oktober 2017 · 161 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Promilletråd? Hehe.

Nåväl. Körde på 90-talet en w124 300D med automat rätt länge som bruksbil. Snacka om pålitlig! Ungdomsfasoner som drifting på vintern svalde den lekande lätt. Det var en bra bil gamla Adolf. Kallades på grund av den allmänt för diesel. Därav mitt första namn här på Gorg. Numera står en datoriserad MB med såväl CDi-motor och ESP-system som pendlarburk på parkeringen. Förvisso fungerar den utmärkt men hur länge?

Det var bättre förr. Till och med Audi var ok bilar.

Farsan hade också en w124 300D av 93 års modell (automat) om jag minns rätt. Hade den mellan 98-2009, utan något större strul förutom byte av slitagedelar och vanlig service. Tror den hade passerat 50k mil innan han köpte en V70...

Han hade V70n i bara ett år då skiten gick sönder hela tiden, tror han ångrade att han sålde Mercedesen.

Senast redigerat av Juggen1988 (21 oktober 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang