Inspiration för motorvärmaruttag

VipMartie
20 oktober 2017 · 537 Inlägg

Hej bilgalningar!

Har precis blivit med hus och fått äran att parkera med minimal gångavstånd till ytterdörren, jämfört med när man bodde i lägenhet.

Nu är det så att jag kommer att dra el till närmsta väggen för att båda våra bilar ska få nyttja motor/kupévärmare. Det finns dessvärre väldigt många sätt man kan göra det på och många av er sitter säkert på väldigt snygga och smarta lösningar! Därför behöver jag inspiration, vad använder ni och vad finns ute i marknaden? Bilder på era snygga lösningar vore också kanon!

Jag tänker mig ett system där man, från insidan av huset, kan ställa timer för när man vill att eluttaget ute ska gå igång för respektive bil, kanske något som förhindrar att uttaget slits sönder om frugan skulle glömma kabeln en trött morgon?

Tack!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Janneutanb
20 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Om du har elkontakterna lite längre ner så dras sladden rätt ut istället för snett.
Sen kan jag starkt rekommendera att ha uttagen fjärrstyrda då det är väldigt bekvämt att trycka på en knapp än att behöva gå ut och koppla in/trycka före man ska iväg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Vi har löst det så att uttaget styrs av en Nexa-brytare avsedd för utomhusbruk för motorvärmare (3500w max). Denna styrs i sin tur av en Tellstick som är monterad inomhus och även styr alla trivsellampor som tänds 60 minuter före solnedgång och släcks klockan 2300. Då tänds istället nattbelysningen som består av hårt dimmade LED-lister lite här och var.

Börja här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … -v2-p50747

Allt går att automatisera eller styra via mobilen. I hela världen. Värt pengarna.
Brytare som sätts i vägguttagen av märke PROOVE kan ofta köpas för 100:- för ett 3-pack på Jula/Rusta osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VipMartie
20 oktober 2017 · 537 Inlägg

Tack för så snabba svar!

Janneuanb>>>
Ja det där med lågt uttag var faktiskt smart! Nackdelen är att det täcker ena bilen, men jag får väl se till att frun står på den platsen rakt framför. Jag gör givetvis aldrig fel =P. Precis, tanken är att kunna styra tiderna inomhus... Jag håller på letar ifällda timer, gärna i digital format.

Hybrid_>>> Ja Nexa har jag också tittat på. Den modellen jag såg var det bara en simpel fjärrkontroll med. För oss vore det bra om vi kunde exempel styra att den ska gå på kl 6:00 om vi vill åka iväg 7:00 med varm bil en extrem vinter. Åtminstone jag lekar brandman på morgonen, alltså vaknar 6:50, borstar tänderna och klär på mig och for ut genom huset för att få så mycket sömn som möjligt. Vill alltså inte vakna 6:00 för att trycka start och sen lägga mig i 50 minuter till. Intressant med Tellstick, jag får nog se till att läsa på lite får vi se smile.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
marcus80 Sir
21 oktober 2017 · 935 Inlägg

Är du elektriker med allmän behörighet?
Är du inte det får du inte själv göra en fast installation av el. Inte ens i ditt eget hem. Skulle något gå fel med installationen och det börjar brinna får du inte en krona på försäkringen. Bara en lite varning så ta in en elektriker.
Mvh Marcus

Senast redigerat av marcus80 (21 oktober 2017)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
21 oktober 2017 ·

marcus80 skrev:
Är du elektriker med allmän behörighet?
Är du inte det får du inte själv göra en fast installation av el. Inte ens i ditt eget hem. Skulle något gå fel med installationen och det börjar brinna får du inte en krona på försäkringen. Bara en lite varning så ta inte elektriker.
Mvh Marcus

https://i.pinimg.com/originals/fc/4b/d1/fc4bd1a93d2eda7fbafb84e6d85c3a91.jpg

Tryckafelnisse var i farten? För visst menar du att TS ska använda sig av en kabeltattare?

marcus80 Sir
21 oktober 2017 · 935 Inlägg

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Är du elektriker med allmän behörighet?
Är du inte det får du inte själv göra en fast installation av el. Inte ens i ditt eget hem. Skulle något gå fel med installationen och det börjar brinna får du inte en krona på försäkringen. Bara en lite varning så ta inte elektriker.
Mvh Marcus

https://i.pinimg.com/originals/fc/4b/d1 … 5c3a91.jpg

Tryckafelnisse var i farten? För visst menar du att TS ska använda sig av en kabeltattare?

Japp, autokorrekt var i farten igen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
21 oktober 2017 ·

marcus80 skrev:

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Är du elektriker med allmän behörighet?
Är du inte det får du inte själv göra en fast installation av el. Inte ens i ditt eget hem. Skulle något gå fel med installationen och det börjar brinna får du inte en krona på försäkringen. Bara en lite varning så ta inte elektriker.
Mvh Marcus

https://i.pinimg.com/originals/fc/4b/d1 … 5c3a91.jpg

Tryckafelnisse var i farten? För visst menar du att TS ska använda sig av en kabeltattare?

Japp, autokorrekt var i farten igen.

Autokorrekt är bra, för dem som inte använder särskilt många ord.
Autokorrekt suger med andra ord. wink

VipMartie
23 oktober 2017 · 537 Inlägg

Tack för senaste svaren också (säkerheten först, eller hur?), dock så var tråden om inspiration om vilka system man kunde använda sig om, installationen löser jag på något sätt. =P

Så, fram med fler förslag på hur ni har gjort!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
marcus80 Sir
23 oktober 2017 · 935 Inlägg

Själv har jag ett 2 kanaligt tidur som styr olika uttag på fasaden. Ena är inställt efter sambons tider och ett är inställt efter mina tider. Enklare än så går det knappast att få. Går även att köra uret i hand på de olika kanalerna så man kan starta det om det behövs även när man inte har tiden inlagd.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Soulman
24 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Allt ni beskriver funkar utmärkt, om man har en kvinna som fungerar. Jag har provat allt. Antingen glömmer hon bort att starta uttaget i god tid innan hon skulle åka. I det läget var timern outstanding som lösning.

Men så helt plötsligt bytte hon tider lite random och då funkade inte timerlösningen, och hon glömde bort att starta med fjärrkontrollen.

Allt är naturligtvis mitt fel som inte kan göra en lösning som alltid fungerar.

Senast redigerat av Soulman (24 oktober 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
dasboot
24 oktober 2017 · 441 Inlägg

Finns ju färdiga lösningar med termostater och tidur. Du ställer in avresetid och beroende på hur kallt det är ute så anpassas starttiden för motor/kupé-värmaren efter det.

Soulman
24 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

dasboot skrev:
Finns ju färdiga lösningar med termostater och tidur. Du ställer in avresetid och beroende på hur kallt det är ute så anpassas starttiden för motor/kupé-värmaren efter det.

Den har jag också. Men det hjälper inte när kvinnan bestämmer sig för att åka en annan tid. Då måste man ut och ställa om timern och nästa dag ställa om den igen. Om man kommer ihåg...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
VipMartie
24 oktober 2017 · 537 Inlägg

Haha, jag har ju samma problem som Soulman beskriver, min kvinna åker olika tider varje dag och fungerar också lite halft med minnet. Jag däremot har fasta tider och skulle egentligen kunna använda sådan billig analog utomhus-timer. Prylnörd som man är så vill man kunna lösa det så hightech som det går för minsta kostnad så klart.

Dasboot, det finns säkert färdiga koncept, detta är nytt vatten för mig. Om du kan länka till konkreta produkter så vore det kanon! smile

Efter Hybrid_'s inlägg har jag sökt på produkter från Nexa och undrar om inte detta är ett ultimat passande kit?

Hade då tänkt mig denna fjärr:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … gJoGvD_BwE

...och en sådan till varje bil/uttag:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … ion-p50876

Någon som har erfarenhet eller kan matcha med bättre? Hade ju egentligen velat haft fjärren med fast installation istället för batteridriven.

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (24 oktober 2017)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
dasboot
25 oktober 2017 · 441 Inlägg

VipMartie skrev:
Haha, jag har ju samma problem som Soulman beskriver, min kvinna åker olika tider varje dag och fungerar också lite halft med minnet. Jag däremot har fasta tider och skulle egentligen kunna använda sådan billig analog utomhus-timer. Prylnörd som man är så vill man kunna lösa det så hightech som det går för minsta kostnad så klart.

Dasboot, det finns säkert färdiga koncept, detta är nytt vatten för mig. Om du kan länka till konkreta produkter så vore det kanon! smile

Efter Hybrid_'s inlägg har jag sökt på produkter från Nexa och undrar om inte detta är ett ultimat passande kit?

Hade då tänkt mig denna fjärr:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … gJoGvD_BwE

...och en sådan till varje bil/uttag:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … ion-p50876

Någon som har erfarenhet eller kan matcha med bättre? Hade ju egentligen velat haft fjärren med fast installation istället för batteridriven.

MVH / Martie

http://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=2449229

Den ska ha app, så du kan ha flera olika tider, manuell start mm. Jag har inte monterat någon med appstyrning ännu. Men flera med tid/temp och dem funkar mycket bra.

Ska du bygga något trådlöst system med brytaktorer, så satsa på något annat än Nexa. Kör något med dubbelriktad kommunikation, så du kan se vilket läge respektive aktor ligger i.

Är det vid "travbanan" som du har skaffat hus? Såg din bil åka in där här om dagen, så då är vi nästan grannar wink

Soulman
25 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Det där var faktiskt en riktigt bra grej. Och dyr.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
dasboot
25 oktober 2017 · 441 Inlägg

Soulman skrev:
Det där var faktiskt en riktigt bra grej. Och dyr.

Går säker att bygga något liknande med lösa delar om man vill. Men det är en färdig lösning från en stor tillverkare, som är kända för att hålla hög kvalitet på deras motorvärmar produkter.

Tycker inte riktigt att man kan jämföra något System Nexa ihop plock med den lösningen.

VipMartie
10 november 2017 · 537 Inlägg

Bor i området innan travbanan, det innebär i så fall att vi i så fall nästan är grannar haha! big_smile

Jo Garo är en dröm för mig, dessvärre är de riktigt dyra. Nu är det flera som har nämnt telldus, som bland annat är kompatibel med Nexa, tror det blir det systemet.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang